Arabavel 2009/2010 forts

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabavel 2009/2010 forts

3-4 år sen är väl lite snällt?
Finns ju hur många som helst som är betydligt äldre och aldrig någonsin rids! Personligen tycker jag inte att det är rätt, araben är ett riddjur! Den ska inte bara stå i en hage och föda fram föl efter föl, för mig är inte det araben.

3-4 år sen är väl lite snällt?
Finns ju hur många som helst som är betydligt äldre och aldrig någonsin rids! Personligen tycker jag inte att det är rätt, araben är ett riddjur! Den ska inte bara stå i en hage och föda fram föl efter föl, för mig är inte det araben.

Jo visst, det stämmer. 3-4 år var en siffra plockad ur luften bara.

Ja, jag tycker det är fruktansvärt att araben idag är behäftad med så mycket sjukdomar och dåligt rykte. En i grunden så frisk och sund ras ... där ser man hur bra det blir när aveln är helt fri .... (det senaste var alltså ironi, för alla som brukar missförstå vad man skriver;))

Det är också fruktansvärt att vi är så maktlösa, hur ska man få igenom ett beslut om strängare avelsregler?

Jag undrar: Finns det någon möjlighet att få igenom krav på ordentlig avelsvärdering, eller är vi helt i händerna på huvudorganisationen? Om det inte finns möjlighet är det ju fel väg att gå, då måste man börja i någon annan ände, t ex genom att utbilda stoägare så att de börjar sortera bort alla klass lll- hingstar (och klass ll också för den delen ...)

Jag har helt seriöst träffat på araber i 8-årsåldern som inte är ledtama eller aldrig ens har haft grimma på sig.

Man har inte kunnat leda dem, binda upp dem eller lyfta hovarna på dem men föl har de i flera fall fått...

:grin:
För att återgå till annat.

Fast jag tycker inte det resonemanget stämmer faktiskt. Jag häpnar alltid över vad folk, vanliga "tantryttare" på vanliga inkomster, är beredda att betala för halvblod, om dom så måste leva på nudlar för att ha råd med t ex en outbildad 5-åring som inte har hunnit prestera ett skvatt men som ändå kostar uppemot 100 000 för att den har "bra stam". En häst som då ska tävlas i typ klubbdressyr där en arab skulle klara sig lika bra, eller rentav bara tränas hemma för tränare, och som ibland inte ens går att rida ut på.

Nog finns det pengar även i hobbyvärlden men araber har ingen status och är inte på modet på den marknaden (utom möjligen inom western, man läser ju i arabtidningen hur western går spikrakt uppåt på sportcupen). Och det som är varken status eller mode, det kostar lite.

Vet inte vad man ska göra faktiskt :confused:

Nä halvbloden är i ropet och "överprisade" tycker jag. När man är på små hopptävlingar ute i landet så babblas det en massa om hästens stamtavla, nästan så att man glömmer bort nämna hästens o dess ryttares namn när de ska in på banan!! Morfar o farfar o alla fastar ska nämnas...
Och du kan, om det är stor häst för tex hoppning du vill ha, få ett bra fullblod för en 5-del av pengarna du lägger på ett halvblod med "bra stam"
Bara för att stammen är bra är det ju inte en Grand Prix-häst man har....

:grin:
Jag har helt seriöst träffat på araber i 8-årsåldern som inte är ledtama eller aldrig ens har haft grimma på sig.

Man har inte kunnat leda dem, binda upp dem eller lyfta hovarna på dem men föl har de i flera fall fått...

Just detta tycker jag inte man seer inom nästan någon annan ras, att man har hästen utan att använda den menar jag. 11 år o sutten på osv osv ser man i annonser. har man dem lite som chihuahuor, dvs för de är så fina?

Jag kunde inte sagt det bättre själv!! tyvärr!

Föresten har Lothlorien redan sagt i arabtråden på gnägg att de tänker avla på Ela om hon själv inte har cystor...

Jag tycker också att en död häst inte lider. Det är aldrig fel att avliva tycker jag!

Ela kommer INTE att avlas på med mindre än att on är HELT frisk o troligtvis inte ens då för jag tror inte jag håller på med detta om 3 år. Näe tror faktiskt inte det, Men hon ska få vara häst så länge hon är frisk

Det är också fruktansvärt att vi är så maktlösa, hur ska man få igenom ett beslut om strängare avelsregler?

Jag undrar: Finns det någon möjlighet att få igenom krav på ordentlig avelsvärdering, eller är vi helt i händerna på huvudorganisationen? Om det inte finns möjlighet är det ju fel väg att gå, då måste man börja i någon annan ände, t ex genom att utbilda stoägare så att de börjar sortera bort alla klass lll- hingstar (och klass ll också för den delen ...)

Jag vill då ställa en fråga, fast jag anar att man petar i ett getingbo. :crazy:

Frågan är, hur kunde det bli såhär? Jag antar att man blidkade vissa intressen genom att fatta det tokiga beslutet att man inte skulle ha avelsvärdering - vilka intressen då? VEM har intresse av att det är som det är, förutom den som har en Klass III hingst?

Ela kommer INTE att avlas på med mindre än att on är HELT frisk o troligtvis inte ens då för jag tror inte jag håller på med detta om 3 år. Näe tror faktiskt inte det, Men hon ska få vara häst så länge hon är frisk

och mest tack vare ER föresten då ni övertygat mig om något jag misstänkt länge dvs att jag är en IDIOT och KLÅPARE ;):p

knapprån

Nu har moderatorn städat lite i tråden och Ni som fått inlägg bortstädade får nog tänka efter lite innan ni skriver igen.
Det är inte okej att öppet ifrågasätta hur en enskild hästaffär har gått till. Vill man diskutera affären som sådan får man ta det via PM!

Känner du så är det tråkigt för dig.

Jag skulle aldrig sätta dom orden som du nyss skrev, jag skiljer mellan hur du är (som jag inte vet för jag känner dig inte) och vad du GÖR.
Du är säkerligen ingen idiot, men många av dina val som du GJORT är - i mina ögon, oseriösa.
Jag har lärt mig skilja på sak och person och mår bättre av det ;)
"Du är ingen idiot, men det du nyss gjorde var idiotiskt!"

Du har samma värde som alla vi andra som finns. Däremot så står du inte på min rekommendationslista över uppfödare, baserat på de val du GJORT.

NU SLUTAR VI DISKUTERA DEN ENSKILDA UPPFÖDAREN!!!

/moderatorn, med stora suddgummit i näven

Ameo, varför tog du bort mitt inlägg? Tycker du att det jag skrev var mer påhopp än vad den enskilda uppfödaren skriver till andra, och om andra? Hon är väldigt tuff och uppkäftig i sina uttalanden!

Mvh Linn Tauberman

Senast ändrad:

För att återgå till annat.

Fast jag tycker inte det resonemanget stämmer faktiskt. Jag häpnar alltid över vad folk, vanliga "tantryttare" på vanliga inkomster, är beredda att betala för halvblod, om dom så måste leva på nudlar för att ha råd med t ex en outbildad 5-åring som inte har hunnit prestera ett skvatt men som ändå kostar uppemot 100 000 för att den har "bra stam". En häst som då ska tävlas i typ klubbdressyr där en arab skulle klara sig lika bra, eller rentav bara tränas hemma för tränare, och som ibland inte ens går att rida ut på.

Nog finns det pengar även i hobbyvärlden men araber har ingen status och är inte på modet på den marknaden (utom möjligen inom western, man läser ju i arabtidningen hur western går spikrakt uppåt på sportcupen). Och det som är varken status eller mode, det kostar lite.

Vet inte vad man ska göra faktiskt :confused:

Nu får du nog verklighets förankra dina åsikter.

För det första så har jag mkt svårt att tro en prissumma på 100 000 kr för en outbildad 5 åring, betalas.
Även vi som föder upp halvblod har svårt att sälja, det är ingenting som endast rasen fullblods araben är drabbad utav. Det gällar ALLA uppfödare mer eller mindre. Utan det gäller att hitta en egen "nisch" när man vill sälja.

Att araben inte har någon status i Sverige, det stämmer men det är ju upp till er alla arab ägare att se till att den får en bättre status.

Jag undrar: Finns det någon möjlighet att få igenom krav på ordentlig avelsvärdering, eller är vi helt i händerna på huvudorganisationen?

Har inget direkt svar på din fråga, men råkade snubbla på en annan tråd på buke där en annan ras i behov av sanering diskuterar hur man registrerar avkommor efter icke godkända hingstar... http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1010250

Det jag tyckte var intressant var att det kostar Betydligt mer (8000 kr?) att registrera en avkomma efter icke godkända eller registrerade föräldrar än motsvarande efter godkända hingstar.

Kan man inte få till en begränsning av avelsmaterialet genom godkännande av hingstmaterial så kan man kanske kika på ett system som premierar de hästar som är just värderade, godkända, klass I, CA/SCID-testade och friröntgade med billigare registrering för avkommorna, och höja avgiften för icke-visade hingstar?

Eftersom vi lever i en värld där pengarna styr, kanske stoägare på så sätt orienterar sig mot de hingstarna som håller god klass, eftersom det i slutändan blir avsevärt billigare? Enligt WAHO SKA ju ALLA hästar som kan bevisas vara araber vara välkomna att registreras som sådana. Ovan förslag är inget hinder mot detta. Eller har jag flummat iväg alldeles för långt i mina funderingar nu?

Inte idag Annika.
Då ska den ha syskon som gått OS...ja, med lite överdrift.
En vän till mig som vars sto vann Kungakannan förra året o även 3 års championatet på Flyinge som 3 åring... stoets syskon har jämt gått för ca 100000:- som föl, men i år har hon fått halvera priset för att kunna sälja sina föl.
Trots hennes fina resultat. Fölungen fick 50p. Stoet själv ifråga fick föl i år o den ungen vet jag inte ens om hon lyckats sälja o då begär hon inte mer för den o den tror jag bara för något år sedan hade gått för 100000 om någon.
I detta möderne är det bara elit o A ston... tävlingsmeriter åt alla håll o kanter. Systern till stoet som vann 3 års gick final själv i kungakannan o är nu 5 år... utbildad av elitryttare o går inte att sälja. Hon begär inte 100000 för henne.
Detta var bara ett exempel.. jättelätt att fynda fina hbl idag.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 686
Senast: Ragdoll
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 357
Senast: Lady_S
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 040
Senast: Sasse
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 613
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka