Arbetar ni era dressyrhästar på töm?

Sv: Arbetar ni era dressyrhästar på töm?

Jag tror inte det är svårare med en 170+-häst, det gäller bara att hitta samspelet.
Det där med att bara behöva tänka så gör hästen rätt handlar ju mycket om att hästen läser ditt kroppsspråk och förstår vad du vill innan du hinner göra så stora åthävor.
Min förra häst på 173 cm var precis sån, man behövde bara tänka (kändes det som) så blev det rätt... :love:

Tömkörning är skitkul!
Jag ska ner till Flyinge och träna tömkörning och dressyr i 4 dgr för Bo Jenå nu, kör idag. Är så pirrig i magen - det är så himla kul! :laugh:

Håller helt med, hästens storlek ska inte spela ngn som helst roll!

vad himla roligt ang. träningen. Hoppas du fotar och tar med dig hit, tillsammans med matnyttiga tips och kommentarer runt tömkörnings alternativ osv!

Nu har jag tömkört den yngre damen i dag också och nej, storleken hade ingen betydelse :p

Vet inte vad det beror på, men med denna dam behöver jag i stort sett bara tänka, så gör hon det jag ber om. Tänkte på att det hon reagerar mest på är min placering i förhållande till henne, kan enkelt få henne att öka/minska takt o tempo bara genom att flytta mig själv centrimetrar framåt eller bakåt :love: Dessutom tar hon ett ärligt stöd på yttertömen och det har jag svårt att få den äldre att göra, hon stretar mer...

Jaja, jobbar vidare med båda två, än så länge väldigt basic med igång- och avsaktningar, tempoväxlingar och att faktiskt gå där jag ber dem om, på volt eller fyrkant. Så roligt att vara igång igen!

Tömkörningskurs för Jenå låter riktigt roligt! Återkom gärna med tips och kommentarer du får :bow:

Hemma från Flyinge!
Är en total disktrasa, mest pga den tidiga morgonen (fodrade kl 06), värmen under dagen och att köra häst i 17 mil på eftermiddagen.
Blev dock väldigt glad när jag såg hästens glädje över att släppas ut i beteshagen och sina kompisar igen när vi kom hem efter 4 dygn i tältstall utan hage. :laugh:

Tips från träningarna...
Har "bara" tömkört 2 pass (red 4 pass).
Min häst är en 5-åring som inte mycket kan (fölsto och sent tagen), men visst har vi fått slipa lite.
Bosse provade att trampa henne något steg första passet, vilket fungerade skapligt enkelt och fick godkänt. Inget som det var dags att "träna" på än, men det är alltid intressant att se hur lätt eller svårt hästarna har för trampet.
Bosses mantra verkar vara enormt mycket cavaletti och jag kan bara hålla med om hur lösgörande och muskelbyggande det faktiskt är!

Att flytta hästen i en stor "bakdelsvändning" är rätt intressant och lösgörande. Det är alltså en kombination av bakdelsvänding och volt, hästen får alltså korsa sina bakben och trampa runt i en liten cirkel med dem.
Som förare gäller det att vara rapp i benen och "springa runt hästen" efter som hästen är mer stilla i sin punkt och snurrar kring sin egen bakdel.
En utmaning att klara som förare - prova ni som har kommit lite längre och inte har en helt "rå" häst att arbeta med!
Vissa hästar blir lite stressade av denna övning och kan "hoppa" en del.

De deltagare vars hästar var betydligt längre komna än min fick öva mycket samlande såsom piaff och passage på töm (men oftare passagen under sadel kanske). Bosse går på sidan om med "käpp" och hjälper till om det behövs att knacka dem på ben eller rumpa.

Sidvärtsrörelser (skänkelvikning eller skolor) på kvartslinjen är bra att öva på, precis som under sadeln är det väldigt avslöjande hur väl man har sin häst mellan hjälperna.

Sax i trav (korsa medlelinjen fram och tillbaka i zickzack) är en utmaning för den skickligare tömköraren, det gäller att vända riktning i god tid innan hästen når långsidespåret! Där avslöjas förarens positions oerhörda vikt.
Kräver liksidig (rak) tömsättning så man kan växla innersida.
Starta i skritt så hinner du med och får in tekniken på hur tidigt du behöver positionera om dig för att byta riktning.

Byten tror jag att jag har skrivit om tidigare. Öva in på en åttvolt, sedan kan man minska och minska på hur mycket man behöver ställa om i galoppen för att förfina bytet och till slut inte behöver göra det på åttvolt längre. Rak tömsättning igen.

Använd en långsida och (välj gångart, skritt eller trav) gå ner för långsidan i öppna.
Halvhalt innan hörnet och gör en volt tillbaka. Kör i skänkelvikning samma långsida tillbaka (här kan du ha oliksidig tömsättning med en innersida). Hästen går alltså med huvudet mot väggen, kroppen bildar ett "V" mot väggen och föraren är i öppna deleln av "V:et".
Innan du är tillbaka i i starthörnet, sakta av till skritt (om du inte redan skrittar) och gör en framdelsvändning så att hästen har huvudet mot långsidan igen.
Så här kan du köra fram och tillbaka hur många ggr som helst!

Det är väl lite övningar som jag kommer på just nu, fråga om ni vill! :)

Tack för många bra tips! Vill du förklara den sista igen? Om detta med hästen som bildar ett "V". Är nog för trött för att hänga med helt på det.. ;)

OK, ska försöka!

Du tömkör hästen i skänkelvikning utefter en långsida, låt oss säga i vänster varv.
Då har du hästen med näsan pekandes mot sargen/staketet, ställd åt höger, rumpan innanför spåret. Då bildas typ ett "V" med häst och långsida.
Förarens position snett bakom som vanligt, i mitten av V:ets gap (dvs mitt emellan rumpan och staketet/sargen, men en bit längre ifrån förstås).
I detta vänstervarv har du innertömmen på höger sida om hästen. Det känns alltså som om du är "klämd" mellan staketet och hästen när du tömkör, lite känsla av att tömköra på fel varv (dvs innertömmen mot staketet). Dock alltid med minst en pisklängds avstånd till hästrumpan!

Var det begripligt? :)

vilken internisat tråd:)

Jag har ingen egen häst men tömkör min medis ganska ofta. Tycker det är jätte roligt och inspirerade, får se hur han rör sig och få ett sammarbete från marken också.
Jag hade bara tömkört 2 gånger innan jag börja med honom (ägaren hjälpte mig i början). tog ett tag innan jag fick koll på allt men som tur är han en riktig kooling:laugh:

I början använde jag graman spänningen men tyckte de var svårt å få bjudning i honom och att han hamna bakom hand. Så ja prova vanlig (bettet - gjorden - handen) och det funka mycket bättre.
Tar nog ett tag innan det bilr något mer avancerat men allt tar sin tid;)
När ja tömkörde innan betet gick han super fint och jag var helt chockad över att han gick så pass bra:laugh:
Ser med spänning fram i mot höstens tömkörande och hoppas vi gör några framsteg:laugh:

Jätteintressant läsning och jag blir mycket imponerad av vad som går att göra på töm. Har tänkt som en galning på din "bakdelsvändning".....
Hur i allsindar bär du dig åt?
Kan du förklara mer?

Jag tänker såhär;
Om exv bakdelsvändningen ska ske åt vänster så är hästen böjd och ställd till vänster och som förare står man vid sidan om inner bak eller kanske mer bakom. Högertömmen är yttertöm är mothållande så att hästen inte går framåt. Du vill att hästen ska flytta framdelen mot dig men hur går det till?

Det är inte så lätt och det tar ibland ett tag innan hästen begriper vad du vill.

Om jag gör en vändning (vi kallar den så) åt vänster ställer jag hästen åt höger med höger som innertöm.
Min position är snett bakom hästen till höger och måste följa med hästen hela varvet runt (långa steg, kan ibland bli lite stressande för hästen).
Ställ inte så stora krav till en början, låt det bli en liten volt där du begär att hästen korsar sina framben när den vänder runt.
Du kan använda pisken som vägvisande mot höger bog i detta fallet.
Det blir faktiskt lite som en skänkelvikning på en liten volt!

kl
Själv har jag ingen "dressyrhäst" ännu. Har en treåring som jag håller på att rida och köra in. Vi har nu knäckt koden för att få rätt form i tömkörningen, vilket är en fantastisk känsla:) Vi tycker det är jättekul att tömköra båda två. Longering är jag däremot dålig på och det var nu ganska länge sedan vi ens försökte. En liten fråga från en som vill lära sig mer: Finns det några fördelar med longering framför tömkörning? I tömkörningen kan jag ju välja vilka vägar jag vill, medan longering endast sker på volten. Hoppas jag inte skrev i fel tråd:)
DSCN2262.jpg

Aha! Då tror jag att jag fattar. :idea: Hästen är alltså utåtställd i vändningen och du vänder hästen ifrån dig?
Detta måste jag testa.
Tack för dina tips!

Tack för många intressanta tips!

Ska absolut testa "bakdelsvändningen" på mina damer, tror det kan vara riktigt lösgörande och bra för dem båda, men ffa för den äldre.
Förstår jag dig rätt om jag tänker att du har hästen ställd från rörelseriktningen och vänder för yttertöm/pisk? Hur påverkar hästens ställning det lösgörande arbetet? Att jag inte ska "dra runt" den i vändningen förstår jag ju såklart, men jag vill ha den så rak i bogen som möjligt och vända genom att trampa runt väl? Om den då är ställd med eller mot rörelseriktning, vad gör det för skillnad? Är bara intresserad av att förstå, inte av att ifrågasätta!

Funderar även på byten, även om vi inte är där ännu... använder ni några kommandon för bytet? Tänker att man kan vilja ha dem kvar i förvända även när man tömkör och då är det ju dumt om de byter utan kommando?

Travsaxen ska jag nog utmana mig själv till att göra på den yngre damen nästa gång jag tömkör. Om jag inte råkar glömma det då :angel:
låter svårt men roligt!

Jag kan inte tänka mig något tillfälle då longering är bättre än tömkörning.

Då bortser jag från uppenbart dåliga tömförare som gör fel och påverkar hästen fel (men man måste ju få chans att öva innan man blir "bra") eller vissa hästar som aldrig tycks bli kompisar med tömmar - kanske kräver extra skicklig förare för att lyckas tömköra.

Tack för svaret:) Jag fortsätter att fila på tömkörningen:)

Tack för många intressanta tips!

Ska absolut testa "bakdelsvändningen" på mina damer, tror det kan vara riktigt lösgörande och bra för dem båda, men ffa för den äldre.
Förstår jag dig rätt om jag tänker att du har hästen ställd från rörelseriktningen och vänder för yttertöm/pisk? Hur påverkar hästens ställning det lösgörande arbetet? Att jag inte ska "dra runt" den i vändningen förstår jag ju såklart, men jag vill ha den så rak i bogen som möjligt och vända genom att trampa runt väl? Om den då är ställd med eller mot rörelseriktning, vad gör det för skillnad? Är bara intresserad av att förstå, inte av att ifrågasätta!

Funderar även på byten, även om vi inte är där ännu... använder ni några kommandon för bytet? Tänker att man kan vilja ha dem kvar i förvända även när man tömkör och då är det ju dumt om de byter utan kommando?

Travsaxen ska jag nog utmana mig själv till att göra på den yngre damen nästa gång jag tömkör. Om jag inte råkar glömma det då :angel:
låter svårt men roligt!

Angående vändningen först.
Jag tycker aboslut att du kan experimentera lite med ställningen och se vad du får för effekt på din häst. Det finns ju inte "rätt" eller "fel" här tycker jag.

Bytena har jag aldrig använt kommando till. När jag lärt in har jag använt mig av en 8-volt där jag rakställt ordentligt 1-2 språng innan jag ställt om till nya galoppsidan och fått bytet. Det förenklar att göra detta mot en vägg/staket första gångerna så att hästen förstår bättre.
Beroende av hur taggad hästen blir kan man använda pisken för att visa vägen och en lätt smackning inför bytessprånget.

Travsaxen är urkul.
Börja i skritt så du själv får in tekniken.
Trav är jättesvårt innan hästen vet vad det är frågan om och samarbetar självmant.

Var befinner du dig i förhållande till hästen i saxen?

Jag vill vara på hästens sida/snett bakom och typ driva honom snett framför mig i sidvärts men i en sax måste man ju i så fall springa runt hästen när den ska tvära på andra hållet, eller?

Funkar det att befinna sig rakt bakom hästen?

När jag gör saxen är jag fortfarande snett bakom, men kanske aningens mer bakåt än vanligt för att hinna byta sida när jag byter riktning.
Halvhalt medan man byter sida om hästen (något steg rakställt) och sedan ny riktning med nya yttertömmen som ledande.
Det gäller att inte tappa ytterbogen i denna övning så att hästen bara rinner iväg ända till långsidan - då blir det svårt att byta riktning.

En fråga till! Vill du förklara travsaxen igen? Ska hästen röra sig fram och tillbaks över medellinjen? Ända ut till långsidorna? Ställd mot eller från rörelseriktningen?

*KL*

Ang longering så den gång jag kan komma på att det är bättre än tömkörning är väl vid hältkontroll.

Det är klart, men än så länge får jag springa bredvid eller framför om olyckan skulle vara framme;) Tack!

Liknande trådar

Samhälle För ett par dagar sen trillade jag över denna artikeln https://www.bbc.com/news/articles/c0j1wwypygxo Det är en artikel från BBC ( så på...
6 7 8
Svar
143
· Visningar
6 215
Senast: Palermo
·
Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 754
Senast: Ninnurur
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Spontanansökan till arbetsprövningsplats/anställning inom information, kommunikation, kundtjänst, administrativ assistent samt...
Svar
2
· Visningar
505
Senast: IngelaH
·
Relationer Min son (26 år) är sambo med en jämnårig tjej, de har fått två underbara barn (3,5 år och 2 år). Nu till problemet, tjejen har inget...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
11 001
Senast: Oh_really
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Burkmat
  • Vilket är ert favoritgodis?