Sv: Arabavel 2009/2010 forts
Jag svara dig så gott jag kan...
Det här är lite intressant och kan kanske bli en ny diskussion? Jag vill först bara säga att jag är inte ute efter att "såga jämns med fotknölarna".
För mig är denna typ av "avel" helt utesluten och är ett klassiskt exempel på det man brukar kalla för buskavel. Det vill säga, man äger ett sto som man helt enkelt vill ha en kopia av för att man tycker så mycket om henne, med alla hennes fördelar och brister. Man betäcker henne med en hingst som man "har fallit för" av någon anledning.
Buskavel.. ja.. det måste jag själv hålla med om till punkt och pricka.. Men då mitt sto som sagt var/är ett maiden-sto (vet inte om maiden klassas till första dräktigheten eller nedkommit med föl)
JAG är inte ute efter en kopia av mitt sto, men jag känner denna hingst sen många år + en hel del frågade om en avkomma med honom efter arab, därför är fölet redan bokat...
jaa.. varför han inte är gdk.. vet faktiskt inte.. men han kom till sverige från polen i magen på sin mamma, så jag vet inte ens om han är reggad eller liknande.. Fallit och fallit, då jag har träffat ca 30st av hans avkommor, så vet jag vad han ger. Han ger bra huvud (VIKTIGT), bra typ och ffa. väldigt korrekta ben. Nej, han har inga jätte flashiga gångarter ala Briar mf, men han rör sig inte fy skam.. Hoppar med bra teknik, och går ett LA (låga programmen) dressyrprogram på klubbnivå på ca 65%.
Sen så är han även körd massor, både par, enbet och fyrspann, han går i ridskoleverksamhet (hur många hingstar skulle klara att springa runt med en nybörjare på ryggen på en liten ridbana med ston??) och även i turridningsverksamhet. Så han har ju uppenbart visat att han presterar.. hur många (ärligt nu) araber har det??
Sen tycker jag att han faktiskt kompletterar henne helt okej. Han har en bra överlinje mm...
Jag skulle gärna vilja veta vad som motiverade dig?
Har bäddat det svaret i ovan.
Varför betäcka ett sto som uppenbarligen (om man bara utgår från de bilder jag har sett på henne) har många exteriöra svagheter, som alltså måste förbättras av hingsten?
Vilka exteriöra svagheter tycker du att hon har?? Hon är svag i sin överlinje, ja, men om du hade vetet hennes bakgrund så hade du nog förstått varför hon ser ut på det viset. Kanske kort hals (betraktarens öga än en gång). mer?
Och varför välja en hingst som inte är godkänd? Varför är han inte godkänd?
Se första svaret.
Och varför avlar ägaren på honom trots att han inte är godkänd (han verkar ha ett helt gäng av avkommor...)? Hur tänkte du när du bedömde att han skulle komplettera och förbättra henne?
Delvis så är detta svaret oxå inbäddat i ovan svarat, men ang. varför hans ägare avlar på honom i den utsräckningen, DET kan bara han svara på...
Många hästar kommer till på det här viset och kommer att fortsätta att göra det vare sig man vill det eller inte. Jag är bara ute efter vad som kan motivera ett sånt beslut? Jag tror att det sällan är ekonomi, faktiskt. Kan det vara just det där att man bara önskar sig ett föl? Eller att man anser att alla ston ska få vara mamma åtminstone en gång? Eller vad är det, egentligen? Vad fick just dig att ta beslutet att betäcka henne?
Detta är jag nästan säker på att jag skrev varför i förra inlägget..
Som sagt, det var en efterfrågan från folk i närområdet, jag hade ett maidensto som jag inte bara ville "kasta 20.000kr i sjön" på och som sagt, jag tror att detta kan bli en helt okej avkomma.
Om man sedan fortsätter din tankegång, så har du nästa gång tänkt göra ett mer medvetet val av hingst, eller hur? Då börjar vi närma oss det man kan kalla ansvarsfull och medveten avel. Hur motiverar du då att använda just ditt sto i avel även i fortsättningen? Jag tror att många som börjar avla, gör det just på detta sätt. Det är nog få som tänker "nu ska jag slå mig på avel, men alla mina ston är bara skräp, så jag säljer av dem och köper ett gäng nya istället..." Typ...
Jag förstår inte riktigt frågan.. rikta gärna om den, men svara så gott jag kan..
Ja, jag ska (förhoppningsvis) betäcka om henne.. Denna gång med en "bra" hingst. inte sagt för den delen att det blir en arab.. har än inte hittat en med utseende OCH mycket prestation!!
Varför jag vill använda just mitt sto?? hmm.. jaa.. hennes stam ligger helt ismaken för vad JAG tycker om, Jag tycker att hon har ett trevligt utseende med ffa. bra bål, bra bogar, KANON ben, fina hovar och ffa. ett SUPER PSYKE!! Jag tycker inte om dagens "araber" mao. i mina ögon så ser de ut som gäddor med mops-ögon som skulle kunna ploppa ut vilken sekund som helst. halsen på TOK för högt och dessutom ett svanutseende. Dom är för taniga och har dålig med plats i bålen för lungor, hjärta och inälvor. sen benen!! (detta är väl ett kapitel i sig) krokiga, taniga, trasiga, sne och vinga!! Var går aveln någonstans?? nä.. nu blir jag iriterad så jag slutar.. annars hoppar det groooodor ur munnen på mig..