Arabavel 2009/2010 forts

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabavel 2009/2010 forts

Ja, då är det ju ganska lätt att förstå att det inte är någon som satsar. Det är som du säger inte så troligt att man får speciellt många ston. Och är man då "egentligen" arabuppfödare så blir det genast helt ointressant, när det inte ens går att få tillbaka det man investerat.

Då är det väl bra att göra som du istället; köpa (eller låna, vilket inte borde vara omöjligt) ett lämpligt arabsto och betäcka det med en bra halvblodshingst och ta det vidare därifrån.

Carina på Silver Arabians

Himla trisst är det ska vara så dyrt!
Om man gör som elcatero då och kommer in på meriter?
Hur mkt meriter är det som det handlar om då?
Är det mkt vinster det handlar om eller är det antalet starter utan skador? antalet säsongen?

Jag tror iaf att den vägen är lättare att gå för en arabhästägare iaf.
Iomed att man antagligen inte skulle tjäna några direkta pengar på att avelsvärdera för halvblod...

Jag tror som Carina att ska vi få in bra arabblod i hblavelsn så är det lättaste sättet att gå via ett bra arabsto.
Du har ju et tkimmis ;). Du hörde ju vad de ansåg om ditt sto på det andra forumet. Hon skulle passa jättebra i både anglo o hbl aveln. =)
MEN en bra arabhingst skulle givetvis hinna få mer avkommor i hblaveln o göra ett mer "avtramp" så att säga.
Det skulle ju vara intressant att veta hur många ston Pamour fått som inte varit arabston. Han är ju godkänd i flera avelsförbund.

Skulle vilja tipsa om Unga Uppfödare. Alla mellan 16-25 år kan bli medlemmar där gratis.
Där utbildas unga uppfödare i bla visa häst för hand, exteriör, val av hingst osv...några har även varit utomlands i år o tävlat för sverige mot andra unga uppfödare från andra länder.
Om jag var ung hade jag inte tvekat att vara med på detta(mina båda döttrar är).
Det spelar ingen roll vilken ras man hör till utan det är grundfakta o grundutbildning.
De har en egen hemsida : http://www.ungasvh.se/ gå in o läs mer där.

Man kan dessutom tilldelas en egen "mentor" som är en erfaren uppfödare som ställer upp o hjälper till.
Visst det är ASVH som arrangerar detta men årets pris till bästa unga uppfödare gick till en tjej som föder upp shetland.

Vill bara inflika att hon som startade upp unga uppfödare är Maria Edle´n som var en av dem som var med o utvecklade vårat förslag om avelsvärdering för arab. Det är även hon som svarar på frågor ang foder o genetik på arabhingstars forum.

Senast ändrad:

Haha jo jag vet... Vi får väl se vad som händer, jag tycker ju avel är himla roligt, och jag blir bara mer och mer trött på araberna faktiskt, så det är fullt möjligt att jag sätter in Pselma i halvblodsavel istället.

Men det är just det med avtramp som du säger som får mig att tveka på det faktiskt. Jag skulle inte ha nåt emot att avelsvärdera Fille för halvblod, om det kostade sisodär 10% av vad det gör... :p (om han nu skulle bli bra, ska vi lägga till med!!)

Det svenska bruksprovet är dyrt och i mina ögon inte riktigt "fair" för de unga hingastarna. Jag förespråkar de test som ligger på 70 dagar där även hingstens temperament och samarbets vilja bedöms, och har jag inte helt fel så kan även arabhingstar göra detta prov i Tyskland på Marbach.
Och jag vet bara vad kostnaden ligger på ett 70 dagars prov med uppstallning och ryttare samt själva provet, genom hannoveranar Verbandet och det stannar på 25 000 kronor ungefär.

Om ni går in på Marbach´s hemsida, så kan ni läsa om det.

Jag skrev upp alla summor för något år sedan.
Men jag ska se om jag minns.
fas I 12500:-(exkl moms) går man vidare till fas II 12500:-(exkl moms). Sen resan dit...minst 10 dagars uppstallning o kost o logi för sig självt.Sen om man ska ha en proffs ryttare, vilket helt klart är värt att lägga ner pengarna på om man nu ska satsa så kostar dem minst 8-10000:-/mån.
Jan Brink sa så här i våras på deras öppet hus" ska vi visa en häst så vill vi ha den minst i 8 mån för att göra ett bra jobb o ett bruksprov ligger runt 130000kr i slutänden"

En bra hingst(tex bruksprovsvinnaren) kan få runt 170ston första året o då har man ju snabbt fått igen det. men tex Dalwhinnie som gjorde bruksprovet i våras ofick 60ston... en arab tror jag inte får ens 10 ston första året.

Tillägg: En arab kan gå in på prestation... då blir det billigare.
Då visas den upp exteriört, veterinärt(med röntgen) o bedöms från sina prestationer. Dessvärre är det nog bara galoppmeriter som kan intressera inom hbl aveln. tror inte distans gör det. Sen måste den anses ha tilltalande egenskaper för hbl aveln givetvis.

Jag är ledsen, om jag nu trampar er på tårna. Man kan inte se allt bara i svart och vitt, det finns gråa zoner också.
TROR man på sin hingst och den är bra så satsar man, men skall man bara ge sig in i utmaningar där man skall få tillbaka det man har satsat, då skall man nog byta hobby.

Man kan be en profisionell tränare titta på hingsten, eller lämna iväg den på en månad, för att sedan diskutera igenom hingsten med tränaren.
Anser han/hon att han har kvaliteter så utgår man ifrån det, och jobbar emot framtiden.

Om hingsten endast får 10 ston, hänger trots allt på dig som hingst ägare. Ställer du han på semin så kan han vara intressant för tex; halvblod, fullblod, ponny, trakehner osv. Det hänger på hur du matchar honom......

Visst är det så, men är man arabuppfödare så kanske man hellre väljer att matcha den inom den arabiska fullblodsrasen. Det kan vara en nog så stor utmaning med höga insatser. Man kanske helt enkelt inte har något intresse av att "frälsa världen" för övrigt.

Carina på Silver Arabians - som inte ska ha egen hingst alls... ;)

Okey halvblodsavel är dyrt om hingsten ska göra bruksprov - mycket pengar att lägga ut och liten chans att bli godkänd. Däremot kan de gå in på prestation. (Jag tror att Parnassos skulle ligga bra till med sin mankhöjd, klass I-exteriör och sina banrekord på galoppen).

Elcatero har gått in på sin prestationer i galopp - han har varit Årets Arab i galopp tre år på raken och sedan fått Elit i galopp. Han har ej gjort de bruksprov som halvbloden gör, men han har visat gångarter under ryttare samt fått klass I-extriört.

Men ingen kan väl påstå att det är för dyrt att prova få igenom en arabhingst för angloavel. Det kostar under 1.500 kr att anmäla till avelsvärdering. Har du en 3-åring ska du ha förberett den väl för löshoppning innan.

Har du en 4-åring ska den hoppas uppsuttet. För att gå igenom ska de också få klass I-exteriört och visa gångarter både ridna och vid hand. Äldre arabhingstar går in på prestation - både galopp, distans, dressyr, hoppning och fälttävlansmeriter räknas - de ska även få klass I-exteriört.

Alltså det kostar inget mer än om man väljer att avelsvärdera för arab. Man kan avelsvärdera för både arab och angloarab vid samma tillfälle - exempelvis så skedde det med Om El Tanam år 2000.

När ni lägger upp avelsplaner för era ston, hur går funderingarna då? Forskar ni i hur olika linjer passar ihop temperamentsmässigt t ex? Är det stammen som har det sista avgörandet eller är det stoets och hingstens "samstämmighet" utseendemässigt? Hur viktigt är det att hingsten har presterat till exempel?

Frågar av rent intresse, intressant att höra hur andra tänker.

Så här tänker jag nu, därmed inte sagt att jag alltid har gjort det, eller alltid kommer att göra det. Man lär sig så länge man lever...

Forskar ni i hur olika linjer passar ihop temperamentsmässigt t ex?
Ja.
Är det stammen som har det sista avgörandet eller är det stoets och hingstens "samstämmighet" utseendemässigt?
Båda ska stämma. Det vill säga; jag tittar mycket på hur hingsten har nedärvt sig med olika typer av ston och olika blodslinjer. Jag vill dessutom att hingsten ska ha alla stoets styrkor, men inga av hennes svagheter.
Hur viktigt är det att hingsten har presterat till exempel?
Jag väljer polska hingstar som har valts ut av de polska statsstuterierna som beskällare. Jag anser att de vet vad de håller på med. I det ingår bland annat att testa dem på galoppbanan.

*KL*

För den som är intresserad av att läsa mer om Cerebellär Abiotrifi (CA) så kommer det att finnas en artikel i nästa utgåva av SAM. Ni kan redan nu läsa den även på min hemsida. Välj: "Arabhästen" - "Genetiska defekter".

Vilken bra artikel. Vad duktig hon är Anette.
Bra att du lade ut den så att dem som inte har SAM också har chansen att få lära sig om sjukdomen. =)
Jag ska beställa hem 3 test till mina araber. Det var ju inga pengar att prata om.

Vilken bra artikel. Vad duktig hon är Anette.
Bra att du lade ut den så att dem som inte har SAM också har chansen att få lära sig om sjukdomen. =)
Jag ska beställa hem 3 test till mina araber. Det var ju inga pengar att prata om.
Det gör du rätt i! Det är både snabbt gjort och (förhållandevis) billigt.

Ville testa hur lätt det var först så jag beställde till en.
Betalade med visa o fick det mailat till mig direkt.
Ryckte 30tal hårstrån från svansen o postade. Så nu får vi se hur fort det går.
Kostade 50$(356.62SEK) sen porto 28 kr. Så 384 kr totalt. Billigt tycker jag. Det borde alla som avlar ha råd med.

Kostade 50$(356.62SEK) sen porto 28 kr. Så 384 kr totalt. Billigt tycker jag. Det borde alla som avlar ha råd med.

Exakt ;) Hoppas det kommer snabbt då!
Jag tycker iof. samma om att röntga bakknäna på avelshästar när man tänker på vad det faktiskt kostar att avla seriöst, då är ju det inte nån enorm kostnad heller i mina ögon men men...sakta men säkert kanske det ändrar sig...

Jag postade mitt den 19/8, fick bekräftat att det kommit fram den 26/8 och fick analyssvar via mail den 2/9. Så det blev precis två veckor.

Håller med vad gäller röntgen... framförallt som cystor drabbat fler hästar. Men mina 2 vuxna är redan röntgade o min lille får bli lite äldre först.=)

Exakt ;) Hoppas det kommer snabbt då!
Jag tycker iof. samma om att röntga bakknäna på avelshästar när man tänker på vad det faktiskt kostar att avla seriöst, då är ju det inte nån enorm kostnad heller i mina ögon men men...sakta men säkert kanske det ändrar sig...
Håller helt med. Jag fattar inte att man vågar låta bli...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 679
Senast: Ragdoll
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 355
Senast: Lady_S
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 040
Senast: Sasse
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 604
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka