Sv: Arbetar ni era dressyrhästar på töm?
Knapplånar mig själv.
Jag provade idag, eftersom jag skulle tömköra, att spänna som Fiorano gör, på min häst. Har aldrig haft den typen av tömspänning på honom tidigare, så det fick bli ett experiment.
Jag är positivt överaskad faktiskt. Min häst blev mer luftig och alert och jag upplevde det som att han gillade tömfästningen rejält. som jag nämde tidigare i tråden så kan han bli rätt bekväm under tömkörning och man måste aktivera aktivera aktivera HELA tiden. Han var dock massor av mycket mer på G detta pass och jag tror INTE det var att han råkade ha en pigg dag : ) För jag värmde upp precis som vanligt på "rak" tömfästning och han var precis lika bekväm som han brukar vara : )
Upplevde stora fördelar som Fiorano sagt, att kunna byta varv närsomhelst, samt även faktiskt - att det gick att manipulera ställning och bog väldigt mkt effektivare. Detta pga att pisken när jag pekade med den, fick en större effekt när tygelfästningen låg på detta sättet, än när innertömmen enbart är fäst ledande, och pisken pekar. Hästen hade mer respekt och verkade förstå signalen hundra ggr bättre på detta sätt när jag provade.
Denna reaktion och resultat, gissar jag är INDIVIDUELLT, beror på vilken häst det är, och hur den uppför sig på töm, och vad dess styrkor och svagheter i dressyrarbetet på töm är.
Jag har tidigare tömkört hästar på denna typ av tömfästning och fått resultatet att hästen viker in nacke och hals a la graman och blir totalt oaktiverade i rygg och bakdel även om de ser snygga ut fram. Att tömfästningen blir väldigt skarp på dessa hästar. Men så var alltså inte fallet på min häst just i detta läget och där han befinner sig jobbmässigt. Han var lätt och fin och som sagt, väldigt väldigt påverkbar i form och variation under passet.
Tilläggas ska väl att det är en högrest häst som plockats upp i formen senaste året, och som har bra styrka, muskelmassa och koordination. Samt som sagt, är en mycket van herre när det gäller tömkörning, och med även en ganska rutinerad tömkvinna vid ratten. Vet inte om det spelar roll också?
skulle fortfarande gärna vilja höra från Fiorano förklaringar och motiveringar till VARFÖR denna typ av fästning rekommenderats på hennes häst, och vad det anses åstadkomma.