Arabavel 2009/2010 forts

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabavel 2009/2010 forts

Mmm det var ju jättebra skrivet, helt hur det är så att säga och bra förklarat!

KL
Kimmis: oj då ush, hoppas han mår bättre snart!

Har för tillfället tio hästar i stallet, varav två är inhyrda.

Jag har också blivit nockad, och de gånger jag har blivit det har det helt klart berott på att hästen inte har visat respekt. Självklart kan föl och unghästar inte ha samma kontroll som en vuxen, men efter alla 30 år med hästar är jag numera övertygad om att de vet precis vad de gör och att just att nocka till en med huvudet är ett bra sätt att tala om att man ska flytta på sig. Vilket man ju inte ska, utan i stället se över sitt sätt att hantera hästen på.

Det jag avsåg med att bli nockad i det här sammanhanget var vid tillfällen
där jag själv pga nonchalans inte är förutseende på att en häst kan vrida på huvudet samtidigt som jag gör det eller vid något annat vardagligt idiotiskt tillfälle. Andemeningen med mitt inlägg var att i sitt eget stall och med egna hästar rör, man sig alltför bekvämt. Tankar på eventuella olyckor finns inte
på samma sätt som det skulle funnits med främmande hästar eller i främmande stall. Carina vet säkert väldigt väl att fölisar sparkas utan varning
men Carina är hemma i sitt eget stall och fokuserad på DNA-prov. Sura fölungar som inte vill bli av med svansen och tänker försvara den med näbbar och klor fanns nog inte riktigt i hennes huvud då.
I ett främmande stall och med okänd häst hade hon säkerligen följt säkerhetsföreskrifterna för tagelryckning på sura föl.

Carina vet säkert väldigt väl att fölisar sparkas utan varning
men Carina är hemma i sitt eget stall och fokuserad på DNA-prov. Sura fölungar som inte vill bli av med svansen och tänker försvara den med näbbar och klor fanns nog inte riktigt i hennes huvud då.
I ett främmande stall och med okänd häst hade hon säkerligen följt säkerhetsföreskrifterna för tagelryckning på sura föl.
Ja, det är lätt att bli hemmablind. Särskilt som det gällde en fölunge som varken före eller efter detta tillfälle någonsin sågs sparka överhuvudtaget. Men rädda och överraskade fölungar kan sparka utan förvarning. Lillebror, året därpå, var däremot en liten slyngel.

Han var yngst i den årgången, född ett par månader efter de andra fölen, och alla hästarna såg med milt överseende på hans påhitt. Jag såg honom, en månad gammal, gå fram till ett av stona (inte mamma), backa upp mot henne, ge henne en ordentlig spark rakt i bringan och sedan snabbt rusa därifrån. Stoet stod bara förvånat kvar, förmodligen utan att komma på vad hon skulle göra med en sådan fräckhet. Resultatet blev att det dröjde ett helt år innan vår gamla ponny bestämde sig för att ta ur honom hans uppfattning om att det var han som var kung i hagen.

Själv hade jag inga problem alls med honom. Jag såg ju vad som hände i flocken och höll honom i herrans tukt och förmaning under hela uppväxten, så mig försökte han aldrig något med. Däremot lekte han med två kaxiga sextonåriga tjejer, med "massor av unghästvana", en gång, så att de aldrig vågade komma tillbaka. Bara för att han kunde. Han var fenomenal på att läsa folk. Aldrig elak, bara full av bus.

Men det blev "häst" av honom också. Idag, tre år senare, följer han sin nya matte som en hundvalp. Hon kan till och med släppa honom lös i skogen när de tar fikapaus och hon får beröm från alla de möter att han är det mest väluppfostrade de någonsin sett i hästväg.

Jag kan berätta om ett annat tillfälle också. Ovanstående föls mamma är det mildaste och mest respektfulla du kan tänka dig. Har alltid koll på var hon sätter sina fötter och tar hand om kattungar, barn och hundvalpar på samma självklara sätt som sina föl. En mörk vinterkväll skulle jag och dottern, 9 år, ta in hästarna. Dottern gick förbi detta sto för att hämta sin ponny som stod en bit bort. Precis när hon passerade stoets bakben, så halkar hon omkull på en isfläck och åker in under hennes svans. Stoets reflexmässiga spark passerade hennes huvud med några centimeter.

Olyckor kan alltid hända när man har med hästar att göra. Jag läste en beskrivning av hästen någonstans som "500 kg muskler, sex gånger människans reaktionshastighet, hjärna som ett hönsägg och 100 % styrd av instinkter". Det måste man komma ihåg.

Carina på Silver Arabians

Senast ändrad:

Fast jag tar det nog ännu ett steg längre. Jag anser att jag inte ska behöva akta mig, mina hästar ska hålla koll på vart jag är, och akta sig för mig. Jag ska inte behöva flytta på mig, eller ens notera vart de är.

Hästar som är flyktdjur har mkt bättre koll på sin omgivning än vad jag någonsin kommer ha, så det jobbet överlåter jag till dem i sådana situationer. Och hittills har det fungerat utmärkt!

Jag har väldigt känsligt huvud då jag har haft måååånga hjärnskakningar, så även en liten smäll (som tex ett hästhuvud) lämnar mig påverkad i flera dagar efteråt.

I övrigt håller jag med dig. Jag har inte mkt säkerhetstänk i mitt eget stall, sitter alltid mellan Pselmas bakben när jag sätter på reflexer och annat dumt, springer mellan benen på henne när jag sätter på vagnen eftersom jag varenda gång glömmer att sätta på draglinorna på svängeln innan... Men om det händer nån olycka nån gång så lär jag mig väl :p
Men under de 9 åren jag har hållt på med den hanteringen jag håller på med nu så har det bara hänt en olycka vad jag kan komma ihåg. Innan jag började med denna hanteringen så var olyckorna betydligt fler.

Moa, jo jag hoppas med att han blir bra, än så länge får han inte behålla någon mat, vi skojar om att han har bulemi... Han är lite piggare iaf, men satan vad han har gått ner i vikt! Och det fanns ju inte mkt att börja med....

Det mest idiotiska jag gör och har alltid gjort är att ta in hästar från skogshagen när det är svart ute. Varje kväll in bland stubb och sten och sätta på grimmor på hästar som alla vill först ut genom grinden. Är det blåst
och regn så inte står då mina hästar stilla på 10 meters avstånd ifrån varandra, vilket dom inte annars heller gör vid milt väder men då är det hanterbart. Det är inte plan mark vid grinden utan jag snubblar far och halkar. Sen tycker dom inte att jag är snabb nog heller utan tar tag i min jackärm och säger "sno på nu". Varje kväll tänker jag på att ändra rutiner nästa morgondag för det här är livsfarligt, men icke att det sker.

Jag gör också idiotgrejer, även om jag är noga med mitt kroppsspråk och håller med Kimmis87 om att hästarna ska se var de har mig och inte tvärtom. Men med nya och unga hästar tar det ett tag innan de har lärt sig det!
Just nu har jag tre unghingstar på lösdrift, och det är väldigt bekvämt att öppna grinden och låta dem gå lösa in i stora stallet när de ska pysslas med. De vet var de har sina boxar där.
Men jag går före dem in i stallet, de får inte gå förbi mig, och det måste jag nog sluta med ... Tre ystra grabbar som kappas om att komma först, och så en liten människa som de då inte ska springa förbi (eller över ...) det blir nog inte bra i längden!

Jo man gör dumma saker med egna hsätar, så är det :/

Jag osm har så mycekt unghästvana, lik fasan så står jag och longerar utan nån hjälm, och jag VET ju att även dom snällaste hsätar kan ha mcyekt bus i benen och skutta till.

Förra veckan fick jag nsätan en spark i huvet av mr. Sando, absolut itne riktat mot mig alls utan ett rent glädje språng och bock sådär snett som gör, saken var bara att vi longerade väldigt kort och därför vart det så nära mig.

Nu tycker jag att hästar SKA ha koll på vart jag är och inte ens göra nåt sånt vid arbete, för dom ska ha uppfostring och veta att dom itne får det, men....först måste dom ju läras det, precis om fölisar inte vet att dom itne får skutta...och han vet nog inte om det heller för det var verkligen inte nån trots sak, han hade stått inne halva dagen ocskå o hade massor spring i benen.

Nu får han ju lära sig det av mig såklart, att det är absolut inte ok när jag är nära att göra sånt, men...tills dess så borde jag vara smart och erfaren ngo att veta att man ska faktisk ha hjälm, för är det värt att få huvdt insparkat av misstag liskom...knappast va.

Oah idag red jag upp lillhingsten (isis) till hagen, utan hjälm (och jag har fan ALLTID hjäm när jag rider annars) och i bara grimma.
Var jättekorkat, har inte suttit utan hjäm på en häst på säkert 13år, så vet i fasan varför jag gjorde det idag :/.

Och så är det ju det där med leeeeriga hagar och ta in och ut hästar....man kan ju fastna i geggan och om dom skulle hoppa till mot mig, elelr slira själva, då har jag ingen chans att komma undan. Fast i nuläget finns det ingen annan lösning, speciellt osm det inte är mitt stall, men ädnå...dumt att göra när man säkert kunde fixa underlaget elelr bya ingången till att det blir säkrare.

ps: berom urskt för skrivfel, massor av dom, men mina händer funkar inte idag (ledproblem) och det är omöjligt att få dom att funka bra på tangetntbord :/
Hoppas ni fattar ädnå

Senast ändrad av en moderator:

Visserligen sen replik
Ang: är de verkligen de bästa representanter för rasen?!
......................
Fem i topplistan är nog inget mått på hur bra en hingst är.

En hingst som Metroplis NA (US) en hingst som varit huvudbeskällare på Janow borde haft en högre placering på listan. Wadim är inte ens med på listan. Etman - landets enda hingst som både blivit Årets Arabgaloppör och Svensk Rikchampion har endast ett fåtal ston per år. Nu står han visserligen lite avsides i landet, men han har inte haft jättemycket ston när han stod söderut heller. Etman har förutom egna meriter, dessutom en tvåfaldig världschampion till mor, Etruria. Röntgad u.a och Scid-fri också.

Någon nämnde att en hingst som tar hem ett rikchampionat, inte per automatik lockar till sig ston. Visserligen inte. Men det är ju märkligt att hingstar som har betydligt lägre meriter att ståta med får fler ston.

Och svensk rikchampion eller reserv, även om jag själv inte är utställningsintresserad, men nog är det en fjäder i hatten. Så fortfarande märkligt att Rohara Baccara och Girlan-Bey inte får fler ston. Perignon Al Amar kom ju i vart fall med på listan. Förmodligen så tror jag att reklam och direktkontakt med stoägare resulterar i mer ston än hingstens egna meriter.

Ja, det är nog så. Plus det faktum att det går mode i vissa hingstar och vissa härstamningar ....
Kanske tycker folk att de "gamla" hingstarna här i landet inte är så spännande, nu när man kan få nästan vad man vill på semin.

Kanske tycker folk att de "gamla" hingstarna här i landet inte är så spännande, nu när man kan få nästan vad man vill på semin.
Vilket är precis vad svensk avel behöver, om du frågar mig. Om det är så som Bewelinn skrev tidigare att exempelvis cystor är ett "svenskt" problem, eller i alla fall att svensk avel är överrepresenterat (för jag känner till åtminstone en hingst i Polen som tagits ur aveln och kastrerats pga att han lämnade cystor runt '89-'90), så är det nytt blod vi behöver i Sverige. Gärna testat kors och tvärs, dessutom.

Carina på Silver Arabians

*kl*

Har träffat så många som tycker att ordet dominans och respekt låter illa, och jag håller med!
Om man inte har full pott på ledarskap ska man inte sörja tycker jag, så länge det fungerar med det man gör med hästen så är det helt lugnt.

Orden skapar bara stress hos människan och strss skapar frustration som bara drabbar hästen i senare skede. Trivs man och det funkar - tio i topp!

Döremot så finns det vissa skeden, tillfällen mm som kan vara direkt farliga för människan, människor omkring och hästen själv och DÅ har man ett problem.

*kl*

Har träffat så många som tycker att ordet dominans och respekt låter illa, och jag håller med!
Om man inte har full pott på ledarskap ska man inte sörja tycker jag, så länge det fungerar med det man gör med hästen så är det helt lugnt.

Orden skapar bara stress hos människan och strss skapar frustration som bara drabbar hästen i senare skede. Trivs man och det funkar - tio i topp!

:bow::bow: håller med. Jag har svårt för detta ständiga analyserande och bokföring av vad som är "respekt" eller inte.

*kl*

Förutom de olika faktorer som redan tagits upp som orsaker till val av hingst så tror jag inte heller att man får glömma bort ytterligare en faktor nämligen stona, deras stam och vad folk anser att deras ston "behöver".

Mitt förra sto t ex var närbesläktat med "allt" (nästan) när jag skulle betäcka henne. Hon kändes som ett osäkert kort att våga satsa på med semin dessutom. Hade jag betäckt henne idag hade det absolut blivit något utländskt och inleasat med "osvensk" stam.

Det spelar ju inte någon roll hur bra hingsten är om han är för närbesläktad med stoet, de inte passar ihop exteriört eller om han "känns fel" på något annat vis.

Jag håller med carinaso att det är sunt med nytt blod. Jag har tidigare berättat om min kompis som för ca 10 år sedan ville betäcka sitt sto och letade efter en Exelsjor-fri hingst (hennes sto var linjeavlat på honom). Det kryllade ju inte precis av dem...

Senast ändrad:

Mina ston har det ju varit svårt att hitta hingst till om man vill undvika linjeavel. Jag är glad åt importerade hingstar. Mina unghästar idag är
"rena" från nära linjeavel.

Rohara Bacara är Svensk hingstchampion 2 ggr

En tävlings sugen Rohara Bacara i sina bästa år påbörjar idag sin resa ner till Salon du Cheval, VM i Paris för att försvara den blågula flaggan...och vem kan bjuda på mer show än han? De senaste internationella showerna har han erhållit full pott på rörelser.. Vilhelmsborg, Dubai och senast Aachen förra året där han kom på en 2:a plats efter självaste Marwan Al Shagab och endast 1,4 poäng i skillnad.
Grattis i förskott och i efterskott till alla Bacara avkommor och dess (stolta) ägare.

Mvh Linn Tauberman

Angående Rohara Bacara så, vad jag vet, av visade avkommer efter honom,
så har alla dessa avkommor placerat sig. Somliga mycket, mycket bra.

Så jag undrar liksom Anki varför inte dessa fina svenska championhingstar inklusive Girlan Bey och några till inte får fler ston?

Plånboken kanske?
Jag vet inte vad det kostar att betäcka med Baccara men kan tänka mig att det är i stil med Girlan Bey.
(missförstå mig inte nu - jag tycker inte att det är något fel att välmeriterade bra hingstar kostar, tvärtom.)

Många arabhingstar kostar hälften och vissa kanske väljer med prislappen?

Vad kostade det att betäcka med Adawy som fick flest ston, någon som vet?

*kl*

Döremot så finns det vissa skeden, tillfällen mm som kan vara direkt farliga för människan, människor omkring och hästen själv och DÅ har man ett problem.

Ordet respekt har alltid två vägar tycker jag; om jag vill att hästen ska visa mig respekt, då måste jag också visa hästen respekt. Och det är jag, som är mycket klumpigare på att läsa signaler än vad hästen är, som måste ta ansvaret för den ömsesidiga respekten.
Ordet dominans hör väl inte ens hemma i hanteringen av vare sig hästar eller hundar eller andra djur.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 702
Senast: Ragdoll
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 357
Senast: Lady_S
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 041
Senast: Sasse
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 620
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka