Arabavel 2009/2010 forts

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabavel 2009/2010 forts

Det handlar inte om pengar.
Min åsikt, som varit hingsthållare (travhingstar, upp emot 100 ston/år) i snart 20 år, är att ställer man en hingst till allmän avel, så gör man.
De enda ston jag nekat är såna som jag vägrar handskas med, och det har hänt 1-2 ggr.
Det har också hänt att jag rekommenderat folk att inte betäcka.
Å andra sidan har jag för det mesta alltid haft hingstar jag ansett haft hög kvalite, och därmed så gott som alltid ändå trott att avkomman blir bättre än stoet.

Nej jag bara menade när nån här tog upp om att ekonomin och inte ha råd att neka etc. och om det är pga, det man itne nekar ja då är det ju om pengar.

Sen kan man ju inte neka pga. andra anledningar också, som i ditt fall.

Det är ju självfallet ett val man som hingsthållare får göra, och alla får ju göra som dom vill, jag abra menar att jag skulle inte med gott samvete kunna bidra till att avla på tex. ston med cystor, vilket jag ju skulle om jag tillät dom bli betäckt med min hingst på min gård. Oavsett om man VET elelr inte, dvs. frågar och ädnå låter dom komma, eller inte frågar, så bidrar man ju till ett stort problem.

Det är inte nåt jag personligen skulle vilja associera min avel och avelsvärderingar med.

*KL*

Vart tog allt arabfolk vägen?? :D

Tänkte att jag skulle fråga om någon visste något om hingsten Kismet, jag har förstått på något vis att han har exporterats till Storbrittanien? Men vart? Och är han fortfarande aktiv i aveln?

Så till dig kan man komma med vilket sto som helst? förutom med travhingstarna då, för minns jag rätt så får de väl bara betäcka andra travare?

Jag personligen skulle kanske inte ta emot ett sto där kombinationen blir konstig! För att göra det extremt så säg om nån kom med ett shettissto liksom...

Däremot skulle jag kunna tänka mig, ridponny, eng fullblod, kanske travare om ägaren hade en genomtänkt avelsplan... och lite fler raser, men dessa var de som ploppade upp direkt liksom!

Nu utgår jag från arabhingstar, men det kanske framgick?

Jag har inte ens behövt fundera på det. Men jag tror inte jag skulle ta emot allt för konstiga raser.
Att däremot neka friska arabston, bara för att jag inte gillar stammen känns dumt.
Det är ju trots allt stoägaren som är kunden, och som kommer att äga fölet.

Jag personligen har mest tänkt på exteriör faktiskt!
Vilket brukar medföra att hästen varit/är halt och därför är i avel...

Men om vi pratar stam då, finns det inget du skulle neka? Halvsyskon? Helsyskon? helsyskons barn? osv osv...

Jag har ingen anning om hur jag skulle göra själv, om jag sätts i den sitsen så lär det väl märkas, men det är kul att diskutera det i vilket fall som helst!

Sen vet jag att jag drar det lite till sin spets...

Vad man sen benämner som konstiga raser, är ju lite åsiktsbetingat även det ;)

Jag har inte ens behövt fundera på det. Men jag tror inte jag skulle ta emot allt för konstiga raser.
Att däremot neka friska arabston, bara för att jag inte gillar stammen känns dumt.
Det är ju trots allt stoägaren som är kunden, och som kommer att äga fölet.

Det var u dock lite min poäng, att om man inte kollar efter tex. röntgen etc. resultat hos stona, hur vet man då att man itne bidrar till att avla på sjuka hästar?
Du kan ju inte veta att dom är friska om man inte kollar sånt liksom tänker jag.
Eller räknar du tex. ett sto som mitt förra med en större cysta och flera allvarliga pålagringar som frisk bara för att hon inte hade blivit röntgad? (eller kanske hade det men sen hypotetiskt skulel avlas på ändå. notering detta är inte fallet utan en hypotetisk situation som exempel, avels biten, dock itne cystor etc.)

Med henne vart ju det faktsitk fallet, och säkerligen samma med andra ston här o där i landet, att hon avlades på och efteråt hittades det stor cysta etc.
Nu var hingshållaren också hennes ägare så där fanns inte samma problematik med om hingsthållaren "tar emot" ston, men hälften av prblematiken fanns ändå dessvärre.

Hur ser ni allihopa på det här problemet, hur resonerar ni kring att potenciellt bidra med avel på hästar med tex. cystor elelr låt säga någon DNA sjukdom?
Som hingsthållare har man 50% ansvar tycker jag liksom.

Jag är inte hingsthållare och har inga planer på att bli det heller, så mitt svar kan bara bli teoretiskt. Och om jag har förstått det rätt är ditt resonemang helt teoretiskt det också? Det är lätt att vara skrivbordsuppfödare... Skillnaden mellan oss och CK, i det här fallet, är att hon lever i verkligheten och där är det inte lika lätt att dra gränser och ta beslut.

Mitt teoretiska resonemang är att jag skulle säga nej om en stoägare kom till mig och ville betäcka ett sto som "har en cysta i bakknät, så jag kan inte rida henne, men hon kan ju alltid bli avelssto". Jag skulle dock inte kräva att få se ett röntgenintyg på ett symptomfritt sto.

Om stoet var testad positiv för CA eller SCID så skulle jag försöka få klart för mig om stoägaren verkligen vet vad han/hon gör (vilket är troligt om stoet blivit testat, överhuvudtaget).

Om det är ett sto som, enligt mig, exteriört sett inte borde gå i avel skulle jag avråda, men inte säga nej.

Och nej, jag tycker inte att hingsthållaren är ansvarig till 50%. Jag tycker att stoägaren har hela ansvaret. Men om hingsthållaren "vet bättre" så tycker jag att han/hon har en moralisk och etisk skyldighet att upplysa stoägaren om risker och konsekvenser.

Carina på Silver Arabians

*KL*

Vart tog allt arabfolk vägen?? :D

Tänkte att jag skulle fråga om någon visste något om hingsten Kismet, jag har förstått på något vis att han har exporterats till Storbrittanien? Men vart? Och är han fortfarande aktiv i aveln?
Kismet, Kapron x AK Kastana/Naibn Moniet, uppfödare Penelope Lewenhaupt på Claestorp Stuteri, född 1984, exporterades 1997. Han visades på brittiska riksutställningen 2008 av en Mr K.R. Richards till en femte plats i klassen hingstar 17+.

Det är vad jag kan få fram efter lite snabb research på internet. Någon annan kanske har mer information? Annars kan du ju alltid kontakta Penny själv, om du är intresserad. Hon är en jättetrevlig dam. :D

Ja verkligen, jag som sagt tycker att man ska ha krav på hingstar för att dom ska få verka i avel av nåt slag. (och ston såklart också men det är ju ibland knepigare att reglera)

Vad är då viktigast, testad fri från genen för CA o SCID eller topp-poäng vid bedömning av exteriös etc?
Själv skulle jag - obs i dagsläget med all ny kunskap o testmetoder - SJÄLVKLART välja den som är icke bärare av dessa genetiska sjukdomar. Vad jag menar är att jag tycker att målet självklart borde vara FRISKA hästar framför snygga/korrekta hästar även om jag oxå vill ha en så korrekt hingst (eller sto) som möjligt.

Vi avser testa de hästar vi använder i avel nu när vi på allvar uppmärksammat detta o vet det finns tester

Och nej, jag tycker inte att hingsthållaren är ansvarig till 50%. Jag tycker att stoägaren har hela ansvaret. Men om hingsthållaren "vet bättre" så tycker jag att han/hon har en moralisk och etisk skyldighet att upplysa stoägaren om risker och konsekvenser.
:bow: Väl formulerat! :bow:

Vad jag menar är att jag tycker att målet självklart borde vara FRISKA hästar framför snygga/korrekta hästar även om jag oxå vill ha en så korrekt hingst (eller sto) som möjligt.
Jag hoppas att du inte sätter likhetstecken mellan snygg och korrekt? Snygg är en subjektiv bedömning och varierar med tycke och smak, medan korrekt exteriör är något som lång erfarenhet hos en samlad uppfödar- och domarkår (oavsett ras) bedöms ge bra hållbarhet.

Senast ändrad:

Jag hoppas att du inte sätter likhetstecken mellan snygg och korrekt? Snygg är en subjektiv bedömning och varierar med tycke och smak, medan korrekt exteriör är något som lång erfarenhet hos en samlad uppfödar- och domarkår (oavsett ras) bedöms ge bra hållbarhet.

Och där är arabernas ALLRA största problem, att de, trots att de kanske är både sabelbenta, knipta och parallellförskjutna, kan se vackra ut när de blir upprörda.

Och det är här det behövs kunskap och ett objektivt öga, för att kunna se förbi tjusigheten och verkligen se vilken individ som döljer sig bakom krökt nacke, uppspärrade näsborrar, svansen över ryggen och balanstrav. Även om man inte ska bortse helt från det heller, eftersom det är ett drag hos araben att showa och vilja visa upp sig.

*kl*

Jag har inte heller någon hingst så mitt svar är också högt hypotetiskt. Men om jag hade en hingst som var CA/SCID-bärare så skulle jag kräva testade ston (om stoägarna nu inte insåg att det var det bästa själva).

Sen vet jag att det finns en hel del hingstar i flera raser som har olika typer av "rabattsystem" för bra och meriterade ston. Som hingstägare är det ju rimligtvis ett plus att få bra ston som förhoppningsvis ger bra avkommor som i sin tur gör bra PR för hingsten. Särskilt när/om han är ung och oprövad.

Man skulle ju då som arabhingstägare t ex kunna ge rabatter för sådana ston som är friröntgade och SCID/CA-testade, högt exteriörbedömda, har sportmeriter (ev. har tidigare mkt bra avkommor) osv. Nu är det väl få arabston som är/har allt detta men något prisavdrag "per sak" kanske vore något?

Ston med cystor, CA osv bör i längden kunna ge även en bra en hingst dåligt rykte om han inte lyckas "fixa till" avkommorna. Jag tror att det kan vara smart att som hingstägare försöka minimera detta på något vis.

KL

Jag är ingen hingstägare i heller men inser att man som ägare till en arabhingst i allmän avel inte får speciellt många ston. Utställningshingstar får oftast fler än sporthingstar.
Att locka till sig de bästa med rabatter är nog bättre än att försöka begränsa bland de ca 3-5 ston man får.
// Linda

Fast ett bra sto får ju (förhoppningsvis) en mer värdefull avkomma än ett omeriterat, så att just hingsten ska sponsra tycker jag inte är självklart.

Gör en tanke: En hingst kostar 3000 kr i fölavgift. Kommer du med ett "dåligt" stammat sto får du betala dubbelt. Är hon dessutom lite skev i frambenen får du betala 10.000.
Skulle det kännas kul som stoägare?

Jag kan med gott samvete säga att vi aldrig prutat på en fölavgift, vilket uppskattats av kunderna. Folk ringer ofta och försöker pruta, men när jag förklarat en stund brukar det sluta med att de håller med mig, och väljer våra hingstar ändå.

Det är inte så kul för folk att betala 30.000 kr för ett levande föl, och sen höra att grannen betalat knappt hälften...

Kismet, Kapron x AK Kastana/Naibn Moniet, uppfödare Penelope Lewenhaupt på Claestorp Stuteri, född 1984, exporterades 1997. Han visades på brittiska riksutställningen 2008 av en Mr K.R. Richards till en femte plats i klassen hingstar 17+.

Det är vad jag kan få fram efter lite snabb research på internet. Någon annan kanske har mer information? Annars kan du ju alltid kontakta Penny själv, om du är intresserad. Hon är en jättetrevlig dam. :D

Ja det hittade jag också men där tog det stopp :crazy:

Jag frågar eftersom han var pappa till min förra arab, och den hästen var en vacker kille med ett underbart temperament.
Men Kismet verkar inte ha blivit så känd i Sverige?

Jag menar inte att man ska ta olika betalt för olika stammar.
Rabatter för fler ston o meriter ser jag inget fel i.
// Linda

Intressant att se hur andra tänker och tycker och resonerar.

Lite knapplån, lite svar.

Nej jag är inte hingsthållare, men har jobbat på stuterier och då även såklart känt ägarna som är hingsthållare och ägare, och varit där för att lära mig och delvis är det väl därför jag är ganksa hård, för att dom var det helt enkelt.
Men visst, dom höll inte på med araber och avlade mycket själva så det spelade säkertligen in, och visst, dom var inte såååå hårda som jag är, men, det är ändå dom som fått mig att ha detta tankesättet liksom.

Dock har jag en hingst, som kan hända att jag får honom godkänd här i framtiden (eller inte, har inga direkta planer på det men det skulle vara möjligt då han redan används i avel på Island ) och därför har jag ju fundera på det (även innan i åratals då jag haft en fd. avelshingst) men har kommit fram till samma svar:

Jag skulle bara avla för att jag vill tillföra nåt, och efterosm jag inte har ansett mina älskade tidigare hsätar bra nog så har jag valt att inte avla helt enkelt, och jag känner samma för mina hingstar, jag avlar ju lika mcyket som stoägarna om jag låter någon använda min hingst, jag ser inte mig själv (min hignst) som nån icke ansvarig "spermie donator" liskom, utan som delaktig i avlandet, för det är jag ju när 50% av dna komemr fånr MIN häst.
Och med det komemr ansvaret att se till att det är på friska ston tycker jag, men självfallet får ju andra känna olika, demokratisk värld etc :)

Lothlorien:
Alltså....som sagt hälsa är ju 100% viktigt, men jag skulle ju inte sitta och välja mellan dom så att säga, för om ett sto hade så dålig exteriör att jag reagerade på den så kanske jag inte skulle ta emot henne ändå, men båda är ju lika viktiga på sätt och vis känner jag.

Och för mig är ju en korrekt häst en snygg häst, men självfallet är ju korrektheten viktigare än 'snyggheten' (och dom är ju två separata saker liskom).

Så...svaret skulle väl bli att om den inte är frisk OCH hyfsat korrekt så skulle jag inte ta emot. Jag vill ha båda, men poäng är inte det viktigaste, för ett sto kan vara obedömt och jättekorrekt/korrekt nog att avla på ju.

Bewellin: Du har lite samma tankar som jag....det är ju ltie knepigt det här med rabatter etc. för det är ju bra att belöna "bra" avel liksom, folk som satsar på röntgade friska presternade korrekta ston, helst då ihop med lämplig liknande hingst, men....å andra sidan så som CK säger blir dom ju mer värda ändå, speciellt om man betäcker med en sådan hingst, så därför får ju dom stoägarna en "rabatt" i form av avlöning senare redan...

Jag skulle nog inte ge rabatt, för jag tycker såhär, att om man själv som stoägare inte förstår /tycker det är värt det att betala fullpris för en bra hingst till ett bra sto, då förstör man ju sin egen avel själv och det ska inte behövas rabatter för att övertyga en kunnig uppfödare om att det är en bra sak att avla på ett sånt sätt.
Så om man tar för att man får rabatt, och det gör skillnaden, då kanske man itne är så kunnig ändå och då lär den aveln inte funka i längden ädnå ju så är ingen ide att "ge" pengar till dom sto ägarna.

Men, visst, jag kan också se det positiva att attrahera meriterade ston till en hingst, eftersom det kan bli en 'boost' för honom i längden.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 679
Senast: Ragdoll
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 355
Senast: Lady_S
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 040
Senast: Sasse
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 604
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Stor enkel hundras med lagom driv