Sv: Arabavel 2009/2010 forts
Jag håller med, men jag lägger även ansvaret för utbildning av stoägare hos SAHF. Hur vore det inte med en TYDLIG rubrik på hemsidan, "Att tänka på om du funderar på att ta föl" med t ex en av kunnigt folk författat PDF som man kan ladda ner där det står allt vettigt bl a att man ska titta på hingstens klass och poäng, använda röntgade hingstar, samt kolla igenom sitt eget sto först för att vara säker på att man inte för vidare sjukdomar och anlag mm?
SAHF skulle aldrig våga det eller?
Under tiden har vi arabavelstrådar på Buke...jag är ägare till ett trevligt sto som kanske kanske ....skrider vi någonsin till verket så kommer jag att utgå ifrån vad jag lärt mig i dom här trådarna och det är inte lite. (Tack för det )
Lite sorgligt egentligen - inget ont om Buke, men att man ska behöva snappa upp för aveln och rasen otroligt väsentlig kunskap på ett "vanligt" internetforum...
*Knapplån*
Någon nämnde utbildning av stoägarna för att kunna lägga ansvaret på dessa.
Vem skall bistå med denna utbildning av stoägarna?
Skall det ordnas rådgivande bedömningar av stona?
Skall det finnas en avelspanel som kan ge goda råd till dessa stoägare?
Man hänvisade till att stoägarna själva skulle hålla sig bättre informerade och ta reda på fakta kring hingstarna, men hur sjutton ska man kunna göra det när det
1. inte finns några krav alls för hingstarna som godkänns för avel
2. inte finns några resultat redovisade i en samlad form
3. inte finns några krav på testning/röntgen/exteriör hos vare sig ston eller hingstar som används i avel, och för de som är testade/röntgade finns ingen samlad översyn!
Det är ju absolut bäst att kunna se hingsten live innan man betäcker, men om ansvaret då fortfarande vilar hos stoägaren, som fortfarande är obildad och inte har en aning om vad som är viktigt exteriörmässigt hos en häst av god ridhästmodell eller vad som faktiskt är en god arabtyp (mer än böj på nosen och svansen i vädret) så är det ju precis lika givande att se den tilltänkta hästen live, som att se den på bild...
Vidare, läste en artikel i ridsport i somras? där man gjort en undersökning bland landets halvblodsuppfödare, och där det framkom att de allra flesta var hobbyuppfödare med en eller ett par ston hemma i garaget och endast ett fåtal "stuterier" hade fler hästar än 10... Gissningsvis förhåller det sig snarlikt även på arabhästsidan? (säg gärna emot om mitt antagande är helfel)
Då har man plötsligt tiotusentals hobbyhästägare som väljer att ta ett enstaka föl på sitt sto "för skojs skull" att
1. se till att denna viktiga information kommer fram till dem,
2. att utbilda!
Tyvärr, jag håller inte med, utan lägger hela ansvaret i knät på SAHF som av WAHO har uppdraget som förening att se till att arabhästen håller måttet.
Ska man göra en åtgärd så ska man ju BÖRJA där man kan påverka mest= hingstarna. Att premiera hingstarna och på så sätt redan göra ett förurval åt stoägaren = mindre risk att klanta sig.
Vidare, vad som kännetecknar en BRA arab, det får tyvärr Utställarna och sportutövarna komma överens om, om araben ska ha en omogenitet i sin kvalitet.
Därefter är det givetvis även indikerat att erbjuda stoägarna utbildning, rådgivning osv, men jag tror att "toppen" måste stramas åt först och bestämma sig hur de vill ha det!
Jag håller med, men jag lägger även ansvaret för utbildning av stoägare hos SAHF. Hur vore det inte med en TYDLIG rubrik på hemsidan, "Att tänka på om du funderar på att ta föl" med t ex en av kunnigt folk författat PDF som man kan ladda ner där det står allt vettigt bl a att man ska titta på hingstens klass och poäng, använda röntgade hingstar, samt kolla igenom sitt eget sto först för att vara säker på att man inte för vidare sjukdomar och anlag mm?
SAHF skulle aldrig våga det eller?
Under tiden har vi arabavelstrådar på Buke...jag är ägare till ett trevligt sto som kanske kanske ....skrider vi någonsin till verket så kommer jag att utgå ifrån vad jag lärt mig i dom här trådarna och det är inte lite. (Tack för det )
Lite sorgligt egentligen - inget ont om Buke, men att man ska behöva snappa upp för aveln och rasen otroligt väsentlig kunskap på ett "vanligt" internetforum...