Arabavel 2009/2010 forts

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabavel 2009/2010 forts

Så där tyckte jag också för några år sedan när jag började med arab... men fick snabbt lära mig att WAHO tillåter ingen särskiljn9ing på hingstarna. Man får inte ta högre avgifter för någon.
Urbota dum förening.
MEN det står också i WAHO att det är landets egna regler som ska gälla så jag hoppas på EUs förslag om krav på avelsvärdering... sen skulle jag ju önska defektlistan tillbaka igen.

Vi talar om araber Kicki med god stam och god exteriör, gärna showiga.

Ja men det gör vi inte Annika ;)
Läs Wolken fees inlägg igen... h*n svarade på Tussinussens inlägg där det står om 100000 för ett hbl...även Wolken fee pratar hbl så även jag. Så då var du nog ensam om att prata arab just här:laugh:

men fick snabbt lära mig att WAHO tillåter ingen särskiljn9ing på hingstarna. Man får inte ta högre avgifter för någon.
Urbota dum förening.

Men får man ge Rabatt då? Det borde väl inte vara vare sig särskiljning eller exkludering? Rabatt för visade och testade hingstar, samt att man gör testresultatet till ett officiellt dokument på avelsföreningens hemsida. SEN överlåter man till stoägarna, att med fakta i handen, välja hingst. Det är ju knappast diskriminering om man enas om att hålla defekterna offentliga, i syfte att förbättra rasen (avla bort defekter).

Ameo, varför tog du bort mitt inlägg? Tycker du att det jag skrev var mer påhopp än vad den enskilda uppfödaren skriver till andra, och om andra? Hon är väldigt tuff och uppkäftig i sina uttalanden!

Mvh Linn Tauberman
ditt inlägg var direkt riktat till en enskild person.
ta sånt via pm istället

i övrigt kan jag omöjligt läsa allt - hjälp mig gärna att hitta rena otrevligheter (varningstrangeln i nedre vänstra hörnet är till för det :idea: ) så kan jag själv bilda mig en uppfattning. Men kom ihåg att det inte är mer rätt för dig att vara otrevlig bara för att någon annan varit det... (och vi kanske har missat att ta bort det)

Vet inte om rabatt är godkänt...
Verkar som om styrelsen inte vill (eller har velat, för vad denna styrelse gör vet jag inte)verka för en bättre avel.
Alla förslag är omöjliga fastän det finns kryphål i WAHO.
Håller med dig om offentlighetsprincipen... röntgenresultat, CA o SCID test...allt borde lämnas in till SAHF för offentligheten ska kunna se det.
Känner man för det idag så kan man bara säga att hingsten är röntgad o ingen kan kolla upp om det är sant eller inte.

Nu får du nog verklighets förankra dina åsikter.

För det första så har jag mkt svårt att tro en prissumma på 100 000 kr för en outbildad 5 åring, betalas.
Även vi som föder upp halvblod har svårt att sälja, det är ingenting som endast rasen fullblods araben är drabbad utav. Det gällar ALLA uppfödare mer eller mindre. Utan det gäller att hitta en egen "nisch" när man vill sälja.

Att araben inte har någon status i Sverige, det stämmer men det är ju upp till er alla arab ägare att se till att den får en bättre status.

Jo tack dom är mycket verklighetsförankrade. Har en nära bekant som just köpt precis en sådan häst och det finns andra i "mitt" stall med halvblod "som inte kan något" som kostat 70 000 och uppåt.

Samma sak med t ex Frieser och PRE - otroligt dyra hästar.

Jag har inget alls emot att halvblodsuppfödarna eller någon annan får igen sina kostnader. Det känns som om du tar mitt inlägg utanför sitt sammanhang. :cool: Det som jag svarade på var Carinasos inlägg där hon menade att araber inte betingar ett högre pris pga att det inte finns pengar på hobbymarknaden, och jag menar att eftersom folk köper dyra halvblod (och annat) så finns dom pengarna bevisligen där, men folk är inte beredd att lägga dom på just araber. Och varför det är så, det är den springande punkten.

Och att "det är ju upp till er alla arab ägare att se till att den får en bättre status" är vi helt överens om. Men som enskild arabägare kan man inte göra så mycket...

Verkar som om styrelsen inte vill (eller har velat, för vad denna styrelse gör vet jag inte)verka för en bättre avel.
Alla förslag är omöjliga fastän det finns kryphål i WAHO.

Men jag upprepar, VARFÖR? Vem tjänar på att det ser ut som det gör?? Förutom den som äger en klass III hingst?

Tror snarare att det är fel folk på fel plats.
Behöver sitta kunnigt avelsfolk i en avelsförenings styrelse, tycker jag, som dels vill rasens bästa(o inte bara ser i egen vinning) samt lyssnar på de vindar som blåser ute bland uppfödarna.
Sen måste de givetvis ha stake nog att driva igenom jobbiga beslut som måste tas...oavsett vilka de kliver på tårna.

Jag tror SAHF's ordförande är den mest okända arab-människan som finns.
Är det någon som nånsin hört honom uttala sig offentligt om nånting?

Vi skulle ha någon som Genberg för galoppen o som Göran Eriksson för sporten...fast för avel.
Tycker att de 3 år efter att beslut togs på årsmötet om ett avelsvärderingsförslag(o fortfarande inte har något) borde inse att de borde kalla in hjälp utifrån för att styra upp det.
Om jag misslyckas laga mat i en vecka...så får jag ju söka mig efter mat på annat håll... dum liknelse jag vet:angel: Men på 3 år så hade jag definitivt svält ihjäl o här har det gått bra mycket mer än 3 år o vi ser ju hur det gått.

Senast ändrad:

Tycker att SAHF eller ARAB ska föra register över CA-bärare. Med obligatorisk kontroll av avelsdjur - Ej testad skall ej godtas.

Hos russen har det en utarbetad plan för att se till att de inte ska födas föl med ataxi. Eftersom det är lilla hjärnan som angrips hos russ liksom hos araben verkar det vara frågan om samma typ av ataxi (cerebellär ataxi hos russ) även om man hos arab benämner det CA (Cerebellär Abiotrofi).

Hittade detta om Gotlandsrusset från forntid till framtid.

Kopierade detta stycke ur texten Gotlandsrusset från forntid till framtid:
Slinger, eller cerebellär ataxi, är en åkomma som uppmärksammats på russ. I början av 1960-talet tillsattes grupp forskare som började arbeta med problemet. Det framkom att anlaget är recessivt, dvs måste finnas hos båda föräldrarna, för att avkomman skall drabbas.

Sjukdomen visar sig som rörelse- och balanssvårigheter. Det hela beror på en underutveckling av lilla hjärnan, vilket enbart kan säkerställas vid obduktion. Detta anlag visade sig finnas hos en hel del av russhingstarna, och 1971 drogs betäckningstillståndet in för de hingstar som var dokumenterade slingernedärvare. Detta gjorde avelsbasen ännu smalare.

Russavelsföreningen har fortsatt att arbeta på den linjen att hingstar som är dokumenterade slingernedärvare tages ur avel. Ston som lämnar slingeravkomma får fortsätta att verka i aveln, men det skall skrivas ut i stamboken att de är anlagsbärare. Ston får heller inte tilldelas förhöjd värdebokstav.

Det är möjligt att godkänna hingstar efter anlagsbärare, eftersom det teoretiskt är 50% av avkomman som får anlaget, och därmed lika stor chans att avkomman är helt fri från detta.

Under 1990-talet har ytterligare tre hingstar lämnat slingeravkomma, och även om problemet är litet finns risken att nya fall kommer att dyka upp i framtiden.

Är uppfödarna bara medvetna om vilka som lämnat slinger, och undviker att avla med dessa individer alltför nära, bör det kunna hållas under kontroll. Tyvärr kan det vara av ekonomiskt intresse att inte rapportera dessa föl, utan bara ange dem som döda, men om det skall kunna följas upp är det viktigt att dessa kommer fram i ljuset. Det kan även vara så att fölet är allmänt svagt, och att ägaren inte varit medveten om att det kan ha varit frågan om denna defekt.

Jag tror faktiskt inte att det finns något intresse från SAHF´s sida för att ta fram en ny avelsvärdering, vi är några drivna personer som skall jobba med detta men inget händer.
Jag trodde att jag äntligen skulle få göra någon nytta för vår ras men inser att det inte är så lätt.
Det är något konstigt med denna förening, ingen vi känsla och ständiga konflikter som hindrar utvecklingen.
Hur får vi sammanhållning och en gemensam känsla av stolthet för vår ras? engagemang finns ju men blir mest till tjafs och stridigheter.
Hur kan vi lära oss att respektera varandra i stället för att döma varandra?
Jag är själv dömande och kan tycka att arabfolk inte är riktigt kloka, men jag vill inte ha det så, jag vill försöka förstå det som ligger bakom i stället.
Arabhästen finns i olika storlekar, färger, blodslinjer, utseende osv. kan vi inte se det som en styrka? den går att använda till alla tävlingsdicipliner utom trav.
Alltså borde det finnas en arabhäst för oss alla oavsett tycke och smak, hur blir vi bättre ambassadörer för vår ras?
Nu flöt jag iväg men jag blir så ledsen över den negativa stämningen som tycks sprida sig även om jag håller med om att vi inte kan mörka problemen vi har inom rasen.
Ingela

Carinasos inlägg där hon menade att araber inte betingar ett högre pris pga att det inte finns pengar på hobbymarknaden

Nej, det sa jag inte... Jag räknade upp några alternativa orsaker till att marknaden var dålig för araber. Det där vara bara en av flera. Jag vet inte vilken som är rätt. ;)

Carina på Silver Arabians

Håller helt med om allt du skriver ovan här, personligen är det ofta jag känner mig skämsen och att det blir pinsamt att disskutera avel med folk "av andra raser" när det väl kommer till arabavel, en enkel sak som lite krav på hingstar finns ju inte ens och vad kan man säga annat då än att det faktiskt är pinsamt :( och ledsamt.

Ingela, jag vet så väl hur du kämpat på....
Tyvärr är det inte lätt i en odemokratisk anda.
Rent krasst har denna "avelsgrupp" inte fått fram någonting som medlemmarna accepterat o borde faktiskt avgå.
Man kunde ju önska lite insikt eller iaf en önskan att gruppen skulle lyssna på vad folket i landet vill.
Kramar till dig som försökt... vet du om gruppen ens tittade på vårat förslag som vi faktiskt hade stöd för från alla grenar?
Det var bara fin putsningen kvar...

Knapplån!!
Läste i arabtråd på annat forum...där står "Han är ju även godkänd i de 2 tyska arabföeningarna ZSAA och VZAP."
Det diskuteras arabhingstar som är godkända för angloavel... denna arabhingst som diskuteras(en riktig godbit)är godkänd för bla anglo o trakhener förbundet mfl.
Men tjejen som lade in detta inlägg är ett rent uppslagsverk på godkända tyska hingstar.
Då måste jag fråga...måste arabhingstar bli godkända för arabavel i tyskland?
Kan de neka hingstar o inte vi?

Anki: Tycker det är en lysande ide´med CA register men jag skulle faktiskt vilja sträcka mig till ett röntgen register också. Antal hästar som drabbas av cystor är idag större än de som faktiskt drabbas av CA är.
Åtminstonde krav på friröntgen vad gäller OCD o cystor på alla verksamma hingstar.
Att det ska ingå i den veterinärbesiktning som krävs för att få lösa sin första licens. Finns där fel som finns med som kassation på gamla defektlistan så tillåt inte hingsten lösa licens.
På så sätt VET stoägarna att hingstar som löst licens är rena i det hänseendet iaf.
Då kan vi börja snacka statushöjning på araben. Visserligen kommer inget märkas de första 10-15 åren.... men sen.

Jag kan inte se att det skulle bli bättre om vi i avelsgruppen avgick, fick vi arbeta skulle det hända något men som det är nu har vi inte fått en chans.
Tyvärr blir det nog detsamma för eventuell ny avelsgrupp, det är därför jag börjar undra om SAHF´s styrelse ens är intresserade av någon avelsvärdering av hingstarna.
Vi får väl lämna in motioner till styrelsemötet igen, se till att alla gör sin röst hörd.
Några andra förslag?
Ingela

Inte få en chans på 3 år??
Vi fixade ihop ett förslag på 2 veckor. Vill man så går det...
Vad gör att ni "inte får"?
Du har säkerligen rätt att SAHF inte är ute efter att vara en avelsförening o efter en avelsvärdering men då begår de faktiskt en åtalbar handling. Det har klubbats om detta på ett årsmöte av medlemmarna o då SKA styrelsen följa upp detta. De har faktiskt inget val. Så händer inget är jag gärna den som anmäler styrelsen för jag är så j-vla less på detta skämt till förening.

I en demokrati(som en förening ska vara) så brukar folket snabbt rösta bort sittande regering om den inte sköter sig... här har medlemmarna inte en chans att sätta av avelsgruppen... o knappt styrelsen när man väljer att lägga årsmötet längst ner i skåne.
I dessa tekniska tider borde det inte vara så svårt att fixa en telröstning eller dataröstning, ja tom live årsmöte på webbtv. Det är inte många som har hästar som bara kan släppa allt o dra till andra änden av landet... kanske inte heller ekonomi. Men det skulle väl inte styurelsen våga antar jag för då satt nog få kvar.
OBSERVERA!!! Jag är inte missnöjd med personerna i sig som personer, har inget emot dem som människor eller dyl... men som styrelse har de definitivt mitt missnöje.
Denna styrelse har suttit sen i våras o vad har de uträttat??
Bugar för Anette o hennes jobb med tidningen:bow: samt så har nya webban gjort ett himla bra jobb:bow:

Nej, det sa jag inte... Jag räknade upp några alternativa orsaker till att marknaden var dålig för araber. Det där vara bara en av flera. Jag vet inte vilken som är rätt. ;)

Carina på Silver Arabians

Jo, jag vet...och det var just den som jag damp ner på för att jag har gått och funderat över detta med dyra halvblod.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 692
Senast: Ragdoll
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 357
Senast: Lady_S
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 040
Senast: Sasse
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 615
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka