Arabavel 2009/2010 forts

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabavel 2009/2010 forts

roligt att höra Etman lovordas:)
Är på jakt efter en till häst just nu och en som är väldigt intressant är e. Etman så.. :)

Jag skall försöka få fram lite mera information om honom för att se om han kunde passa Zadira..

Jag måsta bara få checka att jag fattar rätt.
Menar du att ryggdunk av rätt personer
är ett avelsmål?

Det är väl ganska självklart att jag inte menar det! Jag menar att det är en baksida av aveln och utställningarna, att det kan vara sådant som vissa solar sig i. Att det kan vara "farligt" att ta upp vissa saker till diskussion, för att kritisera någons avel eller avelsmaterial är ofta värre än att kritisera någons barn ...

Svårt att skriva här så att det blir klart vad man menar. Lägger ner nu, det leder bara till tjafs.

Nej, det håller jag inte med om. Speciellt inte det där om hur man rider. Det har jag sett lite överallt.

Du är ju själv en av dem som ofta kommenterar exteriör eller val av hingst. Gör du bara det i arabtråden? Dessutom klagar du ofta på att "arabfolket" hanterar problem på än det ena felaktiga sättet och än det andra. Du jämför oss ofta med "halvblodsfolket" som om det är en måttstock som alla borde rätta sig efter. Varför vill du ens vara kvar i den här gruppen?

Carina på Silver Arabians

Ok??
Kommenterar jag ofta hästars exteriör??
O specifika val av hingst...mig veterligen så har jag klagat på buskavel ja o på avel med klass III hingstar. Sen frågade jag visserligen Waldorff hur hon tänkte vid val av hingst då jag tyckte det gick emot det hon skrivit att hon sökt hos häst. Men om ifrågasätta är att klaga så ja...då har jag klagat.

Ja att jag tycker att hela arabföreningen o dess urval av avelsdjur är ett skämt det har jag nog varit tydligt med.
Hbl har för mig ett föredömligt bedömningssystem med premieringar på ston o föl, rådgivande, avelsvärderningar på både ston o hingstar, avkommeprövningar genom 3 års, kvalitets o årgångschampionaten.
Hör o häpna... ingen CA, SCID eller cystor... spatt förekommer knapp o OCD fick vi snabbt bukt med när vi införde röntgen. Det förekommer än men i betydligt mindre utsträckning. Dåliga ryttare som ger sina hästar skador finns tyvärr gott om i alla raser.

Varför jag lagt ner själ o hjärta i arab...det vet jag inte... mest för att jag tycker det är så sorgligt att se en av världens äldsta o vackraste raser bli så förstörd av okunniga människor med nada vilja att lära sig.
Nu är inte det alla som är okunniga eller ovilliga att lära sig. Men rent krasst så verkar de som är kunniga ha en annan ras i botten.
Se på welsh som haft en kvalitetsbok ...du hitta inte en klass III häst i welsh... knappt en klass II.
Även shetland har fört en lysande avelsstrategi o har så gott som bara klass I individer.
När jag var på Jälla var där 7 araber. 4 av dem var klass III 3 klassI.
De var de enda Klass III hästarna den dagen.
Varför är jag kvar?? För att jag kanske trodde att jag skulle kunna göra någon skillnad...
Men du kanske tycker att är man inte nöjd med det som är så ska man hålla käften o byta ras...till fjording kanske?

Senast ändrad:

okunniga människor med nada vilja att lära sig

Det är såna här kommentarer jag menar. Jag har inte någon annan ras i botten, men tycker att jag är både villig att lära mig och ganska påläst. Jag gillar helt enkelt inte att bli ihopbuntad och generaliserad med en grupp med människor som jag inte ens känner. Det tror jag inte någon vill. Och det fungerar inte speciellt bra att skälla ut folk om man vill lära dem något.

Dessutom; alla typer av människor finns i alla grupperingar. Jag tror inte ett ögonblick på att det ser annorlunda ut inom andra raser eller arbetsplatser eller vad som helst...

Men du kanske tycker att är man inte nöjd med det som är så ska man hålla käften o byta ras...till fjording kanske?

Det där vet du mycket väl att jag aldrig skulle säga...

Nej det var Linn.

Nyss bara klagade jag o nu skäller jag ut folk när jag vill lära dem något?
Du har helt rätt Carina...vad fan gör jag i arabgruppen??
Jag har inte generaliserat...jag skrev klart o tydligt att det inte gäller alla."Nu är inte det alla som är okunniga eller ovilliga att lära sig."... så det är ju upp till dig att välja om du tar åt dig eller inte.

Nej det var Linn.

Nyss bara klagade jag o nu skäller jag ut folk när jag vill lära dem något?
Du har helt rätt Carina...vad fan gör jag i arabgruppen??
Jag har inte generaliserat...jag skrev klart o tydligt att det inte gäller alla."Nu är inte det alla som är okunniga eller ovilliga att lära sig."... så det är ju upp till dig att välja om du tar åt dig eller inte.
Jag tar inte åt mig, men du skrev faktiskt att de som var kunniga verkade ha en annan ras i botten. Det har inte jag och det mesta jag har lärt mig har jag lärt mig av andra arabuppfödare som inte heller har andra raser i botten.

Tycker du verkligen att dagens uppfödare förstör rasen så till den milda grad som du beskriver ovan? För jag säger inte emot dig om att vi har mycket som är av dålig kvalitet, det är jag väl medveten om och det är sorgligt.

Personligen så tror jag på en annan teori. Araben började importeras till Sverige i större skala först under 1960-talet. Kanske var det inte alltid de bästa exemplaren som kom in av olika anledningar. Semin var inte tillåtet på den tiden, så därför var svensk avel hänvisad till det avelsmaterial som fanns till hands. Plus en och annan hingst som leasades in ett par år i taget. Även de blev välanvända och dominerar än i dag många stamtavlor. Sedan under 80-talet, så blev det väldigt intressant att föda upp arabhästar eftersom det var oerhört lätt att sälja till höga priser. Amerikanarna slukade allt som togs fram. Det innebar säkert att det fanns en hel del oseriösa uppfödare som avlade på vad som helst, eftersom det ändå gick att sälja. Det är produkterna av den aveln vi står med i dag. Visst ska vi alla göra vårt bästa för att få bort den dåliga kvaliteten som finns, men det är inte så lätt gjort i en handvändning.

Det är väl ganska självklart att jag inte menar det! Jag menar att det är en baksida av aveln och utställningarna, att det kan vara sådant som vissa solar sig i. Att det kan vara "farligt" att ta upp vissa saker till diskussion, för att kritisera någons avel eller avelsmaterial är ofta värre än att kritisera någons barn ...

Svårt att skriva här så att det blir klart vad man menar. Lägger ner nu, det leder bara till tjafs.

Mycket möjligt att du skriver så att du inte förstår för det är väldigt underligt uttryckt...
Låt säga att man har avlat i 20 år och blir sedan inbjuden med sin häst som har en extrem arabtyp till Dubai skall man då få stämpeln "hon har avlat i 20 för att bli inbjuden till Dubai.. äntligen får hon ett rygg dunk av rätt personer och glassa runt?
Inte ,shit vad roligt för henne efter 20 år av slit och målmedvetenhet att hon får visa upp sin avkomma i Dubai. Eller har man förstört hästen då.
Sen skulle jag tycka att det var ur skoj att sitta vid samma bord som Charlie & Shirley Watts men jag tror inte att det finns dom som har det som avelsmål och förstöe hästar för den anledningen. För att kritisera andras avelsmål skall man vara väldigt duktig och erfaren och kanske någon sorts meritlista i ryggen så man vet vad man pratar om.
MVH Linn

Jag lägger till lite till ditt resonemang Carina.
Som grädde på moset blev det i början av -90-talet katastrof
med svensk ekonomi. Många stuterier gick i putten eller blev många
tvungna att sälja av sitt bestånd för spottstyvrar. Vips så blev
araberna tillgängliga för de som ville betala struntsummor.
Buskaveln sattes verkligen igång då.

Fyller på här också.
Även distansryttare blir inbjudna att tävla med sina hästar i Dubai.
(har iaf blivit)

Nu hoppar jag in igen som varit tyst länge länge:)
Det tar tid att rensa upp ja men jag förstår inte varför det skall vara så svårt att införa typen kvalitetsbok där man har röntgen krav bla? Nu läste jag att det har kommit CA också och då är det väl verkligen dax att ta tag i saker och ting annars går ju rasen fullständigt åt skogen??

I kvalboken endast klass I hingstar som är friröntgade etc.. Inför motsvarande grå papper på avkommor till de som inte är godkände eller efter kvalhingstar..
Gärna bruksprov samt viktigt att bedöma temperament!
Treårstest el fyraårstest för ston, hingstar och valacker.

Börja ngnstans!!!

Jag har följt debatten länge länge och jag undrar varför händer det inget:confused:

Såg att diskussionen angående utställningsmeriter kontra avelsvärdering var uppe på tapeten.
Gjorde för länge sedan en sammanställning över de hingstar som fått klass I på avelsvärderingen. Allas utställningsresultat hittade jag inte MEN flera av de stora utställningsaraberna fick faktiskt väldigt bra poäng på avelsvärderingen också.
utställningsresultaten kanske flera av er känner till?
2002
CLASSIC SENNA 38 (8-8-8-7-7) e Etyde u: Wazka ue: Rosseau
EL YASHMIR DK 38 (9-8-7-6-8) e: Eldorado u Welona ue: Mamluk SU
SAMSHEIK OX 38 (8-8-7-8-7) e: Sambor PL u: Cassels Genua US ue: Brusally Zbruenu US
SMASC 38 (9-8-8-7-6) e: Fax u: Smyrna ue: Dardir PL

2003
ALADDON 38 (8-7-7-8-8) e: Al Romeo u: Gowinda ue: Nimbusz
CE MAGNUM 41 (9-9-9-6-8) EN NIA PÅ BEN!!! röntgen knäled båda bak avseende cystor ua. e: Magnum Psyche u: RA Cool
Elygance US ue: Jocool
KORMANT 39 (8-8-8-6-9)röntgen knäled båda bak avseende cystor ua e: Kaiser u: Kukorica GB ue: Burkan GB UCH,CH
LIONEL 41 (8-8-8-9-8) röntgen knäled båda bak avseende cystor och osteochondros ua! e:Fakt u: Lidia DK ue: Rycerz
MARGANT 38 (8-8-8-6-8) e: Emigrant PL u: Margotka ue: Algorytm
NAFUD RAYHAN 38 (8-7-7-9-7) Röntgen knäled båda bak avseende cystor ua.e:Shahin DE u:Saghira ue Ramses NL
PARNASSOS 38 (7-8-7-8-8) Röntgen knäled båda bak avseende cystor ua. e:Orkan u:Penelope ue: Pepi PL galopp (50 starter) http://www.aramon.se/
PHAROS 38 (8-8-7-8-7) Röntgen knäled båda bak avseende cystor ua. e:Anaza El Nizr US u: Sensation ue:Shahin DE
SAKAI 40 (9-9-7-7-8) Röntgen knäled båda bak avseende cystor ua. e:Kaiser u:Sayonara ue:Neman SU
SHALOMON 39 (9-8-8-7-7) Röntgen knäled båda bak avseende cystor ua. e:Primo u:Sheba R91(?) ue:Pomar

2004
AJA SANAGOR (GB) 43 (10-9-8-6-10) e:FS Bengali DE u:Bey Santeyna US ue:Simeon Sanegor US
BARETT 38 (8-8-8-6-8) e:Metat u:Baletta ue:Figaro
CACZET 38 (8-8-7-8-7) Röntgen knäled båda bak avseende cystor ua.e: Faczet DK u:Ciara ue:Drabik PL RUCH RCH KLVRIKS
EURYTHMICS 38 (8-8-8-7-7) e:Wadim PL u:Emancypacja PL ueFalsyfikat PL
NAPRAPAT 39 (9-8-7-7-8) e:Kaiser u:Notaria ue:Garanti
PIRATEN 42 (10-9-8-7-8) e:Endel PL u:Poreka ue:Probat BIS, UCH, galopp polen

2005
ARPEGGIO 39 (9-8-7-8-7) e:L.M. Limaal AT u:Florence ue:Nimbusz GULD, KLVNRIKS
BEY GALI 41 (9-9-8-7-8) e:FS Bengali DE u:Aja Bey Khateyna GB ue:Ali Khalil GB
EL AMIN 41 (9-9-8-8-7) e: Psytadel US u:RA Cool Elygance US ue:Jocool RWCH
GIRLAN BEY 41 (9-9-7-7-9) e:Pesal PL u:Gracja-Bis PL ue: Monogramm US PNJCH,top Five, REuJCH, UDCH mm
HS EXEMPLAR 38 (7-7-7-8-9) e:Eukaliptus PL u:Elektra PL ue:Palas GULD
MAMBA 39 (9-7-7-7-9) e:Om El Tanam u: Mulsanne GB ue Crusader
PREMIER 41 (9-9-7-7-9) e:Monogramm PL u:Premiera PASB ue:Piechur PLAHSB galopp, Top Ten WCHx3, RNECH
WAHKUL 38 (8-8-8-6-8) e:Kulak DK u:Wolga ue:Mamluk galopp, UCH, UNCH

Det tar tid att rensa upp ja men jag förstår inte varför det skall vara så svårt att införa typen kvalitetsbok där man har röntgen krav bla? Nu läste jag att det har kommit CA också och då är det väl verkligen dax att ta tag i saker och ting annars går ju rasen fullständigt åt skogen??

I kvalboken endast klass I hingstar som är friröntgade etc.. Inför motsvarande grå papper på avkommor till de som inte är godkände eller efter kvalhingstar..

Börja ngnstans!!!

Jag har följt debatten länge länge och jag undrar varför händer det inget:confused:
Jaaa, vad ska man säga. Det är en jättebra idé, men jag resonerar så att om man vill förändra något så måste man nog engagera sig lite mer än bara skriva det på Bukefalos. Gå på årsmöten och sitta i styrelsen eller anmäla sig till avelsgruppens referensgrupp när de frågar efter intresserade. Jag har inte tid med det, så därför kräver jag inte att andra ska fixa det åt mig heller.

PS Fast CA har funnits sedan mitten av 1800-talet, det är inget nytt, men det har bara funnits en test i 18 månader, så det är inte förrän nu man kan göra något åt det.

En till som fått klass I på avelsvärdering.

SHAH HABIB 38 p (8-8-8-7-7) född 2005 e. Elcatero (SE) - u. Shananaa (SE) e. Figaro PL
(Har 11 starter i galopp i Polen 2008 och 5 i Sverige 2009).

shah_habib_25apr2009_625.jpg

Foto: Anki Lundberg, 25 april 2009

Etman – enda hingsten i landet som blivit både Svensk rikschampion och Årets Arab i galopp (1992 respektive 1994).

norr13.jpg

Foto: Anki Lundberg, 19 juni 2005

Jovisst är det bra inte tu tal om det men det blir också bara en knapp lösning
eftersom vi bl.a importerar semin.
I de flesta andra länder avelsvärderas inte hingstarna.
Hur skall den delen lösas.

Jovisst är det bra inte tu tal om det men det blir också bara en knapp lösning
eftersom vi bl.a importerar semin.
I de flesta andra länder avelsvärderas inte hingstarna.
Hur skall den delen lösas.
Fast har hon inte rätt i att många av "buskavelshingstarna" i Sverige skulle sållas bort då?

Hur gör man inom andra raser där det finns en kvalitetsbok? Hur godkänns seminhingstar från andra länder? Är det samma krav inom rasen i alla länder? Hur enades man i så fall om det?

Börja ngnstans!!!

Här håller jag fullständigt med dej!:bow::bow::bow:
Detta borde ligga i varje uppfödares intresse eftersom att jag antar att man vill sälja en kvalitetshäst för bra pengar??

Håller med om att det är för låga krav på arabhingstarna.

Det går tretton på dussinet av arabhingstar i dag eftersom alla hingstar som är registrerade som araber kan användas i avel. Vill man locka med någonting mer så kan man ju visa sin arabhingst för ridponny- eller angloavel - här släpps inte kreti och pleti in hur som helst.

Aydin är godkänd för ridponnyavel och det på sina hoppmeriter och sin exteriör. Även Shalamon är godkänd för ridponnyavel, men han är inte kvar i landet.

Om El Tanam som har blivit Svensk Rikchampion och Norsk Rikschampion reserv godkändes på sin exteriör och löshoppning.

Elcatero är godkänd på exteriör och sina galoppmeriter.

Luxor som innehar en ECAHO-stjärna och som bland annat blivit guldbelönad på All Nations Cup i Aachen har godkänts på exteriör och sina resultat i dressyr.
luxor_ox_446h.jpg

Luxor på Örsta Kulle, Kumla. Foto: Anki Lundberg, 9 april 2005.

Det finns trots allt en del uppfödare i Sverige, både större och mindre, som gör vad de kan med CA/SCID-testning av sina hästar, röntgar för att titta efter cystor/lösa benbitar och meriterar så gott de kan efter förmåga, intresse och plånbok.

Men de är alldeles för få, de får för lite cred för det de gör (snarare skit) och i många fall får de dessutom för lite betalt för sina hästar kan jag tycka.

Jag tycker personligen att det är väldigt tråkigt när man träffar på en veterinär på hästklinik som fäller kommentaren att "araben är en så intressant ras på grund av alla sjukdomar och missbildningar". Det är ju inte i sådana sammahng man vill att rasen ska bli nämnd... :crazy:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 679
Senast: Ragdoll
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 354
Senast: Lady_S
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 040
Senast: Sasse
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 603
Senast: Ceta
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka