Sv: Arabavel 2009/2010 forts
Lite knapplån, svar till alla:
Nu får ni lugna ner er lite
Jag har absolut inte sagt, eller menat, att det är billigare eller mindre värt att ta fram en egen hingst, och när ajg sa om att man nog får räkna med att inte tjäna pengar på avel så är det för att även väldigt framgångsrika uppfödare går sällan med stor vinst, mer "plus minus noll" när man väl räknar ihop allt.
Det vet jag eftersom jag har varit hos flertalet och dom alltid sagt detta och visat hur när jag frågat (var ju där för att lära mig om sånt här, plus själva hästarna)
Pengarna dom hade satt ju "fast" i hästarna, och odm som säljs går för större summor, men kostade också större summor att producera, precis som ni säger.
Det är ju just därför jag är realistisk när det kommer till avel, jag vet att det är supersvårt att få nån slags vinst på att avla, och därför skulle jag inte avla för att tjäna nåt på det, utan avla enbart för att jag vill tillföra nåt.
Och då eftersom jag inte skulle räkna med att tjäna nåt på det, så skulle jag heller inte leasa en hingst, om jag inte gjorde det för egen skull och för att tillföra aveln nåt, men då skulle jag räkna med att jag nog skulel få "betala för det" så att säga, eftersom det dels är svårt nog att få ston överhuvudtaget, och för att jag personligen itne skulle vara villig att ta vilka ston som helst bara för att det behövs pengar för jag leasat hingsten.
Samma med egen hingst, jag vet hur mcyekt det kostar(inte exakt, men är beredd på MYCKET pengar coh tid etc.) och skulle däröfr göra det enbart för min egen och avels skull, inte räkna på att få några pengar från det, snarare gå back faktsikt om man är realistisk. Och visst, nej det är inte så att ajg tycker man ska sponsra andra, men å andra sidan skulle jag inte föda upp många och dom jag föder upp skulle jag kunna antingen spara själv eller vara nichade nog att dom var attraktiva på marknaden, sen är det ju ingen garanti att man får ett hyfsat pris tyvärr, och det är justdärför jag inte räknar med att tjäna nåt på avel.
Sen när det kommer till att ta fram en bra hingst, så skulle jag inte åka på några shoeer i europa, för det är inget jag värderar som nåt som är värt nåt för mig elelr min hingst, så därför skulle alla showkostnader gå bort.
Vad jag dock skulle lägga pengar på är avelsvärdering, mycket utbildning, prestation, vilket förståss kostar också, min inriktning är det värt det.
Annika_L: Vaddå "lätt grym"? Vad betyder det? Jag har aldrig nånsin förespråkat eller givit medtyckande till nån slags buskavel eller något oseriöst avlande på något sätt, så det där är ju lite onödigt att hålla på och antyda att ajg "tror på flummet i busken" eller att det ska vara billigt att betäcka, det har jag ALDRIG sagt att jag godkänner eller tycker att det ska vara, snarare tvärt om!
För övrigt är det ju lika oseriöst att bara visa hingstar på shower men inte nån avelsvärdering eller ridmeritering, men där är det inte nån kritik oftast :/