Arbetar ni era dressyrhästar på töm?

Sv: Arbetar ni era dressyrhästar på töm?

nackdelen med longering är ju dock fortfarande att hästen bara jobbar på volt, hela tiden! tömkörningen så kan man ju gå ut mkt på raka spår.

Nu råkar jag gilla voltarbete, jag tycker att det är mycket gymnasticerande och stärkande om det utförs på rätt sätt. Jag är medveten om att voltarbete inte är så poppis i Sverige, misstänker att det bottnar i forskningen om travhästar och skador i samband med dåligt doserade banor, men snabbjobb med travhäst är ju liksom inte jämförbart med en välbalanserad häst under longering...

Hur som helst - visst går det att jobba en hel del på raka spår även under longering, det är ju bara att låta hästen gå rakt fram. Vill man jobba mycket raka spår, sidvärts, varvbyten et c så är det så klart smidigare med tömkörning. Men det påståendet jag ville bemöta med mitt inlägg är att longering skulle vara "värdelös träning där hästen bara springer runt runt".

*kl*

Jag jobbar mitt halvblod i töm, men då använder jag oftast vagn också :D

2251735190059748183S600x600Q85.jpg

Bäst går han med denna tunga maratonvagn (375 kg)

KL

I dag har jag och den äldre damen kämpat vidare. Det går bättre för varje gång :D
I dag var hon riktigt fin i vänster varv. Höger är fortfarande stelare och jobbigare och hon springer ifrån mig i stället för att orka ta i och jobba med benen under sig... men det är så roligt att se att det ger resultat, även om jag kör henne max en gång i veckan och vi är lite ringrostiga båda två :grin:

Vilken intressant tråd! Här vill jag vara med! Jag tömkörde min 6-åriga valack lite grand när jag precis köpt honom som 5-åring. Då var han tunn och omusklad vilket gjorde att tömkörning som variation och stärkande arbete kändes bra. Dessvärre blev pållen halt efter några månader och har behandlats under vinter samt stod på liten hage. Då var tömkörningen ett utmärkt alternativ till promenad vid hand eftersom hästen hade lite väl mycket energi.... Det var bra både för hans och min skull!

För ett par veckor sedan köpte jag en till häst. Ett 4,5 årigt sto som endast är lite riden. Hon har, trots sin ringa ålder, haft ett föl och är tunn och omusklad. Nu har hon bara haft semester men jag ska sätta igång henne lite smått nu. Jag planerar att börja tömköra henne för stärkande arbete och för att det är nyttigt att se hur hon arbetar & rör sig men även tömköra ut för att stärka självförtroendet iom att hon får gå först. Jag har dock funderat över hur jag bäst ska gå tillväga vid det första tillfället så att jag presenterar tömkörningen för henne på bästa sätt. Nu är hon iofs en cool dam, men jag tänker ex på om hon kan reagera för tömmarna på ryggen / rumpan samt hur jag bäst sätter tömmarna på nybörjar damen. Idéer?

Jag har en Globus däckel och lädertömmar 16m.

Har du provat cavaletti än?
Och då menar jag cavaletti, inte bara bommar på marken. Gärna i ett hörn i formen av en solfjäder så du kan anpassa avståndet under passet beroende av vad du vill åstadkomma.
Det är så oerhört lösgörande att det nästan känns som "fusk"!
Prova och du ska se att båda sidorna lossnar lika fint. :)

Är hon van att bli longerad?
Kan röstkommandona?
Då brukar inte "dubbellongering" som många kallar tömkörning på volt vara några problem. Det är en bra start!
Ta yttertömmen rakt från bettet genom översta stående ringen till din hand, innertömmen kan du spänna någonstans i mitten av däckelns sida, via bettet till din hand.
Beroende av vart hon normalt håller nacken (högt eller lågt) kan du anpassa innertömmens fastsättning så att det uppmuntrar henne lite tvärtom.

När det sitter i volten och fungerar väl i alla gångarter, gå ut på spåret i skritt och börja testa lite vägar, avancera till trav, prova sidvärts osv.

Lycka till!

Jag brukar vänja vid tömmarna mot kroppen i samband med t ex rykt, först genom att klappa med ett grimskaft över hela bakdelen, sen låta grimskaftet ringla lite mer, och så småningom knäppa fast en töm i en tömkörningsgjord (gärna med balsnöre) och låta den glida över hela kroppen och även ta den från och mot kroppen.

Sen brukar jag ta första tömkörningspassen ute, på någon väg som hästen är välbekant med. Jag leder den från stallet och tömkör tillbaka. Då går den ju på autopilot så att säga. :D Framför allt brukar framåtbjudningen vara god, vilket är A och O när man tömkör. Jag tömkör precis som du mycket ut med unghästar för att ge dem självförtroende att gå först, tycker att det är en suverän investering i hästens utbildning.

Jag använder självklar direkt tömsättning (bett-gjord-hand) ute i skogen, liksom vid all annan tömkörning. Jag skulle inte rekommendera gramaninspänning (gjord-bett-hand).

Tack Fredag och Svea för era tips! Det låter vettigt både och!
Jo, hon är longerad och kan säkert röstkommandon, men ännu inte mina. Det har vi tränat på när vi har varit ute på promenad vid hand. Hon lär sig fort! Hon verkar oxå van / obekymrad över grimskaft över rumpan etc så det borde inte vara några problem. Jag hoppas testa idag och återkommer med resultat!

Jag har aldrig tömmarna runt rumpan, så det har aldrig varit något jag behövt vänja mina hästar vid. Jag går snett bakom med yttertömmen över hästens rygg.

Precis! Så går jag oxå! :) Min erfarenhet är dock att vissa hästar ändå kan reagera litegrand om tömmen hamnar lite på (inte bakom) rumpan samt i fall man vill byta håll medan man tömkör så flyttar man ju tömmarna över rumpan. Hur som helst, jag tror inte det ska bli några problem. Håll tu(ö)mmarna! ;)

Jag själv använder bara rak tömsättning när hästen har kommit lite längre i sin utbildning, föredrar ställande innertöm när de är mer gröna.
Med rak tömsättning (som är mycket roligare när man har kommit en bit med hästen) är min erfaranhet att de vänjer sig rätt snabbt vid att man byter sida och tömmarna stryker över rumpan, men det är klart att har man en väldigt känslig häst kan det ju bli svårare - man får sträcka armarna högt vid sidbytet! ;)

Idag skedde tömkörningspremiären på nya hästen. Jag tog det väldigt lugnt, på med tömkörningsgjorde och longerade lite först, ingen reaktion. Bytte till tömmarna och var noga med att hålla de på sidan till att börja med och undvika att ha dem över ryggen / rumpan. Inga konstigheter det heller. Pållis var mycket cool! Kunde även byta håll och låta tömmarna stryka över rygg och rumpa. :love:! Testade bara lite skritt och trav på volt i båda varven och kunde snabbt konstatera att detta hade hon nog provat förut. Det lär bli fler tillfällen!

Fredag: Vad avser du med "ställande innertöm " är det gjord, bett, hand?

Och då menar jag cavaletti, inte bara bommar på marken. Gärna i ett hörn i formen av en solfjäder så du kan anpassa avståndet under passet beroende av vad du vill åstadkomma.

Har provat tidigare, men då på rakt spår. Solfjädern ligger i planen, tack för tipset!

I dag blev det tömkörning "som vanligt" och det gick ännu lite bättre än förra veckan. Det är ju skönt att det går framåt om än med små steg :laugh:

Blir lite trött på mig själv. När jag står där på banan med hästen klar att börja jobba, då börjar jag fundera på de olika tömsättningarna som visats här inne... hur var de och borde jag inte prova..? Hmm... borde jag inte tänka efter före nästa gång :cool: ??

Det här skriver jag under på! Jäklar vilken fin dressyrponny jag fick direkt :D

Solfjäder är perfekt för då kan man enkelt variera steglängden.

Jag vill ha tips på hur man får till eleganta varvbyten, typ vända genom volten. När man kör på volt så är ju yttertömmen mycket längre än innertömmen eftersom den har längre väg att gå, och jag får inte riktigt till det på nåt bra sätt. Vill ju kunna ha stadig kontakt hela vägen och styra upp ponnyn på nya yttertömmen, men medan jag ändrar tömlängd och flyttar tömmen över rumpan osv så har jag tappat bort en hel del...

Undrar också om någon känner till nån tömkörningsgjord som passar bra på shettis? Nu tömmar jag med däckeln från körselen och det funkar ju, men jag skulle vilja ha något med ringar lägre ner.

Jag har nog inget bättre tips än att du får vara lite "rapp" i fötterna vid varvbytena.
När du rakställer och gör halvhalten för det nya varvet så bör du ha en position rakt bakom för att sedan förflytta dig till den nya innersidan.
Kan också tillägga att man blir snabbare i händerna med träning, m a p att korta eller länga någon av tömmarna menar jag.

Det finns en pytteliten i syntet att köpa från någon av de större grossisterna, jag tror att det är Globus.

svea skrev:
Det finns en pytteliten i syntet att köpa från någon av de större grossisterna, jag tror att det är Globus.
Tack, jag tror att jag har sett den. Men jag skulle gärna vilja ha en "riktig" med stabil däckel och stående ringar :)

Liknande trådar

Samhälle För ett par dagar sen trillade jag över denna artikeln https://www.bbc.com/news/articles/c0j1wwypygxo Det är en artikel från BBC ( så på...
6 7 8
Svar
143
· Visningar
6 195
Senast: Palermo
·
Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 753
Senast: Ninnurur
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Spontanansökan till arbetsprövningsplats/anställning inom information, kommunikation, kundtjänst, administrativ assistent samt...
Svar
2
· Visningar
505
Senast: IngelaH
·
Relationer Min son (26 år) är sambo med en jämnårig tjej, de har fått två underbara barn (3,5 år och 2 år). Nu till problemet, tjejen har inget...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
11 001
Senast: Oh_really
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar