Växthus- renovera eller köpa nytt?

SpanskaLoppan

Trådstartare
Mitt växthus börjar bli hemskt slitet och jag funderar på huruvida det är vettigast att renovera det eller om jag ska avvakta ett par år till och köpa helt nytt.

Nuvarande är byggt på en grund av lecablock och sedan träreglar med glasrutor. Träet verkar till största delen fräscht, det är dörren som av nån anledning är skev bara samt vädringsluckan i taket som blåst sönder. Kittet runt fönsterna är i dåligt skick med.
Det jag behöver göra(tror jag, ej snickare)är att:
  • ta ner alla rutor
  • skrapa bort färg och måla om stommen
  • Räta upp dörren, ev bygga en helt ny(här kommer jag behöva hjälp men tror säkerligen att jag kan få det av bekant pensionär som brukar hjälpa mig med sådant).
  • Rengöra alla fönster och sätta tillbaka, kitta om?
  • Få en ny vädringslucka på plats, har redan en bit lagom stor kanalplast för ändamålet.
Jag räknar med att låta projektet ta hela sommaren, från juni till september typ. Vi kommer ha en liten bebis och vi ska ut och resa ett par veckor. Det finns ingen brådska heller.

Eller ska man köpa helt nytt? Isåfall blir det kanalplast istället för glas och så montera uppå leca blocken. Samma storlek då det inte finns utrymme till större. Tyvärr🤪

Jag tycker ju att det jag har idag är himla fint, när det inte är så slitet då. Kanalplast på metallstomme ser ju inte alls lika trevligt ut. Det känns lite tråkigt att riva ner det med när det egentligen är slitage på färgen och inte att träet är ruttet...
Men hur enormt stort jobb är det att snygga till det? Är jag väldigt naiv som tror att det är fullt genomförbart även med en bebis, förutsatt att man låter det ta lite tid?

Bifogade filer

• 20210510_153515.webp
    20210510_153515.webp
    274,8 KB · Visningar: 67
Mitt växthus börjar bli hemskt slitet och jag funderar på huruvida det är vettigast att renovera det eller om jag ska avvakta ett par år till och köpa helt nytt.

Nuvarande är byggt på en grund av lecablock och sedan träreglar med glasrutor. Träet verkar till största delen fräscht, det är dörren som av nån anledning är skev bara samt vädringsluckan i taket som blåst sönder. Kittet runt fönsterna är i dåligt skick med.
Det jag behöver göra(tror jag, ej snickare)är att:
  • ta ner alla rutor
  • skrapa bort färg och måla om stommen
  • Räta upp dörren, ev bygga en helt ny(här kommer jag behöva hjälp men tror säkerligen att jag kan få det av bekant pensionär som brukar hjälpa mig med sådant).
  • Rengöra alla fönster och sätta tillbaka, kitta om?
  • Få en ny vädringslucka på plats, har redan en bit lagom stor kanalplast för ändamålet.
Jag räknar med att låta projektet ta hela sommaren, från juni till september typ. Vi kommer ha en liten bebis och vi ska ut och resa ett par veckor. Det finns ingen brådska heller.

Eller ska man köpa helt nytt? Isåfall blir det kanalplast istället för glas och så montera uppå leca blocken. Samma storlek då det inte finns utrymme till större. Tyvärr🤪

Jag tycker ju att det jag har idag är himla fint, när det inte är så slitet då. Kanalplast på metallstomme ser ju inte alls lika trevligt ut. Det känns lite tråkigt att riva ner det med när det egentligen är slitage på färgen och inte att träet är ruttet...
Men hur enormt stort jobb är det att snygga till det? Är jag väldigt naiv som tror att det är fullt genomförbart även med en bebis, förutsatt att man låter det ta lite tid?
Jättefint!
Klart du ska försöka renovera det.
Har du inte bråttom borde det ju gå bra.

Jag tycker också det är jättefint!
Har renoverat ett gäng fönster, bäst är om man kan ha några igår samtidigt. Typ tre eller så, för det är mycket vänta.
Skapa, olja, måla, måla, kitta, måla - allt med torktid emellan.
Räcker det med att skrapa lös färg och sen måla går det såklart snabbare :)

Jättefint!
Klart du ska försöka renovera det.
Har du inte bråttom borde det ju gå bra.

Jag tycker också det är jättefint!
Har renoverat ett gäng fönster, bäst är om man kan ha några igår samtidigt. Typ tre eller så, för det är mycket vänta.
Skapa, olja, måla, måla, kitta, måla - allt med torktid emellan.
Räcker det med att skrapa lös färg och sen måla går det såklart snabbare :)

Det är mitt lilla paradis, dricker eftermiddags- och ibland morgonkaffe här från april till oktober typ😅😍

Enda anledningen att jag tvekar är väl egentligen mitt vetskap om hur jag själv funkar. Jag tar ofta mig an nya projekt och så orkar jag inte slutföra.
Växthuset är fullt funktionellt ett par år till bara jag lagar takluckan.
Men det vore så synd att bara låta det stå och förfalla... Och färgen släpper rätt rejält så blir det inte ommålat snart kommer det nog murkna inom nåt år och behövas bytas en massa.
Jag har aldrig gjort nån liknande renovering så jag känner mig osäker på hur svårt det är. Kitta t ex? Verkar ganska simpelt när man googlar. Men... är det verkligen så enkelt?😬
Det passar ändå rätt bra i år. Iom med bebisen som kommer i mars så kommer odlandet inte bli lika intensivt det här året. Jag fyller vanligtvis både växthus och inglasade uterummet med kallsådder och har två lagerhyllor med växt belysning för mina förodlingar i gästrummet 😊😇

Senast ändrad:
Att kitta om är egentligen inget svårt, bara pilligt. Det som försvårar det i ditt fall är att du inte kan ta ner några fönster och göra det med fönstret liggande om jag ser rätt på bilden. Men det är ju värt ett försök, helt klart!

Var beredd på att några rutor antagligen kommer gå sönder i processen, lite beroende på hur tjockt glaset är. Men glas är som allra känsligast ute i kanten och det är ju där man är och fixar när man ska kitta om 😅

Om man kittar med linoljebaserat kitt och målar med linoljefärg kan man måla direkt på det nya kittet innan det torkat. Alltså samma dag som man kittat. Då spar man in rätt mycket väntetid.

Och måla allt trä med linoljefärg sen. Lite längre torktid men det flagnar inte när det blir gammalt + mycket bättre för trät.

@SpanskaLoppan gör inte hela i år då, om du tror du kroknar? :)

Kitta är inte jättesvårt, jag gör allt med fingrarna (kittkniven var inte min vän). Det kluriga är att byta spikar om man måste göra det, riktigt skitjobb och då spricker det väldigt lätt :meh:

Efter att ha spräckt samma ruta flera gånger fick glasmästaren göra det åt mig :angel: då hade jag gjort fem av sex rutor själv innan!

Kan du ta någon bild på fönstren utifrån? Om du vill ha bättre tips alltså :)

Att kitta om är egentligen inget svårt, bara pilligt. Det som försvårar det i ditt fall är att du inte kan ta ner några fönster och göra det med fönstret liggande om jag ser rätt på bilden. Men det är ju värt ett försök, helt klart!

Var beredd på att några rutor antagligen kommer gå sönder i processen, lite beroende på hur tjockt glaset är. Men glas är som allra känsligast ute i kanten och det är ju där man är och fixar när man ska kitta om 😅

Om man kittar med linoljebaserat kitt och målar med linoljefärg kan man måla direkt på det nya kittet innan det torkat. Alltså samma dag som man kittat. Då spar man in rätt mycket väntetid.

Och måla allt trä med linoljefärg sen. Lite längre torktid men det flagnar inte när det blir gammalt + mycket bättre för trät.
Du ser rätt, inget går att plocka ner utan det blir stående(på stege)arbete.
Ett gäng extra glasrutor finns i förrådet 😊
Torktid är inget jätteproblem, jag kommer vara föräldraledig och kunna jobba en liten stund här och var. Nu vet man ju inte vad man får för bebis men det är familjens tredje barn och vi har erfarit att mesta brukar lösa sig.

@SpanskaLoppan gör inte hela i år då, om du tror du kroknar? :)

Kitta är inte jättesvårt, jag gör allt med fingrarna (kittkniven var inte min vän). Det kluriga är att byta spikar om man måste göra det, riktigt skitjobb och då spricker det väldigt lätt :meh:

Efter att ha spräckt samma ruta flera gånger fick glasmästaren göra det åt mig :angel: då hade jag gjort fem av sex rutor själv innan!

Kan du ta någon bild på fönstren utifrån? Om du vill ha bättre tips alltså :)
Det är sånt här jag behöver, kan man alltså lämna halva jobbet gjort över vintern sen?

Du ser rätt, inget går att plocka ner utan det blir stående(på stege)arbete.
Ett gäng extra glasrutor finns i förrådet 😊
Torktid är inget jätteproblem, jag kommer vara föräldraledig och kunna jobba en liten stund här och var. Nu vet man ju inte vad man får för bebis men det är familjens tredje barn och vi har erfarit att mesta brukar lösa sig.
Vad bra! Då kan du ta det i lugn takt, och du kan absolut lämna det "halvgjort" över vintern så länge något skyddar trät (färg, olja eller tillfälligt skydd) 🙂

Jag har haft lyxen att kunna ta ner alla mina fönster (hittills iaf, stor risk att jag behöver göra om stallets fönster på plats nu :cautious:) men tycker det är oväntat roligt :)

Liknande trådar

Trädgård & Växter Stormen Egon drog ju, som bekant, förbi Sverige och inte helt obemärkt. Han var tydligen inget fan av vårt växthus, utan gjorde så här...
Svar
12
· Visningar
2 188
Senast: AliceZeta
·
Äldre Nu behöver jag er hjälp! Det handlar om ombildning av hyresrätt till bostadsrätt. Det är ett väldigt långt inlägg men jag är tacksam...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
11 501
Senast: cherie
·
Relationer I juni detta året köpte min sambo en bostadsrätt av sin bror. Jag flyttade in med min sambo då, men var tveksam då eftersom jag hellre...
Svar
19
· Visningar
3 957
Senast: supersonic
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka