Arabavel 2009/2010 forts

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabavel 2009/2010 forts

Faktiskt så sitter jag här och tappar hakan!
Både du och säljaren framställer er som hästkunniga
och inte ha märkt ett dyft hur det stod till med hästen.
Jag beklagar verkligen och ser din goda vilja att hjälpa hästen
på alla vis. 50 000 + 30 000 för en häst som skall avlivas snarast
samt att inte ha en aning om hon är dräktig eller ej.
Hur kunde du köpa hästen?

Fanns INGENTING som veterinär kunde hitta hos hästen! Hon reds, hon gick bra, utvecklades. Hon hade nåt som man (veterinär) ansåg måste varit en sladd i hagen eller nåt o det gick över o hon gick igenom (anmärkning på stelhet i länd som man trodde var en vurpa) o sen har vi på inget vis annat än medverkat till alla tester o undersökningar. Hon var clearad av veterinär o hade inte haft några som helst problem under de 8 månader hon hade som ridhäst

DU var INTE där, du vet INGET o ändå tar du dig friheten att döma! (men det är ju Buke i ett nötskal på nåt sätt)

Och som Moa säger, hästen köptes INTE utan togs på FODER i drygt 8 månader för senare köp. Moa gjorde INGET hon inte själv ville eller trodde på

Och vi alla visste att hon betäckts o troligen var dräktig. 24/8 2008 betäcktes hon bla i lösdrift. Inget dolt om det innan några kontrakt skrevs

Senast ändrad av en moderator:

*kl*

De flesta araber jag har träffat på har extremt hög smärtgräns och är dessutom ofta för "självuppoffrande" för att säga ifrån. Dessutom är de viga, smidiga och duktiga på att kompensera utan att ryttaren märker det.

Jag känner personligen till åtminstone tre cysthästar som under flera år rört sig helt normalt och i ett fall till och med mkt bra. Man (hästarna har setts av bl a domare, tränare och veterinärer) har inte haft en aning om att de hade cystor förrän det gått så pass långt att de fått pålagringar och inte har ett fräscht ben att avlasta till längre eller cystan har "exploderat" i leden.

Ett annat arabsto hade en halvgradig hälta i ett framben på böjt spår. Hon hade en allvarlig hovbensfraktur som hon snällt hade ställt upp och hoppat bana med... :(

Mitt eget sto som jag fick ta bort (sparkad av annan häst) hade en knappt märkbar hälta. Veterinärerna blev chockade när de såg hur illa det faktiskt var på röntgenplåtarna.

Islandshästar lär vara knepiga på liknande sätt.

Om en arab är lite stel är det (ursäkta språket) "serious shit".

Senast ändrad:

*kl*

De flesta araber jag har träffat på har extremt hög smärtgräns och är dessutom ofta för "självuppoffrande" för att säga ifrån. Dessutom är de viga, smidiga och duktiga på att kompensera utan att ryttaren märker det.

Jag känner personligen till åtminstone tre cysthästar som under flera år rört sig helt normalt och i ett fall till och med mkt bra. Man (hästarna har setts av bl a domare, tränare och veterinärer) har inte haft en aning om att de hade cystor förrän det gått så pass långt att de fått pålagringar och inte har ett fräscht ben att avlasta till längre eller cystan har "exploderat" i leden.

Ett annat arabsto hade en halvgradig hälta i ett framben på böjt spår. Hon hade en allvarlig hovbensfraktur som hon snällt hade ställt upp och hoppat bana med... :(

Mitt eget sto som jag fick ta bort (sparkad av annan häst) hade en knappt märkbar hälta. Veterinärerna blev chockade när de såg hur illa det faktiskt var på röntgenplåtarna.

Islandshästar lär vara knepiga på liknande sätt.

Okej
Förklaring till varför hon tidvis dundrar fram i hagen idag trots allt som är fel med henne

Ja hon fick reservationen vid besiktningen, pga. stelheten i länden (som visade sig vara pga. sadeln och inget annat. Det försvann som sagt väldigt snabbt och reservationen hade enligt försäkringsbolaget tagits bort innan köpet blivit av, då hon inte hade haft några symtom på lång tid och vet, kunde certifiera detta)

Hon hade inga ryggen, men försökringabolag kan ju såklart vilja täcka sig själva, och som sagt det var enbart en ömhet i länden, under en kort tid, som orsakade reservationen. Och inget som hade funnits vid själva köpet och heller inte kvarstått (det var redan fastställt att det skulel tas bort utan problem när röntgen gjordes)

Vad som motiverade priset?
Det är väl en självklarhet tycker jag!
Elsa skulle inte köpas förrän den var helt ok i kroppen, hon är en väldigt positiv individ vid arbete, även om hon kan vara lite trotsig på marken. Hon kommer från ett älkänt bra stuteri i Tyskland (Ismer) och har helt ok stam.
Jag som sagt olikt en del ÄR beredd att betala hyfsat bra för en häst när jag tycker den är värd det helt enkelt, sen om andra in vill det är ju en annan sak, dvs. marknaden är som den är, men om jag kan betala så snålar jag inte.
Helr ärligt så skiter jag i om en häst anses för dyr för marknadsvärde eller inte, om jag gillar den och tror på den. Sen om man kan få den billigt är ju trevligt men om jag har pengarna så prutar jag inte.
Det är motiveringen :)

Du skrev tidigare i en annan tråd att hon hade reservation på ryggen i försäkringen?
I ljuset av diskussionen om priser, så undrar jag vad som motiverade ett pris på 50 för Elsa?
Inga meriter, inte helt ok fysiskt, inte utbildad osv.

Det är nog ganska få araber som säljs för det priset, om de inte har meriter eller är topp-stammade.

Häromdagen fanns två annonser på "den stora annons sajten", två stoföl efter El Amin. Den ena kostade runt 35-40 och var från stuteriet som hade El Amin. Den andra kostade 70 tusen plus.
Det tycker jag är lite märkligt? Priserna verkar vara så godtyckliga. Typ "jag hörde att någon fick 60 så det ska jag också få".

Och hon var då i vintras inte ett FÖL utan 5 år o inriden o påbörjad träning i hoppning bla sen totalt 8 månader. Vi köpte i samma veva ett helt oinridet sto för 30 så mellan 40 o 50 är /var inte fel för en häst i påbörjad träning med ok stam. Det var ett rimligt annonseringspris tyckte vi

Moa hade dessutom, pga bra personkemi o kontakt o att vi ville att hon skulle ha hästen, ett mycket fördelaktigt kontrakt med inga till oss betalda pengar innan hon gått igenom röntgen bla.

Jo tyvärr är det ju så, hästar är så snälla, dom visar sällan hur ont dom har, är just därför jag var så försiktig och tänkte att OM mot all förmodan det är nåt mer än vad alla trodde, så är det bsät jag låter bli att jobba henne förrän vi verkligen rett ut HELT allt.
Jag har isis också, och håller med, dm är 'tuffa' sådär.

Fölen och Elsa var två olika exempel på priser på araber, jag antydde inte att Elsa hade något med fölen att göra.

Jo jag håller med, ett väldigt bra kontrakt :) och anledningen till att jag alltid kallat henne min häst är ju för att hon var min, både säljare och köpare tyckte det, även om själva köpet inte officiellt inte kunnat gå igenom eftersom röntgen inte var gjord, men det fanns ju ingen anledning att tro att hon itne skulle gå igenom liksom, och jag hade självfallet totalt avsikt (och enligt kontrakt) att ha kvar henne och köp gå igenom etc, så fort röntgen var gjord.

Jag hade henne under en lägre tid ändå och vi 'alla' ansåg henne min liksom, så är ävldigt tragiskt när det blir såhär men inget man kan göra ju tyvärr.

Aja nu ska jag inte trådkapa om Elsa mer!
Nu har ni fått förklaringar och motivieringar för just henne specifikt så det borde svara det mesta :)

Du skrev tidigare i en annan tråd att hon hade reservation på ryggen i försäkringen?
I ljuset av diskussionen om priser, så undrar jag vad som motiverade ett pris på 50 för Elsa?
Inga meriter, inte helt ok fysiskt, inte utbildad osv.

Det är nog ganska få araber som säljs för det priset, om de inte har meriter eller är topp-stammade.

Häromdagen fanns två annonser på "den stora annons sajten", två stoföl efter El Amin. Den ena kostade runt 35-40 och var från stuteriet som hade El Amin. Den andra kostade 70 tusen plus.
Det tycker jag är lite märkligt? Priserna verkar vara så godtyckliga. Typ "jag hörde att någon fick 60 så det ska jag också få".

HÄR har vi själva det som pratades om tidigare i den här tråden "inte ska de väl TRO de kan få DET för DEN hästen"
Citerar
"Det är nog ganska få araber som säljs för det priset"
MEN man tycker ju samtidigt här att priserna är på tok för låga!
Hallå!!
DUBBELDUBBELDUBBELMORAL??!

1. Hästen var besiktad utan fel med juste villkor i framtida köpekontrakt!
2. Hästen har ok stam! För avel o annat.

Om nu inriden 5-åring skulle kosta mindre än 50 ja vad ska vi då ta för fölen? 10?
Detta apropå att det tidigare idag ivrigt diskuterades om att priserna är FÖR LÅGA

Rimligt att välstammat föl kostar 25 eller över tycker jag
Är då 50 så djä### mkt för mycket för en inriden o påbörjad i träning o 5 år? De kostar MINST 10 tusen per år bara i basic uppehälle. 5 år efter 25000 borde vara 75000 isf

Det är då så förb### (´scuse my language) typiskt den här sidan o folket här att gnälla över att DE inte får vad deras hästar är värda men när NÅN ANNAN får acceptabelt pris så skriks det "FÖR DYRT" så tangenterna skallrar
grrr

Efter att ha läst det som skrivits hittills måste jag hålla med dig, Lothlorien. Det är så lätt att döma utan att veta allt och att kasta sten i glashus ....

Vill bara att du beaktar lite hur det från början framställs.
Helt kort:
Moa har betalt 50 000 kr för en sjuk häst samt att
hon också fått betala 30 000 i rehabilitering.
Efteråt har det kommit hur många förklaringar som helst varför.
Måste ju kännas bra att alla frågetecken är utredda?
Sammanfattning:
Hästen har helt dolt sina åkommor och veterinären har inte fattat att
något är fel förrän allt rasat samman.

Frågar du mig :confused:
Jag blir lätt förvirrad för du svarar tre gånger på samma inlägg.

Och jag har varken sagt bu eller bä om det är för låga eller för höga priser på araber, jag funderade bara lite över hur folk resonerar när de prissätter sina hästar.

Ja jag tycker att 50 000 kronor är dyrt för en häst som har sådana skador att hon skall avlivas. Är det konstigt? Förklaringar har kommit efteråt. Ett friskt
välstammat 5-årigt sto, god för avel och bruks samt utan exteriöra avvikelsr
skulle i mitt huvud betingat ett högre pris.

Jo, men eftersom jag är en satsande ryttare och även en välutbildad och kunnig sådan så såg Helena hellre att Elsa hamnade hos mig, än att kräva orginalpriset, vilket var högre.

edit; Självfallet kan jag inte egentligen tala för Helena (lothlorien) men eftersom jag lärt känna henne medans jag haft Elsa, och vi kom överens om varför jag fick ltie lägre pris, så känner jag mig ganska säker på att jag kan säga att det var anledningen ;)

Jag kan oxå skriva under på att araber är väldigt tåliga för smärta!

Min förra valack var halt på 3 ben, och det krävdes 3 (!!!!) veterinärbesök innan ja lyckades att övertyga dem om att bedöva lederna och på så sätt kunna se att han var halt!
Dagen vi dömde ut honom så sa veterinären efter trav på rakt o böjt spår att "det där såg ju inte så farligt ut, bara liiiiite på ena bak". När vi väl böjde honom sen så fick vi de värsta reaktionerna vi någonsin fått.... och föresten, nämde jag att han gick i passage halva tiden när han skulle trava på volt? I grimma och lös lina, kraftigt halt på 3 ben, reaktioner både högt och lågt böjprov på alla 3 benen....
Jag personligen har väldigt lätt för att se hältor.

I framtiden gör iaf jag så att om min häst blir lite stel, då beställer jag tid så fort det bara går! Kliniken jag är på nu känner mig, och de vet numera om att om jag säger att hästen är halt, så är den det, även om de inte ser nåt!

Jag kan inte fatta varför det blir så stor grej av denna hästaffär! Ingen av oss här, förutom Lothlorien och Moa, har det bittersta med den att göra.

Hur sjutton ska man få en givande diskussion på detta forum när inlägg efter inlägg handlar om att trycka till vissa personer så mycket man kan?! Har vi inte viktigare saker att avhandla?

Visst är det deras hästaffär men varför nämns den öh taget då?
Är det meningen att man bara skall blinka vidare när man läser här?
Ifrågasättande skall vara obefintligt?
Är det meningen att man bara skall ignorera en del tokerier, jag
syftar därmed överlag vad som förs fram på forumet?
Det är faktiskt valfritt att välja vad man vill lämna ut om sig, sin häst osv.

Överdriver du inte lite nu? Jag har bläddrat tillbaka i den här tråden (247 inlägg...) och kan på rak arm inte se något som skulle kunna beskrivas som att "inlägg efter inlägg handlar om att trycka till vissa personer så mycket man kan". Att Annika_L (en person...) ifrågasätter något som hon tycker verkar konstigt kan väl knappast kallas häxjakt? Jag kan inte se att det ser ut som om någon eller några är ute efter att smutskasta någon speciell.

Att sedan många skriver utan att tänka först, så att det missuppfattas och rör upp en massa onödigt damm, är väl en annan sak? Det fungerar inte så att varje inlägg tolkas oberoende av allt annat som man skrivit tidigare. Alla borde tänka lite mer på att allt man skriver ger en sammantagen bild av hur man framstår som person.

Carina på Silver Arabians

Det jag inte förstår är faktiskt vad sjutton du o Annika mfl som faktiskt har lång erfarenhet o kunskap om häst får ut av att sitta på puke bland alla andra... alltså inget illa ment alls utan tvärtom. Det kan ju inte finnas speciellt givande diskussioner för er här.
Själv har jag övergett puke till ett vad jag anser seriösare forum med betydligt mer kunnigt folk som medlemmar. Där faktiskt jag kan lära mig något nytt varje dag.
Tyvärr finns inget arabfolk där annat än jag(om jag ens får räknas till arabgruppen;)) o en till.
Visst kan man sitta här o "lära o förklara " för dem som inte kan lika mycket men hur kul är det år efter år? Visserligen kanske det kan ses som "otäckt" att själv riskera att hamna i den "okunnigas" grupp när man går till det forumet(då kunskapsnivån är mycket hög...veterinärer, hingsthållare, bland landets största uppfödare oavsett ras, mycket välutbildade ryttare, agronomer, personal från svrf osv osv), men där kan man definitivt "vidarutbilda" sig själv istället för andra här.
Enda tråden jag går in i här på forumet är i dagsläget denna... för att se hur vindarna går osv.. man blir lika ledsen varje gång. För faktum är att de som är okunniga faktiskt trycks ner rätt bra. Jag är nog inte bättre själv i den frågan för vissa saker är så otroligt okunniga o naiva att man blir arg istället.
MEN alla är ju okunniga i början.:laugh:
OCH man är aldrig fullärd... okunnigast tycker jag att det är när man slutar att försöka lära sig mer o tror att man kan allt redan.

Fast om vi nu ska ta som exempel så vart ju du upprörd över att jag sa att vissa (och då var du ju inte ens i den kategorin!) uppfödare inte är serilsa nog för min smak (inte samma sak som att dom inte är seriösa), och tyckte det var "elakt/onödigt/whatever" så att sitta och säga rakt ut och helt riktat åt mig att jag itne är hästkunnig bara för att jag inte delgedde varenda detalj och heeeeela bakgrunds historien om Elsa (i en tråd där det inte hadnlar om det, utan avel, men jag snällt nog svarade lite kort på din fråga om vad som hände henne) är väl verkligen onödigt och inte så shysst om man nu ska titta på sånt.

Känns ju ganksa löjligt att sitta och klaga över att du själv blir sårad av generella diskussioner men sen tycka att det är ok att kalla mig, specifik person, icke hästkunnig pga. att du själv inte vet alla fakta.

Jag är inte dryg nog att tro att jag vet så jävla mycket att jag sitter och gör personattacker på specifika folk baserat på et simpelt svar om en sjuk häst, eller enstaka diskussioenr på ett forum :/.
Sen att man har sina åsikter om saker och diskuterar är ju en sak men generellt så förösker jag att inte döma specifika personer elelr situationer då man sällan vet alla fakta, men det visar ju vad för slags person du är och jag kan genuint säga att jag är glad att jag itne lärt mig nåt av dig för om det är sån attityd du har så är det inget jag vill ta lärodom av, mina mentorer beter sig betydligt trevligare mot folk.

JAg tyckte det var kul och framförallt intressant att diskutera i avels trådden, men nu är jag sårad över att bli dömd och olikt dig, bli specifitk nämd och anklagad, så jag lämnar denna tråkiga tråd för man får jobba för hårt för att ens hålla igång nån vettig intressant diskussion och varför ska jag sitta och bli personligt anklagad för okunnighet när det inte ens har med tråden att göra?

Adios.

Det jag inte förstår är faktiskt vad sjutton du o Annika mfl som faktiskt har lång erfarenhet o kunskap om häst får ut av att sitta på puke bland alla andra... alltså inget illa ment alls utan tvärtom. Det kan ju inte finnas speciellt givande diskussioner för er här.

Kicki, du har helt rätt. I min enfald trodde jag väl att jag hade något att bidra med, men eftersom diskussionerna här ofta lyckas urarta i tuppfäktning på grund av missförstånd, personangrepp och ogenomtänkta inlägg, så bleknar allt man kunnat lära sig bort till förmån för ilskna försvarstal.

Till er andra, som känner er orättvist anklagade. Varför tar ni åt er? Ni känner ju ofta inte ens personen som ni känner er angripen av? Jag säger som jag brukar säga till min femtonåriga dotter; "lär dig ignorera". Och ni som känner er missförstådda; om någon missförstår vad ni försöker få fram så är det er uppgift att förklara igen. Missförstånd är alltid ett problem som den som talar måste lösa, inte den som lyssnar. Om ni undrar hur folk uppfattar er som skribenter, klicka på ert användarnamn i ett inlägg och välj "hitta fler inlägg av", för det gör alla andra...

Carina på Silver Arabians

PS Kicki, kan inte du skicka mig ett PM om forumet du pratar om. Jag måste ha missat det (läs; raderat nå't mail nå'n gång... ;)).

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 682
Senast: Ragdoll
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 355
Senast: Lady_S
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 040
Senast: Sasse
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 606
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka