Arbetar ni era dressyrhästar på töm?

Sv: Arbetar ni era dressyrhästar på töm?

En fråga till! Vill du förklara travsaxen igen? Ska hästen röra sig fram och tillbaks över medellinjen? Ända ut till långsidorna? Ställd mot eller från rörelseriktningen?

Vänd upp mitt på kortsidan på medellinjen, gör en skänkelvikning ut till ena kvartslinjen - halvhalt, ny ställning (positionera om dig till hästens andra sida) - skänkelvikning över medellinjen till andra kvartslinjen. Gör så fram och tillbaka tills ridbanan tar slut.
Håller du på hela vägen till långsidan kan du inte byta riktning, du kan inte placera dig på hästens nya yttersida.
Ställ från rörelseriktningen i skänkelvikning.
Saxen går ju att göra i sluta också förstås - lite högre svårighetsgrad.

kl

Har precis börjat tömköra ena hästen som aldrig varit med tidigare. De är så kul eftersom han har så lätt för sig. 3 dje passet igår och vi gör redan skänkelvikningar:love:

En rolig upptäckt jag gjorde igår och vill dela med mig av är att det är otroligt noga vart man är själv när man tömkör. Min häst är lite dominant av sig och ville inte flytta för min position och halvhalt på ytter FÖRST. MEN om jag däremot gjorde mig större genom att flaxa lite med armbågarna (:o) så gled han undan galant. Min slutsats i det hela är att han behövde en påminnelse om att gå undan för mig och inte jag för honom.

Så ni som har problem, prova! :idea:

*KL*

Jag både tömkör, arbetar på långa tyglar och longerar.

Känner att jag måste få försvara longeringen lite här, då jag ser den som en av de viktigaste grundstenarna i mina hästars lydnadsträning och gymnastik. Longering är superbra träning, problemet är bara att folk underskattar svårigheten. Det handlar ju inte om att låta hästen kuta runt i ett snöre, utan jag brukar jämföra det med tömkörning - med bara innertöm. Det kräver en hel del grundarbete, hästen måste vara så lyhörd att man kan lägga den i precis det tempo med precis den energi som krävs för att den ska arbeta optimalt. Då kan longering bli fantastisk träning för att lösgöra och balansera hästen samt förbättra samspelet och lydnaden. Dessutom kan man göra en förvånansvärd massa samlande arbete på longerlina också, om man håller på ett par år!

(fortsättning följer, nu måste jag jobba)

Över till tömkörningen.

Jag tömkör med gjord, inte så noga vilken så länge manken går fri och tömringarna är tillräckligt stora och på rätt ställen. Jag använder sällan tömringar som sitter lägre än 10-20 cm nedanför manken. Jag tycker att det är ointressant att tömköra en häst innan den har lärt sig söka sig framåt-neråt på longerlina. Jag vill ha tömmarna så likt ridningen som möjligt - låg hand och normal hand. Jag använder oftast samma tömsättning som vid körning med vagn, alltså bett - tömring - hand. Nån gång kan det hända att jag sätter innertömmen så att den går direkt bett - hand för att få en ännu mer levande kontakt. Jag använder aldrig någonsin någon form av gramaninspänning. Dels har jag inte sett några intressanta resultat av den typen av tömsättning, jag tycker att formen oftast blir forcerad. Dels väljer jag hellre någon annan form av träning för en häst som brister så i lyhördheten att den måste halas in med block och talja. Det är lättare att korrigera en hård mun från sadeln.

Jag använder gärna lätta tömmar, alltid i läder, det är jag bortskämd med. Ett enkelt huvudlag med tränsbett, och en bra välbalanserad körpisk (Piskmakarn). Det är jätteviktigt med en lätt, välbalanserad körpisk, en sån känns knappt när man håller i den. En obalanserad pisk ger mycket lätt en hård hand eftersom man spänner sig när man håller i den. Pisken bör ha en styv båge och en lagom lång släng som man kan touchera hästen med. Pisken motsvarar skänkeln, så det är jätteviktigt att det är lätt att pricka de ställen man vill touchera.

När jag börjar tömköra en häst har den redan genom annan träning fått lära sig att den ska ställa i nacken och ge efter i insidan utan att förböja sig när jag tar i innertömmen. Jag börjar med att checka att den kunskapen sitter även på töm, och lära den att pisken motsvarar innerskänkeln och att den ska flytta för pisken. Öppna på volt är en bra övning, i början blir det mest likt skänkelvikning, men när hästen mjuknar i insidan kan man börja försöka ta den på rakt spår ett par steg i taget. Därefter är det ganska lätt att få den att gå rak när den ska, och böja sig fint på volterna. Slutan kan vara svår att få bra, jag tycker att det går lättast om man lär den bakdelsvändningar först. Övergångar och halvhalter tränas förstås fortlöpande. Piaffarbetet kommer så småningom av sig själv ur det arbetet. Byten sker precis som vid ridning för "ytterskänkeln", alltså genom att föra piskslängen över ryggraden så att den kommer på utsidan. Självklart har jag sån otrolig kontroll på min kroppspositition att det aldrig någonsin blir några missar i kommunikationen *NOT* :rofl:

Sen en varning: Tömkör aldrig någonsin med stångbett med oledat munstycke utan tungfrihet! OM hästen kommer lös och trampar på tömmen så klipper ett sådant bett av tungan.

Och en vädjan: Jag har sett bilder från en uppvisning från en av våra riksanläggningar där en av lärarna tömkörde med stångbett och stuptygel. Det spelar ingen roll hur meriterad man är som hästmänniska - sånt är faktiskt inte OK. Man kan få en häst att piaffera på tränsbett med tömmen hängande på ett krökt lillfinger. En bra piaff är som en bra kyss, den är mjuk och fylld utav kärlek och kommunikation.

jag kanske är ute och cyklar men var det inte du som hade någon otroligt duktig shettis förut som du tömkörde? Om det var du, kan du inte lägga ut lite inspirerande bilder?

Jag har rätt dåligt med bilder, men visst, jag kom rätt långt med shettisen. Dock inte så mycket galopparbete, men det kanske kommer i framtiden, han har fått lite hjälp på vägen av nuvarande ryttare som rider honom i en långsam, välbalanserad galopp. Han har varit rätt het innan,och så är han riktigt illa byggd egentligen, lång rygg och stor bröstkorg och kohasig så att man hisnar... Arbetet i trav och skritt satt dock bra, liksom piff och puff och även levaden.

jag tycker det är riktigt faschinerande att se att dessa små hästar också kan. Jag har själv en shettis jag kör med och har börjat mer och mer med tömkörning. Riktigt kul, för en gångs skull behöver man inte springa ihjäl sig bakom hästen i trav:D

vore jättekul att se om du har några bilder.

Jag har rätt dåligt med bilder, men visst, jag kom rätt långt med shettisen. Dock inte så mycket galopparbete, men det kanske kommer i framtiden, han har fått lite hjälp på vägen av nuvarande ryttare som rider honom i en långsam, välbalanserad galopp. Han har varit rätt het innan,och så är han riktigt illa byggd egentligen, lång rygg och stor bröstkorg och kohasig så att man hisnar... Arbetet i trav och skritt satt dock bra, liksom piff och puff och även levaden.

Jag skulle också tycka det vore kul med bilder. Och en snabbfråga vad är piff och puff:confused:

I dag har jag försökt... det gick väl sådär :grin:

Så länge jag kör med ledande innertöm går hon jättefint och flyttar glatt undan för min position och ökar och minskar tempo, byter gångart, växlar enkelt från ställd till rak och tillbaka igen :love: Sen försökte jag med rak tömfattning och att posiotionera mig mer snett bakom damen... hm... det gick att köra 8-volter, i skritt o trav. Det gick även att köra serpentiner, i skritt. Sen gick det inte mer. Försökte vända rakt upp, bogen åkte ut och och hon bara försvann. Vände in på kvartslinjen och försökte flytta sidvärts, då böjde hon halsen och försvann långt bakom handen...

Inser att det är jag som inte ger rätt signaler och att hon inte fattar vad jag vill, men det är så frustrerande att det är så stor skillnad!
Fortsätter med ställande innertöm ett tag till och jobbar vidare med rak tömfattning lite långsamt... I den formen vi går nu vill jag inte ens åka på kurs...

Det kan vara svårt att gå från ställande innertöm till rak tömsättning.
Du får träna vidare helt enkelt, kanske är ni inte redo än eller så behöver du "bara" var lite mer envis och träna på.
Har du provat att lösgöra hästen ordentligt först innan du byter till rak tömsättning? Kanske det kan vara en lösning.
Går inte hästen på en ärlig eftergift så är det helt klart svårt med rak tömsättning.

Det funkade :bump:

I dag har vi tömkört typ saxen i skänkelvikning över medellinjen. Det blev inte perfekt men det var mycket lättare än jag trodde, det svåraste var att gå rakt fram på kvartslinjen.

Vi klarade tom av en riktigt hyffsad bakdelsvändning tom ganska rättställd. Jag blev så glad att jag var tvungen att kasta tömmarna och berömma honom kraftfullt. Gissa om han blev förvånad.

Tack snälla Fredag för dina inspirerande inlägg :bow:

En fråga bara om 8-volterna.... Har du tömmarna i de översta ringarna då?
Då behöver man kanske inte slänga tömmarna över rumpan i varvbytet, eller?

Vad roligt!!!
Det gör mig så glad att jag kan inspirera någon annan! :laugh:

Socker i fickan för berömmet är inte helt fel. Jag ger aldrig socker, godis eller något annat ur handen annars, men vid tömkörningen är jag rätt så frikostig - tycker det funkar väl.
De där gånger allt bara "sitter" så är det kul att kunna ta till något mer än bara en berömmande röst. Min gröna 5-åring gjorde en strålande öppna längs långsidan i trav (för hennes nivå rätt samlad sådan) och jag blev stormglad - sånt är ju så kul!

Angående 8-volten så rekommenderar jag rak tömsättning där, annars blir det nog onödigt krångligt. Har man en väldigt stark häst får man koppla tillbaka tömmarna, men har man kommit så långt att man vill prova byten bör det inte behövas.

Hej!

Jag är nu ganska trött i huvudet efter jobbet och har läst om det du skriver om bett gång på gång men fattar inte vilket bett du menar att man inte ska ha :o

Vilka bett är bra då man tömkör och vilka är dåliga. Blev lite orolig nu eftersom jag tömkör på ett rakt bett, har provat två- och tredelade men hästen gillade det inte och då läste jag i en bok om tömkörning att raka bett var bäst och provade ett rakt och hästen blev mycket nöjd....men skriver du nu att de kan klippa av sig tungan med dem så blir man ju lite ängslig. Kan du lägga in bild på vad du menar och vad som är bra? Jag är som sagt ganska luddig i skallen efter en tung dag på jobbet :angel:

Hmmm läste nu en gång till:D och nu trillade slanten ned...men om hästen inte gillar delade bett vad ska man då ha? Vad rekommenderar du? De bett jag vet med tungfrihet är ju pelham, kimblewick, westernbett osv och de är ju ganska skarpa... Berätta gärna mer, tycker detta var intressant.

Jag menar stångbett med helt munstycke utan tungfrihet, alltså bett med hävstångseffekt och kinkedja.

Tränsbett med helt munstycke är ingen fara.

Tack för det, då blev jag lugnare:)
Han har varit mycket kinkig att lära ha bett över huvudtaget och nu då han accepterat ett bett och går fint på det höll jag på dåna då jag hörde att det kanske inte var bra att tömköra med...men jag förstår nu hur du menar. Många bett har han varit lite "stjärnkikare" på men detta har han sökt sig ned på även om han tycker det är på gränsen till tjockt....synd alla raka bett är så tjocka i hans storlek...tillverkarna gör ju inte betten tunnare bara för de är kortare för att passa en mindre mun. Vad tömkör du på för bett?

Jag tömkör på ett syntetbett med helt munstycke från Sprenger. Det är lite urfasat på undersidan och tunt mitt på, så att det blir som en liten tungfrihet, och det tycker han om, för han gillar inte för mycket tryck på tungan. Tidigare tömkörde jag på ett tränsbett med helt munstycke och tungfrihet, men det var inte helt bra, lite för styvt och osmidigt. Min gillar inte heller delade tränsbett.

Jag tömkör som omväxling till ridning och i utbildningssyfte. Tömkör 1-2 dagar i veckan. Vill kunna se honom röra sig från marken. Eftersom han bara är 4 år så är det en del utbildning på töm också, tex galoppfattningarna och övergångar i allmänhet.

Liknande trådar

Samhälle För ett par dagar sen trillade jag över denna artikeln https://www.bbc.com/news/articles/c0j1wwypygxo Det är en artikel från BBC ( så på...
6 7 8
Svar
143
· Visningar
6 195
Senast: Palermo
·
Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 753
Senast: Ninnurur
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Spontanansökan till arbetsprövningsplats/anställning inom information, kommunikation, kundtjänst, administrativ assistent samt...
Svar
2
· Visningar
505
Senast: IngelaH
·
Relationer Min son (26 år) är sambo med en jämnårig tjej, de har fått två underbara barn (3,5 år och 2 år). Nu till problemet, tjejen har inget...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
11 001
Senast: Oh_really
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Uppdateringstråd #2