Nej nej lugna ner dig nu
JAg ÄR hästkunnig, och Elsa gick igenom en besiktning innan jag tog hem henne, men jag har alltid tyckt hon såg stel ut baktill (vilket också visade sig vara korrekt) och därför köptes hon inte, jag var fodervärd med senare köp, och hon behövde gå igenom röntgen innan köpet skulel bli av.
Att inte ajg visste att hon var dräktig förreän efter jag kollat på henne har inget med okunskap att göra, det har med att göra att hon stått på fribetäcking (där självfallet inte ajg var involverad eftersom det var innan "min tid" så att säga) och dräktighet inte fastställts när jag kollade på henne.
Dräktigheten fasttälldes och eftersom Lothlorien ville behålla fölet så var det ok med mig att genomföra köp när hon senare röntgats, eftersom jag inte behövde betala något extra för nåt som hade med dräktighet att göra.
Att hon var stel baktill troddes av både veterinär och mig och ägarna ha att göra med att hon haft en låsning från att gått omkull i hagen, vilket inte var färdigbehandlat i dåläget. Hon hade också en för smal sadel och hade fått ont av den, och därför var det helt naturligt och rimligt (med tanke på att hon gått igenom besiktning) att anta och tro att stelheten baktill var pga. det.
Sadeln ömheten försvann fort med annan sadel och behandling (massage och vila). och stelheten som sagt fanns ju en rimlig förklaring till.
Hon behandlades av massör och kiro och vet för låsningen, men eftersom hon redan var dräktig så kunde man inte behandla fullt ut, och därför som sagt fanns det hela tiden en rimlig förklaring för stelheten baktill.
Självfallet reds hon inte mycket alls, dels för att ohn var stel (skritt turer i skogen etc. innan hon blev längre in i dräktigheten, och det var rekommenderat av veterinär och kiro) och sedan fick hon stå och vara dräktig och mamma och bli ompysslad.
Hon reds inget efter fölningen, och ET var ute för behandling och full genomgång, inget onormalt hittades, båda sidorna var nu nästan helt lika i muskulatur etc.
Sedan åkte vi iväg till röntgen, och för att ta ut vargtänder (2st som itne kundes ta ut pga. dräktigheten) och till min shock så visade det sig finnas ens tor cysta och som sagt flera allvarliga pålagringar.
Nån vecka senare tog jag ut veterinär (vi hade ju inte en hälteutredning inbokad på ATG då det inte förutsetts) och böjprov gjordes, halt på två ben. Hälta höger framben innan böjning (jag måste påpeka att eftersom jag inte ahft någon anledning att sitta och longera eller jobba henne på något sätt, så märktes det inte markant nog att man såg det om man inte tog och sprang på raksträcka etc. och själv hade tillfälle att kolla. Det är svårt att se när man själv är den som leder)
Veterinär kollade på henne i mars-april och i somras, och inga hältor syntes då. (samma veterinär)
I somras fick hon en förjäklig skada på höger framben, högre upp, från en spark, och var halt. Hältan på högerframben, som syntes utan böjining kan vara från det, eller från den stora pålagringen, det går inte att veta helt enkelt, men hältan fanns inte där i somras innan sparken.
Det kan vara att dräktigheten genom tyngd etc. gjorde allt värre, och det är därför hon var synligt halt nu efter fölningen, men inte i somras när hon var dräktig. Det kan man heller inte veta.
Fakta är dock att ingen synlig hälta har funnits innan, nog att någon veterinär har anmäkt eller sett. vid flera intervaller under min tid jag haft henne.
Dock som sagt har ajg alltid tyckt ohn ser stel ut bak, vilekt är anledning till att ohn itne fått jobba något och heller inte ridits förutom i början och då bara lätt.
För denna stelhet har funnits en helt rimlig och 'ofarlig' förklaring, både enligt vet, och ET.
Jag är kunnig, och heller inte ekonomiskt dum. (inte att du sa det dock)
Jag var fullt medveten om att det skulel kosta i rehab pengar, men eftersom hon gått igenom beskitning och inte visat någon hälta så kändes det som en ok risk att ta, med tanke på att jag älskade henne och hon kunde blivit riktigt bra med tid och utbildning.
Men, jag tänkte inte köpa utan röntgen, just pga, att det fanns en stelhet och man vet aldrig så att säga, vilekt tyvärr var sant i detta fall
.
Förövrigt så hade heller inte flertalet veterinärer under en totalperiod av 8 månader "märkt ett dyft" hur det var med en cysta, och det är antagligen för att symtomen inte fanns lika allvarligt som förrän efter dräktighetens slutfas.Och så fort några symtom fanns, även "bara" stelheten, så har i alla lägen veterinär etc. tillkallats och tagit råd från.Röntgen hade hånt tidigare, både pga. köp men också stelheten, om hon inte varit dräktig.
Så man ska inte döma innan man vet fakta om folk är kunniga eller inte.