Arabavel 2009/2010 forts

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabavel 2009/2010 forts

Nu vill jag inte vara taskig, och det är jag inte heller, men det är jufaktiskt bara delar av henne exteriör som är pga. felridning, det korta korset har ju alltid varit där, och hon står på högre mark med frambenen på den äldre bilden så kan mycket väl ha varit överbyggd då med.
Men om man säger att det är enbart det korta korset då, det är ändå ett ganska grovt fel i mina ögon för en ridhäst, oavsett ras, att ha. Då blir ju frågan liksom vad du vill tillföra avel med att ta föl på henne, sånna saker är svåra att ändra på bara en generation, och eftersom hon heller inte presterat (som du skrivit om ialalfall) och heller inte pappan, så liksom tänker jag att hmm...varför producera ännu en häst som inte har bra förutsättningar för att bli korrekt eller presterande.
Nog att underbart psyke är superviktigt, men det har dom flesta hästar som är bra nog att vara i avel.

Ang. hingsten så vill jag heller inte här vara taskig (och det tycker jag som sagt inte att jag är, eftersom det är ett avels diskussions forum som du valt att lägga ut info på och då kommer det alltid, och skäligt så, bli diskussioner om sånt) men han har inget vad jag skulle klassa som prestation, och psyket är säkert jättetrevligt, men sånt psyke tycker jag att alla hingstar ska ha om dom har nåt i avel att göra.
Jag har själv en hingst, ej arab, som jag lätt kan sätta upp min 6åriga dotter på som barn ponny och skutta runt i paddocken med ledare, och han går jämter stona ihop med alla andra hästar, han är gudasnäll helt enkelt, och vi har totalt ca 17 hingstar i stallet, som flertalet är avelshingstar, och flera av dom går också som kurshästar och dom är heller inga problem med på något sätt liskom.
Det är så bra hingstar ska vara så det är liksom inte nog för att avla på dom i mitt tycke, det är snarare ett minimum krav.

Det var mina två öre, jag hoppas dock självklart att allt går bra och att du inte tar det personligt, men personligen är jag hyfsat stenhård med avel och seriöshet med det så är därför jag resonerar så.

Nu föder jag inte upp araber och har inte ens ngn arab kvar men jag har följt diskussionerna länge och vet att det har varit på tapeten länge.
Det var väl uppe på avelsförbundet men vet inte hur det slutade?
Sen borde det väl ligga i uppfödarnas intresse att skydda rasen så att det goda bevaras och det svagare/bristerna minskar?

Sen kan ju var och en aktivt själva välja klass I hingstar mm:)

Jag har inte hört talas om CA tidigare men det är nog för att jag idag är aktiv inom SWB. Super att man idag kan testa! Kan CA "hoppa över" typ ligga dolt eller är det grönt om två är fria?

Jag har inte hört talas om CA tidigare men det är nog för att jag idag är aktiv inom SWB. Super att man idag kan testa! Kan CA "hoppa över" typ ligga dolt eller är det grönt om två är fria?
Hästen kan bara bli sjuk om den har två anlag (CA/CA). Det syns inget alls på hästen om den bara är bärare (N/CA). Så svar ja, det kan hoppa över generationer genom bärare. En helt fri (N/N) kan inte föra vidare något anlag, så på det viset kan det inte ligga dolt. Var det svar på din fråga?

Carina på Silver Arabians

Senast ändrad:

Det finns trots allt en del uppfödare i Sverige, både större och mindre, som gör vad de kan med CA/SCID-testning av sina hästar, röntgar för att titta efter cystor/lösa benbitar och meriterar så gott de kan efter förmåga, intresse och plånbok.

Men de är alldeles för få, de får för lite cred för det de gör (snarare skit) och i många fall får de dessutom för lite betalt för sina hästar kan jag tycka.

Jag tycker personligen att det är väldigt tråkigt när man träffar på en veterinär på hästklinik som fäller kommentaren att "araben är en så intressant ras på grund av alla sjukdomar och missbildningar". Det är ju inte i sådana sammahng man vill att rasen ska bli nämnd... :crazy:

Hmmm ja jag tror att de skulle få bättre betalt om det fanns just ett system. Idag känns det mycket som du säger att många köpare inte ens är medvetna om hur bra det är att det är klass I, prestation , friröntgat etc ..

Såg också det här med seminhingstar och ja där blir det ju lite klurigare hur man löser det. Nu vet jag inte vilka hingstar som är intressanta på import TAI el FAI men jag tolkar det ändå som att det är klasshingstar och inte klass III hingstar utan meriter som man vill betäcka med..
Det är om det är typ som för SWB att man skickar in om att hingsten ska blir godkänd så istället så kan ju den nämnden inom ARAB granska hingsten på film och foto och därefter klassindela den? Fast det är inte heller det ultimata men bättre än inget.. Ngn kanske har en mkt bättre idé där?

Men det första skulle ju vara att sålla bort de sämre hingstarna i hemlandet, med ett system så kommer det till slut att sålla bort sig själva.
Iom att man avlar på fria klass I individer så kommer hästarna bli friskare, prestera mer och bättre samt på så sätt tror jag att statusen på araben kommer att stiga och med det också priserna på araben..
Ja lite funderingar sådär på lördagskväll:)

Jag har följt denna diskussion ett tag, och måste känner jag gå in i diskussionen.
Varje ras har sina problem, och så även halvbloden.

Självklart ... har aldrig sagt är de andra raserna är problemfria. Men de flesta andra raser har iaf någon form av avelsvärdering på djuren...även om inte alla använder den för stona o avkommorna.

Sverige är medlem i WAHO (World Arab Horse Organisation) och därför måste följa WAHO’s regler. Waho’s regler innebär att alla arabhästar (med härstämning bekräftad genom DNA test) med registrerade föräldrar äger rätt att registreras i Arabhäst Registraturen.
Utan krav på ”godkännande” av fadershingsten. Det är precis samma regler för alla länder som är medlemmar i WAHO.
Man få ordna avelsvärdering om man vill men deltagande är frivilligt, inget krav. Om man vill har obligatoriskt röntgen etc. måste det vara en bestämelse från Jordbruksverket. Förr var det obligatoriskt att avelsvärdera hingstar och innan igen skulle hingstar premieras men på den tiden fanns svensk lag som reglerade hästavel. Det finns inte längre och nu är det WAHO’s regler som gäller. Det gå inte att införa kvalböcker, grå papper, rosa papper whatever, man få inte favorisera någon hingst.
Det finns och har alltid har funnits stoägare som vill inget mer än har en gullig föl, avkomma till en favoritsto och är inte intresserad av att välja ”rätt” hingst. Det måste man acceptera.
Personligen tycker jag att vägen frammåt till bättre avel är att utbilda stoägarna. Det är stoägarna som skall avelsvärderas! Genom kurser i arabhästavel.

Ja, jag förstår vad du menar. Men jag håller inte riktigt med. Jag tycker inte att det är så illa som du får det att låta. Glöm inte att det ofta är extremerna som får utrymme i media och diskussioner. Det är lätt att förledas att tro att de representerar "alla". Fast, ja, visst finns det de som är precis så extrema som du skriver. Det är en av anledningarna till varför jag håller mig till de polska blodslinjerna.

Där har vi det!! Om det är fler som jag som är såhär pass nya på detta med arab, så tittar man ju självlkart på vad "världen" tycker är vackert och vad som efterfrågas.. Och då media visar dessa extremt typade individer, så blir det ju fel.. Man får folk att tro att det är så man vill att en arab ska se ut, och då försöker man få fram det - och lite till..

Ahh.. så du är också på de polska?? Vad är det DU vill få fram?? Vilken typ av häst är ultimat för DIG?? (gärna bild som förtydligar, och om du inte har någon "perfekt" häst, så lägg några stycken och förklara vilka fördelar resp. häst har.. Det som du skulle vela ha i den ultimata araben)

Elsbehta, jag kan inte annat än hålla med dig i detta

"Personligen tycker jag att vägen frammåt till bättre avel är att utbilda stoägarna. Det är stoägarna som skall avelsvärderas! Genom kurser i arabhästavel".

Det är vi stoägare som kan ställa krav och bör utbildas. Men vägen dit,
hur skall den lösningen vara? Jag vet ju att under årens lopp så har det
funnits en hel del seminarier men tyvärr allför få deltagare.
Avelskunskap är också något som måste nötas in så tex en kurs om året
fångar nog inte upp tillräckligt.
Kostnader för kurser och resor blir även det ett dilemma.
Så hur gå till väga? Kanske ett seminarie via nätet under SAHFs
flagg? För många av SAHFs medlemmar har enorma kunskaper, eller hur?
En del av medlemsslanten skulle kunna öronmärkas för just det ändamålet.

Annika

Ahh.. så du är också på de polska?? Vad är det DU vill få fram?? Vilken typ av häst är ultimat för DIG?? (gärna bild som förtydligar, och om du inte har någon "perfekt" häst, så lägg några stycken och förklara vilka fördelar resp. häst har.. Det som du skulle vela ha i den ultimata araben)
Oj, det här har vi ju diskuterat rätt ingående ganska nyligen. Det blir lite läsning för dig men jag tror ändå att jag skickar dig till den diskussionen som börjar på sidan 57 i förra arabavelstråden. Sedan fortsätter den direkt i början av denna tråd. Jag orkar inte skriva allt igen.

Jag kan dock lägga in bilder på mina hästar, Sawanusia och Zefirka. De är mina framtida avelsston och som jag avser att bygga vidare på:

Sawanusia, född 2008, uppfödare: Anette Mattsson.

Sawanusia085.jpg
Sawanusia099.jpg

Pappa till Sawanusia är Preference (Pers x Ceremona/Algomej) och mamma är Salaterka (Elton x Sapala/Cadyk).

Bild på Preference. Bild på Salaterka.

Zefirka, född 2000, uppfödare: Michalow State Stud, Polen.

Zefirka224.jpg
Zefirka186.jpg

Pappa till Zefirka är Eldon (Penitent x Erotyka/Eufrat) och mamma är Zenobia (Endel x Zuela/Probat).

Bild på Eldon. Bild på Zenobia.

Zefirka är dräktig med Ecaho (Pepton x Etruria/Palas).

Ecaho2.jpg
Ecaho.jpg

Alla foton ovan är copyright Anette Mattsson.

Senast ändrad:

Carina, du har kommit en bra bit på väg med din avel! Är mycket imponerad av dina ston, hade gärna haft ett sådant i mitt stall ...
Jag gillar också de polska, fast jag har gjort en liten avstickare in på det egyptiska.

Carina, du har kommit en bra bit på väg med din avel! Är mycket imponerad av dina ston, hade gärna haft ett sådant i mitt stall ...
Jag gillar också de polska, fast jag har gjort en liten avstickare in på det egyptiska.
Tack! Nu återstår att se om jag lyckas förvalta och förbättra deras arv ytterligare. Jag ser det som ett personligt experiment. Jag har inget direkt behov av att bevisa något för någon, mer än för mig själv.

Jag kan inte klappa mig själv på axeln för att målmedvetet ha letat upp just de här stona eller blodslinjerna. Missförstå mig rätt, jag visste vad jag ville ha, men jag hade ändå ganska luddiga föreställningar om var jag skulle hitta det till ett pris jag hade råd med. Har man obegränsad kassa är det ju lite enklare.

Det som jag däremot är väldigt bra på är att se en möjlighet när den dyker upp och snabbt fånga den i flykten och det var så det gick till när de kom i min ägo. Man får dock vara beredd på att den taktiken inte alltid lyckas. Ibland gör man en missbedömning och den inköpta hästen utvecklas inte som man har förväntat sig. Då måste man vara beredd att sälja vidare till någon som är ute efter just den typen av häst.

Jag tror att om man vill bli riktigt framgångsrik i sin avel måste man sätta de personliga känslorna för hästarna åt sidan ibland och bara använda och behålla det som verkligen stöder ens avelsmål. Man måste inse att hästarna får det precis lika bra hos någon annan, bara det är rätt person för just den hästen.

PS Nu blev det en uppsats igen... Säg gärna till om ni tycker att jag pratar för mycket. :D

Självklart ... har aldrig sagt är de andra raserna är problemfria. Men de flesta andra raser har iaf någon form av avelsvärdering på djuren...även om inte alla använder den för stona o avkommorna.

Om du vill ha fölvisning, premieringar, avelsvädering, 3-års test, bruksprov osv i din hästras, fullblodsaraben.
Så tillfaller det dig att framföra det genom motion till den sittande styrelsen innan årsmötet, och genom den vägen genomföra detta som du saknar.

MEN det är ingenting som hindrar dig att visa dina arabsto med föl, och respektive unghästar för en sommar premiering.

Likaså har jag ALLTID frågat mig varför det aldrig kommer fram en trevlig arabhingst med en mankhöjd på ca 1,50 - 1,60 cm, och genomför ett bruksprov, så att vi halvblodsuppfödare har någon att använda för att hämta typ och förädling.

Talanger finns i Sverige, men varför vågar ingen?

Senast ändrad av en moderator:

Likaså har jag ALLTID frågat mig varför det aldrig kommer fram en trevlig arabhingst med en mankhöjd på ca 1,50 - 1,60 cm, och genomför ett bruksprov, så att vi halvblodsuppfödare har någon att använda för att hämta typ och förädling.

Talanger finns i Sverige, men varför vågar ingen?

Det finns en sådan hingst i Sverige, godkänd för halvblod, av ytterst god kvalite...Han betäcker dock väldigt få halvblodston, så jag ser inte incitamentet till att ta fram en arabhingst dit.
En mycket stor kostnad som inte kommer att betala sig.

Hur mycket kostar det att ta fram en hingst godkänd för halvblodsaveln? Säg att man vill göra det ordentligt och inte vill göra något mer än grundarbetet själv. Jag vet inte hur det normalt brukar gå till.

Men hallå...brukar du läsa här?
Jag tror alla här även om de är oense med mig i allt annat kan intyga att jag om någon tjatat om att man ska visa arabhästen. På premieringar, på 3 årstest(där även arabhästen är välkommen)kvalitets, rådgivande osv.
Jag har själv premierat mitt arabsto o hennes fölunge på Jälla i augusti.
Jag har tillsammans med 3 till gjort ett avelsvärderingssystem som vi lämnade som förslag till avelsgruppen...det togs ingen som helst notis om den. TROTS att vi hade högt "uppsattA" inom alla grenar med oss.
Jag tackade även ja till att sitta i styrelsen när jag fick en fråga om det. men jag valdes inte in på årsmötet.
Jag har tjatat om att folk kan visa sina hingstar för hbl avel o rp aveln MEN det finns inget intresse.
Jag håller med att vi behöver en bra arabhingst efter Elcatero(ja eller på en gång).
Men man ska ju också ha klart för sig hur extremt dyrt ett hbl bruksprov faktiskt är o hur liten chansen är att komma igenom.
Titta på Pamour ox som står i Danmark...han vore lysand eför hbl aveln i sverige... är godkänd för hblavel i andra förbund.
Jag startade ett "eget" arabforum för att jag ville kunna upplysa om utbildningar, nya rön, diskutera o samla alla grenar under ett tak(hoppas ni för står vad jag menar) där jag med fl även tagit upp olika sjukdomar, gjort en "kvalitetsbok", cystlista, röntgen lista o nu även en SCID o CA lista.
Jag gjorde även en hemsida för alla hingstar som löst licens..så att stoägarna lättare skulle hitta info om hingstarna... o slippa leta så.

Uppriktigt sagt så vet jag inte mer vad jag ska göra: Skicka en motion till styrelsen känns värdelöst då de lovar o lovar o inget händer o tar noll notis om det medlemmarna vill.
2006 togs det bla beslut på årsmötet att styrelsen skulle ta tag i cystproblemet...vad har hänt?
Det skulle även tas fram ett avelsvärderingsförslag (var det 2007 som det togs beslut på det?)Det tillsattes en avelsgruppsom tog fram ett förslag som sågades på årsmötet... de skulle göra ett nytt o vi hade ett avelsmöte i örebro några månader senare o inget var nytt eller omarbetat med förslaget. Även då sågades det. Vi lämnade då in vårt förslag som det inte ens tittades på. Vi har inte fått någon respons överhuvudtaget.
Hoppas hoppas att denna nya styrelse ska få något gjort..vet att det sitter fler mycket kompetenta människor i styrelsen o jag hoppas att de ska få igenom någonting. Sen kan man ju hoppas att vissa någon gång ska inse att de inte har något att ge i en styrelse.

Fö så lär det bli ett avelsvärderingskrav om EU klubbar igenom det förslag som ligger för beslut i dec 2010.
Vilket jordbruksverket tror. Så då lär vi inte kunna skylla på moderföreningar osv. Tack olov! Jag håller tummarna.

Nu blev det långt...:o

Jag skrev upp alla summor för något år sedan.
Men jag ska se om jag minns.
fas I 12500:-(exkl moms) går man vidare till fas II 12500:-(exkl moms). Sen resan dit...minst 10 dagars uppstallning o kost o logi för sig självt.Sen om man ska ha en proffs ryttare, vilket helt klart är värt att lägga ner pengarna på om man nu ska satsa så kostar dem minst 8-10000:-/mån.
Jan Brink sa så här i våras på deras öppet hus" ska vi visa en häst så vill vi ha den minst i 8 mån för att göra ett bra jobb o ett bruksprov ligger runt 130000kr i slutänden"

En bra hingst(tex bruksprovsvinnaren) kan få runt 170ston första året o då har man ju snabbt fått igen det. men tex Dalwhinnie som gjorde bruksprovet i våras ofick 60ston... en arab tror jag inte får ens 10 ston första året.

Tillägg: En arab kan gå in på prestation... då blir det billigare.
Då visas den upp exteriört, veterinärt(med röntgen) o bedöms från sina prestationer. Dessvärre är det nog bara galoppmeriter som kan intressera inom hbl aveln. tror inte distans gör det. Sen måste den anses ha tilltalande egenskaper för hbl aveln givetvis.

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 679
Senast: Ragdoll
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 354
Senast: Lady_S
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 040
Senast: Sasse
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 604
Senast: Ceta
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka