Arabavel 2009/2010 forts

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabavel 2009/2010 forts

Oki nu är jag med. Jag tolkade det fel.
Javisst är det så, men tänk då dessa uppfödare som kan, utan att använda sig av andra - hitta nya guldkorn- använda dem och få fram helt underbara individer.
Det är en konst, likväl kunna sina hästar stamtavla bakåt på handens fem fingrar och veta vad det ena gett med det andra.
Man har mycket att lära, man kan tänka sig att en guru haft en guru en gång i tiden ;) Känns lite bättre då.

Arabaveln spretar åt lite olika håll tycker jag.
Vissa vill ha hela paketet, en arabtypisk häst med prestationer. Andra avlar enbart på prestation. Sen har vi ju de som tar grannens hingst eller som faller för en bra reklam oavsett hur hästarna ser ut. Utställningsavel finns ju också.

Jag tycker inte att en rikschampion per automatik ska få många ston. Utställning är en tävlingsform och inte den absoluta sanningen om att det är den perfekta hästen för alla.

Om vi tar Daffaq som exempel så kan jag förstå att galoppintresserade väljer honom men samtidig så förstår jag verkligen att inte utställningsavlande väljer honom. Ståtlig häst men arabtyp?
// Linda

Senast ändrad:

Knapplån!
Kan det inte vara så också att antal betäckningar minskat en hel del inom arab i år precis som på andra raser. Kanske är det så att inom galoppen är där det finns mest pengar o lättast att sälja en avkomma i dagsläget?

Jag har bara sett honom på film samt bilder och enligt mig är han snygg samt har rörelser som tilltalar mig.
För mig är det en merit att ha blivit svensk rikschampion även om man gärna vill ha mer meriter.

Tror ni inte att det kan vara så att de typade utställningshästarna många gånger säljs till utställningsintresserade och därmed mest visas på utställning?
Jag menar det är inte så ofta men ser en dressyrhäst på hoppbanan.
Det jag menar är att det kanske inte alls har att göra med att dessa typade utställninghästar INTE håller för ridning utan att det är intresset hos ägaren som avgör.

Precis på samma sätt säljs de mindre typade hästarna till ridning och det är dessa som många gåner syns på olika ridbanor runt om i landet.

Själv tränar jag mina hästar för relativt duktiga tränare (B-tränare i dressyr och hoppning) och de kommenterar alltid hur trevliga mina araber är jämfört med de som de tidigare stött på.
Och trots detta tror jag att mina hästar klassas som utställningshästar i mångas ögon.

Ang Magic Sar-Kahli (DK) som nämnts här ovan.
Han har endast en avkomma. Magic Sar-Kahli har blivit svensk rikschampion - men det verkar inte vara en titel som lockar till sig ston. Det finns betydligt mindre meriterade hingstar som är populärare. Vet ej hur folk gör sina val. Magic Sar-Kahli har en ordentlig trav med benen under magen, istället för bakom ändan som är så vanligt i dag – kolla bara in bilder från utställningar.

…………………………..

Jag har enbart betäckt ett eget sto på grund av att maknaden är svår just nu och jag vill inte behöva skänka bort avkommorna för att bli av med dom.

Knapplån!
Kan det inte vara så också att antal betäckningar minskat en hel del inom arab i år precis som på andra raser. Kanske är det så att inom galoppen är där det finns mest pengar o lättast att sälja en avkomma i dagsläget?

Det finns inte mer pengar att tjäna på att föda upp hästar till galopp, än till någon annan gren.
De flesta som har galopphästar föder upp sina egna. De köper inte in andras unghästar.

Men är det inte lite generellt så inom arabvärlden att folk producerar eller försöker producera det de vill ha själva snarare än att man köper "färdigproducerat"?

Men CK, den sista meningen var väl ändå ganska onödig?
Till och med jag fattar grundtanken vad Elsbetha menade.
Och håller till viss del med!
Det är lättare att ta semin på en osedd, men välanvänd hingst än att se vad stoet verkligen behöver och ta den kostnaden. Fast det blir lika dyrt (och dyrare) med fryst, många förstår eller inser inte det, eller så handlar det om föl vid sidan...eller vad det nu är. Osedda hingstar på semin...visst...eller så ganska riskey. Jag har provat båda och säger: helst aldrig mer fryst. Och färsk går ju bra men har strulat en del där med...
Antingen försöker man anstränga sig lite CK för att förstå vad folk kanske skriver eller så föröker man i möjligaste mån missförstå och misstolka.

Möjligt att jag misstolkade, men om man i samma mening som man skriver ner topplistan ondgör sig över att folk använder seminhingstar kan jag inte tolka det på annat sätt än att hon hackar ner på de 11 stoägare som valt en seminhingst.
VET hon att de aldrig sett honom live? Hingsten i fråga har gjort ett 60 tal framträdande inom galoppen i 3 olika länder, samt i år tävlat 5 ggr i distans, så visst har folk kunnat se hingsten.

Det kanske till och med (hemska tanke :grin:), varit så att han fått fler ston om han stått på naturligt, och folk sluppit betala seminavgifterna?

Hur många av de som väljer "naturliga" hingstar har sett hingsten live innan de lastar av sitt sto?

Nej visst, du har en poäng i det.
Och uppskattningsvis: hur många ser hingsten INNAN?

Däremot...alla är vi olika och jobbar för olika mål.
Vi har olika syn på bra och dåligt. Jag är ganska kluven och vill inte sättas in i ett fack, även om många kanske redan gjort det. Och vill helst inte sätta in folk i fack heller, vill inte döma ner någon.
Jag fattar inte varför arabvärlden är så komplex...får liksom inget grepp alls.

KL
Följer denna diskussion med stort intresse, ang. allt om avel och hingstval etc.

Är dock så trött att jag itne har något vettigt att tillföra i nuläget haha

Ok jo jag vet hur det är, när jag hälsade på min fd. häst förra året ville jag bara ha tillbaka honom! Dp var det ändå ett JÄTTEbra hem han har, och det var många år sedan jag sålde honom, men ändå...en del hästar är svårt att släppa.

Hoppas det ordnar sig då!

mjo :/ Ja det hoppas jag , tack så mycket :) trist med ella föressten men din sando är jättefin :)

Tillbaka till ämnet nu!!

Jag tror att är svårt att få en någorlunda enad inställning bland uppfödarna eftersom det inte finns några avelsregler från föreningen.

Exteriöra brister pratas bort, ursäktas, förbises osv. En ovan, ny uppfödare lyssnar till vad någon med talets gåva säger, föreningen säger ingenting alls och så blir det betäckning igen med en undermålig hingst.

Eller också blir det modernt med ett visst utseende, och så blir det samma sak. Exteriöra brister pratas bort, ursäktas, förbises. Föreningen säger ingenting, och tillsammans med det eftertraktade utseendet sprids också sådant som man inte vill ha hos en korrekt häst.

*Knapplån*

Någon nämnde utbildning av stoägarna för att kunna lägga ansvaret på dessa.
Vem skall bistå med denna utbildning av stoägarna?
Skall det ordnas rådgivande bedömningar av stona?
Skall det finnas en avelspanel som kan ge goda råd till dessa stoägare?

Man hänvisade till att stoägarna själva skulle hålla sig bättre informerade och ta reda på fakta kring hingstarna, men hur sjutton ska man kunna göra det när det
1. inte finns några krav alls för hingstarna som godkänns för avel
2. inte finns några resultat redovisade i en samlad form
3. inte finns några krav på testning/röntgen/exteriör hos vare sig ston eller hingstar som används i avel, och för de som är testade/röntgade finns ingen samlad översyn!

Det är ju absolut bäst att kunna se hingsten live innan man betäcker, men om ansvaret då fortfarande vilar hos stoägaren, som fortfarande är obildad och inte har en aning om vad som är viktigt exteriörmässigt hos en häst av god ridhästmodell eller vad som faktiskt är en god arabtyp (mer än böj på nosen och svansen i vädret) så är det ju precis lika givande att se den tilltänkta hästen live, som att se den på bild... :crazy:

Vidare, läste en artikel i ridsport i somras? där man gjort en undersökning bland landets halvblodsuppfödare, och där det framkom att de allra flesta var hobbyuppfödare med en eller ett par ston hemma i garaget och endast ett fåtal "stuterier" hade fler hästar än 10... Gissningsvis förhåller det sig snarlikt även på arabhästsidan? (säg gärna emot om mitt antagande är helfel)
Då har man plötsligt tiotusentals hobbyhästägare som väljer att ta ett enstaka föl på sitt sto "för skojs skull" att
1. se till att denna viktiga information kommer fram till dem,
2. att utbilda!

Tyvärr, jag håller inte med, utan lägger hela ansvaret i knät på SAHF som av WAHO har uppdraget som förening att se till att arabhästen håller måttet.
Ska man göra en åtgärd så ska man ju BÖRJA där man kan påverka mest= hingstarna. Att premiera hingstarna och på så sätt redan göra ett förurval åt stoägaren = mindre risk att klanta sig.
Vidare, vad som kännetecknar en BRA arab, det får tyvärr Utställarna och sportutövarna komma överens om, om araben ska ha en omogenitet i sin kvalitet.
Därefter är det givetvis även indikerat att erbjuda stoägarna utbildning, rådgivning osv, men jag tror att "toppen" måste stramas åt först och bestämma sig hur de vill ha det!

Jättebra skrivet!

Lånar knappen också i annan fråga om hingstar som använts "för lite".

Metropolis har i mitt tycke inte blivit annonserad så mycket. Jag visste inte ens om hans existens här i Sverige trots att jag är en ganska inbiten arabmänniska, råkade få syn på det här på Bukefalos av en slump. Jag är heller inte medlem i SAHF, det är långt ifrån alla som är det. Jag läser tidningen Ridsport däremot som många av landets andra hästmänniskor gör. Varför inte annonsera i någon sådan tidning, då når man fler hästägare. Annonsera på nätet. I olika tidningar etc.

Jag känner en tjej som annonserade sin arabhingst i ett enda nummer Ridsport för ett par år sedan och hon fick fyra ston till sin hingst det året. Ingen av dessa var arab. Det var den enda annonsen som lades ut. Med bättre marknadsföring hade hon kanske fått fler trots att hingsten var ganska medioker i utställningsväg. Han gick däremot 1.10 hoppning.

Jag TROR att flertalet av dessa framstående hingstar helt enkelt marknadsförs för dåligt samt att när man mailar vissa hingsthållare (ingen nämnd och ovanstående är inte inblandade) med frågor får man till svar : ring oss på detta nr för svar. Om man ens får svar. Det är inte särskilt bra kundvård i mina ögon och är inte hingsten något alldeles extra då går han bort på en gång.

Jag hoppas på strängare regler och en ordentlig hingstkatalog där samtliga hingstar verksamma i aveln finns med, bild, prisuppgift och all fakta inklusive kontaktuppgifter till ägaren. Se SWB hingstkataloger.

Camilla

*KL*

Med tanke på tråden jag skrev på SAHF's forum angående att de tar ut hela 400 kr i stoavgift har jag en tanke.

Det är att alla betäckta ston inte kommer med i statistiken.
Har man betäckt ett par ston som inte blivit dräktiga är det ju att kasta pengar i sjön att ta med dom på språngrullan...

Min spontana gissning är att det betäckts betydligt fler ston än vad som framkommer i statistiken.

Waldorrf: Jo kanske det, jag vet inte. Jag tänkte nog mest på detta när jag svarade;

Och satsningen på Metropolis NA (US) som lånats in från Janow - endast 6 avkommor - tveksamt om det är lönt att låna in en hingst från det anrika stuteriet Janow Podlaski - där de håller en hög klass på ALLA HINGSTAR de använder om hingsten får så få ston.
Häpnadsväckande nog kunde han inte stå sig i konkurrensen bland de svenska hingstarna. I Polen har han 80 avkommor och 6 i USA, 2 i Italien och en i Förenade arabemiraten.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 692
Senast: Ragdoll
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 357
Senast: Lady_S
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 041
Senast: Sasse
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 616
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka