Arabavel 2009/2010 forts

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabavel 2009/2010 forts

Det ryktas lite på internationella forum om att tyskarna ska införa obligatorisk genetisk testning på alla nyregisteringar from 2010. Vet inte om det är sant?

Jag tror det vore bra med direktiv/order från högre ort, om WAHO kunde engagera sig i just de testbara sjukdomarna, cystor är nog svårare.

Och så vore det inte helt fel om SAHF hade en informationssida om genetiska sjukdomar förkommande i arabrasen på sin hemsida. Annettes artiklar kanske kunde samlas där t ex (hon hade ju planer på att skriva fler)?

Det hade ju varit väldigt bra om SLU kunde testa för CA och SCID vid registrering när vi skickar in tagelprov till dom.
Hur får man SLU att göra CA test?
Det borde gå att få ARAB intresserade av obligatoriskt test om WAHO ser nyttan av det.
Ingela

Men som jag förstod det så går det att göra på slu men att det var mycket dyrare än i usa, men jag kan ha missuppfattat.
Görs SCIDtestet också på tagel?
Jättebra förslag tycker jag...det vore ju guld om resultatet sen skrevs in i passet direkt. Då kan ingen mygla om det.
Visserligen kan det bli svårt då man måste ha passet innan nyår det år fölet är fött o slu kan som bekant ta tid med sina provsvar.

Fille testades för SCID samtidigt som det gjorde "härstammningskollen". Det enda som är märkligt är att jag inte har fått nån räkning från dem än... Men de kanske debiterar ARAB istället eftersom det andra skulle gå genom dem....

Kicket, scidtest är oxå på tagel!

Ok. Vad kostar ett SCID test?

Trist att jag inte visste det för då hade jag också begärt det på en gång som DNA testet..

KL

Så SCID och CA test kostar lågt räknat 5-600 kr var? Dvs minst 1000 kr som ska läggas till kostnaden för registrering, pass etc.

Det tror inte jag att icke avelsintresserade (=majoriteten av arabhästägarna) är beredda att betala.

Om fler gör det så går det säkerligen att få ner kostnaderna! Ca testet kostade väl föresten ungeför 360 kr inklusive frakt.

Hur menar du då?
Oftast är det väl ändå uppfödaren som registrerar sin avkomma o den uppfödare som inte har råd att kolla om ens häst är frisk...ska inte hålla på med avel.
Nu när det är lag på att alla hästar måste ha pass senast nyår det året den är född så borde det aldrig hamna på köparen att registrera... o dessutom ser väl alla seriösa uppfödare till att få sina avkommor registrerade.
För någon som endast är ryttare så kanske cystor ligger närmast till hans att kolla hästen för.
Båda testen tillsammans kostar ju inte mycket mer än vad en runtom skoning kostar.

Det är excl moms (140 tillkommer) = 700:- vilket vi får betala till ARAB för DNA testet.

Ops my bad!

Jag har ju som sagt inte fått nån räkning än, undrar när de hade tänkt att skicka den....

Det hade ju varit väldigt bra om SLU kunde testa för CA och SCID vid registrering när vi skickar in tagelprov till dom.
Hur får man SLU att göra CA test?
Det borde gå att få ARAB intresserade av obligatoriskt test om WAHO ser nyttan av det.
Ingela

Hej Ingela!
Jag skickade iväg ett mail och frågade en tjej som jobbar på SLU angående CA test och fick följande svar:

"I dagsläget är det Veterinary Genetics Laboratory vid UC Davis som testar för CA. Den orsakande mutationen är inte känd så det rör sig om ett markörtest, vilket inte är lika säkert som då du testar för den orsakande mutationen. Vid UC Davis forskar man på CA så de har den senaste informationen om sjukdomens genetiska bakgrund. Så fort de hittat mutationen så kan även vi sätta upp det genetiska testet."

Jag hoppas det blir enklare och billigare att testa i framtiden så att många blir villiga att testa. På så sätt borde ju dessa sjukdomar snart försvinna om jag förstått nedärvningsmekanismen rätt?

Vilket bra initiativ av dig :bump:, tack för informationen.
Utvecklingen går framåt med en rasande fart så vi behöver nog inte vänta så länge på att få våra hästar testade av SLU.
Ingela

Jag menar bara att jag ser inte direkt nyttan av att testa alla nyregistreringar. Alla dessa blivande valacker.
Även om uppfödaren betalar notan blir det ju köparen som får stå för det i slutändan?

Ett annat sätt är att föräldradjuren måste vara testade för att kunna få regga avkommor.

Hmmm...blivande valacker...ja men det vet ju inte uppfödaren om hennes hingstföl blir när hon väl sålt den. jag skulle inte vilja sälja iväg min uppfödning o veta att han ev sprider skiten vidare.

Du ser inte nyttan säger du...med att i slutänden få en friskare ras, där det inte finns någon risk att djur drabbas av dessa sjukdomar...
Rent spontant känner jag att det finns lika okunniga köpare som uppfödare tydligen.
Varför skulle köparen få stå för kostnaden i slutänden?? Du menar att säljaren tar ett högre pris om hästen är testad...varför skulle han inte?
Vi pratar här om att få upp priset på araben, höja statusen osv... men du vill ha dem kvar på 15000:- va?

Senast ändrad:

Hmmm...blivande valacker...ja men det vet ju inte uppfödaren om hennes hingstföl blir när hon väl sålt den. jag skulle inte vilja sälja iväg min uppfödning o veta att han ev sprider skiten vidare.

Du ser inte nyttan säger du...med att i slutänden få en friskare ras, där det inte finns någon risk att djur drabbas av dessa sjukdomar...
Rent spontant känner jag att det finns lika okunniga köpare som uppfödare tydligen.
Varför skulle köparen få stå för kostnaden i slutänden?? Du menar att säljaren tar ett högre pris om hästen är testad...varför skulle han inte?
Vi pratar här om att få upp priset på araben, höja statusen osv... men du vill ha dem kvar på 15000:- va?

Jag tror bara du vill irritera dig på mig.

Ingenstans har jag pratat om att jag inte vill ha en friskare ras. Jag funderade över ett alternativ som JAG tyckte var bättre och får samma effekt - att föräldradjuren måste vara testade för att man ska kunna få registrera avkomma efter dem.
Men det läste du kanske inte.

Tror du har rätt, ber om ursäkt. :laugh:
Är egentligen irriterad över annat o överläste ditt inlägg.
Tyvärr funkar nog inte ditt förslag heller då ARAB inte får neka registrering av renrasiga araber.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 692
Senast: Ragdoll
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 357
Senast: Lady_S
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 040
Senast: Sasse
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 615
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka