Arbetar ni era dressyrhästar på töm?

Sv: Arbetar ni era dressyrhästar på töm?

Har du möjligtvis bild på denna tömsättning eller kan ta?

Vilken av tömsättningarna tänkte du närmast på då?

Jag har inga bilder, men planerar att tömköra ikväll så kommer jag ihåg kan jag ju fixa. :)

Den tömsättningen som du använder på din nya, den har jag lite svårt att visualisera i "inre bild":D

KL

Till er som ifrågasätter Fiorano tömsättning, man använder det som funkar bäst och hon vet mkt väl vad hon gör, har sätt när hon har tömkört och ridit samt ridit för henne.

Hennes häst går mkt fint när den tömkörs!

Själv brukar jag sätta från bett genom ring alltså på vanligt vis men har också använt mig av Fiorano's tömsättning samt ett annat sätt bild kmr....

Här kmr bilden på ett annan tömsättning!

28120170.jpg

(Obs "tömkörningsgjorden" på bilden var bara tillfälig!)

Tömmarna går från gjorden genom bettringen till mig. Tömkör man på volt så har man ena tömmen om baken på hästen.

Den tömsättningen som du använder på din nya, den har jag lite svårt att visualisera i "inre bild":D

Ok, jag har fotat!
Inte helt lätt samtidigt som man håller i tömmarna, så bedöm inte form är ni snälla...

Första bilden visar den lite speciella tömsättningen när jag har ställring på insidan. Jag har en ställring fäst med en "snokrem" i den högsta D-ringen och låter tömmen löpa via den till bettet och tillbaka till däckeln där jag fäster den så högt jag kan - i detta fall i bågen över manken eftersom AE-däckeln inte har någon riktigt hög D-ring. Lite nödlösning, men den funkar. De stående ringarna ska man inte fästa tömmarna i, de är inte gjorda för den belastningen.

Nästa bild är den vanligaste tömsättningen för innertömmen, den använder jag när jag har vänster innersida.

Hoppas det blev begripligt! :)

ni som tömkör mkt, vad anser ni om att endast tömköra på volt (på doppellonge som tyskarna kallar det)?

skulle gärna tömköra min häst för variationens skuld och även ponnyn. men jag har absolut inte hälsa för att springa efter nu för tiden, så jag måste köra dom på volt isf...

Det är helt klart bättre än klassisk longering, men förstås inte lika bra som ett varierat arbete både på volt och spåret.
Man får passa sig så att det inte bara blir volt för hästen helt enkelt - av slitageskäl. Du får själv bedöma utifrån hästen nivå hur mkt voltarbete hästen gör till vardags och hur mkt som blir lagom när du lägger till tömkörning på volt.
Du känner säkert bäst själv vad som är lagom!

ni som tömkör mkt, vad anser ni om att endast tömköra på volt (på doppellonge som tyskarna kallar det)?

skulle gärna tömköra min häst för variationens skuld och även ponnyn. men jag har absolut inte hälsa för att springa efter nu för tiden, så jag måste köra dom på volt isf...

När man tömkör på volt och har samma tömfästning på båda sidor kan man variera ganska mycket och man behöver absolut inte springa för att hästen gör det. :p Man kan själv tex gå kvar i mitten längs med medellinjen (om du förstår) och tömköra hästen på stora bågar framåt från sida till sida på ridbanan. Man kan ju också byta om volt och vända över hästen ofta:idea:

Jag springer sällan efter själv utan kör hästen så att jag kan gå:angel:

Det var ponny (läste inte ordentligt), då borde den ju inte vara så jobbig att gå efter även om du inte är i "toppskick" själv, eller?

Ahaaa.. ja nu förstår jag! Tack för bilderna, det hade jag inte kunnat klura ut utan bild:)

Klart att man tömkör - jag tycker det är ett både roligt och bra sätt att träna på!

Jag tömkör både på "vanligt vis", med gjord (har en körgjord) och lädertömmar, men brukar även köra med lite "långa tyglar" ibland.

Nä - det snöar inte i Skåne idag - bilden är gammal ...

Hstochhund059.jpg

Jajamen :laugh:

Världens lättaste häst att tömköra!

Och nu är hon helt bra i sin hovled igen - jag är sååå glad!

*KL*

Jag tömkör de flesta av mina hästar, tycker det är bra att variera träningen, låta hästen slippa ryttaren, kunna pressa på samlingen lite, se hur hästen rör sig. etc.

Halvblodsdamen älskar det så mycket så jag funderar på att köra in henne
och ha henne som körhäst istället :devil:
n582504433_2278840_7627500.jpg

http://joizmeds.mittspejs.se/P1946433
http://joizmeds.mittspejs.se/P1946435#body

Ponnyn också förresten...
5069_109792684433_582504433_2729335_1370074_n.jpg

5069_109792699433_582504433_2729337_6267946_n.jpg

Har tömmarna oftast bara löpande från bettet genom översta ringarna.
halvblodet som kan bli grymt stark och "uppåt" kan jag iband lösgöra men tömmarna längre ner, ibland genom bettet tillbaka till gjorden, hmms vårt att förklara, men tror det är vanligt.

Varierar, volt, liten volt, stop volt, sidvärtrörelser, långsidor och ut i skogen. Heheh, ponnyn tömkörde jag ett helt dressyrprogram för ett tag sedan.

över bommar
http://joizmeds.mittspejs.se/P1917883

just det, har en gjort i textil med fårskinn under, Mark Todd såg jag härom dagen att det var.. köpte för några år sen, trodde den skulle va simpel men sitter bra och är super!

jag tömkör alltid mina hästar...har dom dock inte inspända...
Det är så bra att tömköra!

idag testade jag att tömköra min 3 åring för första gången.
han är aldrig tömkörd innan...
10.jpg

4.jpg

Min andra häst:
tom.jpg

tom2.jpg

tom3.jpg

"Fri töm" som du använder dig av är jättebra när man tränar skolorna och ska få med rumpan! har också använt det, främst på min förra häst, när vi skulle plocka upp bakbenen på honom (tog kör och tömkörningskurser) krävs dock en påliltlig häst för att arbeta med fri töm. Men nyttigt är det.

*KL*

Tömkör endel med mina, olika ofta. Var oftare när vi inte hade en sadel som passade... Men mellan 2 ggr i veckan och 2 gånger i månaden ungefär.

Såg att det på en bild var en person som hade yttertömmen bakom rumpan, men den tömsättningsvarianten verkar inte så vanligt. Jag tömkör dock väldigt gärna så, får med bakdelen på ett bra sätt.

En veterinär på Störmsholm som ä duktig på detta med tömkörning förordar den varianten. Tömmen från bettet genom gjorden och till handen. Och sedan yttertömmen runt bakdelen på hästen. Han förordar också en ganska låg form, vilket fungerar bra i uppbyggande syfte tycker jag. Men självklart är det ju bra att variera formen osv när man har en häst som blivit lite starkare.

Jag tömör på bett, hackamore eller sidepull, tycker det fungerar bra med alla. Har enenklare variant av gjord, men med flera olika möjligheter att sätta tömmarna, och har textiltömmar.

Såg att det på en bild var en person som hade yttertömmen bakom rumpan, men den tömsättningsvarianten verkar inte så vanligt. Jag tömkör dock väldigt gärna så, får med bakdelen på ett bra sätt.

Finns en anledning att det inte är särskilt vanligt och det är för att det är som att be om att få hästen på dubbla spår, dvs man drar in rumpan med hjälp av tömmen, för tömmen verkar då tryckande och ber hästen ta in rumpan åt sidan, - inte under sig.

Nja, jag vet också att en veterinär (dock inte från Strömsholm utan annan klinik) förordade samma till en häst som hade ryggproblem, och visade ägaren just så. Även AE visade tydligen samma ägare detta på kurs just för det den hästen behövde.

Jag tycker det kan fungera väldigt bra, för att få hästen i en låg bra form, när man vill ha det. Tömmen trycker inte in rumpan eftersom när hästen går där i den lägre formen är det en väldigt lätt kontakt och dessutom står man lite bakom så att tömmen ligger inte runt bakbenen. Jag har aldrig tyckt att hästen visar tendens att gå på dubbla spår av det.:confused:

Liknande trådar

Samhälle För ett par dagar sen trillade jag över denna artikeln https://www.bbc.com/news/articles/c0j1wwypygxo Det är en artikel från BBC ( så på...
6 7 8
Svar
143
· Visningar
6 215
Senast: Palermo
·
Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 755
Senast: Ninnurur
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Spontanansökan till arbetsprövningsplats/anställning inom information, kommunikation, kundtjänst, administrativ assistent samt...
Svar
2
· Visningar
505
Senast: IngelaH
·
Relationer Min son (26 år) är sambo med en jämnårig tjej, de har fått två underbara barn (3,5 år och 2 år). Nu till problemet, tjejen har inget...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
11 006
Senast: Oh_really
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Störiga saker vi stör oss på, del 37.
  • Vegansk efterrätt?
  • Autistisk bror