Årgång 2011 del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Årgång 2011 del 5

Vilka härliga ansiktsuttryck han har din Walle. Syns ganska tydligt vad han tycker om att gå på plast :wtf:....
Påtal om Småland... Var bodde du? I närheten av Lasse B?

Vad roligt med två nya i tråden. :)
Amypond: var din också ponny?

Hunter: jag tycker han är fantastiskt söt din hingst. Älskar den bruna färgen som skiftar så snyggt!

Kl
Idag fick Walle bara gå i hagen efter gårdagens bravader. Men jag har varit på gott humör hela dagen! Tänk vad ett lyckat pass kan göra :).

Här passar nog min lilla knasboll in
Igår skulle jag träna liite på att min knasboll skulle gå undan för mig i hagen och det gick såå bra
När vi köpte honom för 4 månader sen så fanns inte underkastelse på världskartan, han skulle bara gå in i en och anföll allt och alla (förutom mig)
Men nu efter mycket jobb så går det
Jag hade en morot i handen och tog handen med moroten bakom ryggen och tog andra handen på hans bog och gick mot honom och sa att han skulle backa. Han gjorde det perfa! Ha hade öronen kvar fram och gjorde inga försök att smita sen så backade jag och tänkte att han skulle följa efter men nej, han väntade på att jag skulle säga att det var okej att gå fram till mig, jag sa att han fick gå fram och berömde sen och gav morot och gjorde om två gånger, lika bra varje gång!
Så nöjd!

Ni som har varit i tråden ett tag får gärna presentera era hästar för mig :)

Min är welshponny av cobtyp, blir tre i juni, e: Leyeswick Dai RWD 14

Min plutt på 151cm är Irish cob korsning, troligtvis fjordning. Men mamman är inte registrerad i hans pass.
Kallas också för WallE, då han har de udda namnet Vallentina. Kastrerades i Augusti förra året.
Förväntad mankhöjd 155cm förhoppningsvis. Rasen växer ju långsamt och länge så det kan gå! :)

Riden i skritt och trav, i paddock och i skogen. Både ensam och med sällskap. En trevlig individ som älskar allt som har med människor att göra numer, vill mer än han orkar och har tappat sina envisa åsnetendenser tills vidare ;) haha Han vart lite tjurig på bettet ett tag, men nu verkar det har försvunnit ur minnet. Han är mer positiv nu och har bättre bjudning. Tänkt som hobby hopphäst i framtiden, men får vara skogsmulle tills jag tycker han är gammal nog att hoppas in :)

Återpresenterar med två gamla bilder ;) Han ändras inte så mycket just nu ändå så. De flesta har väl sett bilderna ett antal gånger och ska påminna mig själv att försöka få lite ridbilder också när jag ändå är igång imorgon! ^^

1383851_10151896673563094_1812359216_n.jpg

1483439_10152043719118094_146761498_n.jpg

Så himla söt!

Vad är det du tänkt dig med honom ridning/körning/specifik gren? (kanske har du sagt det, men då har jag glömt :o)

Våra då... iaf lite bilder.
Är väl säkert lite långtråkigt att läsa om träningen för ala, de är i uppträning inför vad vi hoppas blir en grym treårssäsong. Är ju faktiskt så att alla utom en har startat, men bara en har vunnit :P Men, sen har vi ju en tredjeplats i SM bl.a.

Lukas och Nanook trivs med att träna tillsammans, även om de förmodligen är olika typer i löp... Lukas är nog helt lart en stayer (långdistans 2000 - 2800 m) medan Nanook nog kan vara antingen sprinter (1200-1430m) eller Miler (1600-1730m)
http://stallmalmborg.se/bilder/2014-03-07 (5).JPG

Nanook med suuuperproffsig tandläkare
http://stallmalmborg.se/bilder/2014-03-06 (3).JPG

Riksgaloppören Bosse står på skakgolvet och får massage
http://stallmalmborg.se/bilder/2014-03-07 (3).JPG

Milly (den mörkare med stjärn) jobbar med Tigris (f. 2010, Nanooks storasyster).
http://stallmalmborg.se/bilder/2014-03-07 (1).JPG

Det var verkligen tokbra att ta ut en riktig expert till tandläkare som fick gå igenom alla våra hästar. han hittade grejjer som två olika väldigt duktiga veterinärer inte sett riktigt. "Värst" av alla var nog Milly, han trodde inte hon var kollad/åtgärdad i munnen alls i sin uppväxt i England :( Nu har han ju fixat och trixat med hennes tänder och han kommer tillbaka för återkoll om några månader.
På något sätt ändå "skönt" att det var något med hennes mun, för hon har varit lite väl sned i sin aktion och har gärna hängt åt ett håll. Kiro och massör har inte hittat ngt i resten av kroppen så nu hoppas vi att vi hittat felet.
Milly är ju en otrolig häst, tror mkt på henne.

Kul också att det dyker upp nya pållar i tråden :D

Ååå så fina de är! Hur är det med min Archie? :love: Stavas hans namn så btw? haha

Ja jag har ju skrivit vad lilla Wollen ska vara i framtiden, men går att upprepas. Han blir hobby hopphäst har jag bestämt mig för efter att ha sätt vilken spänst han har i benen. Haha Men mycket skogsmulle med, njuta av att rida bara :) Han ska vara kvar hela livet hos mig så ingen brådska till något, utan vi tar en dag i taget. Han har ju haft det lite jobbigt så han ska få en extra positiv upplevelse av att bli riden.

BTW någon som har ett tips på hur man ska träna att stå still vid pall, stol eller liknande. HAR aldrig haft detta problemet med en häst tidigare, hur många gånger man än rättar honom går det inte. HAN vill inte stå vid den jävla pallen. Haha och jag vill inte slita på stackaren även om det går utmärkt att gå upp från backen, han rör inte en fena då. Men ååååå måste ta tag i pallträning på allvar. Någon som har lite tips på olika sätt ni tränat de på? udda sätt? Dock inget som har med godis att göra, denna häst blir godistokig även om han är inklickad och duktig med det så vill jag inte längre träna med godis med honom tyvärr.

Tack förresten, såg inte ditt svar först. Han har väldigt söta rådjursögon som jag brukar säga. Han ser så oskyldig ut jämnt. Han är inte lika gullig när man står i hagen, då han smyger upp bakom en och slänger upp hakan på axeln. ;) Lika chockerande varje gång. Men mysigt när han gör det ltie försiktigt och ska lukta på vad man använt för schampoo den här dagen :D hihi

börjar med svar ang. pallträning.

Vi hoppar ju alltid från pall eller blir uppslängda, och Våra går ju oftast iväg direkt när de känner "ett ben på varje sida", men det har att göra med att vi vill att de alltid ska tänka framåt. Det kanske låter konstigt, men det är så mkt "gammal skola" över det, vi vill att de helst inte ska backa sig ur situationer, så framåtandan/tänket börjar tidigt.

Jag är ju dock den som rider till de flesta av våra när de ska säljas och då tränar jag dem både att stå still vid pallen tills jag ger framåtkommando och tränar dem på att jag sitter upp från marken (mest för att det inte ska bli en panik-grej när de väl är sålda)

När de ska stå vid pallen har jag ev. nosgrimma uppspänd, utrustar mig med godis (morötter eller äppelbit) och en pisk även om jag inte ska ha den när jag rider sen.
Leder fram hästen till pallen, stannar där jag "vill ha hästen", står en stund (hästen ska inte gå framåt eller bakåt). Har det gått bra kliver jag upp på pallen (hästen ska stå still, går den framåt puttar jag på bogen med piskhandtaget alltså inte hårt utan mer knuff, och backar den går jag ned och leder fram igen) Beroende på hur mkt upprepning man blir tvungen att göra pillar jag med stigläder, gjord om det behövs, går ner och upp på pallen, pillar med tränset, luggen, upp och ned från pallen, alltid med hästen "där jag vill ha den" och snabb korrigering om den flyttar, mkt beröm och ngn godisbit när den gör rätt.

Jag jobbar ju (som du fattat) med nästan bara fullblod och de är ju ofta av naturen att de lär sig mycket fort... på gott och ont ;) När de vl lärt sig som små att skritta iväg när ryttaren väl är på tar det en stund att ta det ur dem. "Vi" sitter ju oftast upp inne i stallet också, vilket gör att de ofta är mkt jobbigare att sitta upp på utomhus :P

Ååå så fina de är! Hur är det med min Archie? :love: Stavas hans namn så btw? haha

Tack! Ja vi har ett fint gäng 11or faktiskt, sällan "alla" i samma årgång känns så bra.

Du stavar "Archie" rätt :D han heter ju dock inte det, det är hans smeknamn efter hans Pappa som heter Archipenko (han var odöpt när vi köpte honom, men kallades av uppfödare och tränare för Archie). Egentligen heter han ju Push Play

Om du har facebook så har jag gjort ett alldeles eget album med bilder på honom.
https://www.facebook.com/photo.php?..._486014694855297_555328116_n.jpg&size=960,826

(Ja jag har gjort album till alla våra hästar såklart... finns på samma sida)

Då passar jag på att presentera Calle (Catch the Cat), engelskt fullblod, val e: Mr Wells-Leader of the pack. Calle är aldrig startad, jag köpte honom oinriden som 1½-åring från uppfödaren. Nu är Calle inkörd och kan nog snart även räknas som inriden. :)

Lite bilder på Calle:
45000_10200269023554669_1872951633_n.jpg

581744_10201837166117253_2120124636_n.jpg

954603_10201448706326001_572883120_n.jpg

1604653_10203341718930133_1219167624_n.jpg
(Här syns överbenet btw!)

Och så sist en ridbild:
1958419_10203341718370119_1481363014_n.jpg

Jag äger Nangijala, ett svart welsh partbreed sto (dock hälften new forest) som jag haft sen hon föddes. Just nu är hon 141cm men föräldrarna är 147 respektive 148cm höga så förhoppningvis planerar hon växa en del till :) Nangijala är alltid väldigt pigg, älskar att arbeta/hitta på saker och har mycket humör och åsikter, även om det egentligen inte är särskilt ofta vi råkar i luven på varandra ;)

dsc03094_52f658cc88e59d2d2621303c.jpg

dsc03097_52f658f49606ee139eef7359.jpg

Vilka härliga ansiktsuttryck han har din Walle. Syns ganska tydligt vad han tycker om att gå på plast :wtf:....
Påtal om Småland... Var bodde du? I närheten av Lasse B?

Ja han är väldigt tydlig med vad han tycker!!
Slår gärna med ett bakben eller kastar sig när något är obehagligt.

Jag hade en bit till er, bodde i Värnamo :D
Flyttade söderut för.... 16 år sen!! Hjälp va tiden går.
Inte konstigt att man känner sig gammal :o

Jag är en av de nyare i tråden :).
Köpte min Wallstreet efter Warsteiner, Amiral- Indus- Piaff i januari.
Han var inte speciellt mycket hanterad så jag ligger ganska långt efter alla andra. Men tanken är att han ska stanna hos mig så vi har ingen brådska utan tar det i den takt som både häst och jag är bekväma med.

Walle är inte så stor, någonstans vid 155- 157. Blev kastrerad i november så han växer nog några centimeter till.

Han är senast mätt till ca 150, så han har precis passerat det, men han är min lilla skruttponny i alla fall ;) :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 030
Senast: Piaff
·
Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 665
Senast: Blyger
·
Kläder & Bli fin Ja, ingen har väl missat att Naturskyddsföreningen kommit med den rekommendationen...
15 16 17
Svar
326
· Visningar
9 344
Senast: Enya
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
33 503

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka