Arabavel 2009/2010 forts

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabavel 2009/2010 forts

Men snälla, nu förväntar jag mig en vidareutveckling.....
:)

Jo, så här var det... Liten hingstunge skulle bli DNA-typad. Matte går nonchalant in i boxen och rycker några strån från svansen. Liten hingstunge säger "Aj, vad var det där?" och springer och gömmer sig i hörnet. Matte tittar på tussen i handen och tycker att "det behövs nog lite mer" och går efter för att rycka några strån till. Liten hingstunge säger "nä, inte igen!" och slår ut med sina små bakhovar. Matte tappar balansen, ramlar baklänges, sätter sig på lilla rumpan och tar emot sig med händerna i den prydligt rensopade kanten vid boxdörren.

En gipsning, en operation och fyra månader senare kan matte mocka igen. Behöver det tilläggas att matte numer helst rycker svanshår från fölungar från andra sidan boxdörren?

Carina på Silver Arabians

Nej, men om man är så korkad som jag när jag skulle rycka på en fölunge häromåret så kan man få en bruten handled... :D

:rofl: *ser framför sig en fölunge med exceptionell tagelkvalitet*

Jag ska ta ett besök hos min dam också och rycka tagel framöver...

PS: Danskarna verkar vara bra i farten och testa sina hästar, kul att se!

Senast ändrad:

Det positiva var iaf att lilla rumpan förblev oskadd.
Just den här nonchalansen som uppstår i sitt eget stall
där man känner sina hästar väl är väl grund till många olyckor.
Vet inte hur många ggr jag blivit skallad så att glasögonen flyger iväg
och jag får gå med fläskläpp ett tag. Hästen har bara vänt eller lyft
på huvudet. Dansk skalle är bara förnamnet...

Fast det du nämner ser jag som en brist på respekt. Hästar vet mkt väl vart de har sin egen kropp och det är banne mig ingen olycka när det händer, åtminstone inte om det händer "ofta".

Pselma har det hänt med 2 ggr på våra 3 år. Min förra hade jag i 8 år, honom hände det färre ggr med.

Kan ju tillägga att Pselma har ju gjort det ganska många ggr på främmande människor, det för att hon vet att hon kan det.

Jag ser också det som bristande respekt. Speciellt araber som är så otroligt medvetna och känsliga i sitt beteende vet precis var de har sina kroppsdelar och vet mycket väl vad de gör om de slänger till med huvudet. "Undan med dig, irriterande människa!"

Jag tror det är lite båda och, beror ju på hur det hände och vilken häst, ålder etc men ofta är det bristande respekt faktiskt, men inte alltid såklart.

Som min Sando, han är väldigt bra respekt, lyhörd som fasan vid hand etc. men han är ganska valpig i kroppen och har inte hetl koll på vart han har huvudet, han far omkring o kollar på saker eller kan bli lite halvrädd, då kan det hända att han nästan knockar mig, men sen har jag också jobbat på det sen jag fick hem honom några veckor sedan och jag vart hel knockad inom några dagar för han vände snabbt på huvudet.
Och jag märker att han har börjat tänka mer på att ha lite respekt att inte flänga omkring med huvudet heller, så....som sagt, både och tror jag, i varierande grader så att säga.

Föl är ju dock en helt annan sak, dom kan ha bästa respekten men om dom blir rädda så blir dom och då kan det hända olyckor tex när man är i box där det är trängt etc.
Dcok skötte sig 'mitt' föl superbra och jag fick beröm av veterinären hur stilla hon stod när vi rykte (4 gånger för det behövdes massa ju :/ ) och då hade jag abra hanterat henne i nån vecka eller två max, hon var jätteskygg innan. (annan historia)

Aja nog med OT från min del haha

Kimmis, vad gör du på forum när du är på semester!!! ;)

Sambon är fortfarande magsjuk!
Börjar bli orolig faktiskt, han har inte mkt färg i ansiktet :(

Givetvis är det skillnad med föl som inte har kordination o så, fille sprang ju för tusan in i en vägg, och det beror nog knappast på bristande respekt ;)

Har ni hästar Kimmis och Cornelia?

Har för tillfället tio hästar i stallet, varav två är inhyrda.

Jag har också blivit nockad, och de gånger jag har blivit det har det helt klart berott på att hästen inte har visat respekt. Självklart kan föl och unghästar inte ha samma kontroll som en vuxen, men efter alla 30 år med hästar är jag numera övertygad om att de vet precis vad de gör och att just att nocka till en med huvudet är ett bra sätt att tala om att man ska flytta på sig. Vilket man ju inte ska, utan i stället se över sitt sätt att hantera hästen på.

*kl*

Jag hittade en bra förklarande bild på ett forum som det var fritt att sprida så jag tänkte att jag lägger in den här. Både CA och SCID nedärvs på nedanstående sätt:

4139432879_f1365466cd_o.jpg

Senast ändrad:

Jag gillade speciellt den "ljusblå" förklaringen. Varken skrämselpropaganda eller strutsmentalitet. Om man har en bärare som är "bra" för rasen i övrigt, så kombinerar man med en som är fri och behåller bara fria i avel i nästa generation. På så sätt minskar man inte den lilla genpoolen ytterligare, samtidigt som man fasar ut sjukdomen ur rasen successivt.

Ja jag tyckte det var väldigt redigt skrivet eller hur man ska säga.

Det är förresten Lisa Goodwin-Campiglio som författat den, hon kan gott få cred för det (förutom att hon varit en av de drivande att få fram CA-testet för de som inte vet det). :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 702
Senast: Ragdoll
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 357
Senast: Lady_S
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 041
Senast: Sasse
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 620
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka