Arbetar ni era dressyrhästar på töm?

Sv: Arbetar ni era dressyrhästar på töm?

Finns en anledning att det inte är särskilt vanligt och det är för att det är som att be om att få hästen på dubbla spår, dvs man drar in rumpan med hjälp av tömmen, för tömmen verkar då tryckande och ber hästen ta in rumpan åt sidan, - inte under sig.

Ligger nog något i det. Dock så tror jag att det kan vara en bra variant när man tex konvalecentjobbar, vill ha hästen i en låg form eller ska bygga ryggmuskler på en häst med svaga sådana. Och tycker inte att man drar in rumpan, man behöver ju inte hålla ett konstant tryck på yttertömmen, utan tar bara lite på den om hästen tex drar inåt. I övrigt kan hästen jobba i en låg form (med låg tömsättning) och relativt lösa tömmar.

Hoppas du förstår hur jag menar! Lite svårt att förklara.

Absolut. Kräver dock en mkt nyanserad tömförare och tyvärr har jag oftast sett fall där så inte är fallet, varpå det konstanta trycket kvarstår och hästen spårar inte och kan inte heller komma igenom ryggen ordentligt. Blir nästan som en pessoa sele i sin värsta form, fast värre.

Absolut. Kräver dock en mkt nyanserad tömförare och tyvärr har jag oftast sett fall där så inte är fallet, varpå det konstanta trycket kvarstår och hästen spårar inte och kan inte heller komma igenom ryggen ordentligt. Blir nästan som en pessoa sele i sin värsta form, fast värre.

Håller inte riktigt med, skulle det vara så vanligt med dessa onyanserade tömförarna så skulle det ju inte vara mycket bättre att ha yttertömmen över ryggen. Det är ju ingen höjdare att tömköra så heller och inte kunna vara flexibel på yttersidan. (Eller insidan heller för den delen).

Konstant tryck runt bakdelen ska det absolut inte vara. Bara som en mild hjälp och en mycket lätt tömkontakt. De tömförare som ev är mindre nyanserade i sitt tömkörande bör kanske till och med tömköra på sidepull eller grimma, för annars finns risk för konstant tryck i bettet med.

hej lånar tråden lite om det är okej...
jag har också börjat tömköra nu och tycker det är väldigt kul och lärorikt både för hästen och mig. Men jag är bara nybörjare på det och tycker det är svårt. Jag har ett litet problem och det är att min häst gärna går utåtställd mycket och liksom faller in i volten lite. Så jag undrar om någon har något tips på vad jag kan göra för att detta ska bli bättre? :)

/Vicky

Absolut!
Det är precis för sådana hästar som ställringen är så perfekt, se min översta bild på inlägg #46.
Troligtvis ska du dock inte fästa töm och ställring lika högt som jag har gjort. prova ett eller två "hack" längre ner till att börja med och se om hästen hamnar i rätt läge, ändra vid behov.

Ställringen är en stor stålring som du antlingen köper på järnaffär, Lantmännern e dyl, alternativt tar från en gammal söndrig grimma. Du fäster den med en snokrem i däckeln. Har du en krok i snokremmen kan du flytta den snabbare (jag har en Sprengerkrok, kostar inte så mkt på en Ridsportsaffär).

Jag brukar tömköra båda mina hästar. Det har gått i vågor hur ofta det blir... Förra hösten var nordisen igång och reds 3 dgr/v av medryttare och tömkördes 2 dgr/v av mig, minst. Han har alltid varit ointresserad av arbete på ridbanan men fick för mig att testa en dag, och han gick KANON! Han går mycket bättre på töm på ridbanan än med ryttare. Han fick framåtbjudning och intresse helt enkelt. Efter det gick det mycket bättre att rida på ridbanan, även då fick han framåtbjudning och var rent av pigg ibland. Helt otrolig förändring! Han kan dock nästan ingenting men är oerhört lättlärd och har lätt för att flytta för 'osynligt tryck' så tror vidareutbildning vore roligt!

Fullblodet tömkörde jag mycket en period i vintras när underlaget var kasst. Det var stenhårt och isigt, så istället för att bara skritta ut tömkörde jag mycket i skritt på isfria men hårda vägar. Under den perioden musklade han sig mycket mer, skrittarbete på töm gjorde under helt enkelt.

Fullblodet är mer välutbildad och vi har börjat komma in på slutor/skänkelvikningar. Tömkör både ute på vägarna (då blir det ju också träning att han ska gå först i alla situationer - bra om jag får för mig att köra honom i framtiden - plus att man kan träna styrka genom att hoppa över diken etc), på åker och på banan. Var vi befinner oss styr vad vi tränar på. På en åker blir det mer voltspår och på ridbanan kan vi variera utmed spåret, på volt och med bommar.

Finns en anledning att det inte är särskilt vanligt och det är för att det är som att be om att få hästen på dubbla spår, dvs man drar in rumpan med hjälp av tömmen, för tömmen verkar då tryckande och ber hästen ta in rumpan åt sidan, - inte under sig.

Det där stämmer kanske i bland, men inte alltid och också beroende på hur man använder yttertömmen. Jag har ofta yttertömmen runt bakdelen på min häst när jag tömkör och jag tycker att det ger några bra effekter på henne. Hon har lång rygg, är ganska bekväm av sig och släpper gärna bakbenen. Tömmen runt bakdelen är ett sätt att påminna henne om att bakbenen ska in under kroppen. Hon kommer alltid väldigt mycket bättre över rygg när jag har tömmen runt bakdelen. Jag upplever att tömmen gör henne lite mer medveten om sin kropp, att hon liksom inte "glömmer" bort var hon har bakbenen. Med en häst som har svårt för samling, som min, så är detta ett viktigt led för att få henne att komma ihop i kroppen.

Det handlar inte om att jag med muskelstyrka segdrar i yttertömmen och får bakdelen på plats på det sättet, utan jag strävar hela tiden efter ett mjukt och lätt stöd på yttertömmen - precis som på innertömmen.

Nackdelen med att ha tömmen runt bakdelen är som jag ser det att yttertömmen hela tiden rör sig när hästen rör bakbenen och att det då ger utslag i hästens mun på utsidan. Men i det här fallet överväger fördelarna. Dock tror jag att det är olika beroende på vad man behöver jobba med hos hästen, vilken exteriör och andra förutsättningar som den har.

:laugh:

För att kunna ställa hästen inåt måste du först flytta upp bogen utåt till din yttertöm, annars kommer den bara falla in mer om du bara försöker få igenom ställningen. Var noga med att hästen följer med din yttertöm, flyttar den inte upp bogen, sväng då utåt för att vara tydlig med vad du vill (en förflyttning utåt). I grunden handlar det om att hästen ska gå på det spår du valt med alla fyra ben. En bra övning för att tydliggöra detta är att ställa upp 8 koner på en volt för att du tydligare ska se spåret. Tänk till en början bara på vägen och inte på hästens ställning, så kommer du märka att den kommer naturligt när hästens kropp är på plats. I andra varvet kan du då troligtvis behöva vakta så inte yttersidan försvinner utåt, tänk då likadant med att styra på spåret och till en början ha en något rak häst.

(Ett tips för voltbyggandet är att ställa en kon i mitten först och sedan gå x antal steg från den ut mot spåret - då blir volten åtminstone hyffsat rund!)

Jag blev så inspirerad av denna hela denna tråd (och även ditt inlägg) så jag var tvungen att "tömlongera" min toto idag. Det är säkert 9-10 månader sen jag gjorde det senast. Jag är absolut ingen stjärna på det och önskar att jag kunde lära mig mer! :)

Dock har jag nog en tacksam häst att vara orutinerad med, han försöker bara göra rätt... Men har svårt att få honom att spåra ordentligt... speciellt i avbrott trav-skritt, då bara ramlar han iväg... Någon som har några tips på vad man gör då?

Annars får den som varit på någon bra tömkörningskurs här i Sthlm-området också gärna dela med sig. Chansar dock på att det måste vara på PM, så det inte blir gerillamarknadsföring :devil:

Igen, sjukt kul med en sån här tråd som gav så mycket inspiration :)

Ge gärna tips i tråden! Om namn inte får skrivas ut så ta namn per pm kanske?
Eller du kanske menar tips på specifika träningstillfällen i stockholmsområdet?:)

En bra övning för att tydliggöra detta är att ställa upp 8 koner på en volt för att du tydligare ska se spåret. Tänk till en början bara på vägen och inte på hästens ställning, så kommer du märka att den kommer naturligt när hästens kropp är på plats. I andra varvet kan du då troligtvis behöva vakta så inte yttersidan försvinner utåt, tänk då likadant med att styra på spåret och till en början ha en något rak häst.

(Ett tips för voltbyggandet är att ställa en kon i mitten först och sedan gå x antal steg från den ut mot spåret - då blir volten åtminstone hyffsat rund!)

Den där ska jag använda mig av med min unghäst samt då får också den som brevid lite vägledning:D

Vad kul! Hur menar du att han ramlar iväg? bog, bakdel, ut, in? Tänk att vara stadig i tömmen och att du ska kunna kontrollera hans hö sida med hö töm och vä sida med vä töm. Om det blir tydligast i avbrott från trav till skritt kan jag tänka mig att du kanske inte har tillräcklig bjudning in i avbrottet, hästen måste bjuda in i skritten, inte tappa traven.

Bogen bara rasade iväg, ytterbog ut från kroppen... Men, det är som du säger, han bjöd inte riktigt in i avbrottet. Hur ska jag få honom att göra det ordentligt?

Försök ha han lite utåtställd, eller åtminstone tänka utåtställning (men han ska gå på samma spår!! använd konerna...) så får du in bogen lättare. Du måste se till att han bjuder fram till bettet så att du har stöd där när du bryter av, har du inte det kommer du inte heller få det i avbrottet. Försök göra en väldigt försiktg avsaktning till att börja med, kanske börja bara med halvhalter och driv på in i skritten. Svårt att förklara såhär... det bästa är ju att prova sig fram själv för att få in känslan för det!

Får jag bygga på ditt tips?

Prova att göra avsaktningarna bara för rösten och undvik att använda handen!
Det låter nämligen som att det kanske blir lite "springigt" och att det är därför som bogen trillar ut, kan jag ha rätt?

Ett annat bra sätt att få hästen mjukare och mer lösgjord är de klassiska cavalettiövningarna som man inte nog kan rekommendera.
Sätt upp en solfjäder av cavaletti (inte bommar på marken alltså, de ska vara upphöjda). För en normalstor halvblodshäst brukar fem fotlängders avstånd mellan bommarnas mitt vara lagom (jag har stlk 40).
Se till att hästen inte kommer in i full fart utan skritta in första gångerna och smacka på så att den travar ut. När ni har "tekniken inne" över bommarna ta trav in, men glöm inte halvhalten innan första bommen och eftergiften sen över bommarna.
Några rundor här och du har en häst som är mjuk som smör!
Börja med den sida som är svårast att tömköra i.

Lycka till!

och Nora

Tack för tipsen, det ska jag tänka på nästa gång jag tömkör honom... Det som händer är att han går helt ok i traven till ögonblicket han övergår i skritt, då sticker högra bogen ut och han blir jätte jätte lång...

Ska testa cavalettis, problemet när jag rider upphöjda sådana är dock att han hellre hoppar över alla i ett språng, än försöker ta dem en i taget... Men, jag ska verkligen prova! :)

Jag hade problemet med att min häst hoppade i början, men det löste sig när jag längde avståndet något och också blev noggrannare med att inte komma in mot cavalettin med för mycket fart.
Jag kan gå in så sakta så att hästen nästan bryter av till skritt, det gör liksom inget - effekten blir bara ännu bättre eftersom hästen får jobba hårdare med bättre benaktion för att komma över.

Ta inte för många bommar i serie första gången, börja med t ex 3, så får inte hästen sån "panik" över uppgiften och åka på till 4 eller 5 bommar när tekniken sitter.

Kanonbra grejer också! Älskar cavaletti :) Jag som har en häst som inte är den mest rutinerade på bommar brukar lägga dom på marken först och sedan lägga upp på sockerbitar, men det blir ju samma funktion. Kan ju också vara nåt om hästen blir för ivrig och hoppar över alla...

zazzarazz; att bromsa för rösten brukar vara väldigt bra, tänk på att vara mjuk i handen och att styra hästen på spåret även i avsaktningen. Att han blir lång bör du inte bry dig om förrän du får in kroppen på spåret. Jag tror att ni skulle behöva öva massor av avsaktningar så du får in känslan för det.

KL

Blev så inspirerad när jag läste den här tråden för över en månad sen att jag äntligen tog tag i att komma igång med tömköringen igen :laugh:

Har tömkört den äldre damen några ggr nu och det är kul, men jobbigt! Hon är lite stel, springer gärna ifrån mig och kraven jag ställer om hon kan och jag hinner inte riktigt med innan hon skjutit ut bogen och försvinner från volten... men vi kämpar vidare, försöker tömköra henne ca 1 gång/vecka. Tänkte testa några av de olika tömsättningarna som tipsats om i tråden och se om det är något som gör det lättare för henne/mig.

Ska i dag även tömköra den ngt yngre, men inte unga, hästen för första gången på flera år... Spännande :angel:

Saknar mina ponnyer som jag tömkörde mycket, där räckte det att tänka vad jag ville så hände det. Hur kommer det sig att det är så mycket svårare med hästar på 170+ ??

Roligt med en inspirerande tråd som säkert fått fler att komma igång med tömkörning igen :bow:

Jag tror inte det är svårare med en 170+-häst, det gäller bara att hitta samspelet.
Det där med att bara behöva tänka så gör hästen rätt handlar ju mycket om att hästen läser ditt kroppsspråk och förstår vad du vill innan du hinner göra så stora åthävor.
Min förra häst på 173 cm var precis sån, man behövde bara tänka (kändes det som) så blev det rätt... :love:

Tömkörning är skitkul!
Jag ska ner till Flyinge och träna tömkörning och dressyr i 4 dgr för Bo Jenå nu, kör idag. Är så pirrig i magen - det är så himla kul! :laugh:

Liknande trådar

Samhälle För ett par dagar sen trillade jag över denna artikeln https://www.bbc.com/news/articles/c0j1wwypygxo Det är en artikel från BBC ( så på...
6 7 8
Svar
143
· Visningar
6 215
Senast: Palermo
·
Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 756
Senast: Ninnurur
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Spontanansökan till arbetsprövningsplats/anställning inom information, kommunikation, kundtjänst, administrativ assistent samt...
Svar
2
· Visningar
505
Senast: IngelaH
·
Relationer Min son (26 år) är sambo med en jämnårig tjej, de har fått två underbara barn (3,5 år och 2 år). Nu till problemet, tjejen har inget...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
11 006
Senast: Oh_really
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Tittar in i ditt kök del 27
  • Burkmat