Arabavel 2009/2010 forts

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabavel 2009/2010 forts

Jag förstår att man resonerar så som köpare och att plånboken styr köpet, men man måste också vara medveten om att om inte uppfödarna får tillbaka sina pengar så kommer det på sikt att kraftigt försämra rasens kvalitet. Det har inget att göra med om de är seriösa eller inte. När marknaden (= köparna) försvinner, försvinner även uppfödarna och de som försvinner först är företagarna som har satsat på dyr kvalitet. En ras kan inte utvecklas och förbättras på enbart hobbyuppfödare som pumpar in privata pengar av välgörenhet. Man får vad man betalar för...

Carina på Silver Arabians

Amen! :bow:

Det är självklart att som köpare vill man betala så lite som möjligt, precis som att som säljare vill man ha så mycket betalt som möjligt. Det ingår liksom i begreppet marknadsekonomi... :D

Det räcker inte Carina. När det gäller köpare av arabiska fullblod skall de kosta en spottstyver samtidigt som kraven på hästen är skyhöga, se Think Arab.

Du skriver så bra Carina men alldeles för snällt.

Förresten har jag lärt mig lite här under diskussionen att det är tusan så mycket lättare och framförallt billigare, faktiskt helt gratis, att vara "skrivborduppfödare".

Senast ändrad:

Det räcker inte Carina. När det gäller köpare av arabiska fullblod skall de kosta en spottstyver samtidigt som kraven på hästen är skyhöga, se Think Arab.

Du skriver så bra Carina men alldeles för snällt.

Förresten har jag lärt mig lite här under diskussionen att det är tusan så mycket lättare och framförallt billigare, faktiskt helt gratis, att vara "skrivborduppfödare".
Precis! Och jag är varken snäll eller elak, bara saklig. Om du läser mitt nästa inlägg (#202) så drar jag det vidare till vilka konsekvenser det kommer att få för rasen. Visst håller du med mig?

Det som däremot retar mig är skrivbordsuppfödare som sätter sig till doms över verklighetens uppfödare och tycker att de inte är tillräckligt seriösa om de inte satsar på i deras ögon tillräckligt hög kvalitet, samtidigt som de gärna utnyttjar den låga konjunkturen och köper billiga hästar på deras bekostnad. Hur tror de att de gynnar aveln på det viset och vad gör dem till mer seriösa hästägare?

Senast ändrad:

Men hur går man tillväga för att få upp priserna på araberna? Det känns ju ganska bedrövligt när man knappt får tillbaka det man lade ut på betäckningen om man vill sälja fölet ....
Jag förstår de uppfödare som har några föl/unghästar som de behöver bli av med snabbt och då sänker priset tills någon köper. Själv är jag i den sitsen att jag inte måste sälja mitt föl, så jag kan vänta tills jag får det begärda priset, eller behålla honom. Men ofta är det ju inte så.

Jag tycker det känns som om man håller på med ideellt arbete när man sysslar med arabuppfödning, och jag kan inte se hur det går att ändra på det.

För många år sen var just den diskussionen uppe att ha ett minipris på araber.
Självklart går det inte att förverkliga.
Jag köpte en rottweiler för ett tag sedan med bra stam, meriterade föräldrar, registrerad i SKK med andra ord ett komplett kit. Innan vi valde vår hund så givetvis sökte vi runt ett halvår innan bland olika uppfödare. Gemensamt för alla vi pratade med var priset, 12 000, varken mer eller mindre. Meriterna varierade givetvis men alla var registrerade i SKK och efter deras krav godkända avlsdjur. Jag har inte en aning om SKK liger bakom en rekommenderad prissättning eller själva rasföreningen för rottweiler har det som rekommendation. I priset ingår också en omsorg om köparen och hjälp
med hantering och kost den första valptiden.

Om möjlighet att från SAhFs sida att verka åtminstonde för ett minipris vet
jag inte om det över huvud taget går att förankra. Förmodligen inte.
Det jag skrev nu var helt spontant och inte genomtänkt för fem öre för
arabavel. Jag berättade bara för att jag trivdes med hela arrangemanget
runt hundköpet.

Bra fråga. Har du fler bra frågor? ;)

Det går aldrig att skapa ett behov. Finns det inte folk som vill köpa arabhästar, så finns det inte. Då måste man hitta orsaken till att de inte vill det och anpassa sig efter det, om det är möjligt.

Säg att det är så att de skulle köpa araber om de var 175 i mankhöjd, då får man nog inse att det inte är möjligt, men om orsaken är att de är för dåliga exteriört, då har man något att jobba med.

Om man tror att det finns de som vill, men bara inte har upptäckt det än, så kan man lösa det med marknadsföring.

Sen kan det också vara så att hästar överlag inte prioriteras som en kostnad, och då blir det genast besvärligare. Jag menar, många lägger gärna 200-300 000 kr på en bil och det måste ju innebära att de tycker att det är värt det? Visserligen är det ett nödvändigt transportmedel också, men ta sig fram från A-B kan man ofta göra lika bra med en bil för 50 000 kr.

För det är inte så enkelt som att man bara konkurrerar med andra hästraser, man konkurrerar med en årlig semesterresa för familjen, nya datorer, bättre boende osv.

Kunskap om hur marknaden ser ut och vad som driver köpbesluten är alltid steg ett. Om man själv tycker att man har världens bästa produkt att sälja, men ingen vill köpa den till det pris man själv anser den vara värd, då får man nog inse att man är ganska ensam om att tycka att det är världens bästa produkt...

Senast ändrad:

Jag har inte en aning om SKK liger bakom en rekommenderad prissättning eller själva rasföreningen för rottweiler har det som rekommendation.

Du syftar på kartellbildning? Nej, det tror jag inte på. Det fungerar bara på nödvändiga varor, typ mat och el, till exempel. Hundar och hästar får nog gå som lyxkonsumtion och då är det enbart tillgång och efterfrågan som styr priset.

Det är därför det går att sälja söta, lurviga gatukorsningskatter, medan vanliga randiga korthåriga gatukorsningskatter inte ens går att skänka bort.

Visserligen kan man sätta en prisrekommendation, men om den är för hög för att marknaden ska acceptera den, så kommer det inte att säljas några Rottweiler alls.

Jag tycker det känns som om man håller på med ideellt arbete när man sysslar med arabuppfödning, och jag kan inte se hur det går att ändra på det.

Jag vet inte hur prisbilden ser ut inom andra raser men i övrigt så var det, och är fortfarande antar jag, precis likadant inom welshrasen. Och welshavlen håller hög kvalitet i Sverige trots detta så det är knappast ponnyerna det är fel på.

Ja det är så fortfarande. Precis som du säger så håller de dessutom hög kvalitet o står sig väl på tävlingbanorna, frisk ras...så vad sjutton är det då som gör att de inte går att sälja för en vettig peng? Jo om de har DM o SM titlar.
Just nu skulle jag krasst säga att det beror på att det är så "inne" med ridponny...o att det är därför welshen fått stå tillbaka ett tag.

Ah, det är ridponnyer som gäller nu. När min familj fortfarande var aktiva så skulle alla ha irländare. Vi sålde exempelvis ett klass I-sto med placeringar i MSV hopp för ungefär hälften av vad en ung, outbildad (och ärligt talat rätt ful) valack med okänd stam från Irland gick på.

Visst är hästfolk trendkänsliga och "nya" raser går ofta för mer än motsvarande häst i en etablerad ras.. Titta bara på många av barockraserna som går för höga summor nu. Tidigare har t ex islänningar och Quarter gått för bra pengar men det har blivit mer nyanserat nu när raserna är så pass vanliga i Sverige.

Senast ändrad:

Jag vill poängtera att jag utnyttjar ingen, visserligen har jag inte alla pengar i världen, men för tex. Elsa så var dealet att jag totalt skulle betala 50tusen, plus att jag har laft nästan 30 tusen i veterinärvård och rehab under den tid jag haft henne!

Därav att min hästbudget krympte rejält nu när jag behövde leta igen, och därför var jag väldigt tacksam åter igen till mina säljare på Lööfs (precis som till Lothlorien för Elsa) att dom möjliggjorde ett köp.

Nu måste jag hinna med en buss så återkommer ikväll för resten ;)

Nej, du utnyttjar ingen. Ingen har tvingats att sälja sin häst till dig. Det är självvalt från säljarens sida. Alla är ansvariga för sina egna handlingar.

Det är inte det jag syftar på. Det jag menar är när man, utan att vara uppfödare själv, ser ner på uppfödare (inte riktat mot dig utan i allmänhet) som inte kostar på än det ena än det andra för att höja kvaliteten, kombinerat med att man sedan inte är beredd att själv ta kostnaden för det vid köpet. Varför ska man begära av någon annan det man inte vill göra själv?

Bra fråga. Har du fler bra frågor? ;)

Det går aldrig att skapa ett behov. Finns det inte folk som vill köpa arabhästar, så finns det inte. Då måste man hitta orsaken till att de inte vill det och anpassa sig efter det, om det är möjligt.

Säg att det är så att de skulle köpa araber om de var 175 i mankhöjd, då får man nog inse att det inte är möjligt, men om orsaken är att de är för dåliga exteriört, då har man något att jobba med.

Om man tror att det finns de som vill, men bara inte har upptäckt det än, så kan man lösa det med marknadsföring.

Sen kan det också vara så att hästar överlag inte prioriteras som en kostnad, och då blir det genast besvärligare. Jag menar, många lägger gärna 200-300 000 kr på en bil och det måste ju innebära att de tycker att det är värt det? Visserligen är det ett nödvändigt transportmedel också, men ta sig fram från A-B kan man ofta göra lika bra med en bil för 50 000 kr.

För det är inte så enkelt som att man bara konkurrerar med andra hästraser, man konkurrerar med en årlig semesterresa för familjen, nya datorer, bättre boende osv.

Kunskap om hur marknaden ser ut och vad som driver köpbesluten är alltid steg ett. Om man själv tycker att man har världens bästa produkt att sälja, men ingen vill köpa den till det pris man själv anser den vara värd, då får man nog inse att man är ganska ensam om att tycka att det är världens bästa produkt...

Det är världens bästa produkt... som nästan ingen vill ha!
Tyvärr. Ren hobby är det att föda upp då man som nån sade knappt ens får tillbaka betäckningsavgiften. Sad fact.

Rottweilers får dessutom oftast mer än en valp per kull

Senast ändrad av en moderator:

Ah, det är ridponnyer som gäller nu. När min familj fortfarande var aktiva så skulle alla ha irländare. Vi sålde exempelvis ett klass I-sto med placeringar i MSV hopp för ungefär hälften av vad en ung, outbildad (och ärligt talat rätt ful) valack med okänd stam från Irland gick på.

Visst är hästfolk trendkänsliga och "nya" raser går ofta för mer än motsvarande häst i en etablerad ras.. Titta bara på många av barockraserna som går för höga summor nu. Tidigare har t ex islänningar och Quarter gått för bra pengar men det har blivit mer nyanserat nu när raserna är så pass vanliga i Sverige.

Islänningar har blivit svårare att sälja nu... Halvbloden verkar stå sig i pris

Jag vill poängtera att jag utnyttjar ingen, visserligen har jag inte alla pengar i världen, men för tex. Elsa så var dealet att jag totalt skulle betala 50tusen, plus att jag har laft nästan 30 tusen i veterinärvård och rehab under den tid jag haft henne!

Därav att min hästbudget krympte rejält nu när jag behövde leta igen, och därför var jag väldigt tacksam åter igen till mina säljare på Lööfs (precis som till Lothlorien för Elsa) att dom möjliggjorde ett köp.

Nu måste jag hinna med en buss så återkommer ikväll för resten ;)

Ja hoppas VERKLIGEN du hittat din drömhäst nu. Det var ju meningen Elsa skulle vara det men nåt som ingen av oss visste eller kunde rå över kom i vägen. Sorry my friend:(

Hon visade sig vid röntgen (som jag var tvungen att vänta med tills hon hade fått fölet, och vi visste inte helt att hon var dräktig när jag kollade på henne och sen var jag ju redan kär) att hon hade en stor cysta och flera allvarliga pålagringar och måste avlivas snarast (dvs. så fort fölis är gammalt nog).
Halt på flera ben och direkt utdömd av veterinär vid undersökning, inte ens ok att ha kvar som sällskap, skulle vara för plågsamt för henne :(

Min älskling, jag hade henne ändå ganksa länge, under halva dräktigheten och upp tills inte alls så länge sen, typ...7-8 månader elelr nåt sånt.

Faktiskt så sitter jag här och tappar hakan!
Både du och säljaren framställer er som hästkunniga
och inte ha märkt ett dyft hur det stod till med hästen.
Jag beklagar verkligen och ser din goda vilja att hjälpa hästen
på alla vis. 50 000 + 30 000 för en häst som skall avlivas snarast
samt att inte ha en aning om hon är dräktig eller ej.
Hur kunde du köpa hästen?

Nej nej lugna ner dig nu ;)

JAg ÄR hästkunnig, och Elsa gick igenom en besiktning innan jag tog hem henne, men jag har alltid tyckt hon såg stel ut baktill (vilket också visade sig vara korrekt) och därför köptes hon inte, jag var fodervärd med senare köp, och hon behövde gå igenom röntgen innan köpet skulel bli av.

Att inte ajg visste att hon var dräktig förreän efter jag kollat på henne har inget med okunskap att göra, det har med att göra att hon stått på fribetäcking (där självfallet inte ajg var involverad eftersom det var innan "min tid" så att säga) och dräktighet inte fastställts när jag kollade på henne.
Dräktigheten fasttälldes och eftersom Lothlorien ville behålla fölet så var det ok med mig att genomföra köp när hon senare röntgats, eftersom jag inte behövde betala något extra för nåt som hade med dräktighet att göra.

Att hon var stel baktill troddes av både veterinär och mig och ägarna ha att göra med att hon haft en låsning från att gått omkull i hagen, vilket inte var färdigbehandlat i dåläget. Hon hade också en för smal sadel och hade fått ont av den, och därför var det helt naturligt och rimligt (med tanke på att hon gått igenom besiktning) att anta och tro att stelheten baktill var pga. det.
Sadeln ömheten försvann fort med annan sadel och behandling (massage och vila). och stelheten som sagt fanns ju en rimlig förklaring till.
Hon behandlades av massör och kiro och vet för låsningen, men eftersom hon redan var dräktig så kunde man inte behandla fullt ut, och därför som sagt fanns det hela tiden en rimlig förklaring för stelheten baktill.

Självfallet reds hon inte mycket alls, dels för att ohn var stel (skritt turer i skogen etc. innan hon blev längre in i dräktigheten, och det var rekommenderat av veterinär och kiro) och sedan fick hon stå och vara dräktig och mamma och bli ompysslad.

Hon reds inget efter fölningen, och ET var ute för behandling och full genomgång, inget onormalt hittades, båda sidorna var nu nästan helt lika i muskulatur etc.

Sedan åkte vi iväg till röntgen, och för att ta ut vargtänder (2st som itne kundes ta ut pga. dräktigheten) och till min shock så visade det sig finnas ens tor cysta och som sagt flera allvarliga pålagringar.

Nån vecka senare tog jag ut veterinär (vi hade ju inte en hälteutredning inbokad på ATG då det inte förutsetts) och böjprov gjordes, halt på två ben. Hälta höger framben innan böjning (jag måste påpeka att eftersom jag inte ahft någon anledning att sitta och longera eller jobba henne på något sätt, så märktes det inte markant nog att man såg det om man inte tog och sprang på raksträcka etc. och själv hade tillfälle att kolla. Det är svårt att se när man själv är den som leder)

Veterinär kollade på henne i mars-april och i somras, och inga hältor syntes då. (samma veterinär)
I somras fick hon en förjäklig skada på höger framben, högre upp, från en spark, och var halt. Hältan på högerframben, som syntes utan böjining kan vara från det, eller från den stora pålagringen, det går inte att veta helt enkelt, men hältan fanns inte där i somras innan sparken.

Det kan vara att dräktigheten genom tyngd etc. gjorde allt värre, och det är därför hon var synligt halt nu efter fölningen, men inte i somras när hon var dräktig. Det kan man heller inte veta.

Fakta är dock att ingen synlig hälta har funnits innan, nog att någon veterinär har anmäkt eller sett. vid flera intervaller under min tid jag haft henne.
Dock som sagt har ajg alltid tyckt ohn ser stel ut bak, vilekt är anledning till att ohn itne fått jobba något och heller inte ridits förutom i början och då bara lätt.
För denna stelhet har funnits en helt rimlig och 'ofarlig' förklaring, både enligt vet, och ET.

Jag är kunnig, och heller inte ekonomiskt dum. (inte att du sa det dock)
Jag var fullt medveten om att det skulel kosta i rehab pengar, men eftersom hon gått igenom beskitning och inte visat någon hälta så kändes det som en ok risk att ta, med tanke på att jag älskade henne och hon kunde blivit riktigt bra med tid och utbildning.
Men, jag tänkte inte köpa utan röntgen, just pga, att det fanns en stelhet och man vet aldrig så att säga, vilekt tyvärr var sant i detta fall :(.

Förövrigt så hade heller inte flertalet veterinärer under en totalperiod av 8 månader "märkt ett dyft" hur det var med en cysta, och det är antagligen för att symtomen inte fanns lika allvarligt som förrän efter dräktighetens slutfas.Och så fort några symtom fanns, även "bara" stelheten, så har i alla lägen veterinär etc. tillkallats och tagit råd från.Röntgen hade hånt tidigare, både pga. köp men också stelheten, om hon inte varit dräktig.
Så man ska inte döma innan man vet fakta om folk är kunniga eller inte.

Senast ändrad av en moderator:

Nej nej lugna ner dig nu ;)

JAg ÄR hästkunnig, och Elsa gick igenom en besiktning innan jag tog hem henne, men jag har alltid tyckt hon såg stel ut baktill (vilket också visade sig vara korrekt) och därför köptes hon inte, jag var fodervärd med senare köp, och hon behövde gå igenom röntgen innan köpet skulel bli av.

Att inte ajg visste att hon var dräktig förreän efter jag kollat på henne har inget med okunskap att göra, det har med att göra att hon stått på fribetäcking (där självfallet inte ajg var involverad eftersom det var innan "min tid" så att säga) och dräktighet inte fastställts när jag kollade på henne.
Dräktigheten fasttälldes och eftersom Lothlorien ville behålla fölet så var det ok med mig att genomföra köp när hon senare röntgats, eftersom jag inte behövde betala något extra för nåt som hade med dräktighet att göra.

Att hon var stel baktill troddes av både veterinär och mig och ägarna ha att göra med att hon haft en låsning från att gått omkull i hagen, vilket inte var färdigbehandlat i dåläget. Hon hade också en för smal sadel och hade fått ont av den, och därför var det helt naturligt och rimligt (med tanke på att hon gått igenom besiktning) att anta och tro att stelheten baktill var pga. det.
Sadeln ömheten försvann fort med annan sadel och behandling (massage och vila). och stelheten som sagt fanns ju en rimlig förklaring till.
Hon behandlades av massör och kiro och vet för låsningen, men eftersom hon redan var dräktig så kunde man inte behandla fullt ut, och därför som sagt fanns det hela tiden en rimlig förklaring för stelheten baktill.

Självfallet reds hon inte mycket alls, dels för att ohn var stel (skritt turer i skogen etc. innan hon blev längre in i dräktigheten, och det var rekommenderat av veterinär och kiro) och sedan fick hon stå och vara dräktig och mamma och bli ompysslad.

Hon reds inget efter fölningen, och ET var ute för behandling och full genomgång, inget onormalt hittades, båda sidorna var nu nästan helt lika i muskulatur etc.

Sedan åkte vi iväg till röntgen, och för att ta ut vargtänder (2st som itne kundes ta ut pga. dräktigheten) och till min shock så visade det sig finnas ens tor cysta och som sagt flera allvarliga pålagringar.

Nån vecka senare tog jag ut veterinär (vi hade ju inte en hälteutredning inbokad på ATG då det inte förutsetts) och böjprov gjordes, halt på två ben. Hälta höger framben innan böjning (jag måste påpeka att eftersom jag inte ahft någon anledning att sitta och longera eller jobba henne på något sätt, så märktes det inte markant nog att man såg det om man inte tog och sprang på raksträcka etc. och själv hade tillfälle att kolla. Det är svårt att se när man själv är den som leder)

Veterinär kollade på henne i mars-april och i somras, och inga hältor syntes då. (samma veterinär)
I somras fick hon en förjäklig skada på höger framben, högre upp, från en spark, och var halt. Hältan på högerframben, som syntes utan böjining kan vara från det, eller från den stora pålagringen, det går inte att veta helt enkelt, men hältan fanns inte där i somras innan sparken.

Det kan vara att dräktigheten genom tyngd etc. gjorde allt värre, och det är därför hon var synligt halt nu efter fölningen, men inte i somras när hon var dräktig. Det kan man heller inte veta.

Fakta är dock att ingen synlig hälta har funnits innan, nog att någon veterinär har anmäkt eller sett. vid flera intervaller under min tid jag haft henne.
Dock som sagt har ajg alltid tyckt ohn ser stel ut bak, vilekt är anledning till att ohn itne fått jobba något och heller inte ridits förutom i början och då bara lätt.
För denna stelhet har funnits en helt rimlig och 'ofarlig' förklaring, både enligt vet, och ET.

Jag är kunnig, och heller inte ekonomiskt dum. (inte att du sa det dock)
Jag var fullt medveten om att det skulel kosta i rehab pengar, men eftersom hon gått igenom beskitning och inte visat någon hälta så kändes det som en ok risk att ta, med tanke på att jag älskade henne och hon kunde blivit riktigt bra med tid och utbildning.
Men, jag tänkte inte köpa utan röntgen, just pga, att det fanns en stelhet och man vet aldrig så att säga, vilekt tyvärr var sant i detta fall :(.

Förövrigt så hade heller inte flertalet veterinärer under en totalperiod av 8 månader "märkt ett dyft" hur det var med en cysta, och det är antagligen för att symtomen inte fanns lika allvarligt som förrän efter dräktighetens slutfas.Och så fort några symtom fanns, även "bara" stelheten, så har i alla lägen veterinär etc. tillkallats och tagit råd från.Röntgen hade hånt tidigare, både pga. köp men också stelheten, om hon inte varit dräktig.
Så man ska inte döma innan man vet fakta om folk är kunniga eller inte.

AMEN! men Moa, det här är en sida där man gärna tar sig friheten att döma
Du gjorde det du kunde o ingen som kollade hästen under resans gång såg detta komma. Ibland har man helt enkelt djävlig OTUR

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 679
Senast: Ragdoll
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 355
Senast: Lady_S
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 040
Senast: Sasse
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 605
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka