Sv: Arbetar ni era dressyrhästar på töm?
Hemma från Flyinge!
Är en total disktrasa, mest pga den tidiga morgonen (fodrade kl 06), värmen under dagen och att köra häst i 17 mil på eftermiddagen.
Blev dock väldigt glad när jag såg hästens glädje över att släppas ut i beteshagen och sina kompisar igen när vi kom hem efter 4 dygn i tältstall utan hage.
Tips från träningarna...
Har "bara" tömkört 2 pass (red 4 pass).
Min häst är en 5-åring som inte mycket kan (fölsto och sent tagen), men visst har vi fått slipa lite.
Bosse provade att trampa henne något steg första passet, vilket fungerade skapligt enkelt och fick godkänt. Inget som det var dags att "träna" på än, men det är alltid intressant att se hur lätt eller svårt hästarna har för trampet.
Bosses mantra verkar vara enormt mycket cavaletti och jag kan bara hålla med om hur lösgörande och muskelbyggande det faktiskt är!
Att flytta hästen i en stor "bakdelsvändning" är rätt intressant och lösgörande. Det är alltså en kombination av bakdelsvänding och volt, hästen
får alltså korsa sina bakben och trampa runt i en liten cirkel med dem.
Som förare gäller det att vara rapp i benen och "springa runt hästen" efter som hästen är mer stilla i sin punkt och snurrar kring sin egen bakdel.
En utmaning att klara som förare - prova ni som har kommit lite längre och inte har en helt "rå" häst att arbeta med!
Vissa hästar blir lite stressade av denna övning och kan "hoppa" en del.
De deltagare vars hästar var betydligt längre komna än min fick öva mycket samlande såsom piaff och passage på töm (men oftare passagen under sadel kanske). Bosse går på sidan om med "käpp" och hjälper till om det behövs att knacka dem på ben eller rumpa.
Sidvärtsrörelser (skänkelvikning eller skolor) på kvartslinjen är bra att öva på, precis som under sadeln är det väldigt avslöjande hur väl man har sin häst mellan hjälperna.
Sax i trav (korsa medlelinjen fram och tillbaka i zickzack) är en utmaning för den skickligare tömköraren, det gäller att vända riktning i god tid innan hästen når långsidespåret! Där avslöjas förarens positions oerhörda vikt.
Kräver liksidig (rak) tömsättning så man kan växla innersida.
Starta i skritt så hinner du med och får in tekniken på hur tidigt du behöver positionera om dig för att byta riktning.
Byten tror jag att jag har skrivit om tidigare. Öva in på en åttvolt, sedan kan man minska och minska på hur mycket man behöver ställa om i galoppen för att förfina bytet och till slut inte behöver göra det på åttvolt längre. Rak tömsättning igen.
Använd en långsida och (välj gångart, skritt eller trav) gå ner för långsidan i öppna.
Halvhalt innan hörnet och gör en volt tillbaka. Kör i skänkelvikning samma långsida tillbaka (här kan du ha oliksidig tömsättning med en innersida). Hästen går alltså med huvudet mot väggen, kroppen bildar ett "V" mot väggen och föraren är i öppna deleln av "V:et".
Innan du är tillbaka i i starthörnet, sakta av till skritt (om du inte redan skrittar) och gör en framdelsvändning så att hästen har huvudet mot långsidan igen.
Så här kan du köra fram och tillbaka hur många ggr som helst!
Det är väl lite övningar som jag kommer på just nu, fråga om ni vill!