Arbetar ni era dressyrhästar på töm?

Sv: Arbetar ni era dressyrhästar på töm?

Det skulle vara jätteintressant med en motivering till varför de vill ha din häst i den tömsättningen, kan du utveckla det? Vad åstadkommer tömsättningen just på din häst? (letar inte efter standardsvaret "den arbetar bättre" utan lite mer förklarande, som tex, vad tygeltaget åstadkommer och när osv.

Knapplånar mig själv.

Jag provade idag, eftersom jag skulle tömköra, att spänna som Fiorano gör, på min häst. Har aldrig haft den typen av tömspänning på honom tidigare, så det fick bli ett experiment.
Jag är positivt överaskad faktiskt. Min häst blev mer luftig och alert och jag upplevde det som att han gillade tömfästningen rejält. som jag nämde tidigare i tråden så kan han bli rätt bekväm under tömkörning och man måste aktivera aktivera aktivera HELA tiden. Han var dock massor av mycket mer på G detta pass och jag tror INTE det var att han råkade ha en pigg dag : ) För jag värmde upp precis som vanligt på "rak" tömfästning och han var precis lika bekväm som han brukar vara : )

Upplevde stora fördelar som Fiorano sagt, att kunna byta varv närsomhelst, samt även faktiskt - att det gick att manipulera ställning och bog väldigt mkt effektivare. Detta pga att pisken när jag pekade med den, fick en större effekt när tygelfästningen låg på detta sättet, än när innertömmen enbart är fäst ledande, och pisken pekar. Hästen hade mer respekt och verkade förstå signalen hundra ggr bättre på detta sätt när jag provade.
Denna reaktion och resultat, gissar jag är INDIVIDUELLT, beror på vilken häst det är, och hur den uppför sig på töm, och vad dess styrkor och svagheter i dressyrarbetet på töm är.
Jag har tidigare tömkört hästar på denna typ av tömfästning och fått resultatet att hästen viker in nacke och hals a la graman och blir totalt oaktiverade i rygg och bakdel även om de ser snygga ut fram. Att tömfästningen blir väldigt skarp på dessa hästar. Men så var alltså inte fallet på min häst just i detta läget och där han befinner sig jobbmässigt. Han var lätt och fin och som sagt, väldigt väldigt påverkbar i form och variation under passet.

Tilläggas ska väl att det är en högrest häst som plockats upp i formen senaste året, och som har bra styrka, muskelmassa och koordination. Samt som sagt, är en mycket van herre när det gäller tömkörning, och med även en ganska rutinerad tömkvinna vid ratten. Vet inte om det spelar roll också?

skulle fortfarande gärna vilja höra från Fiorano förklaringar och motiveringar till VARFÖR denna typ av fästning rekommenderats på hennes häst, och vad det anses åstadkomma. :bow:

Senast ändrad:

Arbetar mina bara ibland på töm.

Fullblodet är duktig och mår bara bra av att tömköras. Han kan dock inte mer än att springa runt och jag har inte lagt ner arbete i att lära honom heller.

Den andra blir lite för het och det har ingen positiv effekt alls på honom att tömköra, mer än motion. Han ger det mycket mer av att sitta upp och jobba istället.

Vad du upplevde är ungefär en exakt beskrivning hur Bo förklarade för mig! Jag upplever det också som om jag faktiskt kan vara mer exakt i min hjälpgivning genom tömmen eftersom man blir starkare. Marie sa till mig att många som börjar träna tömkörning (och körning) tycker att man håller lite för hårt och i körningen att man har för skarpa bett. Hon förklarade det som att man genom det lång tömmen blir försvagad och "sladdrig" i sin hjälpgivning. När man då gör tömsättning eller bett skapare kan du då ha finare mer korrekte hjälper även på lång töm.

Jag upplever det också som om man blir mer segdragande i handen om man har tömmen direkt till bettet, jag klarar inte få genom ett vettigt arbete på så vis. När jag började tömköra min hade jag henne alltid direkt till bettet på ytter och ledande på inner. Detta blev jag dock läxad för av Pelle Holmestrand...

Heder åt dig Mackan som vågade prova något nytt som du var skeptisk till!! Kul att det fungerade och att du hittade ett nytt effektivt sätt att arbeta din häst:).

Jag tycker också det var kul att Mackan provade och starkt att erkänna att det funkade:D

Själv vet jag att det INTE funkar eftersom jag har provat (på flera hästar) men det beror säkert på häst.
Men jag upplever motsatsen till det du skriver. jag tycker att man är betydligt starkare på töm än tygel. Det är också problemet med denna tömsättning. Det blir alldeles för kraftfullt, hästarna trivs inte. Men då är det så med alla jag har haft o tömkört att när man väl kommer till arbete på tömmen så kan man om man vill använda ett par fingrar bara för att hålla båda tömmarna (med det menar jag bara att det behövs så ytterst lite, för att påverka lika lite som med tygeln, ytterst lätt kontakt)
Ja "sladdrigare" håller jag med om, så länge man inte fått hästen till arbete, däremot inte alls när den väl är där, då den går stadigt och uppmärksamt följer t o m minsta signal.

Så det är mina erfarenheter, helt enkelt. Den som det ändå var en vits på var den virriga hingsten som när han tömkördes på volten med stona intill i hagen blev mer än lovligt vinglig:cool: Det fick honom stabilare och att jobba framåt. Men han blev dock alldeles för hög i nacken (som din på den uppställda bilden) och jag fick koppla om då han varvat mer lite.

Men det kan självklart vara olika på hästar, jag vet bara mina erfarenheter som sagt.

Min häst har KS, SI-leds problem och är försvagad i hela länden, ännu vet vi inte om han kommer att hålla, men hoppas gör man ju, och i rehabiliteringen blir det mycket tömkörning.

Blandatmaj2009177.jpg

Jag använder en mjuk tömkörningsgjord från Lyckås där jag bytt halva mot en mjuk dressyrgjord i läder (hade jag haft pengarna hade jag haft en Tärnsjö men detta är lösningen han trivs bäst med) och lädertömmar på 16 m.

Blandatmaj2009071.jpg

Blandatmaj2009031.jpg

Jag sätter oftast tömmen som på bilderna ovan, beror på vad vi ska göra. Det blir mycket bomarbete- cavaletti eller studs, massor utav övergångar och tempoväxlingar, öppna, sluta, skänkelvikningar, varvar volt med jobb på fyrkantspåret.

För er som undrar vad den blå grejen är för någonting så är det något jag fick av min Fysioterapeut att prova, men det var första och sista gången på min känsliga herre, visst bakbenen kom igång men han ska ju gärna slappna av också vilket han inte gjorde :grin:

Jag försöker arbeta min häst på töm minst en gång veckan åtminstone. På senare tid har det dock inte blivit så mkt, mest för att jag känner att jag inte har så mycket kunskap. Däremot ska jag ta lektion i tömkörning snart så då hoppas jag att jag kommer igång igen! :)

Jag gillar att jobba med hästarna från marken, dels för att hästen får jobba utan belastning på ryggen men också för att man får en annan synvinkel på arbetet - man kan komma åt hästen på olika sätt.

Gör allt möjligt, samma sak som vid ridning. På min pålle har jag mkt fokus på att han ska jobba med bakdelen in under sig, jag gör mkt övergångar hela tiden osv. Det jag vill lära mig är hur jag gör vid öppna, sluta, skänkelvikning o även lite tramp.

Utrustningen jag använder är en tömkörningsgjord i neoprene, vanligt engelskt träns med rakt bett, samt vävbandstömmar. Planen är dock att investera i en riktig tömkörningsgjord i läder samt lädertömmar.
Har även testat att arbeta endast på långa tyglar (använt gramantyglar som är ganska lagom långa), men behöver mer hjälp även här. :p

*kl*

Jag kan inte säga att jag tömmar min häst regelbundet, men vist har jag gjort det. Eller snarare försökt :) I början var han sjukt rädd för tömmarna och fattade inte varför matte gick bakom, men nu knatar han på vid gott mod. Dock så har vi ett litet problem som jag inte vet hur jag ska lösa vid tömkörningen, vilket har gjort att jag inte gör det så ofta som jag skulle vilja.

I trav får han nämligen för sig att avbryta jobb och vända sig mot mig, så står han där och ser ut som ett frågetecken :confused: Trots att vi bara är på volten och inte gör något mer än att trava gör han så, och inte heller befinner jag mig i en position bakom honom som skulle påverka på det sättet. Det är bara på den öppna delen han gör så. Hur hanterar jag när han stannar och vänder upp; ska jag bara mana på honom igen och inte bry mig om de fasonerna? Han är lite svårmanövrerad ut på spåret igen efter sina stopp, så jag hinner inte alltid med att bara köra på :)

Anledningen att min häst är hög i formen på bilden är att jag satt upp tömfästet. Precis som när jag rider börjas och avslutas arbetet i en låg form. Då med tömmen fäst i lägre ring.

Fast det är inte att den är hög i formen utan i nacken om man ska vara noga, tycker jag alltså. Dvs just på bilden då.

Hög i nacken? Nacken ska väl ändå vara högsta punkten i en hög arbetsform?

Min åsikt om just denna bilden är att formen faktiskt är rätt trevlig. Hon står med nacken som högsta punkt och i lodplan. Halten är visserligen långt från perfekt, men själva formen tycker jag är helt ok. Ser inte heller den spända nacken som nämndes, men jag är väl blind el. nåt.

25173177.jpg

jag tycker hästen ser ihopdragen ut vilket oftast händer med denna tömsättning, därav den spända nacken någon nämnde. Jag skulle vilja ha halsen längre och inte så mycket uppåt som den har på bilden. Men bilder luras ju lätt eftersom det är ett sekundögonblick som fångas på bilden.

Senast ändrad av en moderator:

Blir ju väldigt OT nu men hon är hög i nacken men resten av kroppen o bakdelen är ju inte där alls. Tycker jag. Hon ser mer spänd ut i nacken om du tittar noga, än i övriga kroppen. Ser ut att mer tänka bakåt än framåt, vilket jag uplever också lätt händer med denna tömsättning. Om hon skulle varit i en ärligt hög form hade hon sett annorlunda ut.
Men det är bara min åsikt om just den bilden och OT.

Säger inte att det alltid är så, och som mackan säger så tycker även hon att det funkar, utifrån vad den hästen behöver, så det är säkert olika, men jag har som sagt inte positiva erfarenheter. Olika erfarenheter med andra ord.

Senast ändrad av en moderator:

Hög i nacken? Nacken ska väl ändå vara högsta punkten i en hög arbetsform?

Min åsikt om just denna bilden är att formen faktiskt är rätt trevlig. Hon står med nacken som högsta punkt och i lodplan. Halten är visserligen långt från perfekt, men själva formen tycker jag är helt ok. Ser inte heller den spända nacken som nämndes, men jag är väl blind el. nåt.

25173177.jpg

Jag skulle gärna vilja se att hästen tog uunder benen mer i halten, inte svankar i ryggen.

Jag försöker arbeta min tant på töm ca 1-2 dagar i veckan i alla fall. Hon är väldigt het och stressig, men när jag tömkör bli hon väldigt lugn och känns harmonisk. Hon är väldigt duktig och lyhörd för min röst vilket är toppen, den delen tränar man ju också hela tiden när jag jobbar dem från backen. Jag tycker att det är jätteviktigt att jobba hästen från backen någon eller några dagar i veckan, det är mitt recept på att få hästen att hålla och bli gammal!

Just nu arbetar jag väldigt grundläggande med henne. Varvar rakriktning med ställande arbete, tempoväxlingar och varvbyte. Så just nu ligger fokus enbart på att få henne lugn och att hon ska hitta sin egen form och balans, innan vi går vidare mot lite högre svårighetsgrad.

Jag brukar variera min tömsättning lite beroende på dagsformen. Det som funkar bäst för oss idag är enkel tömsättning med tömmen från min hand, genom gjorden högsta eller lägsta ring (alltså högst upp eller mitt på sidan om hästen). Hästen har naturligt en väldigt hög form så oftast är det bättre med tömmarna längre ner, men jag tycker det blir för osmidigt vid byte av varv. har någon nå tips på detta?

Det vore roligt om någon hade en film från ert arbete på töm att visa :) Ska se om jag kan fixa så kanske man kan få lite tips.

jag tycker hästen ser ihopdragen ut vilket oftast händer med denna tömsättning, därav den spända nacken någon nämnde. Jag skulle vilja ha halsen längre och inte så mycket uppåt som den har på bilden. Men bilder luras ju lätt eftersom det är ett sekundögonblick som fångas på bilden.

Ihopdragen? Håller faktiskt inte med om det, men vi ser uppenbarligen olika saker på samma bild. Arbetet vi gjorde just då gick inte ut på lång och låg form utan högre nacke och in med rumpan på ett bättre sätt. Halten är som sagt inte bra, just eftersom hon har släppt baken.

Jag skulle gärna vilja se att hästen tog uunder benen mer i halten, inte svankar i ryggen.

Som sagt är halten allt utom bra, hon har släppt bakbenen. Som jag tidigare poängterat.

Hästen är i sig byggd med låg rygg och är knappast lägre på tömbilden än på dessa uppställda bilderna.

27339838.jpg

26658698.jpg

Jag tömkör ofta och gärna, 1-2 ggr/vecka.

Jag tränar, liksom Fiorano, så ofta jag kan för Bo Jenå. Har även tränat för Göran Lindstrand och Marcus Lundholm (dvs "Flyingelinjen" alltihopa).
Jag har en Anders Eriksson-däckel från Tärnsjö och lädertömmar (20 mm breda och 3 mm tjocka).

Förra hästen hade kommit lite längre i utbildningen på töm och honom kunde jag göra massor av skoj med trots att han bara blev 6 år.
Skolorna och skänkelvikning förstås, försökte jobba mycket på kvartslinjen för att undvika att hästen förekom mig.
Jag brukade värma upp med rak tömsättning på yttertömmen och från en hög D-ring via bettet till handen med innertömmen.
När hästen var ordentligt uppvärmd så bytte jag till rak tömsättning på båda tömmarna för att lätt kunna byta varv.
Detta var en häst som var mycket lätt i handen och inte automatiskt så hög i nacken.
Efter lite övning så kunde vi göra både galoppombyten och travsax mellan kvartslinjerna - det sista inte helt enkelt...

Nuvarande häst är 5 år och väldigt grön.
Jag tömkör mycket för att lösgöra henne och bygga muskler.
Samlingsförmågan är dålig, så trav på spåret blir med väldigt långa kliv för mig, men det tar sig.
Vi använder mycket cavaletti i solfjäderform, ca 30-40 cm höga, 4-5 st i rad (5 fötters avstånd).
Hon börjar förstå öppna och skänkelvikning i skritt. Kan ta några steg i skänkelvikning i trav, vi övar vidare.
Tömsättningen på denna häst blir lite annorlunda, hon är väldigt stark.
Yttertömmen går från handen, via stående ringen, genom bettet och tillbaka till översta D-ringen. Dvs lite hävstångsverkan som även Fiorano använder och även Mackan upptäckt.
Innertömmen tar jag från handen, via en ställring som sitter på däckelns högsta D-ring, via bettet och tillbaka till och däckeln där den fästs i stora bygeln över manken för att komma så högt som bara möjligt.
Funkar bäst på denna häst för stunden!

Jag ska väl nämna att ställringen på insidan använder jag bara i ena varvet där hon är svår att ställa. I andra varvet tar jag innertömmen från en hög D-ring, via bettet och direkt till handen.

Liknande trådar

Samhälle För ett par dagar sen trillade jag över denna artikeln https://www.bbc.com/news/articles/c0j1wwypygxo Det är en artikel från BBC ( så på...
6 7 8
Svar
143
· Visningar
6 215
Senast: Palermo
·
Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 755
Senast: Ninnurur
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Spontanansökan till arbetsprövningsplats/anställning inom information, kommunikation, kundtjänst, administrativ assistent samt...
Svar
2
· Visningar
505
Senast: IngelaH
·
Relationer Min son (26 år) är sambo med en jämnårig tjej, de har fått två underbara barn (3,5 år och 2 år). Nu till problemet, tjejen har inget...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
11 006
Senast: Oh_really
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Akvarietråden V