Hur kan jag hjälpa min son?

Min son (26 år) är sambo med en jämnårig tjej, de har fått två underbara barn (3,5 år och 2 år). Nu till problemet, tjejen har inget körkort men kör bil ändå. Har sagt till min son att du måste ta med dig bilnycklarna eller låsa in dem, när du åker och jobbar, för detta är olagligt. Är orolig att hon till och med åker iväg med barnen i bilen ibland, när min son jobbar. Min son säger att det skulle hon aldrig göra, tror inte på det. Till saken hör också att tjejen tar sig friheten och hittar på egna saker i princip varje helg, åker och hälsar på kompisar, dvs. tar inte sitt föräldraskap på allvar. Min son får laga mat när han kommer hem från jobbet och ta barnen. Hon brukar ta på sig ytterkläderna och gå ut en promenad för hon behöver egen tid, vem behöver inte det. Men inte varje dag! Hon har heller inget fast arbete.
Svårt detta att se på, vad kan jag göra? Har frågat min son hur deras relation är och han sa att den är väl inte så bra. Men han gör inget åt saken, förstår att det är tufft med två barn, men han har mig, sin pappa och flera andra i närheten som ställer upp till 100%. Dock har tjejen det tuffare, ingen mamma i livet och pappan är ganska frånvarande. Tar gärna emot alla goda tips jag kan få.
Läser man detta från sambons synvinkel låter du som en besvärlig svärmor.

Självklart är det galet att hon kör utan körkort men det kan man polisanmäla.

Men resten? Det är deras liv och du har inget mitt i deras relation att göra. De är vuxna människor.

Den här meningen får mig att häpna
Till saken hör också att tjejen tar sig friheten och hittar på egna saker i princip varje helg, åker och hälsar på kompisar, dvs. tar inte sitt föräldraskap på allvar.

Är du seriös? Hör du hur det låter?
Låt bli att kliva in i parets liv!
 
Fast gör hon verkligen det? Det enda vi vet är att hon kör bil utan körkort ibland och det kan jag tänka mig förekom även innan barn - inget av det andra låter särskilt oöverlagt eller irrationellt. Ta på sig jackan och gå ut för lite egentid är väl jättesunt?

Edit: oavsett är det inte någonting svärmor ska anta på så grunda iakttagelser, tycker jag.
Nej som svärmor ägnar man sig åt att vara snäll och avlasta.
Och det är lättare att vara snäll om man är förstående än om man är dömande.
Det är tufft att vara ung och få två barn tätt.
 
Ingen människa som har ordning på sitt liv kör väl bil utan körkort? I alla fall inte enligt mina erfarenheter. Det är personer med missbruksproblem eller en kriminell livsstil. Jag hade polisanmält och hoppas det hade dragit fram roten till problemet.
 
Ingen människa som har ordning på sitt liv kör väl bil utan körkort? I alla fall inte enligt mina erfarenheter. Det är personer med missbruksproblem eller en kriminell livsstil. Jag hade polisanmält och hoppas det hade dragit fram roten till problemet.
Jodå. Det finns såna. Dom jag vet var/är inte vare sig kriminella eller missbrukare. Bara lata och snåla. En har i alla fall fått tummen ur och skaffat körkort, efter 20 år.
 
Tycker "mom-shaming" är uppenbart här. Egentligen oavsett om det är en mamma eller pappa som är hemma, två barn är krävande i alla åldrar och för att den sakens skull inte glömma hushållssysslor. Obetald arbete kallas det också för och med den stora skillanden att det inte finns några fika eller lunchraster utan ständigt på jour även när barnen sover.
 
Ingen människa som har ordning på sitt liv kör väl bil utan körkort? I alla fall inte enligt mina erfarenheter. Det är personer med missbruksproblem eller en kriminell livsstil. Jag hade polisanmält och hoppas det hade dragit fram roten till problemet.

Nä. Det är klart att det finns de med en sådan problematik som kör bil utan körkort men det är verkligen inget likhetstecken däremellan.
 
Min son (26 år) är sambo med en jämnårig tjej, de har fått två underbara barn (3,5 år och 2 år). Nu till problemet, tjejen har inget körkort men kör bil ändå. Har sagt till min son att du måste ta med dig bilnycklarna eller låsa in dem, när du åker och jobbar, för detta är olagligt. Är orolig att hon till och med åker iväg med barnen i bilen ibland, när min son jobbar. Min son säger att det skulle hon aldrig göra, tror inte på det. Till saken hör också att tjejen tar sig friheten och hittar på egna saker i princip varje helg, åker och hälsar på kompisar, dvs. tar inte sitt föräldraskap på allvar. Min son får laga mat när han kommer hem från jobbet och ta barnen. Hon brukar ta på sig ytterkläderna och gå ut en promenad för hon behöver egen tid, vem behöver inte det. Men inte varje dag! Hon har heller inget fast arbete.
Svårt detta att se på, vad kan jag göra? Har frågat min son hur deras relation är och han sa att den är väl inte så bra. Men han gör inget åt saken, förstår att det är tufft med två barn, men han har mig, sin pappa och flera andra i närheten som ställer upp till 100%. Dock har tjejen det tuffare, ingen mamma i livet och pappan är ganska frånvarande. Tar gärna emot alla goda tips jag kan få.
Varför känner du ett behov av att lägga dig i? Din son är vuxen och kan lösa sina problem själv. Det låter lite som att du är svartsjuk på henne för att hon är tillsammans med sin son och vill svartmåla henne, faktiskt.

Det här med bilkörningen, åker hon ensam eller är det övningskörning du syftar på? För det låter himla konstigt att hon skulle lämna barnen under dagen för att köra bil när han jobbar. Det verkar inte finnas konkreta bevis för att hon åker iväg med barnen, så det känns oerhört långsökt.
 
Ingen människa som har ordning på sitt liv kör väl bil utan körkort? I alla fall inte enligt mina erfarenheter. Det är personer med missbruksproblem eller en kriminell livsstil. Jag hade polisanmält och hoppas det hade dragit fram roten till problemet.
Jag känner ett flertal ”lantisar” som glatt körde runt mellan varandras hem långt innan de fick körkort. Jag som är uppväxt i en stad tyckte det var helkonstiga och vågade aldrig åka med men finns det ingen polis på många mil och de kört traktor sen de var tolv så tyckte de att det inte var så viktigt. De visste ju hur man gjorde och ingen skulle ändå kolla. Flera av dom tog inte körkort förrän de var 20-25 och inte för att de knarkade eller söp för mycket.
 
Min son (26 år) är sambo med en jämnårig tjej, de har fått två underbara barn (3,5 år och 2 år). Nu till problemet, tjejen har inget körkort men kör bil ändå. Har sagt till min son att du måste ta med dig bilnycklarna eller låsa in dem, när du åker och jobbar, för detta är olagligt. Är orolig att hon till och med åker iväg med barnen i bilen ibland, när min son jobbar. Min son säger att det skulle hon aldrig göra, tror inte på det. Till saken hör också att tjejen tar sig friheten och hittar på egna saker i princip varje helg, åker och hälsar på kompisar, dvs. tar inte sitt föräldraskap på allvar. Min son får laga mat när han kommer hem från jobbet och ta barnen. Hon brukar ta på sig ytterkläderna och gå ut en promenad för hon behöver egen tid, vem behöver inte det. Men inte varje dag! Hon har heller inget fast arbete.
Svårt detta att se på, vad kan jag göra? Har frågat min son hur deras relation är och han sa att den är väl inte så bra. Men han gör inget åt saken, förstår att det är tufft med två barn, men han har mig, sin pappa och flera andra i närheten som ställer upp till 100%. Dock har tjejen det tuffare, ingen mamma i livet och pappan är ganska frånvarande. Tar gärna emot alla goda tips jag kan få.
Min sambo jobbar utomlands, dvs har bara sig själv att ta hand om 4 dagar i veckan. Han hyr dessutom rum för att sova och har därmed inte ens tvätt eller disk mm att sköta (han äter på jobbet). Han hinner träna, spela mm efter jobbet. Jag hinner inget sånt då jag har ungarna efter jobbet dom dagarna.
När han kommer hem så tar han extra ansvar för ungarna så jag får egentid och kan åka iväg om jag vill. Det har inte med att jag inte älskar ungarna eller honom att göra, utan att jag behöver lite tid själv efter en intensiv vecka.

Tycker det är rätt självklart tjejen har rätt att göra saker på helgen och efter hans jobb om.hpnnhaft hand om ungarna hela dagarna annars.

Att hon kör utan körkort kan du ju tipsa polisen om när du vet hon kör iväg, om du vill. Annars, låt dom ha sina egna liv.
 
Att svärdottern kör bil är självklart ett problem och du bör polisanmäla henne när hon hör det.

I övrigt kan du stötta din son. Om deras relation inte är bra kan du tipsa om familjeterapi eller bara samtalskontakt till din son.

I övrigt tycker jag att du ska hålla dig ifrån tyckande om svärdottern. De är vuxna människor och ibland gör barn val man inte gillar. Så är livet.
 
Polisanmäl bilkörningen, eller hota med att göra det om hon inte slutar som ett första steg om det känns bättre.

Annars kan du stötta din son om han vill prata om relationen eller föräldraskapet. Samt avlasta med barnpassning. Men det är väl ungefär det som är rimligt att göra som mamma.
 
Hehe.. det roliga är att du skriver det här i ett hästforum. Ett enormt tidskrävande intresse. Flera av oss har valt att skaffa barn och ha häst samtidigt. Dvs vi är nog en och annan som lämnat barnen i händerna på våra partners och dragit iväg ett par timmar (dagligen) för hästfix. Det är nästan lite som ett slag under bältet att få veta att man då inte tar föräldraskapet på allvar.

Men, för att komma med något mer anpassat till din och sonens situation:
Han är vuxen och bör således kunna ta ansvar för sin situation. För att inte skapa osämja med sonen och hans partner bör du stanna vid att erbjuda dig hjälp med barnpassning (kanske både till honom och mamman om hon har det tungt?) och samtal om han själv känner att han vill prata om det. Dvs du bör absolut inte leda in samtalet där. Det är direkt olämpligt. Lämna körkortsärendet till polisen, dvs att du ringer dem när hon är ute, tipsar om att regnumret kan framföras av person utan körkort mellan kl x och y följande dagar osv. Tragglar du det med sonen kan du skapa konflikt där med.

Det är nog viktigt att ta med sig att en osämja mellan dig och sonen+partner gör att relationen mellan dig och barnbarnen riskerar bli lidande också. Du har ingen rätt till dessa barn och därför bör du hantera det där med silkesvantar.
 
Känns helt omöjligt att ge vettiga råd utifrån informationen man får i trådstarten mer än att ta upp det här med att köra utan körkort, försäkring gäller ju antagligen inte, kan ju bli rätt jobbigt känner jag ^^

Annars får man väl försöka prata med sonen om det är något man kan hjälpa till med lr att man finns där och kan lyssna om han vill parat mer om relationen.

Eller nämna för sonen att dom kan få hjälp från bvc, kan vara svårt att prata med närstående om saker.

Kan vara att tjejen hade mått bra av hjälp men behöver inte alls vara så heller. Hon kanske vet vad som fungerar för henne pga olika anledningar, egentid är ju bra för alla föräldrar och tror i många fall att får man lite egentid så orkar man vara en mer närvarande förälder när man är tillsammans med sina barn.
 
TS, på frågan hur du kan hjälpa din son:

Lyssna på honom! Om han är ok med situationen, släpp det hela.

Men om du kommer på svärdottern med att köra utan körkort - polisanmäl direkt. Det är oacceptabelt. Och skulle något strula till sig på riktigt i familjen (typ barn eller vuxna far illa eller riskerar att fara illa), låt dem veta att du kan ge stöd.

Personligen tycker jag du kanske också ska fundera över hur du resonerar. Att svärdottern "tar sig friheter" för att hon vill ha ett eget liv känns som om 1950-talet plötsligt gjorde ett besök på Bukefalos. Nu är ju infon väldigt knapphändig, men nog bör en förälder år 2024 kunna träffa vänner mm? Dock behöver ju föräldrarna vara överens och lyssna på varandras behov.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
5 860
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Fortsättning från VGV Kids. Vi träffade en sköterska på närakuten som verkade oroad. Hon verkade inte riktigt få grepp om varför han...
Svar
12
· Visningar
2 063
Relationer Jag har en pojkvän som jag upplever blir utnyttjad av sin bonusfamilj (bonussyster med man) både för pengar och för tjänster och skulle...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
10 650
Senast: Oh_really
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 719

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp