Arabavel 2009/2010 forts

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabavel 2009/2010 forts

Utmärk inte enstaka ord i det jag skriver, tack. Du får läsa helheten. Diskussioner kan utmynna i förslag, men vem skall verklighets ställa dem?

Mvh Linn

Jag vet att du tackade ja till att sitta i styrelsen, men det var väl inte nuvarande styrelsens fel att du inte blev invald? Det berodde väl snarare på att det saknades engagerade medlemmar på årsmötet som ville rösta in dig och det du står för. Och det är dessutom fullt möjligt att komma med egna kandidater som inte valberedningen har föreslagit.

Carina på Silver Arabians
Jag sörjer inte för att jag inte blev invald...tackade dessutom bara ja till att sitta suppleant då jag har svårt med resor.
Det jag svarade på var när du skrev att man inte borde sitta o gnälla(kommer inte ihåg orden o orkar inte leta upp dem)om man aldrig erbjudit sig till föreningen eller jobbat för föreningen på något sätt. Vill inte folk ha mig där så är det inte mer med det. Men man har ju fortfarande rätt till sina åsikter.

För övrigt undrar jag fortfarande vad sittande styrelse uträttat under det som gått av detta året?
O på vilket sätt skulle min medlemsavgift komma mig till nytta... vill jag skänka bort pengar väljer jag hellre någon form av välgörenhet än någon skalförening...
Att man ska vara medlem av solidaritet för rasen känns lika fel som att män ska köpa tamponger för att de är solidariska med människorasen. Varför ska dem om de inte har någon användning av dem.
Enda anledningen som jag kan se att vara medlem idag är att få rösta bort sittande styrelse på ett årsmöte... o är det som tidigare förlagt i tjotahejti för att inga ska kunna komma så är det också kört.

KL
Lite krasst kan jag bara upplysa att denna diskussion angående avel
uppstår varenda höst och luften går ur ju närmare sista inlämningsdagen
för motioner kommer. Flera av er är inte medlemmar I SAHF.
Många har varit och hoppat av pga olika skäl. Det första för att gå vidare
är att vara medlem i SAHF och på de viset stärka ekonomin för vidare
agerande från SAHF. En förening utan medlemmar och pengar är död.

delvis KL
Jag förstår helt att det är en ideell förening, och att det är kan vara mycket arbete, men å andra sidan kan man ju få ut mycket av det om man lägger upp det rätt, både för rasen och avel och föreningen själv.

Men, den största poängen jag kommer och tänka på är:
Om många hoppar av, och föreningen har dålig ekonomi för att den har för få medlemmar, då kanske det är nåt seriöst fel?
Varför vill inte folk vara med?

Jag är inte med, för den enkla anledningen att helt ärligt så vet jag inte en endaste sak jag i det jag håller på med kan få ut av den.
Olikt andra föreningar så är det sällan nåt som har lockat mig anordnas, och det verkar vara extremt mycket tjafs, och jag älskar araben och avel etc. men jag vill faktiskt inte ge pengar till en förening som inte ens kan "ta tag" i avels situationen med lite klara riktlinjer bedömningar och mer...vet inte...krav helt enkelt. Det är inte nåt jag vill stödja direkt helt ärligt.
Låter kankse lite själviskt och hårt men om man jämför med andra föreningar för andra raser så...faller den väldigt kort. tyvärr.

Utmärk inte enstaka ord i det jag skriver, tack. Du får läsa helheten. Diskussioner kan utmynna i förslag, men vem skall verklighets ställa dem?

Mvh Linn

Tack, jag läste helheten. Såhär ser jag på saken

1. man diskuterar i ett forum
2. man kommer fram till att man vill någonting
3. man kommer överens om hur man ska agera för att det ska bli av.

Alltså stämmer det inte att några förändringar inte händer för att man skriver på ett forum. Bara man inte nöjer sig med att BARA skriva på ett forum. ;)

Att man ska vara medlem av solidaritet för rasen känns lika fel som att män ska köpa tamponger för att de är solidariska med människorasen. Varför ska dem om de inte har någon användning av dem.

:rofl:
Ja du det var en rolig liknelse även om jag tycker den var lite långsökt.

Det är väl ingen annan förening (skulle förstås vara AHIS då) som gör något för att främja araben i Sverige? Även om man tycker dom gör fel saker eller inte gör tillräckligt. Dom håller ju en sajt, publicerar en tidning och har en superbra sökbar onlinestambok. (Nu är det kanske ARAB som har stamboken, men skitsamma, jag tycker att den här "åtskillnaden" är ett skämt iom att det sitter samma folk överallt och skickar remisser till sig själva. :cool:)

Sen har man ingen chans att påverka om man inte är med.

Kom igen Kicket. Yes we can :D

Ja, visst var det långsökt men jag var trött...sorry.

Ledsen men jag har ingenting mer att försöka ge till SAHF. Men vill någon se om det går att starta en ny avelsföreningen med registraturrätt så är jag gärna med.

Detta sas på annat forum...

"
Fortfarande säger dock SJVFS 2005:71 i princip att en organisation måste kunna bevisa att den är kostnadseffektiv för att få verka som registerförande förening."
samt "Där fick jag ju äntligen svar på min fråga om vem som ligger bakom stiftelsen och det är ju helt osannolikt absurt att ett enskilt AB - som i den bästa av världar torde drivas med vinstsyfte - kan ha rätten att föra registraturen för den svenska arabhästpopulationen".
Kan inte annat än hålla med .

Det finns andra föreningar som förlorat rätten att vara registerförande förening pga dåligt skötsel...detta är inte ens en förening som sköter registreringen utan ett AB.

Några förändringar kommer inte ske för att man skriver på ett forum.
Förändringar kommer inte att ske så länge det finns folk som har makt att se till att de inte sker, och heller ej så länge folk sticker huvudet i sanden och accepterar en situation de egentligen inte är nöjda med, för att de inte vill stöta sig med innegänget.

Sitta här och veta bäst om folk och fä i styrelsen hjälper inte heller.
Varför drar du det här till individnivå? Min kritik berör avsaknaden av en långsiktig avelsplan för att förbättra rasen och begränsa aveln på undermåligt material.

Jag har tröttnat på att arabhästen som ras får dåligt rykte och har även i åtanke att arabhästen inte enbart behöver behålla en frisk genpool för egen skull, utan även som förädlare åt en mångfald raser.

Ledsen men jag har ingenting mer att försöka ge till SAHF.

1. Försöka få årsmötet att hållas inom mellansverige.
2. Se till att få ett ordentligt uppslut, utan att chansa, som kan rösta in en förändring i regimen?

Vad skulle det krävas för förening, om vi pratar storleksmässigt, för att kunna ansöka om att överta registreringen?

Storleken i början är inte det väsentliga. Det väsentliga är att man har en bra plan o riktlinje att visa upp.
Avelsmål.
Helt enkelt att man kan visa upp att man kan ta över som registrerande avelsförening o varför.
Kan återkomma imorgon...för trött nu =)

Äntligen en intressant diskussion utan personliga påhopp!
Skriv gärna mer om detta, Kicket, när du har piggnat till igen. Under tiden "samlar" jag på folk som vill skriva motioner!

det krävs att man måste vara registrerad medlem, senast 30 oktober året innan årsmötet

Jag har lusläst stadgarna men ser inte den regeln, var står den?

Jag frågar för att jag missade att förnya medlemskapet i våras pga att jag började jobba utomlands, och förnyade det först i början på november, så jag antar att jag inte räknades som medlem 30 oktober.

http://www.sahf.se/Filer/SAHF_Stadgar.pdf

Här är länken till föreningens stadgar.

Lägg särkilt märkt till senaste tid för att lämna in motioner, att man ska vara medlem senast 1 okt för att vara röstberättigad, samt att man bara får ha med sin 1 fullmakt, från ej närvarande medlem.

Det tråkiga är att flera här som har kloka tankar o åsikter inte ens är medlemmar.

Gör mig lite besviken faktiskt :(

När föreningen visar att den menar allvar med den avelsgrupp den tillsatte för ett flertal år sen, (för att få tyst på folk ett tag? :confused:), så blir jag gldeligen medlem både i avelskommite och föreningen.
Som det är nu så bromsas den.
Fråga mig inte hur och av vem, men nåt skumt är det.

När en styrelse som är satt att genomföra medlemmarnas önskemål som tex är tagna på årsmötet inte gör det...då är det inte längre en demokratisk förening o det stödjer inte jag.

Citat:
”Helt enkelt att man kan visa upp att man kan ta över som registrerande avelsförening o varför.”

Varför skall man byta ut ARAB?! ARAB följer WAHO’s regler till punkt och pricka!

Jag förstå missnöjet med SAHF och tycker att det skulle hända mer, men det har inget med ARAB att göra, ARAB fyller sin uppgift. Jobba på att försöka påverka SAHF, men oberoende av vem som sitter i styrelsen kan direktiv från SAHF aldrig vara mer än rådgivande förslag. Det är därför det är viktigt att utbilda stoägare som ställer krav på hingstägare och soldariskt inte använder hingstar som inte fyller kraven.
Om avelsvärdering, röntgen etc skall vara obligatoriskt få det regleras av direktiv från jordbruksverket, och då gäller det alla hästraser.

Vilken tur att det ligger på förslag hos EU då för klubbning i dec 2010.

Till vilken kostnad fyller ARAB sin uppgift? De tar betalt för en massa som inte andra föreningar tar betalt för, det drivs som ett AB (ett AB ska gå med vinst)...

Allt beror på hur avelsföreningen ställer sig till det röntgen o avelsvärdering.
Titta på tex hbl... där krävs röntgen o bruksprov för ett godkännande. Visst finns det dem som använder icke godkända hingstar men det är få som vill köpa dem avkommorna. Där är det status o en självklarhet att använda godkända hingstar för de är bara de avkommorna som får delat i championaten, 3 års test osv...
Samma gäller rp... det är inte alls en omöjlighet att få det så hos araben också...men folk är så rädda att deras hingst med knappt 4 ben inte ska få sina årliga 2 ston att de skiter i om rasen havererar totalt.
Nog går det att tänka ut något som gör att hingstägarna hellre väljer att röntga sina hingstar för att få ston.
Konsumentköplagen tex borde ju utan tvekan göra att ingen hingstägare vågar använda sin oröntgade hingst. Det kan bli snuskigt dyrt om avkomman får tex cystor... likadant med eksem o andra sjukdomar.

Anledningen till att registraturen o avelsföreningen bör vara under samma regi är att man kan fördela pengarna till vettiga saker som kan komma medlemmarna tillgodo. Idag har SAHF bara pengar från medlemsavgifter som fast "inkomstkälla".

Medans ARAB har licenser, pass...ja you name it...kolla prislista som är som en telkatalog.
Hur får medlemmarna tillbaka pengarna av det? Inte genom avkommebedömning iaf, eller utbildningar.
Ja, vi får en onlinestambok... inte ens en hingstkatalog värd namnet.
Så avlönar de folk. En förening ska i största mån skötas ideelt. Visst kan viss ersättning utgå...
Suck lika trött idag.
.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 692
Senast: Ragdoll
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 357
Senast: Lady_S
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 041
Senast: Sasse
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 616
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Specialsök (Röd kong)
  • Kattbilder #10