Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag måsta bara få checka att jag fattar rätt.
Menar du att ryggdunk av rätt personer
är ett avelsmål?
Nej, det håller jag inte med om. Speciellt inte det där om hur man rider. Det har jag sett lite överallt.
Du är ju själv en av dem som ofta kommenterar exteriör eller val av hingst. Gör du bara det i arabtråden? Dessutom klagar du ofta på att "arabfolket" hanterar problem på än det ena felaktiga sättet och än det andra. Du jämför oss ofta med "halvblodsfolket" som om det är en måttstock som alla borde rätta sig efter. Varför vill du ens vara kvar i den här gruppen?
Carina på Silver Arabians
okunniga människor med nada vilja att lära sig
Men du kanske tycker att är man inte nöjd med det som är så ska man hålla käften o byta ras...till fjording kanske?
Jag tar inte åt mig, men du skrev faktiskt att de som var kunniga verkade ha en annan ras i botten. Det har inte jag och det mesta jag har lärt mig har jag lärt mig av andra arabuppfödare som inte heller har andra raser i botten.Nej det var Linn.
Nyss bara klagade jag o nu skäller jag ut folk när jag vill lära dem något?
Du har helt rätt Carina...vad fan gör jag i arabgruppen??
Jag har inte generaliserat...jag skrev klart o tydligt att det inte gäller alla."Nu är inte det alla som är okunniga eller ovilliga att lära sig."... så det är ju upp till dig att välja om du tar åt dig eller inte.
Det är väl ganska självklart att jag inte menar det! Jag menar att det är en baksida av aveln och utställningarna, att det kan vara sådant som vissa solar sig i. Att det kan vara "farligt" att ta upp vissa saker till diskussion, för att kritisera någons avel eller avelsmaterial är ofta värre än att kritisera någons barn ...
Svårt att skriva här så att det blir klart vad man menar. Lägger ner nu, det leder bara till tjafs.
Jaaa, vad ska man säga. Det är en jättebra idé, men jag resonerar så att om man vill förändra något så måste man nog engagera sig lite mer än bara skriva det på Bukefalos. Gå på årsmöten och sitta i styrelsen eller anmäla sig till avelsgruppens referensgrupp när de frågar efter intresserade. Jag har inte tid med det, så därför kräver jag inte att andra ska fixa det åt mig heller.Nu hoppar jag in igen som varit tyst länge länge
Det tar tid att rensa upp ja men jag förstår inte varför det skall vara så svårt att införa typen kvalitetsbok där man har röntgen krav bla? Nu läste jag att det har kommit CA också och då är det väl verkligen dax att ta tag i saker och ting annars går ju rasen fullständigt åt skogen??
I kvalboken endast klass I hingstar som är friröntgade etc.. Inför motsvarande grå papper på avkommor till de som inte är godkände eller efter kvalhingstar..
Gärna bruksprov samt viktigt att bedöma temperament!
Treårstest el fyraårstest för ston, hingstar och valacker.
Börja ngnstans!!!
Jag har följt debatten länge länge och jag undrar varför händer det inget
Fast har hon inte rätt i att många av "buskavelshingstarna" i Sverige skulle sållas bort då?Jovisst är det bra inte tu tal om det men det blir också bara en knapp lösning
eftersom vi bl.a importerar semin.
I de flesta andra länder avelsvärderas inte hingstarna.
Hur skall den delen lösas.
Här håller jag fullständigt med dej!Nu hoppar jag in igen som varit tyst länge länge
Det tar tid att rensa upp ja men jag förstår inte varför det skall vara så svårt att införa typen kvalitetsbok där man har röntgen krav bla? Nu läste jag att det har kommit CA också och då är det väl verkligen dax att ta tag i saker och ting annars går ju rasen fullständigt åt skogen??
I kvalboken endast klass I hingstar som är friröntgade etc.. Inför motsvarande grå papper på avkommor till de som inte är godkände eller efter kvalhingstar..
Gärna bruksprov samt viktigt att bedöma temperament!
Treårstest el fyraårstest för ston, hingstar och valacker.
Börja ngnstans!!!
Jag har följt debatten länge länge och jag undrar varför händer det inget