Hur kan jag hjälpa min son?

Varför jobbar hon inte? Är hon föräldraledig? Arbetslös? Vill hon inte jobba? Du skrev till och med att hon inte har något heltidsarbete någonstans, innebär det att hon visst jobbar, men deltid? Jag har upplevt några få personer i mitt liv som är notoriskt arbetsskygga, som vägrar jobba, kräver att bli försörjd av partner eller föräldrar och om de får ett jobb gör de sig snabbt omöjliga så de blir uppsagda. Vi har en anhörig som beter sig så och det är oerhört frustrerande eftersom det i det fallet går ut över en gammal förälder, 90 år, som får försörja personen på sin skrala pension. Men alla de andra alternativen är ju inte något hon kan hjälpa?

Jobbar hon deltid kan det dessutom vara värre än heltid. Jag har provat båda och det var mycket mer pressande och förstörde fler dagar att jobba deltid, dessutom med en betydligt sämre lön, än idag när jag jobbar heltid med kontorstider. Nu vet jag att jag jobbar 8-16.30 måndag-fredag och alltid är ledig lördag-söndag. När jag jobbade deltid kunde jag jobba upphackat på fler dagar men alltid precis så att det försvårade att göra nått roligt på den lediga tiden.

Som alla andra har sagt - bilkörningen är ju något du ”kan” anmäla om du vill även om jag sällar mig till kören som vet många som kört utan körkort och i låg ålder. Resten har du ju egentligen inte med att göra. På den lilla information du delat i början verkar det inte alls som att familjen skulle ha problem.
 
Om hon dessutom är van förare så borde ett körkort kunna bli en billig investering om hon kör upp som privatist, om polisen inte hinner före.
En van självlärd bilförare kan köra som en kratta, ha lagt sig till med en massa felaktiga vanor och inte känna till regler. Jag tog körkort i USA (typ körde ett varv runt kvarteret, gjorde en snabb inbromsning utan att sladda, parkerade tillbaka på parkeringen. Godkänd! Min man fick inte ens köra på vägen utan körde upp på en slags enorm parkeringsplats med ritade låtsasvägar och skyltar, i sakta mak. Godkänd!) När jag kom hem tänkte jag, som då kört i USA i flera ÅR, att det här blir väl en lätt match. Jo hejsan..... Minns inte hur många lektioner jag fick ta, men det var rätt många .....

Ok, kuriosa då.

Oavsett allt annat så tycker jag det är ett himla oskick att köra runt utan körkort.
 
En van självlärd bilförare kan köra som en kratta, ha lagt sig till med en massa felaktiga vanor och inte känna till regler. Jag tog körkort i USA (typ körde ett varv runt kvarteret, gjorde en snabb inbromsning utan att sladda, parkerade tillbaka på parkeringen. Godkänd! Min man fick inte ens köra på vägen utan körde upp på en slags enorm parkeringsplats med ritade låtsasvägar och skyltar, i sakta mak. Godkänd!) När jag kom hem tänkte jag, som då kört i USA i flera ÅR, att det här blir väl en lätt match. Jo hejsan..... Minns inte hur många lektioner jag fick ta, men det var rätt många .....

Ok, kuriosa då.

Oavsett allt annat så tycker jag det är ett himla oskick att köra runt utan körkort.
Det är hur många som helst som har körkort och ändå kör som krattor, jag stöter på dem varje dag jag pendlar till jobbet, både på landsväg och motorväg. Det är bara att räkna hur många som ligger i mitt- och vänsterfil på en trefilig motorväg för att se brister i utbildningen. Det är sällan högerfilen används korrekt. :meh:

Hon kan läsa in teorin, ta ett par lektioner och sedan fixa uppkörningen. Inte värre än de som tar en veckas intensivkurs för att ta körkortet. :crazy:
 
Det är hur många som helst som har körkort och ändå kör som krattor, jag stöter på dem varje dag jag pendlar till jobbet, både på landsväg och motorväg. Det är bara att räkna hur många som ligger i mitt- och vänsterfil på en trefilig motorväg för att se brister i utbildningen. Det är sällan högerfilen används korrekt. :meh:

Hon kan läsa in teorin, ta ett par lektioner och sedan fixa uppkörningen. Inte värre än de som tar en veckas intensivkurs för att ta körkortet. :crazy:

Det där med högerfilen är ju för att den är blockad av extremt många lastbilar och det gäller att komma om dem innan de får för sig att köra om varandra och därmed blockera även vänster fil. Hade det gått att köra 110 km/h i högerfoten hade man ju kört där. Men det går ju aldrig.

/Lingon som mest kör E6 mellan Hbg-Malmö
 
Det där med högerfilen är ju för att den är blockad av extremt många lastbilar och det gäller att komma om dem innan de får för sig att köra om varandra och därmed blockera även vänster fil. Hade det gått att köra 110 km/h i högerfoten hade man ju kört där. Men det går ju aldrig.

/Lingon som mest kör E6 mellan Hbg-Malmö
Här är högerfilen oftast tom, sånär som på någon enstaka långtradare som är enkel att köra om i mittfilen för att sedan återgå till högerfilen. Majoriteten av de som abonnerar på väster- och mittfil här kör dessutom oftast långsammare än tillåten hastighetsgräns och skapar köer.

/Mia som mest kör E4 i Sthlmstrafiken.
 
Det är hur många som helst som har körkort och ändå kör som krattor, jag stöter på dem varje dag jag pendlar till jobbet, både på landsväg och motorväg. Det är bara att räkna hur många som ligger i mitt- och vänsterfil på en trefilig motorväg för att se brister i utbildningen. Det är sällan högerfilen används korrekt. :meh:

Hon kan läsa in teorin, ta ett par lektioner och sedan fixa uppkörningen. Inte värre än de som tar en veckas intensivkurs för att ta körkortet. :crazy:
Ja, verkligen!!! Ibland tänker jag att folk borde behöva köra upp igen efter säg 15 år.....

Men igen - jag hade alltså tagit lektioner i Sverige som 18-åring, avbröt pga olycka, tog körkort i USA och körde där i flera år ... och fick en chock när jag kom hem igen och trodde jag bara kunde köra upp direkt. SÅ många fel som satt kvar sedan forntiden; hur man sköter kopplingen när man växlar, osv osv. Såna inlärda vanor som sitter som berget och som var korrekta då men definitivt inte nu. Det var allt möjligt. Väldigt deprimerande..... Sen klarade jag uppkörningen på första försöket - men jag fick som sagt ta ett pinsamt antal lektioner... Jag som tyckte jag körde så himla bra...
 
Här är högerfilen oftast tom, sånär som på någon enstaka långtradare som är enkel att köra om i mittfilen för att sedan återgå till högerfilen. Majoriteten av de som abonnerar på väster- och mittfil här kör dessutom oftast långsammare än tillåten hastighetsgräns och skapar köer.

/Mia som mest kör E4 i Sthlmstrafiken.

Så trevligt för dig att högerfilen där är nästan tom. Här är det en karavan av lastbilar. Man har två val om man vill köra 110 km/h: ett konstant zickzackande mellan höger och vänster för att man behöver köra om lastbilar stup i kvarten eller så ligger man lugnt i vänsterfilen i kön av bilar som också kör där för att komma om lastbilarna. Om man är duktig och lägger sig i högerfil efter omkörning så fastnar man bakom en lastbil för att vänster fil är ett tåg av bilar som håller på att köra om lastbilar. Det känns lugnast och säkrast att bara ligga kvar i vänster istället för att zickzacka. Här finns 3 filigt bara på enstaka kortare sträckor. Annars tvåfiligt hela vägen mellan Hbg och Malmö.
 
Så trevligt för dig att högerfilen där är nästan tom. Här är det en karavan av lastbilar. Man har två val om man vill köra 110 km/h: ett konstant zickzackande mellan höger och vänster för att man behöver köra om lastbilar stup i kvarten eller så ligger man lugnt i vänsterfilen i kön av bilar som också kör där för att komma om lastbilarna. Om man är duktig och lägger sig i högerfil efter omkörning så fastnar man bakom en lastbil för att vänster fil är ett tåg av bilar som håller på att köra om lastbilar. Det känns lugnast och säkrast att bara ligga kvar i vänster istället för att zickzacka. Här finns 3 filigt bara på enstaka kortare sträckor. Annars tvåfiligt hela vägen mellan Hbg och Malmö.
Jag har kört från Sthlm ner till Trelleborg, tagit bilfärja och kört i bl a Berlin, Wien, Prag och Budapest utan problem. Var körde folk sämst? Jo, i Sverige ... Jag har även kört E6:an flera gånger från Gbg och ner till Malmö, folk ligger generellt i fel fil och kan inte planera sin körning. Ex hade samma problem, ryckig körning och han fastnade bakom långtradarna. Jag använder backspeglarna och blinkers, kommer fram mycket smidigare.
 
Ja, verkligen!!! Ibland tänker jag att folk borde behöva köra upp igen efter säg 15 år.....

Men igen - jag hade alltså tagit lektioner i Sverige som 18-åring, avbröt pga olycka, tog körkort i USA och körde där i flera år ... och fick en chock när jag kom hem igen och trodde jag bara kunde köra upp direkt. SÅ många fel som satt kvar sedan forntiden; hur man sköter kopplingen när man växlar, osv osv. Såna inlärda vanor som sitter som berget och som var korrekta då men definitivt inte nu. Det var allt möjligt. Väldigt deprimerande..... Sen klarade jag uppkörningen på första försöket - men jag fick som sagt ta ett pinsamt antal lektioner... Jag som tyckte jag körde så himla bra...
Fast detta tänker jag gäller generellt även om man har körkort. Man börjar med olater som man absolut inte fick göra när man gick på körskolan? Och det ändras med tiden? Pappa som är 60-talist hade jättesvårt att lära mig (sen 80-talist) vissa grejer när vi övningskörde. Bara en sån sak som att det typ inte fanns rondeller när han var ung och det hade precis börjat komma här när jag började övningsköra.

Därmed inte sagt att jag försvarar att TS svärdotter kör bil utan körkort. Självklart ska man inte göra det. Frågan är väl om TS tycker att det är värt att anmäla henne och riskera att mista kontakten med sonen och barnbarnen.
 
Att någon inte skriver behöver inte betyda att personen har lämnat. Går utmärkt att läsa ändå, även utan att vara inloggad. Kan vara bra att tänka på.
Självklart!

Jag kom på det sen. Skulle så klart ha lagt till att det är synd att TS lämnade. Det är ett intressant ämne.
 
Hur vet du att TS lämnat? Tråden startades för bara ett dygn sen, alla har inte tid att hänga på Bukefalos hela dagarna. :)
Självklart vet jag inte det.
Läser man mitt inlägg var det ett frågetecken efter. Läser man vidare så uttrycker andra att TS har lämnat.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
5 860
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Fortsättning från VGV Kids. Vi träffade en sköterska på närakuten som verkade oroad. Hon verkade inte riktigt få grepp om varför han...
Svar
12
· Visningar
2 063
Relationer Jag har en pojkvän som jag upplever blir utnyttjad av sin bonusfamilj (bonussyster med man) både för pengar och för tjänster och skulle...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
10 650
Senast: Oh_really
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 719

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp