Arabavel 2009/2010 forts

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabavel 2009/2010 forts

Äh, att ta med investeringar och sån smörja skall vi väl inte räkna på.
De får gå till "hobbykontot":D
För att inte prata om egen arbetstid... :D

Carina på Silver Arabians - ska göra som alla andra och starta en grupp på Facebook som heter "Vi som älskar att jobba gratis och skänka bort våra pengar till fattiga hästköpare."

...men jag älskar inte att jobba gratis:(
Jag var ironisk... ;)

Och så har jag ändrat mig. Jag startar en Facebook-grupp som heter "Vi som hellre skänker bort pengar till Rädda Barnen än sponsrar andras hobbyer, om vi nu ska syssla med välgörenhet.", istället.

Carina på Silver Arabians

Lite knapplån, svar till alla:

Nu får ni lugna ner er lite ;)

Jag har absolut inte sagt, eller menat, att det är billigare eller mindre värt att ta fram en egen hingst, och när ajg sa om att man nog får räkna med att inte tjäna pengar på avel så är det för att även väldigt framgångsrika uppfödare går sällan med stor vinst, mer "plus minus noll" när man väl räknar ihop allt.
Det vet jag eftersom jag har varit hos flertalet och dom alltid sagt detta och visat hur när jag frågat (var ju där för att lära mig om sånt här, plus själva hästarna)

Pengarna dom hade satt ju "fast" i hästarna, och odm som säljs går för större summor, men kostade också större summor att producera, precis som ni säger.

Det är ju just därför jag är realistisk när det kommer till avel, jag vet att det är supersvårt att få nån slags vinst på att avla, och därför skulle jag inte avla för att tjäna nåt på det, utan avla enbart för att jag vill tillföra nåt.
Och då eftersom jag inte skulle räkna med att tjäna nåt på det, så skulle jag heller inte leasa en hingst, om jag inte gjorde det för egen skull och för att tillföra aveln nåt, men då skulle jag räkna med att jag nog skulel få "betala för det" så att säga, eftersom det dels är svårt nog att få ston överhuvudtaget, och för att jag personligen itne skulle vara villig att ta vilka ston som helst bara för att det behövs pengar för jag leasat hingsten.
Samma med egen hingst, jag vet hur mcyekt det kostar(inte exakt, men är beredd på MYCKET pengar coh tid etc.) och skulle däröfr göra det enbart för min egen och avels skull, inte räkna på att få några pengar från det, snarare gå back faktsikt om man är realistisk. Och visst, nej det är inte så att ajg tycker man ska sponsra andra, men å andra sidan skulle jag inte föda upp många och dom jag föder upp skulle jag kunna antingen spara själv eller vara nichade nog att dom var attraktiva på marknaden, sen är det ju ingen garanti att man får ett hyfsat pris tyvärr, och det är justdärför jag inte räknar med att tjäna nåt på avel.

Sen när det kommer till att ta fram en bra hingst, så skulle jag inte åka på några shoeer i europa, för det är inget jag värderar som nåt som är värt nåt för mig elelr min hingst, så därför skulle alla showkostnader gå bort.
Vad jag dock skulle lägga pengar på är avelsvärdering, mycket utbildning, prestation, vilket förståss kostar också, min inriktning är det värt det.

Annika_L: Vaddå "lätt grym"? Vad betyder det? Jag har aldrig nånsin förespråkat eller givit medtyckande till nån slags buskavel eller något oseriöst avlande på något sätt, så det där är ju lite onödigt att hålla på och antyda att ajg "tror på flummet i busken" eller att det ska vara billigt att betäcka, det har jag ALDRIG sagt att jag godkänner eller tycker att det ska vara, snarare tvärt om!
För övrigt är det ju lika oseriöst att bara visa hingstar på shower men inte nån avelsvärdering eller ridmeritering, men där är det inte nån kritik oftast :/

Den där inställningen förstår jag verkligen inte. Jag kan acceptera att det är svårt att tjäna pengar på hästavel, men alla måste väl ändå sträva efter att gå plus minus noll? För vilken effekt får du om du går back? Jo, du sponsrar någon annans privatekonomi med dina förlustpengar.

Säg att du med alla rena uppfödningskostnader inräknat har betalat 40 000 kr när din egen uppfödning är 1 år. Om du då säljer den till någon för 30 000 kr, då hade du i själva verket lika gärna kunnat skänka köparen 10 000 kr på en gång, så hade du sluppit besväret...

ja å det värsta är att ettåringarna ofta inte går att sälja ens för 20tusen
Ja det är en hobby som KOSTAR det kan man lugnt säga

Jag är jättelugn. Jag fånar mig mest... ;)

Och inte klagar jag heller. Jag har själv valt att föda upp hästar och sist jag kollade så hade vi marknadsekonomi fortfarande.

Det är så himla enkelt som att om det inte går att ta betalt för bra uppfödda avkommor med meriterade föräldrar, så att den som har aveln som ett företag inte ens kan få tillbaka sina kostnader (och absolut inte leva på det), då finns det helt enkelt inte någon marknad.

Antingen är inte hästköparna beredda att betala för kvalitet, eller så finns det för många uppfödare och för få köpare. Det går liksom inte att resonera sig bort från det faktumet.

Vad gör man då? Jo, då får man anpassa sig. Tycker man inte att det är värt det får man sluta. Det är ingen som tvingar en att föda upp hästar. Vill man fortfarande fortsätta, så har man några val.

1. Man fortsätter att göra det man tror på oavsett vad man måste plocka ur egen ficka, för att man brinner för det (= välgörenhet).
2. Man sänker sina kostnader, eftersom det inte går att få betalt för dem (= skiter i all typ av meritering, betäcker med de billigaste hingstarna, gärna hos grannen, köper billigast möjliga foder osv...).
3. Man nischar in sig på en marknad där det går att få igen sina kostnader.

Och det är nu vi kommer till den springande punkten. Den nischen finns inte i Sverige. Och vill man verkligen tjäna bra med pengar, då ska man föda upp en showchampion (nej, det duger inte med svenska riksutställningen) och sälja den till mellanöstern eller till någon av miljonärsuppfödarna i Europa. För där finns det fortfarande pengar. Oavsett om man tycker att show är en godtagbar merit eller inte.

Det jag verkligen inte gillar, det är när potentiella hästköpare sitter på Bukefalos (ingen specificerad, den som vill får ta åt sig) och ställer krav på ditten och datten när det gäller hästar som de eventuellt kan tänka sig köpa, men inte är beredda att betala för det när de får det.

Det är självklart upp till var och en att avgöra, för jag är absolut inte ute efter ett regelverk. Jag är egentligen helt emot alla typer av "storebrorsfasoner". Jag tänkte mer så här... om jag hade en ärftlig sjukdom som jag visste att det var stor risk att mina barn skulle få och som skulle ge dem livslångt lidande, så skulle jag nog avstå från att skaffa barn. Tror jag.

Me too
Om det gick att fosterdiagnostisera skulle jag våga men inte annars

Kasta sten i glashus?

På Gnägg skriver du ju om din egen hingst som inte kan gå ute på sommaren pga den anledningen.

Jag får ursäkta min enormt dåliga läsförståelse. Jag har aldrig brustit i den tidigare men tydligen gör jag det när du skriver. Kan tillägga att jag verkligen läser inlägg innan jag svarar men ditt skrivande klarar jag uppenbarligen inte.

Det jag verkligen inte gillar, det är när potentiella hästköpare sitter på Bukefalos (ingen specificerad, den som vill får ta åt sig) och ställer krav på ditten och datten när det gäller hästar som de eventuellt kan tänka sig köpa, men inte är beredda att betala för det när de får det.

Tål att läsas igen. Och igen. Och IGEN!:devil:

Alla vettvillingar som ska köpa en supertalang, superstammad, välmeriterad, med välmeriterade och välproducerande föräldrar, röntgad, strimlad, vaccinerad, synad, testad, värderad, med minst livslång hälsogaranti och vinstgaranti... för 25000!
Snacka om EKSEMFRAMKALLANDE! :cool:

Jag tar inte åt mig men erkänner att jag kände att man utnyttjade prisläget när jag tittade på hästar 2007.
Frågade aldrig om priset på hästarna jag var intresserad av. Vissa säljare nämde själva prislappen.

För mig var priset inte avgörande o jag valde häst innan jag visste vad han kostade. Men som sagt så kände jag att de säljare som sa priset verkligen inte försökte ta rejält betalt för sina hästar (med ett undantag).

Så jag utnyttjade prisläget. O sa inte att "nej, jag vill betala mer".

// Linda

Det är självklart att som köpare vill man betala så lite som möjligt, precis som att som säljare vill man ha så mycket betalt som möjligt. Det ingår liksom i begreppet marknadsekonomi... :D

När jag har letat arab (2 ggr) har jag ungefär resonerat: "Jag har så här mkt (eller snarare lite ;) ) pengar. Vad är det bästa för mig som jag kan få för den summan och vilka egenskaper vill jag prioritera att betala för?" Ungefär.

Jag sade nej till två jättefina ston som jag gärna hade köpt en av om jag hade haft mer pengar. De var värda priset som begärdes för dem tyckte jag, min plånbok var helt enkelt för liten. Någon annan hade kanske tyckt annorlunda. Vad folk vill ha och är villiga att betala för är ju så olika.

Haha aja gör ju inget jag bara var lite förvånad att du antydde att jag om någon skulle tycka att buskavel eller liknande var något jag stödde eller ville ha, likaså billiga hingstar etc. eftersom jag snarare debatterat här om att det ska vara mer avelsvärdering, meritering och seriös avel med högre krav etc. och det är sånt jag själv skulle sikta på, även om jag sedan är realistisk nog att veta att det är supersvårt att få nån vinst på nåt avlande jag eventuellt gör, även om man är superseriös.
Är just därför jag inte skulle avla för någon vinst, som någon företagsverksamhet, för jag vet att det lönar sig sällan.
Jag riktar istället in mig på att om några år jobba som tränare där det finns en marknad att ta betalt hyfsat (konceptet 1000-1200kr/person för en timmes ridtid, med 6-8 ekipage på en heldag är välbeprövat och mest tids och penga effektivt ;) )

Jag erkänner också, att jag har fått Sando för ett ok pris, fast jag ser det inte som utnyttjande direkt, för marknaden är kass och det var marknadsvärdet liksom. Som köpare så ser man ju efter sig själv först så att säga, och jag vet att säljaren i det här fallet är glad att han hamnade hos mig eftersom hon redan visste lite vem jag är och han nu står jättenära henne så hon kan hälsa på etc. och vi kan ha bra kontakt.
Plus, eftersom jag är hyfsat satsande som ryttare så är det en pluspoäng för henne på sätt och vis, om man jämför med någon som kanske betalar samma fast hästen aldrig kommer "synas" på nåt sätt.

Aja jag är jättenöjd med honom iallafall :) Min lila prins *love*.

Jag förstår att man resonerar så som köpare och att plånboken styr köpet, men man måste också vara medveten om att om inte uppfödarna får tillbaka sina pengar så kommer det på sikt att kraftigt försämra rasens kvalitet. Det har inget att göra med om de är seriösa eller inte. När marknaden (= köparna) försvinner, försvinner även uppfödarna och de som försvinner först är företagarna som har satsat på dyr kvalitet. En ras kan inte utvecklas och förbättras på enbart hobbyuppfödare som pumpar in privata pengar av välgörenhet. Man får vad man betalar för...

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 679
Senast: Ragdoll
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 355
Senast: Lady_S
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 040
Senast: Sasse
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 605
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka