Arabavel 2009/2010 forts

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabavel 2009/2010 forts

Plånboken kanske?
Jag vet inte vad det kostar att betäcka med Baccara men kan tänka mig att det är i stil med Girlan Bey.
(missförstå mig inte nu - jag tycker inte att det är något fel att välmeriterade bra hingstar kostar, tvärtom.)

Många arabhingstar kostar hälften och vissa kanske väljer med prislappen?

Vad kostade det att betäcka med Adawy som fick flest ston, någon som vet?

Minns ej exakt men 13000:- - 15000:- Helt Ok med tanke på hans meriter och utseende.

Tack!
Deras hingstar har ju fått många ston de senaste åren. Oppreva menar jag :)

Tror ni det blir samma i år med MPA Giuliani? Vad tycker ni om honom?

KL
Prislappen brukar ligga runt 15 000 och uppåt på de hingstarna så jag tror
inte att det är en prisfråga och man får vad man betalar för.
Helt ok för min del och jag har fått valuta för de extra tusenlapparna de har kostat.

Senast ändrad:

Jag håller med om att de hingstar som presterat och lämnat bra avkommor bör kunna vara lite dyrare,men kanske inte efter ett fåtal bra avkommor?
Jag tycker personligen mycket om Girlan-Bey och funderade länge på om jag skulle använda honom i år (iom att det var hans sista på naturlig betäckning i Sverige),men bestämde mig till slut för att jag inte hade råd att betäcka två ston,som jag hade tänkt,om jag skulle ta ett till honom som kostade runt 20 000.
Han har lämnat några riktigt fina föl och de har alla fantastiska rörelser,men samtidigt tycker jag han är ett ganska oskrivet kort då det blivit bra med vissa blodslinjer och andra vet man inte eftersom han inte fått så många avkommor ännu,vilket ju är otroligt synd!
Eftersom att mina ston också är ganska oprövade och speciellt de två jag valde mellan,då den ena fick sitt första i år och den andra fått med ex Mamba & El Yashmir innan (som ju inte alls är polska) så vet man ju inte vad man får. Eller det kan man ju så klart aldrig veta,men det blir ju en helt annan sak att välja en annan typ av blodslinje.
Dessutom har han tendens till att ärva ner mycket tecken (en har ju t ex fått lykta) och har man då själv ston med mycket tecken eller tendens till att ärva ner det så är ju också det ett minus (enl. min åsikt).

Ja han är en fantastisk häst, Girlan Bey. Jag tycker han verkar nedärva sig väldigt bra, det är lätt att känna igen ett Girlan-barn.

Är dina ston polska? Vilken hingst valde du till slut i år?

Ja de är polska =) Polska pärlor som jag kallar de polska stona. Jag tycker just de polska är så underbara för de har så vackert uttryck i ansiktet,de gamla polska stona ser så visa ut!
De är efter Nimbusz,Chock & Emblemat och hon som är dotter till Emblemat är dotter till polska stoet Pentodas helsyster Pika som köptes av Blommeröd som ungsto.
Jag valde Adawy till Emblemat-dottern för att få lite mer disch i huvudet på hennes avkomma & polska hingsten Pilot till Nimbusz-dottern.
Någon som sett Pilot i verkligheten och vad tyckte ni i sådana fall om honom? Kanske t o m har bilder? =)

Såg Pilot ett par veckor sedan när jag besökte Halsdon. Han såg mycket bra ut, faktiskt det bästa någonsin. Pilot 22år, skall till Janow igen, denna gång skall han stannar 2 sasonger. Jag tro att det är hingstlinje Kuhailan Afas (Probat) som spoka igen. Piruet 1983 e. Probat, betäckte 30 ston på Michalow någon är sedan men resultatet va inte så bra. I utbytte stå Pianissima´s halvbror Polon på Halsdon i två år.

*KL*

Vill putta upp tråden och då passar jag på och ställer en "nybörjarfråga" som jag har grunnat på. När folk talar om olika "linjer"...när man talar om hingstlinje, tar man far, farfar, farfarsfar, osv så långt man kommer? Och lika med stolinje, mor, mormor, mormorsmor osv?

Och när man pratar om att det är bra eller dåligt att korsa vissa linjer, hur resonerar man då?

Peka gärna på några bra sajter om ni inte orkar förklara..

Fast jag inbillar mig att folk här kunde diskutera linjer i all oändlighet ;)

En tävlings sugen Rohara Bacara i sina bästa år påbörjar idag sin resa ner till Salon du Cheval, VM i Paris för att försvara den blågula flaggan...och vem kan bjuda på mer show än han? De senaste internationella showerna har han erhållit full pott på rörelser.. Vilhelmsborg, Dubai och senast Aachen förra året där han kom på en 2:a plats efter självaste Marwan Al Shagab och endast 1,4 poäng i skillnad.
Grattis i förskott och i efterskott till alla Bacara avkommor och dess (stolta) ägare.

Mvh Linn Tauberman

vet du om man se showen på nätet i år också? vore ju kul att se med tanke på att Bacara är med.

*KL*

När folk talar om olika "linjer"...när man talar om hingstlinje, tar man far, farfar, farfarsfar, osv så långt man kommer? Och lika med stolinje, mor, mormor, mormorsmor osv?
Ja, precis så gör man. Titta gärna i den polska databasen, som exempel. Där står sto- och hingstlinje angivet för varje häst. Följ linjerna, som du beskrev, bakåt i stamtavlorna så ser du vad som menas. Alla polskfödda hästar finns i databasen och en hel del andra också (exempelvis hingstar som något polskt stuteri har använt):

http://www.janow.arabians.pl/en/pedigree-form.php

Carina på Silver Arabians

Ja, nu när jag surfar runt så hittar jag många svenska hästar med avkommor där, som inte har funnits där förut. Undrar om de har samordnat med någon annan databas? Kanske AHA:s?

Ja, precis så gör man. Titta gärna i den polska databasen, som exempel. Där står sto- och hingstlinje angivet för varje häst. Följ linjerna, som du beskrev, bakåt i stamtavlorna så ser du vad som menas. Alla polskfödda hästar finns i databasen och en hel del andra också (exempelvis hingstar som något polskt stuteri har använt):

http://www.janow.arabians.pl/en/pedigree-form.php

Ok jag får till att mitt sto har hingstlinje Kuhailan Afas och stolinje Sahara. :)

Vad ska jag förstå av det?

Varför anses en häst som viktig som är så otroligt långt tillbaka i stamtavlan?

Salle finns också med men inte Sulana. Kanske för att Festiwal är polsk men inte Kaiser?

Nu byter jag ämne mitt i stamboksdiskussionen.

Som arabägare är man ju partisk, men jag undrar om era araber gör som mina (gör de förmodligen!;))

Det pratas ju mycket om hur viktigt det är för hästar att vara ute mycket, och jag håller verkligen med om det. Mina är också ute mycket.

Men- de ÄLSKAR att komma in i stallet. Maten, javisst, men det är inte bara det. De vill umgås med oss människor. De slutar ofta äta när man går i stallet och sticker fram ett kelet huvud, kan stå länge och gosa och bli kliad i pannan.

Unghingstarna på lösdrift bryr sig ibland inte om maten som de blir serverade ute, de vill IN! Buffar på mig, hänger över staketet, står där och trampar. Och alla gånger man har arbetat med en unghäst och den sedan står vid staketet och följer en med blicken medan resten av flocken går och betar en bra bit bort .... Har ni samma erfarenheter? Har ni ibland en känsla av att de gärna hade följt med in och suttit i soffan om de fått plats? :love:

Ja, mina gör likadant...men det gör alla mina hästar =). Shettis, rp, hbl, welsh, arab o isis.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 705
Senast: Ragdoll
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 357
Senast: Lady_S
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 041
Senast: Sasse
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 620
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka