Arabavel 2009/2010 forts

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabavel 2009/2010 forts

Jätteintressant frågaställning Anki... någon som vet svar på den?

+ Detta om att WAHO har bestämt att inget lands arabregistratur kan neka att registrera avkommor efter renrasiga arabhästar - när kom denna regel?

Fram till 1985 då vi hade obligatorisk hingstpremiering för att få en arabhingst godkänd i avel - då blev ej avkommor efter icke premierade hingstar registrerade som araber.
De var visserligen araber - då båda föräldrarna var det - men i det ordinarie registret för araber hamnade dem icket. (Möjligen i part breed-registret eller registrerades som ponnyer, el oreggade). Minns en del salu-annonser från den tiden.

Ingen aning när (om?) WAHO någonsin har nekat att regga araber med bevisade härstamningar!?!

Jag och fler med mig har haft premierad hingst på 'den' tiden. Regeln var så att 'vi' fick betäcka utomstående ston samt egna (även leasade).

ps. Gimmic heter Gimmick!

Bia

Anki, du har fel när det gäller informationen om att man inte fick registrera arabföl i ARAB( det hette inte så från början ) efter ej premierade hingstar före 1985. Det har man kunnat göra så länge jag har varit aktiv uppfödare (vårt första arabföl registrerades 1973). Det var inte speciellt ovanligt då heller. Det gick även bra att registera föl undan främmande ston.
/Ann Britt Persson

Det skickades in språngrullor för 107 hingstar i år. 10 av dem hade inte betäckt något sto alls och 13 hade inte betäckt något arabsto. Rohara Baccara hade 4 ston och Plagiat 3. /Ann Britt Persson

Oj då, det var nytt för mig. Har alltid trott att det inte gick då man kunde läsa i annonser att avkomman ej var registrerad pga ej godkänd hingst. Ringde själv på en salu-annons på en arab en gång och fick då veta att den ej var registrerad pga att pappan inte var godkänd.

Märkligt att dessa ej var registrerade om det gick att göra det - en arab, utan papper på att den är arab, är ju ganska värdelöst om man vill sälja tycker jag. Av denna anledning har jag alltid trott att de ej gick att registrera.

Fram till 1985 var det ju obligatoriskt med hingstpremiering för att få en arabhingst godkänd - men om man ändå fick använda ej premierad hingst och få den avkommor registrerade är jag förvånad över att det inte var hur många hingstar som helst som kasserats av hingstpremieringsnämnden som ändå användes - avkomman skulle ju ändå få ordentliga papper.

I dag skulle jag vilja påstå har en uppsjö av hingstägare en övertro på att den egna hingsten är ett utmärkt avelsdjur (eller om den bara används av sentimentala skäl i aveln), men det går ju tretton på dussinet av hingstar runt 32-poäng (och lägre) som används i avel, flera av dessa har inte heller några meriter från någon tävlingsgren heller.

Tack A B P för infon att man fick registrera före 1985 - har pratat med en annan person som också har trott att det har varit så. Bra att börja dagen med ny vetskap.

+ ursäkta ang Gimmick.

Många här vill att det ska bli någon form av regelverk kring hingstarna som används. Det verkar vara omöjligt att utesluta hingstar från aveln, men det är möjligt att anordna mer betydelsefulla avelsvärderingar och att dela in hingstarna i grupper, t ex när det görs hingstkalender eller redovisas vilka som har löst liscens.
Klass lll- hingstarna borde redovisas för sig, i en egen folder eller tabell, med en skriftlig rekommendation att de inte är önskvärda i aveln men inte kan uteslutas pga WAHO:s regler. Där borde också de hingstar finnas med som inte är avelsvärderade men har löst liscens.

Det borde inte vara svårt att genomföra och det borde finnas ett engagemang från oss här.

Jag vet att många här, ingen nämnd och ingen glömd, har gjort ett jättearbete för att förändra det stelbenta SAHF, och inget har hänt, men droppen urholkar stenen och till slut måste det tas hänsyn till vad avelsfolket egentligen vill.

Jag är gärna med och skriver motioner, och är också gärna med och ser bort från alla meningskiljaktigheter som har uppstått här. PM:a mig om ni vill vara med och skriva motion.

Ang Magic Sar-Kahli (DK) som nämnts här ovan.
Han har endast en avkomma. Magic Sar-Kahli har blivit svensk rikschampion - men det verkar inte vara en titel som lockar till sig ston. Det finns betydligt mindre meriterade hingstar som är populärare. Vet ej hur folk gör sina val. Magic Sar-Kahli har en ordentlig trav med benen under magen, istället för bakom ändan som är så vanligt i dag – kolla bara in bilder från utställningar.

…………………………..
Ang obligatorisk premiering.
Märkligt då att exempelvis en hingst som Saponiec född 1977 inte har avkommor förrän 1990 (4 st). Han hade ju ägarna kunnat använda redan 1980 som treåring om de fått samma registreringshandlingar på avkommorna som på avkommor efter B-premierad hingst.

