Arbetar ni era dressyrhästar på töm?

Sv: Arbetar ni era dressyrhästar på töm?

Jag har nog inget bättre tips än att du får vara lite "rapp" i fötterna vid varvbytena.
När du rakställer och gör halvhalten för det nya varvet så bör du ha en position rakt bakom för att sedan förflytta dig till den nya innersidan.
Kan också tillägga att man blir snabbare i händerna med träning, m a p att korta eller länga någon av tömmarna menar jag.

Ja det har du nog rätt i, att jag står still för länge mitt i volten och försöker styra iväg ponnyn istället för att flytta på mig... Jag är mest van att sitta i vagn och då behöver man ju inte tänka så mycket på sånt :angel: Så först gå upp bakom ponnyn och korta upp så jag får lika långa tömmar, rakställa och styra upp på nya ytter och sen placera mig mitt i volten igen?

Framöver ska det övas mycket på töm och med bommar, så jag hoppas att jag får bättre kläm på detta snart! Idag körde vi med bommar på marken. Hur mycket tror ni kan vara lagom att höja upp cavaletti för en ponny på 101 cm?

Är det nån som har erfarenhet av att hoppträna på töm? I lösgörande och stärkande syfte alltså, det är ingen hopphäst jag ska träna. Tips på övningar? Något speciellt man bör tänka på? (Förutom att inte ha hinderstöd som man kan fasta i och annat uppenbart :D )

Jag har ingen erfarenhet av att tömköra ponnier alls, så kan tyvärr inte ge några tips om cavalettihöjden.

Angående "riktiga" hinder för töm så har jag provat det en del.
Har man bra cavalettiblock, typ sockerbitar, så är de bra att bygga av.
Själv har jag inte det utan har använt mig av pallar och stolar - det som har funnits till hands. :)
Hästarna brukar tycka det är kul i alla fall!

jag tror tränsjö har en ponnyvariant av ae gjorden! Annars kan jag rekommendera neoprengjorden på hööks. den har jag till min shettis, har satt buntband runt ringarna så att de står upp. Gjorden får man sedan kompletera med en kortare gjord, har för mig min är på 40cm som jag köpt till. Den ligger stadigt på min runda tunna.

Ang hoppa på töm så tränar jag det ibland, har cavallettiblock som jag bygger hinder på. Använder mycket hopp på volt och cavalletti på långsidorna. Brukar höja upp cavalettin till ca 20cm som högst för stor häst. Till shettisen ca 10cm på galoppbommarna och markbom till travbom.

Om du ska göra varvbyte så får du tänka mer rakrikta än vad man kanske gör med vagnen efter. Jag måste iallafall tänka mer på det, det kommer mer naturligt när man sitter efter hästen. Överlag så känns det svårare att få bra tömkörningssvängar med en liten häst eftersom den är så liten och vändbar så hinner man inte riktigt med i svängarna. Det är mycket lättare att svänga en stor häst där allt känns mer "stabilt". :angel:

Jag kom just på att Philippe Karls bok "Long reining - the Saumur method" innehåller lite hoppövningar.
Tyvärr är de inte direkt "Svensson-övningar", hindren ser ut att vara på 1,50-nivå typ. Men han bekriver hur man kan träna i trav först, på bana och inte bara ett hinder. Hästen ska omedelbart ner till trav igen efter hindret. Han modererar avstampet genom att justera en hjälpbom på marken olika långt framför hindret beroende på hur hästen beter sig och föraren vill ha avstampet.
Sedan när det fungerar så går han över till galopp (och får springa - i blankputsade ridstövlar på bilderna!!!).
Hans hinderstöd är i form av en båge så att tömmarna löper över utan att fastna.
Tömmarna går från bettet till strax ovanför mitten av däckelns sida, sedan ner en ring via inan de går till hans hand. En tömsättning jag aldrig sett någon använda i verkligheten.

Åh den filmen har jag sett :love: Så elegant och stabilt kör han på en åttvolt och hoppar 150-hinder :D

Men jag begrep ingenting av vad han sa - det var på franska dubbat till tyska :rofl:

Är boken bra, innehåller den mycket konkreta tips och övningar?

Överlag så känns det svårare att få bra tömkörningssvängar med en liten häst eftersom den är så liten och vändbar så hinner man inte riktigt med i svängarna.
haha, ja det kan du nog ha rätt i.

Ska kolla upp de gjordarna, tack!

Boken är trevlig och lite övnignar finns det allt, men kanske inte så bra som jag hade hoppats på.
Jag "bläddrar" mest i den.

Då är det nog bäst att specialbeställa från en sadelmakare!

Hmm, det låter som lite över min budget :(

Tror ni att det funkar bra att sätta något sånt här på körselens bukgjord?

hp12.jpg

haha, jag har försökt men min ponny blir för det första helt galen är man har henne på töm. Sen går det inte att tömköra henne hon bara vänder och håller på. Har fått hjälp av tränare att försöka tömköra men hon höll med mig, ingen bra idé :p Så nä jag löshoppar och rider bara :)

Så gjorde min häst också i början. Det var en kombination av otydlighet från min sida. Bl.a. för lite stöd på yttertömmen vilket ledde till att hon vände runt helt vid svängar. Dessutom krävdes mer framåtdrivning för att förhindra halt och vändning. Nu när jag lärt mig mer piskhjälper och hon blivit drillad av kursledaren från inkörningskursen händer detta endast när jag tvekar eller har för dåligt stöd i tömmarna. Övning ger färdighet:) Lycka till!

Liknande trådar

Samhälle För ett par dagar sen trillade jag över denna artikeln https://www.bbc.com/news/articles/c0j1wwypygxo Det är en artikel från BBC ( så på...
6 7 8
Svar
143
· Visningar
6 195
Senast: Palermo
·
Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 753
Senast: Ninnurur
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Spontanansökan till arbetsprövningsplats/anställning inom information, kommunikation, kundtjänst, administrativ assistent samt...
Svar
2
· Visningar
505
Senast: IngelaH
·
Relationer Min son (26 år) är sambo med en jämnårig tjej, de har fått två underbara barn (3,5 år och 2 år). Nu till problemet, tjejen har inget...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
11 001
Senast: Oh_really
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Vegansk efterrätt?