Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Sen kan det också vara så att hästar överlag inte prioriteras som en kostnad, och då blir det genast besvärligare. Jag menar, många lägger gärna 200-300 000 kr på en bil och det måste ju innebära att de tycker att det är värt det? Visserligen är det ett nödvändigt transportmedel också, men ta sig fram från A-B kan man ofta göra lika bra med en bil för 50 000 kr.
För det är inte så enkelt som att man bara konkurrerar med andra hästraser, man konkurrerar med en årlig semesterresa för familjen, nya datorer, bättre boende osv.Carina på Silver Arabians
Idag i finanskris så hittar du ourbildade 5 åringar med fin stam för 35000:-
Men jag förstår din poäng...o det såg ut precis som du säger för bara ett år sedan.
Visst finns det dem som har grymt bra stam o möderne osv där 5 åringen gjort ett bra 3 årstest o fått en fin fölunge osv...som kan få dem pengarna än.
Jag tror att boven i detta drama med araberna är all buskavel.
De unga människor(äldre med för den delen) som drömmer om en arab o kanske saknar kunskap om araben o hästar...går o köper en arab för 15000:- istället för en arab för 25 eller mer.
Fanns det inga araber för 15 så skulle folk köpa dem för 25.... för seriöst...vill du ha just en bordie collie o alla kostar 10000 så betalar du det.
Dessa billiga araber är ofta buskavlade(observera "ofta") eller med egen hingst o sto.
Denna buskavel kan fortgå så länge vi inte får ett avelsvärderingskrav för att hingstarna ska få verka i avel.
När det tom sätts in 2 åriga ej färdiga hingstar i avel bara för att man ska producera föl utan att man ens vet vilken kvalitet hingsten ifråga kommer hålla som vuxen. Om den höll för inridning, mentalt o fysiskt, eller om den visar sig ha någon defekt som man ej ska avla på.
Så länge det får fungera så så kommer aldrig priset gå upp på araber o inte heller arabens anseende bland andra raser.
Det är vad jag tror.
Idag i finanskris så hittar du ourbildade 5 åringar med fin stam för 35000:-
Men jag förstår din poäng...o det såg ut precis som du säger för bara ett år sedan.
Visst finns det dem som har grymt bra stam o möderne osv där 5 åringen gjort ett bra 3 årstest o fått en fin fölunge osv...som kan få dem pengarna än.
De unga människor(äldre med för den delen) som drömmer om en arab o kanske saknar kunskap om araben o hästar...går o köper en arab för 15000:- istället för en arab för 25 eller mer.
Fanns det inga araber för 15 så skulle folk köpa dem för 25.... för seriöst...vill du ha just en bordie collie o alla kostar 10000 så betalar du det.
Dessa billiga araber är ofta buskavlade(observera "ofta") eller med egen hingst o sto.
Denna buskavel kan fortgå så länge vi inte får ett avelsvärderingskrav för att hingstarna ska få verka i avel.
När det tom sätts in 2 åriga ej färdiga hingstar i avel bara för att man ska producera föl utan att man ens vet vilken kvalitet hingsten ifråga kommer hålla som vuxen. Om den höll för inridning, mentalt o fysiskt, eller om den visar sig ha någon defekt som man ej ska avla på.
Så länge det får fungera så så kommer aldrig priset gå upp på araber o inte heller arabens anseende bland andra raser.
Det är vad jag tror.
Tex Oppreva och Liljebacken har sålt föl för ca 15 000 och de är inte buskavlade.
Så jag tror snarare att det är en ond cirkel:
Det är billigt att köpa en arab, många köper ett föl eller unghäst för att de är billiga, trots att de inte har kunskap till att ha unghäst. Och så blir de till salu efter ett eller ett par år och då vill ägaren snabbt bli av med den och håller ett lågt pris...
Tror knappast att finanskrisen har medverkat till de låga priserna.
Det handlar mer om arabens låga status i Sverige.
Uppfödare har alltid slumpat bort mediokra hästar som inte dugt för
avel och som dessvärre används av nya ägare till produktion.
Tyvärr marknadsförs de som avelsämne.
Undrar hur många som köper en arab för att det just är en arab
eller väljer den pga prislappen.
Tex Oppreva och Liljebacken har sålt föl för ca 15 000 och de är inte buskavlade.
Så jag tror snarare att det är en ond cirkel:
Det är billigt att köpa en arab, många köper ett föl eller unghäst för att de är billiga, trots att de inte har kunskap till att ha unghäst. Och så blir de till salu efter ett eller ett par år och då vill ägaren snabbt bli av med den och håller ett lågt pris...
Mmm, kanske har du rätt men slutar folk köpa BMW för att det finns Skoda o annat på marknaden? Snarare är det väl så att folk som annars inte skulle ha råd att inköpa denna vackra o kompetenta häst har råd med det. Men jag håller med i stort.
Dock säljs välstammade (ej buskavlade!) unghästar med föräldrar med massa prestationer (Nipr, Gawatza tex) för under det verkliga värdet så marknaden har stannat av. Som en investerare nära mig sade, folk som ej vet hur länge de har jobben kvar lägger inte stora pengar på hästar... Han har rätt. Nu får vi ligga lågt ett tag o hoppas på en vändning
Den som avlade på henne o som inte röntgade hennes föräldrar skulle jag gissa. Ryggproblemet kom hastigt efter att hon gått omkull o behandlades bort.
Hon gick här under normal belastning o rätt långsam inridning när hon var 4 år (hon var dräktig när vi köpte henne men resorberade) Hon gick som en klocka, trivdes o utvecklades fint som ridhäst o JA vi har mycket kunnigt folk som rider o rider in så vems "skulden" är får vi nog inget svar på. Men tidig röntgen hade förmodligen varit bra...om man får vara efterklok
![]()
Det är många många år sedan araben var hästarnas BMW ...idag får man vara glad om den ens kan gå under synonymet en rostig 20årig gammal ford.
De flesta biltillverkare har duktigt folk som sitter o ser vilka fel som dyker upp på bilarna o ser till att utvecklingen går framåt. Så att dessa fel försvinner o försöker hänga med marknaden vad gäller kvalitet o vad bilarna ska vara bra på.
Detta gäller även de olika rasförbunden men arab tycker sig inte behöva det.
Därav har de tagit jumboplatsen.
Så för att höja statusen så måste kunnigt folk in o styra upp hur aveln får o ska se ut.
Vissa vill lägga det på de kunniga stoägarnamen handen på hjärtat... hur många är dem i förhållande till de som inte har en aning om vad de håller på med?
Det skulle inte behöva störa på importerna av semin för de som importerar för av avla är ändå så få i sammanhanget.
Igår läste jag på annat forum...en mycket bra ställd fråga.
"Vill vi verkligen ha in araben med alla dess sjukdomar i andra raser?"
En ras som använts till att förädla o förbättra alla raser från start men som nu skulle försämra dem istället...varför?
För att utvecklingen brukar gå framåt o inte bakåt.
För att återgå till annat.
Fast jag tycker inte det resonemanget stämmer faktiskt. Jag häpnar alltid över vad folk, vanliga "tantryttare" på vanliga inkomster, är beredda att betala för halvblod, om dom så måste leva på nudlar för att ha råd med t ex en outbildad 5-åring som inte har hunnit prestera ett skvatt men som ändå kostar uppemot 100 000 för att den har "bra stam". En häst som då ska tävlas i typ klubbdressyr där en arab skulle klara sig lika bra, eller rentav bara tränas hemma för tränare, och som ibland inte ens går att rida ut på.
Nog finns det pengar även i hobbyvärlden men araber har ingen status och är inte på modet på den marknaden (utom möjligen inom western, man läser ju i arabtidningen hur western går spikrakt uppåt på sportcupen). Och det som är varken status eller mode, det kostar lite.
Vet inte vad man ska göra faktiskt![]()
Det är många många år sedan araben var hästarnas BMW ...idag får man vara glad om den ens kan gå under synonymet en rostig 20årig gammal ford.
De flesta biltillverkare har duktigt folk som sitter o ser vilka fel som dyker upp på bilarna o ser till att utvecklingen går framåt. Så att dessa fel försvinner o försöker hänga med marknaden vad gäller kvalitet o vad bilarna ska vara bra på.
Detta gäller även de olika rasförbunden men arab tycker sig inte behöva det.
Därav har de tagit jumboplatsen.
Så för att höja statusen så måste kunnigt folk in o styra upp hur aveln får o ska se ut.
Vissa vill lägga det på de kunniga stoägarnamen handen på hjärtat... hur många är dem i förhållande till de som inte har en aning om vad de håller på med?
Det skulle inte behöva störa på importerna av semin för de som importerar för av avla är ändå så få i sammanhanget.
Igår läste jag på annat forum...en mycket bra ställd fråga.
"Vill vi verkligen ha in araben med alla dess sjukdomar i andra raser?"
En ras som använts till att förädla o förbättra alla raser från start men som nu skulle försämra dem istället...varför?
För att utvecklingen brukar gå framåt o inte bakåt.
Det säljs fortfarande mycket vuxna oinridna och ibland tom dåligt grundhanterade araber.