Även Pax född 1977 har de flesta (17 st) av sina avkommor efter 1985, endast 2 st är födda 1985. Finns fler exempel.
Varför har hingstägarna väntat - om de ändå fått fullvärdiga papper på avkommorna?

Som jag minns det blev drygt 50 hingstar premierade under en period på 21 år 1964-1985. Aziz och Karnawal var bland de två sista som godkändes. När regeländringen gjordes 1985 tillkom det de två åren efteråt massor med hingstar i avel, omkring 25 stycken vardera år. Så på två år godkändes lika många hingstar i arabavel som de hade godkänts på 21 år. Dessa hingstar gick då under namnet NYGODKÄNDA i folkmun. Nu går väl folk i taket här, men faktum är att många av dessa nygodkända var hingstar som hade visats för premieringsnämnden åren innan och fått tummen ner.

Nu kommer väl inläggen framöver att handla om att det var halvblodsdomare som bedömde hästarna och som man hört så många gånger att det var bara araber som såg ut som halvblod som godkändes. Vill bara nämna att de arabtypiska rikschampionhingstarna Rusazcie, Pomar, Primo och Nimbusz var B-premierade. Även Algomej, Russeau, Rusnir och Mamluk samt A-premierade Pohaniec.

..............

Ang årets redovisning.
Bara 4 avkommor på Rohara Baccara - en svensk rikschampion, ja nog låter det som att det är kostsamt att visa hingstar med tanke på tillströmningen från stoägarna.

Och satsningen på Metropolis NA (US) som lånats in från Janow - endast 6 avkommor - tveksamt om det är lönt att låna in en hingst från det anrika stuteriet Janow Podlaski - där de håller en hög klass på ALLA HINGSTAR de använder om hingsten får så få ston.
Häpnadsväckande nog kunde han inte stå sig i konkurrensen bland de svenska hingstarna. I Polen har han 80 avkommor och 6 i USA, 2 i Italien och en i Förenade arabemiraten.

WAHO reglen att alla hästar undan registrerade föräldrar äger rätt att registreras är gammal och fanns nog med när WAHO grundades. Det enda som slå högre är nationella (?stavning) bestämelser dvs i Sverige bestämelser från Jordbruksverket.
I den sista stamboken från 1989 finns många registrerade hästar efter icke godkända hingstar, inklusive Engano avkommer. Engano stod på Blommeröd på väg till USA och betäckte ston, trots att han inte va ”importerad”, registrerad eller godkänd i Sverige. Engano finns inte under rubriken ”hingstar” i stamboken men avkommorna finns med och är inte importerade. Så nog har det alltid varit WAHO´s regler som gäller.
Personligen tycker jag att man inte kommer långt med regler, det är mycket bättre att lägga kraft på att påverka stoägarna. Tycker det är sorgligt att en hingst är attraktiv pga att han är tillgänglig på semin, då det finns betydligt bättre hingstar bara man är villig att transportera stoet!
Det skulle vara intressant att analysera anledning till att dessa hingstarna finns i topp på betäckningslistan, är de verkligen de bästa representanter för rasen?!

Menar du alltså att en hingst som står på semin automatiskt är ett sämre alternativ?
Vad finns det för hingstar att välja på om man vill ha en beprövad individ, med en beprövad stam?
Och som dessutom tävlats/tävlar framgångsrikt inom flera grenar?

De stoägare som valt denna hingsten har i de allra flesta fallen gjort det för hans egenskaper, inte för att han står på semin.
Dessutom är det bra ston, och seriösa ägare.

Personligen tycker jag att man inte kommer långt med regler, det är mycket bättre att lägga kraft på att påverka stoägarna. Tycker det är sorgligt att en hingst är attraktiv pga att han är tillgänglig på semin, då det finns betydligt bättre hingstar bara man är villig att transportera stoet!
Det skulle vara intressant att analysera anledning till att dessa hingstarna finns i topp på betäckningslistan, är de verkligen de bästa representanter för rasen?![/QUOTE]

Jag tror att det är ett sätt att påverka stoägarna, att lista hingstarna och att kräva att det anordnas avelsvärderingar värda namnet.
En stoägare, som kanske är ny i gemet men gärna vill göra rätt och välja en bra hingst, har i dagsläget ingen hjälp alls att tillgå.

Jag förstår inte heller vad som är upprörande med att använda en hingst som är tredje generationen framgångsrik galoppör? :confused:

Det är väl snarare alla klass II och klass III hingstar ute i buskarna som bara får ett par ston (ofta hingstägarens egna) som är "problemet", inte nödvändigtvis hingstarna i topplistan. Flera av de har ju meriter även om de är av olika slag.

Inte jag heller...
Seminet gör ju bara att fler stoägare har möjlighet att använda honom. Mindre skaderisk för stona o hingsten. Dyrare visserligen för stona men personligen tycker jag det vägs upp av det andra.
Blir faktiskt glad att se att en prestationshingst ligger med i topp 5.

"Tycker det är sorgligt att en hingst är attraktiv pga att han är tillgänglig på semin, då det finns betydligt bättre hingstar bara man är villig att transportera stoet!"
Det är ju helt upp till vad stoägarna är ute efter. Betydligt bättre i vems ögon?
Kanske just denna hingst kompletterar just dem stona bättre än vad de andra gör.

Senast ändrad:

Avlar man för utsätllning förstår jag att man väljer annorlunda.

Men merparten av uppfödarna vill tillverka en säljbar avkomma, som har kapacitet att hålla för ridning inom olika dicipliner, samtidigt som man inte vill fundera på om det är en arab när man ser den.

Stona har tävlats framgångsrikt, (t om VM) eller lämnat framgångsrika sporthästar.
Hur vet du att deras ägare skulle ha valt annorlunda, om han inte stått på semin?

Ursäkta att jag blir trött, men tror du Elsbetha, att du är Gud, och kan bestämma vad marknaden vill ha?

funderar på att betäcka mitt arabsto. hon är e aziz ox u: glitrra.
hon har haft två föl sen tidigare. men jag vet inte vilken hingst jag ska välja.

Det skulle vara intressant att analysera anledning till att dessa hingstarna finns i topp på betäckningslistan, är de verkligen de bästa representanter för rasen?!

Det behövs väl ingen analys? De är uppenbarligen det stoägarna vill ha. Om andra hingsthållare anser sig ha bättre representanter för rasen, så är det upp till dem att bevisa och övertyga marknaden (= stoägarna).

Carina på Silver Arabians

Men CK, den sista meningen var väl ändå ganska onödig?
Till och med jag fattar grundtanken vad Elsbetha menade.
Och håller till viss del med!
Det är lättare att ta semin på en osedd, men välanvänd hingst än att se vad stoet verkligen behöver och ta den kostnaden. Fast det blir lika dyrt (och dyrare) med fryst, många förstår eller inser inte det, eller så handlar det om föl vid sidan...eller vad det nu är. Osedda hingstar på semin...visst...eller så ganska riskey. Jag har provat båda och säger: helst aldrig mer fryst. Och färsk går ju bra men har strulat en del där med...
Antingen försöker man anstränga sig lite CK för att förstå vad folk kanske skriver eller så föröker man i möjligaste mån missförstå och misstolka.

Carina, så enkelt kan det inte vara...
Visst tusen är det väl upp till stoägarna att ta redan på fakta, kanske ta hjälp och göra analyser, hitta små guldklimpar bland mastodonter, eller vad det nu handlar om, det är ju dels det som är det fantastiska med avel!
Upp till hingstägarna...hur tänkte du då annat än att man tror på sin hingst och vill meritera honom...? Jag känner att jag kanske misstolkar dig nu.

Du gör ju ett ganska enkelt hingstval i år. Det är ju inte bara DU som använt honom. Kan man misslyckas? Tror varenda en som använder denna hingst och får en medioker avkomma kan "skylla" mkt på sitt sto, än den som verkligen vågra sticka ut och prova något som inte finns på massproduktionslistan?

Carina, så enkelt kan det inte vara...
Visst tusen är det väl upp till stoägarna att ta redan på fakta, kanske ta hjälp och göra analyser, hitta små guldklimpar bland mastodonter, eller vad det nu handlar om, det är ju dels det som är det fantastiska med avel!
Upp till hingstägarna...hur tänkte du då annat än att man tror på sin hingst och vill meritera honom...? Jag känner att jag kanske misstolkar dig nu.

Jag tänkte så här; om det nu finns hingstar på listan som får många ston fast de inte förtjänar det, så har de väl helt enkelt ägare/hingsthållare som är duktiga på att marknadsföra sig och hingstarna och förmodligen även duktiga på kundvård. Det kan väl alla ta efter?

Du gör ju ett ganska enkelt hingstval i år. Det är ju inte bara DU som använt honom. Kan man misslyckas? Tror varenda en som använder denna hingst och får en medioker avkomma kan "skylla" mkt på sitt sto, än den som verkligen vågra sticka ut och prova något som inte finns på massproduktionslistan?

Att använda välanvända hingstar/linjer ingår i mina avelsmål. Jag vill se vad hingsten har lämnat förut med olika typer av ston och blodslinjer. Om resultatet med just mitt sto blir lyckat återstår väl att se. Om en hingst är välanvänd eller inte har inte alltid att göra med kvaliteten (se min kommentar ovan). Det finns bra och dåliga marknadsförare bland hingsthållarna som påverkar stoägarnas val lika mycket, om inte mer. Det finns poppishingstar som är bra och det finns poppishingstar som är dåliga, men har bra marknadsförare som ägare. Man får inte vara naiv...

Carina på Silver Arabians

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 692
Senast: Ragdoll
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 357
Senast: Lady_S
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 041
Senast: Sasse
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 616
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka