Arabavel 2009/2010 forts

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabavel 2009/2010 forts

*KL*

För den som är intresserad av att läsa mer om Cerebellär Abiotrifi (CA) så kommer det att finnas en artikel i nästa utgåva av SAM. Ni kan redan nu läsa den även på min hemsida. Välj: "Arabhästen" - "Genetiska defekter".

Carina på Silver Arabians

Tack Carina, den ska jag läsa så jag lär mig lite om det!:)

Jättebra skriven text. Skriven på ett så enkelt lättfattligt sätt att en tolvårig skulle förstå.

Tror denna text kommer sätta fart på testning av CA.

Själv tycker jag det är konstigt att inte Jordbruksverket gått in och krävt test av hingstar verksamma i avel, då CA är klassad som en dödlig sjukdom.

Jordbruksverket har ju gått hårt åt OLWS-bärarande hingstar att de inte ska få verka i avel. I princip alla frame overo-färgade bär denna gen - och den färgen känner man igen.

CA är inte kopplad till någon färg. Vilken arabhäst som helst kan vara bärare. Och två bärare som kombineras - då är det 25 % risk för att man får ett sjukt föl. Väldigt hög riskprocent.

Jag är inte alls insatt, men det tycks ju som att hästar man vet är bärare används flitigt ändå (WH Justice tex)?

Det måste väl ändå komma någon rekommendation om vad som är lämpligt att använda i avel om nu folk börjar testa sina avelshästar?

Nu ska jag läsa artikeln. :) Kanske finns svaret på min frågeställning där.

Jag är inte alls insatt, men det tycks ju som att hästar man vet är bärare används flitigt ändå (WH Justice tex)?

Det måste väl ändå komma någon rekommendation om vad som är lämpligt att använda i avel om nu folk börjar testa sina avelshästar?

Nu ska jag läsa artikeln. :) Kanske finns svaret på min frågeställning där.
Frågan är hur länge det har varit känt. Jag visste inte om Justice förrän han kom upp på statuslistan i september. Testet har ju bara funnits sedan förra våren.

Versace är ju SCID-bärare, men används ändå. Ägarna ställer dock krav på att stoet måste vara testad icke-bärare.

Araben har så liten genpool ändå, att jag tycker att det är korkat att ta bra individer ur aveln för att de är bärare. Om Justice ska tas ur aveln så ska det ha andra orsaker, enligt mig. Det viktiga är att man testar så att man vet vad man gör. Har man en bärare så betäcker man bara med en icke-bärare. 50% av avkommorna blir icke-bärare. Avlar man ansvarsfullt är det fullt möjligt att minska antalet bärare successivt.

Som det är nu, när nästan ingen vet något om sitt eget avelsmaterial, så är det slumpen som avgör istället.

Fast samtidigt kan jag tycka att det är lite farligt med matadoravel med hingstar som är CA/SCID-bärare (oavsett om det är "känt" eller inte).

Får de hundratals eller till och med tusentals avkommor så är väl frågan om det totala procentuella antalet bärare inom rasen ökar istället för minskar?

Jag tycker överhuvudtaget att det är farligt med matadoravel, eftersom man ökar risken för antalet bärare av allt möjligt som kanske inte är känt idag. Varför kan inte folk differentiera sig lite... :D

Vi får väl se om det reglerar sig själv till kommande säsonger, nu när det är känt att WH Justice är CA-bärare.

Lite snabb inlägg ang. ämnet.

Jag personligen tycker det är ok att avla på bärare, men bara om man då är helt noga med att bara matcha dem med icke bärare, såklart, och att dom verkligen är bra nog att tillföra nåt tilla veln, dvs. vara rejält kritisk.

Sen tycker jag inte att man ska avla enormt mcyekt på dem, hellre då att vara jättenoga och petig med vem man matchar dem med, oavsett hingst eller sto det är frågan om, men med tanke på hur många fler avkommor hingstar får så kan vi ta hingst som exempel här.
Så..en bärar hingst tycker jag då att man kan avla på, men jä*ligt selectivt, och då med dom allra bästa kombinationerna av ston, och inte för många, och självfallet ickebärare.

För övrigt tycker jag absolut att det ska införas krav att alla hingstar och ston som avlas på testas, finns ingen anledning varför inte nu när det går liskom och det ändå är så pass vanligt. Det är ju enda sättet att fortsätta avla men andå förbättra situationen.

Ja, det visar sig gång på gång att avel som ska föra rasen framåt behöver regleras ....

Ja verkligen, jag som sagt tycker att man ska ha krav på hingstar för att dom ska få verka i avel av nåt slag. (och ston såklart också men det är ju ibland knepigare att reglera)

Lite snabb inlägg ang. ämnet.

Jag personligen tycker det är ok att avla på bärare, men bara om man då är helt noga med att bara matcha dem med icke bärare, såklart, och att dom verkligen är bra nog att tillföra nåt tilla veln, dvs. vara rejält kritisk.

Sen tycker jag inte att man ska avla enormt mcyekt på dem, hellre då att vara jättenoga och petig med vem man matchar dem med, oavsett hingst eller sto det är frågan om, men med tanke på hur många fler avkommor hingstar får så kan vi ta hingst som exempel här.
Så..en bärar hingst tycker jag då att man kan avla på, men jä*ligt selectivt, och då med dom allra bästa kombinationerna av ston, och inte för många, och självfallet ickebärare.

För övrigt tycker jag absolut att det ska införas krav att alla hingstar och ston som avlas på testas, finns ingen anledning varför inte nu när det går liskom och det ändå är så pass vanligt. Det är ju enda sättet att fortsätta avla men andå förbättra situationen.

Ok, VEM väljer då ut vilka ston som ska selekteras ut för att betäckas med hingsten...? Hingstägaren förmodligen, och då undrar jag om denne är den som är mest kapabel till att se om ditt sto är en bra kombination med hingsten? Du själv kanske tror väldigt mycket på den här kombinationen och har ett sto som är icke-bärare, men vilken otur om hingsthållaren inte fattar tycke för ditt sto och väljer bort henne som kandidat till honom...

Jag tycker att man genom upplysning skall få folk att testa sina avelsdjur och genom detta kan de som inte testar att komma att ses som oseriösa, vilket i sig är bra för då får vi säkert dem att testa också. :)
Dessutom så är de flesta hästar icke-bärare och har du två icke-bärare så är avkomman automatiskt det också och behöver inte testas.

Mvh,
Anette

Jättebra skriven text. Skriven på ett så enkelt lättfattligt sätt att en tolvårig skulle förstå.

Tror denna text kommer sätta fart på testning av CA.

Själv tycker jag det är konstigt att inte Jordbruksverket gått in och krävt test av hingstar verksamma i avel, då CA är klassad som en dödlig sjukdom.

Jordbruksverket har ju gått hårt åt OLWS-bärarande hingstar att de inte ska få verka i avel. I princip alla frame overo-färgade bär denna gen - och den färgen känner man igen.

CA är inte kopplad till någon färg. Vilken arabhäst som helst kan vara bärare. Och två bärare som kombineras - då är det 25 % risk för att man får ett sjukt föl. Väldigt hög riskprocent.

Tack så mycket Anki, jag är jätteglad att du tyckte om artikeln.

CA är faktiskt inte en dödlig sjukdom, som tex SCID är, utan en häst kan mycket väl leva med CA och forskningen kommer förhoppningsvis att visa att vi bör ha en hel del dubbel-bärare som är helt utan symptom.
Detta kan endast ske genom att de får tillgång till många fler testresultat, så testa era hästar och hjälp därigenom forskningen!

Jag personligen tycker att samtliga hästar i avel - hingstar som ston - ska testas för SCID och CA iom att det finns enkla test och de kostar förhållandevis inte mycket om man tänker på kostnaden som är kring att ta fram ett föl.

Mvh,
Anette

Ecaho.jpg

Alla foton ovan är copyright Anette Mattsson.

Hmm.. om man tittar på exteriören på denna hingst... har inte han ett ganska flackt, långt och platt kors/länd?? :confused:

Hmm.. om man tittar på exteriören på denna hingst... har inte han ett ganska flackt, långt och platt kors/länd?? :confused:
1. Han är 19 år (kan har betydelse för hur rygggen är musklad).

2. Jag har lärt mig att det är svårt att se på ett foto om ett kors är platt eller inte, eftersom det är vinklarna i bäckenet som har betydelse. En hög svansansättning kan ge intryck av ett platt kors. Och ett långt kors är väl bara en fördel?

3. Jag citerar Liz Salmon igen (en person jag har stort förtroende för när det gäller exteriörkunnande):

"I thought *Ecaho was exquisite, and probably had the best legs on the Scottsdale showground. I took a photo of his front legs for future lectures on conformation—perfection. You can see his very correct, sound front legs - the long, well muscled forearms, short strong cannons with good bone, correct pastern angles, and excellent, correctly shaped front feet. He is very balanced and typey with a wonderful shoulder, short back, deep heart girth, powerful hindquarters, and great movement, but above all a very kind generous temperament. I have seen some of his excellent progeny in Europe who were equally impressive. He is a very valuable asset to breeders."

Senast ändrad:

Menar du att dagens hingstägare inte redan gör det?

De flesta hingstägare jag hörde av mig till när jag letade till Pselma frågade vad jag hade för sto, men det kan ju ha varit av rent intresse.

Men jag hopaps verkligen att hingstägare är petiga vem som får komma och betäckas ändå, och dom som inte är det ser jag som oseriösa.

Jag skulle inte låta vilket sto som helst få betäckas med min hingst, och det har heller inte nån av dom uppfödare av andra raser jag varit hos gjort.

Så, ja absolut skulle det vara hingstägaren, men som sagt så är det väl redan hoppas jag?
Sen äär det ju så att såklart en del kanske itne har kunskapen, men så är det med allt och nånstans måste man ju sätta gränser, och det är ju dom som äger hingsten liksom och hans avkommor blir ju hans rykte så det är rimligt att dom ska få välja tycker jag nog

Hingstägarna har inte så många ston att välja och vraka bland.
Enda gångerna jag HÖRT folk som nekats har det varit personligt bakom, inte för att dom selekterar ut stona.

I en intervju med J & B på O***va så stod det att dom aldrig nekat ett sto att komma.
Och kan man klandra dem när det ser ut som det gör med antal ston i avel i Sverige och om försöker livnära sig på det dom gör? Nej...

Överlag: Ston med cystor konstaterade släppts in i stuterier utan problem. Både här och där. Det är så det är! För "man kan inte skylla allt på hingsten"

Inte en enda gång har hingstägaren frågat MIG om röntgenresultat eller CA...eller SCID. Jag måste skryta upp mina egna och ibland känner jag det som om det kanske är hingsten som ska vara glad att jag kommer med mitt konstaterade friröntgade sto!

Oj alltså, tyvärr så låter det ännu värre än jag trodde då, jag trodde helt ärligt att ialalfall några hingstägare här i sverige som avlar araber nekade sånna ston, utan att det för den del är nåt personligt överhuvudtaget.

Jag förstår läget ekonomiskt etc, men jag skulle nog aldrig sälja min själ (läs viss standard/krav/rykte) för pengars skull, inte ens i sånt läge.

Jättetråkigt, ledsamt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 679
Senast: Ragdoll
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 355
Senast: Lady_S
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 040
Senast: Sasse
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 604
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka