Arabavel 2009/2010 forts

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabavel 2009/2010 forts

Jag är inget bra på att skriva motioner eller liknande, men jag skriver gärna på en som nån annan har skrivit! Och på så sätt stöjder den.

JAg är heller inget bra alls på att göra motioner men stödjer alla bra förslag på de sätt jag kan, även om nån kankse behöver hojta till och säga att dom finns, och hur man gör för att stödja dom ;)

Helt ärligt så kan jag ju tyvär inte säga att jag är nån som försökt på nåt sätt att göra nån skilland, mestadeles för jag vet inte hur, då jag inte är något insatt i själva SAHF styrelse eller hur nåt funkar där längre, och för att det lilla jag hört om allt så känns det ganksa hopplöst som en normal 'hobby' person som jag i nuläget ju ändå är.

Jag skulle önska att det var mer seriösa planer och krav etc. och mer...jag vet inte...."anda" liksom, som alla andra klubbar verkar ha! Att det är lite mer liv och typ, positiva saker, känns som det fattas massor och jag kan itne säga att det är nåt i klubben som attraherar mig längre, tyvärr. Det finns säkert bra saker, men med allt negativt så blir man "bortskrämd" lite faktiskt. Man orkar inte med tjafset och bristen på seriöshet inom avels kraven (inga!) och det blir att man kör sitt eget race istället och skäms att förknippa sig med allt det andra nästan :(

Det var tusen ord för nåt egentligen kort, men så känns det för mig som bara är en nobody, så vill inte ens tänka på hur det känns för folk som spenderat många många år på att kämpa på att det ska hända nåt.

Tänk bara på att motioner ska vara inne redan i januari, även om årsmötet inte är förrens i april.

Men jag upprepar, VARFÖR? Vem tjänar på att det ser ut som det gör?? Förutom den som äger en klass III hingst?

Jag undrar om det inte finns en del uppfödare som är fullständigt livrädda för att gräva djupare i vad de faktiskt har ute i hagar och stallar. De vill inte börja röntga och testa sina hästar (och helst inte att någon annan ska göra det heller).

Strutsmetoden-syns det inte så finns det inte.

Skulle SAHF's styrelse, (och då menar jag styrelsen, inte enskilda medlemmar) uppmana folk att testa sina hästar tror jag faktiskt nästan alla skulle göra det.

Så tror jag också att det är till viss del, men jag tror också att det finns många som verkligen vill göra sitt bästa. Men eftersom styrelsen är så lam i sitt agerande finns det liksom inga verktyg att ta till, man står där maktlös och ser den ena klass lll- hingsten efter den andra få sätta sina spår i aveln ....

Jag är också gärna med och skriver motioner eller skriver under på motioner som berör detta. Jag engagerar mig gärna, bara man slipper tjafs och personangrepp.

Knapplån!
Jag fick ett samtal idag om en ny cysthäst...lika sorgligt varje gång.
Hon vars häst det var berättade då att El Catania (som nog är riksbekant vid detta laget) varit på annons för någon vecka sedan...DRÄKTIG!! Annonsen låg tydligen bara en kortare tid o togs sen bort..frågan är: Blev hon såld eller blev ägaren nerringd pga att hon sätter ut en dräktig cysthäst till salu som redan förlorat avkommor pga "tillväxtproblem" innan 2 års ålder.
Är det någon som sett den annonsen? Jag hoppas så att det var fel häst.

ÄRLIGT TALAT..................................alla ni arab älskare.

När man läser igenom era debatter, och får en bild över hur ni alla egentligen vill ha det, och vad ni framför allt saknar i er egen avelsförening (SAHF).

Det enda som slår mig, är vadför blåser ni inte liv i SIBA, denna föreningen som gjorde så mycket gott för fullblods araben, på min tid när jag födde upp araber.

Både med utställningar, ridtävlingar och dom var faktiskt som förening ett hot mot SAHF, på den tiden.
Dom drev även kurser, i alla discipliner.

Herre jävlar, vad folk är korkade.
Jag sökte lite, och hittade en flera år gammal tråd som ägaren var väldigt aktiv i.
Man hade ju hoppats att hästen inte skulle betäckts nåt mer...

Jag såg annonsen och det var den hästen. Plus en annons för hennes föl, det var den jag nämnde i en jämförelse, ett El Amin föl som kostade 75 000 kr.

Vilken bra ide´!!!:laugh:
Det som skulle behövas är ju en ny avelsförening.
Vet någon om WAHO tillåter en registrerande avelsförening till?

Nej, det gör dom inte. MEN ni kan ju göra allt annat bättre.....än SAHF, bräda dom helt enkelt.

Hur fungerade SIBA? Vet inget om det eftersom jag inte var aktiv på den tiden. Skulle man kunna tänka sig det framtida scenariot att en sådan förening hade hand om avelsvärdering, utställningar, olika sportevenemang etc och att moderföreningen hade hand om registraturen eftersom det inte får finnas två registrerande föreningar?

Men vore det verkligen bra? :confused:

Två föreningar som konkurrerar med varandra, bråkar om vems meriter är mest meriterande, folk uppdelade ännu tydligare i olika falanger...

Vore det bra för rasen?

Jag ställer frågan bara.

Men det är ju inte SAHF som har hand om registreringarna, utan ARAB.

kl

Någon som vet något om hingsten Magic sar kahli?

Vad finns det mer för fux hingstar i arabaveln?

jag såg också den annonsen och hade för mig just det, att det var en cysthäst.
Annonsen försvann iaf illa kvickt.

Då tycker jag det är ointressant tyvärr.
Då finns redan AHIS o arabhäst i väst.
Det är en avelsförening som behövs. En som verkar för en bra avelsplan för friskare djur, avelsvärdering, avkommebedömningar, utbilda stoägarna i avel, foder, parasiter, exteriör, val av hingst osv osv... sånt en avelsförening ska göra.
Samt givetvis få in sina intäckter via medlemskap, registreringar o pass, licenser mm.
Känns ju rent ut sagt för j-vligt när ARAB har monopol o tar ut en den ena avgiften än den andra o ingen kan säga ett skit om det. Eller alla gör det men ingen får något gehör.
Tex...i vilken annan förening tar föreningen betalt för att du överlåter uppfödarnamnet tex till en fodervärd?
Jag har haft ett sto på foder där det räckt att det stått i avtalet att jag får ha henne till avel o sen skickat in en kopia på det avtalet med registreringspapprena o vips så har jag stått som uppfödare.
Men hon ARAB måste man betala 500:- för det...o om man sen inte kan sätta ett slutdatum på leasingavtalet direkt så måste man betala ytterligare när det upphör. HELT SJUKT!!!
O ägarbytes kostnaden är 700:-!!!! Hos andra ligger den kostnaden på mellan 150-300Kr. Vad sjutton är det som gör det så dyrt hos ARAB?

Cornelia: Hoppas detta svarade på din fråga också. Jag är inte ute efter en ny sportförening eller utställningsförening, som jag sanser att SAHF är. Oavsett om de nu har rapporterat liiiiiiite annat än utställning. Ser man på sidan så är det ändå mest det som finns med.
Jag vill ha en fungerande avelsförening som tar rasens sjukdomar på allvar o har som mål en friskare ras o att höja rasens status.

Senast ändrad:

Hur fungerade SIBA? Vet inget om det eftersom jag inte var aktiv på den tiden. Skulle man kunna tänka sig det framtida scenariot att en sådan förening hade hand om avelsvärdering, utställningar, olika sportevenemang etc och att moderföreningen hade hand om registraturen eftersom det inte får finnas två registrerande föreningar?

Utställningar kan väl SAHF fortsätta hålla i för det verkar ju vara det dem brinner för.
Sporten håller AHIS i mycket bra, med sportcupen mm (även om SAHF snirklat in sig på ett hörn där...men jag vette tusan vad sjutton de bidrar med?)

Som jag skrev i ovan inlägg så anser jag att det behövs en avelsförening som endast koncentrerar sig på det jag nämnde ovan inlägg. INTE en massa annat inblandat. Den enda utsällning jag anser de skulle hålla i är en riksutställning i samma form som andra föreningar. INGEN SHOW utan en mer liknande premiering...så kanske även andra araber än rena utställningsaraber kom till en bedömning o hade en chans. Vi vet ju att det finns högt bedömda tex galopphingstar men vilka av dem har egentligen en chans på utställning eftersom de inte är tränade för show eller avlade för. En riksutställning bör ju vara välkomnande för ALLA araber.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 692
Senast: Ragdoll
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 357
Senast: Lady_S
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 040
Senast: Sasse
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 615
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Valp 2025