Arabavel 2009/2010 forts

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare kicket
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 954
  • Visningar Visningar 224 509
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabavel 2009/2010 forts

Jag undrar det också Kicki. Ibland känns det faktiskt som
att en motpol behövs för att folk inte fritt fram skall spy ur sig massa fördomar/dumheter/felaktigheter och inte bli oemotsagda så att deras inlägg till slut blir sanningar.

Jag förstår det mycket väl =)
MEN jag hoppas innerligt att de som verkligen vill lära sig letar sig utanför buke också.

Jag har läst ditt svar och orkar inte älta om en vända till utan beklagar bara
att det blivit så här. Mina tankar går till fölet som har föräldrar som definitivt inte borde stå i avelsboxen. Det är givetvis inte ditt fel Moa och jag tror verkligen att du gjort så gott du har kunnat med Elsa.

För att återgå till annat.

Sen kan det också vara så att hästar överlag inte prioriteras som en kostnad, och då blir det genast besvärligare. Jag menar, många lägger gärna 200-300 000 kr på en bil och det måste ju innebära att de tycker att det är värt det? Visserligen är det ett nödvändigt transportmedel också, men ta sig fram från A-B kan man ofta göra lika bra med en bil för 50 000 kr.

För det är inte så enkelt som att man bara konkurrerar med andra hästraser, man konkurrerar med en årlig semesterresa för familjen, nya datorer, bättre boende osv.Carina på Silver Arabians

Fast jag tycker inte det resonemanget stämmer faktiskt. Jag häpnar alltid över vad folk, vanliga "tantryttare" på vanliga inkomster, är beredda att betala för halvblod, om dom så måste leva på nudlar för att ha råd med t ex en outbildad 5-åring som inte har hunnit prestera ett skvatt men som ändå kostar uppemot 100 000 för att den har "bra stam". En häst som då ska tävlas i typ klubbdressyr där en arab skulle klara sig lika bra, eller rentav bara tränas hemma för tränare, och som ibland inte ens går att rida ut på.

Nog finns det pengar även i hobbyvärlden men araber har ingen status och är inte på modet på den marknaden (utom möjligen inom western, man läser ju i arabtidningen hur western går spikrakt uppåt på sportcupen). Och det som är varken status eller mode, det kostar lite.

Vet inte vad man ska göra faktiskt :confused:

Idag i finanskris så hittar du ourbildade 5 åringar med fin stam för 35000:-
Men jag förstår din poäng...o det såg ut precis som du säger för bara ett år sedan.
Visst finns det dem som har grymt bra stam o möderne osv där 5 åringen gjort ett bra 3 årstest o fått en fin fölunge osv...som kan få dem pengarna än.

Jag tror att boven i detta drama med araberna är all buskavel.
De unga människor(äldre med för den delen) som drömmer om en arab o kanske saknar kunskap om araben o hästar...går o köper en arab för 15000:- istället för en arab för 25 eller mer.
Fanns det inga araber för 15 så skulle folk köpa dem för 25.... för seriöst...vill du ha just en bordie collie o alla kostar 10000 så betalar du det.
Dessa billiga araber är ofta buskavlade(observera "ofta") eller med egen hingst o sto.
Denna buskavel kan fortgå så länge vi inte får ett avelsvärderingskrav för att hingstarna ska få verka i avel.
När det tom sätts in 2 åriga ej färdiga hingstar i avel bara för att man ska producera föl utan att man ens vet vilken kvalitet hingsten ifråga kommer hålla som vuxen. Om den höll för inridning, mentalt o fysiskt, eller om den visar sig ha någon defekt som man ej ska avla på.
Så länge det får fungera så så kommer aldrig priset gå upp på araber o inte heller arabens anseende bland andra raser.
Det är vad jag tror.

Tror knappast att finanskrisen har medverkat till de låga priserna.
Det handlar mer om arabens låga status i Sverige.

Uppfödare har alltid slumpat bort mediokra hästar som inte dugt för
avel och som dessvärre används av nya ägare till produktion.
Tyvärr marknadsförs de som avelsämne.

Undrar hur många som köper en arab för att det just är en arab
eller väljer den pga prislappen.

Tex Oppreva och Liljebacken har sålt föl för ca 15 000 och de är inte buskavlade.

Så jag tror snarare att det är en ond cirkel:

Det är billigt att köpa en arab, många köper ett föl eller unghäst för att de är billiga, trots att de inte har kunskap till att ha unghäst. Och så blir de till salu efter ett eller ett par år och då vill ägaren snabbt bli av med den och håller ett lågt pris...

Men jag förstår din poäng...o det såg ut precis som du säger för bara ett år sedan.
Visst finns det dem som har grymt bra stam o möderne osv där 5 åringen gjort ett bra 3 årstest o fått en fin fölunge osv...som kan få dem pengarna än.

De unga människor(äldre med för den delen) som drömmer om en arab o kanske saknar kunskap om araben o hästar...går o köper en arab för 15000:- istället för en arab för 25 eller mer.
Fanns det inga araber för 15 så skulle folk köpa dem för 25.... för seriöst...vill du ha just en bordie collie o alla kostar 10000 så betalar du det.
Dessa billiga araber är ofta buskavlade(observera "ofta") eller med egen hingst o sto.
Denna buskavel kan fortgå så länge vi inte får ett avelsvärderingskrav för att hingstarna ska få verka i avel.
När det tom sätts in 2 åriga ej färdiga hingstar i avel bara för att man ska producera föl utan att man ens vet vilken kvalitet hingsten ifråga kommer hålla som vuxen. Om den höll för inridning, mentalt o fysiskt, eller om den visar sig ha någon defekt som man ej ska avla på.
Så länge det får fungera så så kommer aldrig priset gå upp på araber o inte heller arabens anseende bland andra raser.
Det är vad jag tror.

:bow::bow::bow::bow:

Det är vad jag tror.

Mmm, kanske har du rätt men slutar folk köpa BMW för att det finns Skoda o annat på marknaden? Snarare är det väl så att folk som annars inte skulle ha råd att inköpa denna vackra o kompetenta häst har råd med det. Men jag håller med i stort.

Dock säljs välstammade (ej buskavlade!) unghästar med föräldrar med massa prestationer (Nipr, Gawatza tex) för under det verkliga värdet så marknaden har stannat av. Som en investerare nära mig sade, folk som ej vet hur länge de har jobben kvar lägger inte stora pengar på hästar... Han har rätt. Nu får vi ligga lågt ett tag o hoppas på en vändning

Tex Oppreva och Liljebacken har sålt föl för ca 15 000 och de är inte buskavlade.

Det är billigt att köpa en arab, många köper ett föl eller unghäst för att de är billiga, trots att de inte har kunskap till att ha unghäst. Och så blir de till salu efter ett eller ett par år och då vill ägaren snabbt bli av med den och håller ett lågt pris...

Japp! Och man säljer för man har för många helt enkelt. Dålig planering men oxå att man faktiskt inte kan förutse kunjukturer så exakt o hur det kommer att slå på köparnas ekonomier

Araben är en häst som mycket folk med liten plånbok vill ha. Och att avla på de riktigt BRA hingstarna innebär att du istället står med ett DYRT föl som inte går att sälja. Det är ett moment 22 skulle jag säga

Tror knappast att finanskrisen har medverkat till de låga priserna.
Det handlar mer om arabens låga status i Sverige.

Uppfödare har alltid slumpat bort mediokra hästar som inte dugt för
avel och som dessvärre används av nya ägare till produktion.
Tyvärr marknadsförs de som avelsämne.

Undrar hur många som köper en arab för att det just är en arab
eller väljer den pga prislappen.

Håller helt med dig...om du läser mitt inlägg igen så ser du att det är priset på hbl jag pratar om vad gäller finanskrisen... sen skriver jag:
"
Jag tror att boven i detta drama med araberna är all buskavel." Alltså inte finanskrisen.
Sen tror jag precis som du att stora uppfödare har slumpat bort sina sämre hästar som fått ännu sämre avkommor för lägre pengar. Osv...ond cirkel o statusen är helt plötsligt nere på 0.

Säger som till Annika...läs mitt inlägg så skriver jag precis det du skriver;)
"
Dessa billiga araber är ofta buskavlade(observera "ofta") eller med egen hingst o sto." Annars har du inte råd att dumpa priset.
De du nämner leasar en hingst o använder till en massa egna ston samt får betalt av andra för att de använder hingsten. De har troligen betydligt bättre utrymme i ekonomin att gå ner i pris på en avkomma än vad en med 2 ston som betalar 15-20000/st per föl för hingsten.

Mmm, kanske har du rätt men slutar folk köpa BMW för att det finns Skoda o annat på marknaden? Snarare är det väl så att folk som annars inte skulle ha råd att inköpa denna vackra o kompetenta häst har råd med det. Men jag håller med i stort.

Dock säljs välstammade (ej buskavlade!) unghästar med föräldrar med massa prestationer (Nipr, Gawatza tex) för under det verkliga värdet så marknaden har stannat av. Som en investerare nära mig sade, folk som ej vet hur länge de har jobben kvar lägger inte stora pengar på hästar... Han har rätt. Nu får vi ligga lågt ett tag o hoppas på en vändning

Det är många många år sedan araben var hästarnas BMW ...idag får man vara glad om den ens kan gå under synonymet en rostig 20årig gammal ford.
De flesta biltillverkare har duktigt folk som sitter o ser vilka fel som dyker upp på bilarna o ser till att utvecklingen går framåt. Så att dessa fel försvinner o försöker hänga med marknaden vad gäller kvalitet o vad bilarna ska vara bra på.
Detta gäller även de olika rasförbunden men arab tycker sig inte behöva det.
Därav har de tagit jumboplatsen.
Så för att höja statusen så måste kunnigt folk in o styra upp hur aveln får o ska se ut.
Vissa vill lägga det på de kunniga stoägarna:angel: men handen på hjärtat... hur många är dem i förhållande till de som inte har en aning om vad de håller på med?
Det skulle inte behöva störa på importerna av semin för de som importerar för av avla är ändå så få i sammanhanget.

Igår läste jag på annat forum...en mycket bra ställd fråga.
"Vill vi verkligen ha in araben med alla dess sjukdomar i andra raser?"
En ras som använts till att förädla o förbättra alla raser från start men som nu skulle försämra dem istället...varför?
För att utvecklingen brukar gå framåt o inte bakåt.

Den som avlade på henne o som inte röntgade hennes föräldrar skulle jag gissa. Ryggproblemet kom hastigt efter att hon gått omkull o behandlades bort.
Hon gick här under normal belastning o rätt långsam inridning när hon var 4 år (hon var dräktig när vi köpte henne men resorberade) Hon gick som en klocka, trivdes o utvecklades fint som ridhäst o JA vi har mycket kunnigt folk som rider o rider in så vems "skulden" är får vi nog inget svar på. Men tidig röntgen hade förmodligen varit bra...om man får vara efterklok

Så nu när du är efterklok så kommer du röntga alla dina innan dem rids in o innan de sätts i avel?? Man får ju hoppas att man lär sig något på sina erfarenheter. Jag hoppas tex att du inte sätter in fler oprövade 2års hingstar i avel innan du vet om de får plågsam eksem. Sen håller jag verkligen tummarna att hans avkommor slipper eksem men det är ju stor ärflighetsfaktor. Personligen skulle jag inte tveka en sekund utan faktiskt avliva Elsas avkomma med henne. Det är ansvar för rasen o individen o en död häst lider inte. Även om hästen är frisk nu så bär hon skiten i sina gener o om inte du tänkt behålla den tills den dör så vet du inte om den kommer i avel. Mycket ärvs i andra generation o den(vet inte kön) kan nedärva det i sin tur.
Nu misstänker jag att jag får en massa påhopp ang hur känslokall jag är som vill avliva en fölunge som kanske verkar frisk... men jag vill snarare undvika lidande i framtiden för den o för ev avkommor.
Även om

Det är många många år sedan araben var hästarnas BMW ...idag får man vara glad om den ens kan gå under synonymet en rostig 20årig gammal ford.
De flesta biltillverkare har duktigt folk som sitter o ser vilka fel som dyker upp på bilarna o ser till att utvecklingen går framåt. Så att dessa fel försvinner o försöker hänga med marknaden vad gäller kvalitet o vad bilarna ska vara bra på.
Så för att höja statusen så måste kunnigt folk in o styra upp hur aveln får o ska se ut.
Vissa vill lägga det på de kunniga stoägarna:angel: men handen på hjärtat... hur många är dem i förhållande till de som inte har en aning om vad de håller på med?
Det skulle inte behöva störa på importerna av semin för de som importerar för av avla är ändå så få i sammanhanget.

En ras som använts till att förädla o förbättra alla raser från start men som nu skulle försämra dem istället...varför?

Jag kunde inte sagt det bättre själv!! tyvärr!

Föresten har Lothlorien redan sagt i arabtråden på gnägg att de tänker avla på Ela om hon själv inte har cystor...

Jag tycker också att en död häst inte lider. Det är aldrig fel att avliva tycker jag!

För att återgå till annat.

Fast jag tycker inte det resonemanget stämmer faktiskt. Jag häpnar alltid över vad folk, vanliga "tantryttare" på vanliga inkomster, är beredda att betala för halvblod, om dom så måste leva på nudlar för att ha råd med t ex en outbildad 5-åring som inte har hunnit prestera ett skvatt men som ändå kostar uppemot 100 000 för att den har "bra stam". En häst som då ska tävlas i typ klubbdressyr där en arab skulle klara sig lika bra, eller rentav bara tränas hemma för tränare, och som ibland inte ens går att rida ut på.

Nog finns det pengar även i hobbyvärlden men araber har ingen status och är inte på modet på den marknaden (utom möjligen inom western, man läser ju i arabtidningen hur western går spikrakt uppåt på sportcupen). Och det som är varken status eller mode, det kostar lite.

Vet inte vad man ska göra faktiskt :confused:

Det där har jag också tänkt på och träffat på folk som skulle trivas mkt bra med en arab. Problemet som jag ser är väl att det inte finns så mycket av den typen av arab ute på marknaden.

De vill oftast ha en lite större arab med bra gångarter och psyke som är ganska ung men bra grundutbildad. Jag har liksom letat sådan arab själv så jag vet hur svåra de är att hitta (oavsett vilken prisklass man letar i). Det säljs fortfarande mycket vuxna oinridna och ibland tom dåligt grundhanterade araber.

Många som köper arab idag tror jag inte är med i SAHF öht, de känner inte till alla arabens problem och vet inte de ska titta och fråga efter för test/röntgenplåtar. Samma sak med många som betäcker sina ston, de är egentligen inte så insatta i rasen och vet t ex inget om SCID och dyl.

Vilket tyvärr i många fall leder till att de blir väldigt brända efter att ha haft ett par araber som fått avlivas i förtid och sedan överger de rasen.

För många är de billiga araberna deras första kontakt med rasen. Det är en sak om det dumpas bort araber som inte blev så snygga. Det tror jag vi får leva med. Att det däremot dumpas bort araber med en massa hälsoproblem tror jag ger mkt dålig PR för rasen.

Senast ändrad:

Jag tror inte det. Kanske seriösa uppfödare ser det så utifrån sin horisont men i "vanliga ridvärlden" hör man inte att "usch nej det är så dålig kvalité på araber" (dom flesta vet ju inte vad en bra arab är för ngt) och det är precis som Bewelinn säger, att folk har aldrig hört talas om SCID eller ngt annat problem. Jag tror att boven är snarare 1) att araber är små, folk vill inte ha små hästar - det har jag hört många gånger - samt 2) att arabernas temperament har dåligt rykte. Läs i Hästmänniska eller Gnägg trådar när folk diskuterar hästraser, det heter att araber är nervknippen och sprättiga och tittiga och nervösa och allt det där och arabmänniskor får jämt försvara rasen.
Om jag berättar i stallet att mitt sto blev rädd när vi var ute och red får jag kommentarer om "ja du, hon är ju arab" av folk med halvblod som dom inte törs lämna gården med.

Vem markandsför araben, Vem skriver berömmande om araben och vad den kan för någon annan än andra arabmänniskor? Jag ser inte att det är någon som gör det konsekvent. Borde det inte vara SAHF:s roll?

Det säljs fortfarande mycket vuxna oinridna och ibland tom dåligt grundhanterade araber.

Ja det har jag också sett....."har inte blivit inriden pga att jag ej haft tid" av ngn som tyckte för tre-fyra år sedan att det vore kul med ett föl...
Men jag tror inte att det gäller enbart araber?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 643
Senast: Ragdoll
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 420
Senast: Lady_S
·
Tjatter Notera ny regel i fetstil! Regler: Var snälla mot varandra och mot LL, tänk på att det är en lek! Varje spelare ska varje dag avlägga...
48 49 50
Svar
988
· Visningar
13 426
Senast: qitis
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 094
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • tämja halvvuxna katter