Arabavel 2009/2010 forts

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabavel 2009/2010 forts

*KL*

Jag är egen företagare och hjälper mina kunder med marknadsföring och affärsrådgivning. Ett råd jag alltid ger är att inte försöka konkurrera med pris. Det finns alltid någon som har ekonomisk möjlighet att bjuda under dig. Konkurrenskraften måste komma från något annat. Det gäller att hitta ett unikt erbjudande som konkurrenterna inte har, som gör det värt det att välja dig istället för den billigare konkurrenten.

Jag anser att som hingsthållare måste man fundera över om man verkligen vill konkurrera om de stoägare som väljer hingst efter prislappen.

Carina på Silver Arabians

Jag hoppas att du inte sätter likhetstecken mellan snygg och korrekt? Snygg är en subjektiv bedömning och varierar med tycke och smak, medan korrekt exteriör är något som lång erfarenhet hos en samlad uppfödar- och domarkår (oavsett ras) bedöms ge bra hållbarhet.

Korrekt OCH frisk = Viktigast

Bra lynne nästan lika viktigt som ovanstående (alltså näst viktigast)

sen kommer billigast...... ääää bara skoja ;)

En fråga, vilka hingstar ffa VET vi som är testade och fria från SCID o CA? Har inte hittat så många när jag kollat på uppfödarnas hemsidor.

Fille!! :banana::bump::love:

Men han tar ju inte emot några ston :D
Eller han kanske skulle, men inte jag!

I Sverige är det väl inte så många som är testade?
Vet att Madde testade sina (Black turbo och Ege) och de ska vara funna negativa för båda!

Ang meriterade ston så är det väl oftast den som meriterat hästen som vill ta föl på den. Då är det större chans att avkomman kommer in i sporten.
Större stuterier har väl sällan sportmeriterade ston i avel (finns några undantag med galoppavel).

Utställningsston har lättare för att hitta ny ägare än ett "sportsto" när det gäller avel.
// Linda

:)Hur menar ni att en hingst ägare ska kunna neka ett sto för att hon inte är korrekt?
Måste hingst ägaen åka runt och kolla alla ston eller är det så att när jag åkt 50mil med mitt sto så tittar hingstägaren på henne vid urlastning och säger -Tyvärr, ni får åka hem hon är utåt tåad och det passar inte med min hingst.

Nej det är nog inte riktigt rätt. Det är jag som sto ägare som måste tänka.:)

Dessvärre så brukar stoägaren vara den som kanske inte tänker tillräckligt.
Det finns massor ägare som betäcker stoet för att de vill ha söta föl, för mig är inte det nåt direkt avelsmål, och därmed inte ett skäl att avla på sitt sto.

Sedan så tror jag att om hästens enda exteriöra miss är att den är utåttåad så är det en av de mest perfekta hästarna genom tiderna.

Håller nog med om det faktiskt, fast du formulerade det bättre än mig haha, just detta om att vill man verkligen ha dom stoägarna som väljer pga. pris?
Jag kan se det positiva att ge rabatter, men som sagt i slutändan så är det ju så att dom som är vettiga väljer rätt hingst oavsett priset.(rabatt)

Om en hingsthållare leasar en hingst från utlandet och betalar ca 100 000 sek för en säsong, plus uppehälle, resor, marknadsföring m.m så har man inte den ekonomiska möjligheten att sitta och sortera ut ston. Likaså om man köper in en hingst till Sverige. Bokar man flera betäckningar/semin är det klart att man får rabatt.
Tyvärr tror jag inte att det kommer att köpas in så mycket nya hingstar till Sverige då hingstägarna börjar tröttna eftersom hingstarna får alldeles för lite betäckningar..tråkigt för det är ju enbart för att gynna svenska uppfödare och göra det möjligt för alla att betäcka med en internationell hingst... Nä istället väljer de/ blir pålurade att betäcka med hingstar som inte ens rekomenderas till avel.. Skrämmande!

Mvh, Linn Tauberman

Tyvärr alldeles för sant!

Det är därför jag vill ha avelsvärdering där man får utesluta individer ur avel! Jag hoppas så innerligt att EU beslutar om det så snart som möjligt!

I dagsläget får man ju faktiskt avla på en hingst med både exem, ocd, scid, CA (och alla andra sjukdommar ni kan tänka er!) osv osv. det enda man kan hänvisa till är djurskyddsmässigt, och vi vet ju alla hur fort sånt brukar gå, och vilka enorma straff som delas ut :grin: :crazy:

Exem har jag föresten börjat höra talas om mer o mer bland araberna, börjar det bli ett problem? vad säger ni?

Jo men det var därför jag tidigare sa att det är synd att det handlar om pengar, och det förstår ajg att det gör när man leasar en hingst, men det är ju lite annorlunda ändå när det är en svensk hingst som man själv äger och man kanske inte bör räkna med att avla för pengar så att säga (för det är ju sällan det funkar).

Lollo: Exem håller jag med om att det verkar bli vanligare tyvärr, vet flertalet araber som har det, och jag kan ju säga att det finns folk som mörkar det tyvärr.

man kanske inte bör räkna med att avla för pengar så att säga (för det är ju sällan det funkar).
Den där inställningen förstår jag verkligen inte. Jag kan acceptera att det är svårt att tjäna pengar på hästavel, men alla måste väl ändå sträva efter att gå plus minus noll? För vilken effekt får du om du går back? Jo, du sponsrar någon annans privatekonomi med dina förlustpengar.

Säg att du med alla rena uppfödningskostnader inräknat har betalat 40 000 kr när din egen uppfödning är 1 år. Om du då säljer den till någon för 30 000 kr, då hade du i själva verket lika gärna kunnat skänka köparen 10 000 kr på en gång, så hade du sluppit besväret...

Att få fram en Svensk uppfödd hingst är nog lika dyrt. Först betäckningen, registrering, ha den i träning, transport/rese kostnader i tex Europa, marknadsföring..så nog handar det om pengar alltid(!) Att ta 10 000:-för en betäckning på en Svensk uppfödd hingst som har blivit champion internationelt är inte att ta i.
Men fina svensk uppfödda hingstar kommer vi också få se allt mindre av då de inte uppskattas av vårt lands arabmänniskor ( förresten uppskattas inte inköpta hingstar heller) utan därav säljs fort som attan utomlands.
Helt oförståeligt för mej!!
Själv har vi bestämt att inför nästa års betäckningar skall vi satsa på en Svensk uppfödd hingst, en Amerikansk hingst som står i Sverige samt en Europa based hingst..så det blir lite av varje.

Mvh Linn

KL
Från det ena till det andra så fick jag arabhästmagasinet i min låda idag.
Ett helt enorm arbete av Anette Mattson har lagts ned och jag tackar och bugar.

Om du ska baka finare wienerbröd, kräver du då att ica-handlaren ska sälja mjölet billigare till dig, bara för det?
Tycker du att den som bara ska sno ihop ett par enkla scones ska betala lite extra för samma mjölpåse?'

Och ska den som råkar ha lite för mycket mjöl hemma, ge det till dig typ gratis, eftersom den personen ändå bara har det ståendes i skafferiet?

Håller med dig till fullo Carina bara ett aber, du räknar väldigt snällt!
Japp, jag räknade snällt med flit. Som företagare kan man inte räkna så snällt, men om man bara tar några föl på sitt eget sto (som man i alla fall skulle ha haft som en privat hobby) så kan man se redan här att det inte går ihop.

Jo men det var därför jag tidigare sa att det är synd att det handlar om pengar, och det förstår ajg att det gör när man leasar en hingst, men det är ju lite annorlunda ändå när det är en svensk hingst som man själv äger och man kanske inte bör räkna med att avla för pengar så att säga (för det är ju sällan det funkar).
QUOTE]

Jag förstår inte ditt resonemang. Har du en aning om vad det kostar att
ta fram en bra avelshingst? Jag kan tala om för dig att det handlar
knappast om den första hingsten som ett sto får fram utan kanske att den
tionde är värd att behålla som hingst och satsa på för avelsverksamhet.
En rätt avelshingst skall ha så mycket mer av allt och inte bara ha
korrekta ben som älskas att diskuteras här utan pondus, hingstkaraktär, hanterbarhet och en jäkla bra exteriör.
Sen tillkommer meriterandet och presterandet!
Det kostar multom med pengar för ägaren även om det är en svensk hingst.
Jag blir faktiskt lätt grym av hur du resonerar.
Men det går givetvis att tro på annat, tro på flummet i busken och
ägare som aldrig vågar visa sina avelshingstar, där kan man nog
få det nästan gratis.

Ja billigt är det nog inte... jag har nog nu lagt ner ungefär 50-60 000 kr på lilla Fille, och han precis 6 månader! Jag fasar för vad slutsumman kommer gå på! Om han ens blir så bra att han få behålla kulorna, blir han det inte så finns inte en chans i världen att få tillbaks något på honom.

Äh, att ta med investeringar och sån smörja skall vi väl inte räkna på.
De får gå till "hobbykontot":D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 679
Senast: Ragdoll
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 355
Senast: Lady_S
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 040
Senast: Sasse
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 604
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Stor enkel hundras med lagom driv