Arabavel 2009/2010 forts

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabavel 2009/2010 forts

Håller med dej Limona! Efter vad jag läst i tråden så är det många som tycker det är otroligt dyrt att registrera en arab. Till och med läst om vissa som hellre registrerar!? på annat ställe. Kanske lite svårt att motivera 3200 i kostnad för registrering + tester. Sen är det ju så att de allra flesta hingstar faktiskt borde skäras.....

Lena

Tyvärr funkar nog inte ditt förslag heller då ARAB inte får neka registrering av renrasiga araber.

Det tycker inte jag att dom ska neka heller. En arab är ju en arab, även om den bär på CA-anlag.

Att inte alla araber som ju är araber bör avlas på, är en annan femma.

Tack :)

Nej, då funkar inte det..

En fråga: Finns det någon slags statistik på hur vanligt det är att en arab är bärare av CA?

Du uttrycker dig bättre! Jag menade inte att araber skulle hållas billiga utan tänkte så som du skriver :).

Jag vet inget om Kahli, men några fuxhingstar jag kommer på på rak arm:

Samsheik
Opprevas nya hingst
Gimmick
Rohara Baccara
Lill Sham
Puccini
Bayard

Opprevas "nya" heter MPA Giuliani.

Jag måste säga att Oppreva, eller hans ägare, föregår med gott exempel i alla fall. Hingsten är:
SCID clear
CA clear
CEM clear (är väl obligatoriskt vid import av hingst, men än då...)
Röntgad i bakknäna u.a.

Carina på Silver Arabians

Det stämmer att man endast kan testa för markörer, alltså inte exakt för CA men för något som mycket nära överensstämmer med CA. Jag sjäv beställde CA-test för mitt gamla sto + avelshingsten i början av veckan och fick test-nr 843 och 845 för dem (kostnad knappt 350:-/häst). Det innebär att det över hela världen är endast 845 araber som testats hittills!!! Kom igen och skicka in test på era egna araber. Ju större antal som testas, ju säkrare databas får vi! Dessutom måste vi själva välja att skicka in en tillåtelse att offentliggöra resultaten (när vi får våra svar) ... OAVSETT om det innebär att vi har "bärare" eller "drabbade" hästar! Hur ska det annars gå till att bygga upp kunskap omkring CA? Självklart ska vi redovisa resultatet vi får - oavsett om det är N/N, N/CA eller i värsta fall CA/CA.

Jag vet hur nervös jag själv var innan jag fick resultaten 2002 , när jag skickade in de första testen för SCID på mina hästar. Jag avlar ju på Crabbet-linjer och många av er vet ju att de är kända för att vara särskilt drabbade av SCID. Gissa om det var en lättnad att ha enbart SCID-fria hästar i avelsprogrammet?! Fortfarande har jag enbart SCID-fria hästar, med 100% testade (eller deras föräldrar testade) individer.

Ibland kan det kännas otacksamt att testa för "ditten och datten" eftersom ingen någonsin efterfrågar resultaten ... men om vi testar och redogör för våra testresultat så kan vi faktiskt bidraga till en friskare ras för våra älskade Arabiska Fullblod! Var och en som bidrar till aveln måste ta sin del av ansvaret för en fortsatt frisk ras!
Det är iaf min filosofi!
/Anne

Jag beställde mina tester 18/8 och fick nr 512 och 513 (båda N/N... :D), det innebär alltså att det är ca 25 per vecka som testas. Det är inte mycket.

För övrigt håller jag med dig, Anne!

Carina på Silver Arabians - som ska ta mig för och skicka in SCID-tester också. Snart... :D

Jag har beställt ett test till mitt sto. Även att hon inte är en avelshäst..
Men längre fram kanske när hon gjort sitt på tävlingsbanan. Röntgad är hon redan.

Ja, här ska också testas! De gamla stona är SCID- testade, men nu ska vi köra detta också. Och ungdomarna blir det förstås båda testerna på.

Personligen blir jag glad när det finns något konkret man kan GÖRA för rasens bästa, även om det kostar lite om man har många hästar. Önskar att det fanns regler från avelsförbundet om vad som ska göras med en ung häst innan den sätts i avel, oavsett kön, nånting i stil med

* test SCID
* test CA
* cyströntgen
* allmän vet besiktning
* avelsvärdering vid 3 år, där minst klass ll krävs för att bli godkänd för avel

avelsvärdering vid 3 år, där minst klass ll krävs för att bli godkänd för avel
Kräva avelsvärdering med offentliga resultat kan vi göra, men att kräva ett viss resultat för att bli godkänd för avel går inte. Oavsett vad vi tycker så kommer det aldrig att gå igenom så länge som någon här inte är beredd att ta strid med WAHO. Varför slåss mot väderkvarnar? Det är bättre att gilla läget och försöka hitta vägar som går att genomföra i praktiken.

Hej!
Slänger in en fråga mitt i tråden, någon som kan berätta något om arabhingsten Borys och ev avkommor? Vet att han är efter Borexia precis som Probat.

Hej!
Slänger in en fråga mitt i tråden, någon som kan berätta något om arabhingsten Borys och ev avkommor? Vet att han är efter Borexia precis som Probat.

Andra här vet säkert mer om honom, men en snabb titt på stamboken hos SAHF visar på en hel drös med avkommor, kolla där. :)

Kräva avelsvärdering med offentliga resultat kan vi göra, men att kräva ett viss resultat för att bli godkänd för avel går inte. Oavsett vad vi tycker så kommer det aldrig att gå igenom så länge som någon här inte är beredd att ta strid med WAHO. Varför slåss mot väderkvarnar? Det är bättre att gilla läget och försöka hitta vägar som går att genomföra i praktiken.

Nej, jag vet, jag vet. Men man kan väl få önska?;)

Men är det omöjligt att genomföra en sortering av hingstarna, att klass l och klass ll listas för sig och klass lll för sig? Då blir det ju mer uppenbart att klass lll- hingstarna särskiljer sig på ett icke önskvärt sätt.

Nej, jag vet, jag vet. Men man kan väl få önska?;)

Men är det omöjligt att genomföra en sortering av hingstarna, att klass l och klass ll listas för sig och klass lll för sig? Då blir det ju mer uppenbart att klass lll- hingstarna särskiljer sig på ett icke önskvärt sätt.
Nej, det är inte alls omöjligt. Det är bara ett krav för godkännande som är omöjligt.

Ela
Angående Magic Sar Kahli..fråga Susanna Uhlén/Papa´s Arabians.
Hon betäckte sitt skm-sto Classica med honom och fick fuxen Classic Charlie (visad på riks i år) som verkar vara en kul kille enl mamma Christina.
Hoppar hinder i hagen för glatta livet! Bådar gott!:laugh:

5 i topplistan
1:a Adawy – betäckte 20 ston
2:a Sokrates – betäckte 11 ston
3:a TA Nox, Perignon Al Amar – betäckte 8 ston
4:a Daffaq, Puccini – betäckte 7 ston
5:a Gimmic, Gwarant, Joani, Metropolis NA, Say Amen, Zulak – betäckte 6 ston

...............................

Underligt att Rohara Baccara som blev svensk rikschampion i år inte var med på listan. Plagiat har ju också riktigt bra utställningsmeriter, visad på både A- och B-show, plus att han tävlat i galopp i Polen 22 starter: 1-4-6-4.

Av prestationshästarna: Kul att Daffaq är med på listan. Och prestation i galopp, bra exteriör på avelsvärdering (99879=42p), samt går bra på utställning - Gwarant. Sokrates har varit synlig på distansbanorna, plus att han varit tillgänglig på semin - bra att det gav utdelning. Crabbet-blodet har blivit eftertraktat igen - Gimmic.

Men nog är de få ston som hingstarna får när de kan komma med på en 5 i topplista på 6 betäckta ston. Och lågt antal på Adawy om man ser på fjolåret då El Amin hade 32 ston (om jag inte minns fel)

Skickar med en bild på Daffaq från Öppet-stall hos Genberg den 1 april 2007.
daffaq_1april07.jpg

Foto: Anki Lundberg

+ Detta om att WAHO har bestämt att inget lands arabregistratur kan neka att registrera avkommor efter renrasiga arabhästar - när kom denna regel?

Fram till 1985 då vi hade obligatorisk hingstpremiering för att få en arabhingst godkänd i avel - då blev ej avkommor efter icke premierade hingstar registrerade som araber.
De var visserligen araber - då båda föräldrarna var det - men i det ordinarie registret för araber hamnade dem icket. (Möjligen i part breed-registret eller registrerades som ponnyer, el oreggade). Minns en del salu-annonser från den tiden.

Det stämmer att man endast kan testa för markörer, alltså inte exakt för CA men för något som mycket nära överensstämmer med CA. Jag sjäv beställde CA-test för mitt gamla sto + avelshingsten i början av veckan och fick test-nr 843 och 845 för dem (kostnad knappt 350:-/häst). Det innebär att det över hela världen är endast 845 araber som testats hittills!!! Kom igen och skicka in test på era egna araber. Ju större antal som testas, ju säkrare databas får vi! Dessutom måste vi själva välja att skicka in en tillåtelse att offentliggöra resultaten (när vi får våra svar) ... OAVSETT om det innebär att vi har "bärare" eller "drabbade" hästar! Hur ska det annars gå till att bygga upp kunskap omkring CA? Självklart ska vi redovisa resultatet vi får - oavsett om det är N/N, N/CA eller i värsta fall CA/CA.

Jag vet hur nervös jag själv var innan jag fick resultaten 2002 , när jag skickade in de första testen för SCID på mina hästar. Jag avlar ju på Crabbet-linjer och många av er vet ju att de är kända för att vara särskilt drabbade av SCID. Gissa om det var en lättnad att ha enbart SCID-fria hästar i avelsprogrammet?! Fortfarande har jag enbart SCID-fria hästar, med 100% testade (eller deras föräldrar testade) individer.

Ibland kan det kännas otacksamt att testa för "ditten och datten" eftersom ingen någonsin efterfrågar resultaten ... men om vi testar och redogör för våra testresultat så kan vi faktiskt bidraga till en friskare ras för våra älskade Arabiska Fullblod! Var och en som bidrar till aveln måste ta sin del av ansvaret för en fortsatt frisk ras!
Det är iaf min filosofi!
/Anne

Men kan det verkligen stämma??? Att det är antalet testade hästar för när jag fick mitt provsvar så står det att han har nr 854 o han är ju redan färdigtestad...hur kan då ha nr efter dina?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 692
Senast: Ragdoll
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 357
Senast: Lady_S
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 040
Senast: Sasse
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 616
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka