Arabavel 2009/2010 forts

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabavel 2009/2010 forts

KL
Jag tycker det känns mycket tråkigt med allt negativt som skrivs om araben, sjukdomar, hispiga, dåliga ben, skitförening osv, osv.

Jag har faktiskt aldrig under mina 27 år i arablivet haft en dålig arab.
Min äldsta arab är snart 24 år och dräktig. Hon har gott klockrent
genom livet. Ridits och fått en hel del föl.
Aldrig en skada, inte en galla på benen. Hennes avkommor och avkommors avkommor lika fina.
Jag har bara goda erfarenheter av arabiska fullblod och jag hoppas att fler kan följa efter och berätta
goda erfarenheter av denna fina urgamla hästras.

Senast ändrad:

Anledningen till att avelsvärdering etc kan inte blir obligatoriskt är att enligt WAHO¨s regler skall alla hästar under registrerade föreldrar registreras. Så är det runtom i världen, samma för alla.
Jag tro inte att det finns manga människor villiga att arbeta med registrering utan ersättning. Även på hbl registraturen få de anställda lön.
ARAB och SAHF har varit separat i många år och i många år skötte ARAB bokföring och medlems kontakter för SAHF´s räkning men SAHF betalde ARAB för tjänsten.

Håller med dig Annika det är mycket negativ för en ras som jag har, i 30 år, upplevt som enbart positiv!

Men då tror jag ni haft en hel del tur o avlat på ett vettigt sätt. I dagsläget så finns väldigt många araber av d ålig kvalitet. Det kan ni ju inte missat.MEN givetvis finns det fina o bra araber...självklart.

Att jämföra ASVH o en arabförening vad gäller avlönad personal är nog inte rimligt.
Se bara allt vad ASVH gör för sina medlemmar o hur många hbl som reggas varje år. De sitter även med systemutveckling (som språngrulla online, BLUP, unga uppfödare osv osv) Jobbar ständigt för att utveckla rasen o hänga med i konkurransen gentemot andra länder.

I föreningar som har lika många reggningar som ARAB så är jag rätt säker på att de inte har någon heltidsanställd, men jag kan ha fel.

Finns alltid vägar att gå för att få folk mer intresserade av avelsvärdering...tex en kvalitetsbok. Om stoägarna väljer hingstar från kvalitetsboken så har man kommit långt. Man kan skylla på o gömma sig bakom WAHO hur mycket man vill men jag betvivlar att WAHO menar att länderna ska skita i hur man avlar bara för att de tillåter registrering av alla renrasiga araber.
Tror inte heller att de förbjuder någon form av kvalitetsbok eller avelsvärdering...

KL
Jag vet ju att i vår lilla värld Sverige så kommer information titt som tätt om dåliga araber i form av forum som detta. Det hänvisas till utställningar som exteriört formgivande.
Låt oss kika lite över gränserna.Kan vi där också påstå att araben är dålig.
Referenserna här brukar nästan bara handla om showhästen och krokiga ben.
Är uppfattningen likadan utomlands? Att araben är en oduglig ras med cystor.
Det finns mig veterligen inte en enda vetenskaplig utredning om arabhästar
som pekar på att den är specifikt drabbad av eländes elände.

Ring en klinik annika...vilken som helst o fråga vilka raser som har cystor..o araben kommer nämnas bland de första raserna. Det gjorde den iaf på på avelsseminariumet i helgen.

Kanske är det så att utställningshästarna oftast kommer på tal men det gäller ju alla grenar inom arab... titta på galopphästarna så finns även där sådana som inte ser speciellt bra ut(30-35 p) men även fina korrekta som springer bra.
Ja, vi tittar över gränserna... norge tex...vilken fin hingstkatalog de har =) o avelsvärdering som många verkar åka till.

"Det finns mig veterligen inte en enda vetenskaplig utredning om arabhästar
som pekar på att den är specifikt drabbad av eländes elände. "
Kopierar från WAHO:
"GENETIC DISORDERS IN THE ARABIAN BREED: There are four known genetic conditions in Arabian horses, which usually result in death or euthanasia of the affected animal. All four are thought to be autosomal recessive conditions, which means that the flawed gene is not sex-linked and has to come from both parents for an affected foal to be born. A fifth genetic condition, Juvenile Epilepsy Syndrome is not usually fatal, but can be disabling if not treated.

These are:

1. Severe Combined Immunodeficiency Disorder (SCID);
2. Cerebellar Abiotrophy (CA);
3. Lavender Foal Syndrome (LFS);
4. Occipital Atlanto-Axial Malformation (OAAM).
5. Juvenile Epilepsy Syndrome (JES).

"
Ja det var några saker som togs upp som fanns vetenskapligt bevisat... =)

Jag besöker regelbundet ett tiotal internationella arabforum och SCID, CA, JES och LFS har varit eller är på tapeten på allihop. Inte så mkt om OAAM så det kanske inte är så vanligt?

Det är även diskussioner på samtliga forum om blodslinjer och arvbarhet gällande bockhov, svankrygg, tandfel, fång, melanom, lösa benbitar, lynnesfel och annat uppfödarna upplever sig ha problem med.

Men inte cystor. Vilket får mig att undra om cystor inte är ett "svenskt" problem. :confused:

Senast ändrad:

Jag känner till dessa sjukdomar, men hur pass vanliga är dom?
Vidare angående att ringa en klinik och fråga om arabhästen och cystor
kan inte jag iaf se som en vetenskaplig utredning.

KL
Hur man än vrider till det så kommer bara elände fram.

Det som är märkligt är att under denna långa tid som
jag har varit i arabvärlden så har just sjukdomar hos araben
varit underrepresenterade. Jag har träffat få hästar med sjukdomar.
Jag måste vara väldigt lyckligt lottad eller ha enorma skygglappar.

Jag har i dagsläget varken diabetes eller bröstcancer (så vitt jag vet).

Det betyder inte att det inte är vanligt förekommande sjukdomar som drabbar andra kvinnor i Sverige varje dag och inte heller att jag nödvändigtvis kommer att gå fri i framtiden.

Jag har ingen ärftlighet för bröstcancer i min släkt. Men jag har ju inte tänkt hoppa över mammografi i framtiden för den sakens skull.

På samma sätt tycker jag att det är sunt att även testa/röntga symptomfria hästar. Att vara symptomfri är inte nödvändigtvis detsamma som att vara fri från problemen.

Senast ändrad:

Klart är att man skall vara förebyggande men det jag menar, och det förstår du nog, att som läget är nu marknadsförs araben mer för sjukdomar än för vitalitet och det gör mig bedrövad. Jag tycker inte att man skall stoppa huvudet i sanden och förneka problem men man kan också lyfta fram positiva
egenskaper.
Kanske allt handlar om ens egen livssyn.

Problemet är nog att vi länge i Sverige har haft en romantiserad bild av rasen som något übersunt utan fel och glatt avlat på i blindo.

Jag älskar arabrasen och jag VILL kunna rekommendera den oreserverat till andra ännu icke-frälsta. Och jag tycker det är SÅ tråkigt att behöva ge folk en lång checklista med saker att kolla efter.

Men eftersom så många uppfödare väljer att bortse från problemen och jag har sett många goda vänner bli brända eller till och med lurade känner jag att jag måste göra så idag. Så det blir "köp gärna arab MEN se till att den är röntgad och vill ni ta föl i framtiden så ska ni..." Osv.

Det vore fantastiskt om det fungerade som i hundvärlden där man höftledsröntgar, ögonlyser osv.

Senast ändrad:

Jag tror inte araben är mer sjukdomsdrabbad än vad ex halvbloden är med sina problem. Däremot, så är det inte många araber idag som presterar så pass att de sjuka individerna märks ut, och värre kommer det att bli! Ex travhästen med sin OCD (iofs så opereras ju jättemånga framgångsrikt).

Jag är övertygad att om 20 år så finns det inte många sunda djur kvar. Tyvärr! Mark my words, så jag kan säga" vad var det jag sa".
Men vill helst ha fel...

KL

Skriver under på Dina ord här efter mer än 35+ år med arabhäst!

KL

Jaa, då tror jag faktiskt att du har skygglappar!
Det räcker med att kontakta ett försäkringsbolag, vilket jag gjorde för ett par dagar sedan, och kolla i vilken grupp araben ligger. Jag minns att när jag började försäkra så låg araben i den lägsta riskgruppen, så är inte fallet längre. Grupp tre innebär att rasen är ganska högt representerad vad gäller sjukdomar och skador.

Jag har skrivit en artikel angående cystor och lösa benbitar för ett par år sedan och var då på en klinik för att intervjua en välkänd veterinär. Han sade att araben och travaren har flest representanter när det gäller cystor. Detta uttalande lär han inte ha tagit ur luften, eftersom han fick läsa igenom artikeln innan den publicerades och också godkände den.

Rasen ÄR underbar, inte tu tal om det! Men det är inte det vi diskuterar, eller hur, eftersom alla vi arabmänniskor redan vet det. Diskussionen gäller hur vi ska agera för att inte förvärra de redan befintliga problemen ytterligare.

Problemet är nog att vi länge i Sverige har haft en romantiserad bild av rasen som något übersunt utan fel
Apropå ubersunt, ett fåtal raser, däribland araben, har lite annorlunda försäkringsvillkor jmf m andra raser just för att den ansetts och haft rykte om sig att vara frisk och långlivad... undrar egentligen vad DE baserar det på?

Jaa, då tror jag faktiskt att du har skygglappar!
Det räcker med att kontakta ett försäkringsbolag, vilket jag gjorde för ett par dagar sedan, och kolla i vilken grupp araben ligger. Jag minns att när jag började försäkra så låg araben i den lägsta riskgruppen, så är inte fallet längre. Grupp tre innebär att rasen är ganska högt representerad vad gäller sjukdomar och skador.

Jag har skrivit en artikel angående cystor och lösa benbitar för ett par år sedan och var då på en klinik för att intervjua en välkänd veterinär. Han sade att araben och travaren har flest representanter när det gäller cystor. Detta uttalande lär han inte ha tagit ur luften, eftersom han fick läsa igenom artikeln innan den publicerades och också godkände den.

Rasen ÄR underbar, inte tu tal om det! Men det är inte det vi diskuterar, eller hur, eftersom alla vi arabmänniskor redan vet det. Diskussionen gäller hur vi ska agera för att inte förvärra de redan befintliga problemen ytterligare.

Jag tycker det är ganska viktigt att i ett sådant här sammanhang verifiera skadornas uppkomst.
Jag har sett otaliga ryttare på araber som rider dem attans så fel.
Jag har sett undernärda föl och unghästar.
Jag har sett enormt dålig hästhållning.
Vad veterinärerna baserar sitt underlag på skulle därför vara oerhört
intressant att veta.

Det går inte att bara plocka utlåtande från en och annan klinik.
Det har aldrig fastställts att cystornas uppkomst är enbart genetiskt
betingat utan arv och miljö är minst lika, om inte mer, stor bov i det hela.

Min avsikt är inte att förringa problem eller att fösöka undvika åtgärder
på något sett men jag har all rätt i världen att framföra min erfarenhet
av arabiska fullblod och fortfarande har jag inte upplevt under årens lopp
allt elände som beskrivs numera.

Ren nyfikenhet: Hur många av dina hästar är röntgade och testade?

Ang. försäkringar så bytte jag bolag för ett antal år sedan just för att premien blev så hög. Då skyllde Agria (som jag bytte från) på att araben helt enkelt hade börjat användas mer och problemen "kom fram".

En häst med problem kan leva ett rätt gott liv som haghäst om den aldrig belastas som var fallet för många araber förr. De var investeringsobjekt, avelsdjur och hagprydnader men inte så ofta brukshästar.

Ang. cystor så har flera kända uppfödare i Sverige idag fått fram cysthästar. Även sådana med mkt bra uppfödning för övrigt. Så jag tror absolut på en stark genetisk faktor.

Skulle ryttare som köper araber vara så mkt sämre än ryttare som köper andra raser? Har vi något slags magiskt sätt att rida fram cystor på som ryttare till andra raser inte har?

Senast ändrad:

Jag tycker det är ganska viktigt att i ett sådant här sammanhang verifiera skadornas uppkomst.
Jag har sett otaliga ryttare på araber som rider dem attans så fel.
Jag har sett undernärda föl och unghästar.
Jag har sett enormt dålig hästhållning.
Vad veterinärerna baserar sitt underlag på skulle därför vara oerhört
intressant att veta.

Det går inte att bara plocka utlåtande från en och annan klinik.
Det har aldrig fastställts att cystornas uppkomst är enbart genetiskt
betingat utan arv och miljö är minst lika, om inte mer, stor bov i det hela.

Min avsikt är inte att förringa problem eller att fösöka undvika åtgärder
på något sett men jag har all rätt i världen att framföra min erfarenhet
av arabiska fullblod och fortfarande har jag inte upplevt under årens lopp
allt elände som beskrivs numera.

Jag tycker inte att man kan bortse från uttalanden gjorda av veterinärer som av praktisk och teoretisk erfarenhet uttalar sig på det viset i en tidning. Denna veterinär opererar cysthästar från hela södra Sverige.

Bland alla raser finns det hästar som föds upp felaktigt och rids felaktigt. Så har det alltid varit. Det kan omöjligt vara förklaringen till att araben numera klassas som välrepresenterad gällande skador och sjukdomar. Försäkringsbolagen konstaterar fakta och agerar utifrån det, eller hur? De kan inte basera sina kostnadsberäkningar på vad enskilda uppfödare upplever i sin vardag utan på de fall de får in.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 695
Senast: Ragdoll
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 357
Senast: Lady_S
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 041
Senast: Sasse
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 616
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025