Arabavel 2009/2010 forts

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabavel 2009/2010 forts

*Knapplån*

Någon nämnde utbildning av stoägarna för att kunna lägga ansvaret på dessa.
Vem skall bistå med denna utbildning av stoägarna?
Skall det ordnas rådgivande bedömningar av stona?
Skall det finnas en avelspanel som kan ge goda råd till dessa stoägare?

Man hänvisade till att stoägarna själva skulle hålla sig bättre informerade och ta reda på fakta kring hingstarna, men hur sjutton ska man kunna göra det när det
1. inte finns några krav alls för hingstarna som godkänns för avel
2. inte finns några resultat redovisade i en samlad form
3. inte finns några krav på testning/röntgen/exteriör hos vare sig ston eller hingstar som används i avel, och för de som är testade/röntgade finns ingen samlad översyn!

Det är ju absolut bäst att kunna se hingsten live innan man betäcker, men om ansvaret då fortfarande vilar hos stoägaren, som fortfarande är obildad och inte har en aning om vad som är viktigt exteriörmässigt hos en häst av god ridhästmodell eller vad som faktiskt är en god arabtyp (mer än böj på nosen och svansen i vädret) så är det ju precis lika givande att se den tilltänkta hästen live, som att se den på bild... :crazy:

Vidare, läste en artikel i ridsport i somras? där man gjort en undersökning bland landets halvblodsuppfödare, och där det framkom att de allra flesta var hobbyuppfödare med en eller ett par ston hemma i garaget och endast ett fåtal "stuterier" hade fler hästar än 10... Gissningsvis förhåller det sig snarlikt även på arabhästsidan? (säg gärna emot om mitt antagande är helfel)
Då har man plötsligt tiotusentals hobbyhästägare som väljer att ta ett enstaka föl på sitt sto "för skojs skull" att
1. se till att denna viktiga information kommer fram till dem,
2. att utbilda!

Tyvärr, jag håller inte med, utan lägger hela ansvaret i knät på SAHF som av WAHO har uppdraget som förening att se till att arabhästen håller måttet.
Ska man göra en åtgärd så ska man ju BÖRJA där man kan påverka mest= hingstarna. Att premiera hingstarna och på så sätt redan göra ett förurval åt stoägaren = mindre risk att klanta sig.
Vidare, vad som kännetecknar en BRA arab, det får tyvärr Utställarna och sportutövarna komma överens om, om araben ska ha en omogenitet i sin kvalitet.
Därefter är det givetvis även indikerat att erbjuda stoägarna utbildning, rådgivning osv, men jag tror att "toppen" måste stramas åt först och bestämma sig hur de vill ha det!

Jag håller med, men jag lägger även ansvaret för utbildning av stoägare hos SAHF. Hur vore det inte med en TYDLIG rubrik på hemsidan, "Att tänka på om du funderar på att ta föl" med t ex en av kunnigt folk författat PDF som man kan ladda ner där det står allt vettigt bl a att man ska titta på hingstens klass och poäng, använda röntgade hingstar, samt kolla igenom sitt eget sto först för att vara säker på att man inte för vidare sjukdomar och anlag mm?

SAHF skulle aldrig våga det eller? :confused:

Under tiden har vi arabavelstrådar på Buke...jag är ägare till ett trevligt sto som kanske kanske :angel:....skrider vi någonsin till verket så kommer jag att utgå ifrån vad jag lärt mig i dom här trådarna och det är inte lite. (Tack för det :bow:)

Lite sorgligt egentligen - inget ont om Buke, men att man ska behöva snappa upp för aveln och rasen otroligt väsentlig kunskap på ett "vanligt" internetforum...

*KL*
Nu måste jag faktiskt reagera. Vad tror ni att SAHF är egentligen? Det är inte ett företag med anställda och obegränsade ekonomiska resurser. Det är en liten förening där alla jobbar ideellt.

Vem i föreningen ska på sin fritid göra allt det ni räknar upp? Hur många av er har anmält er som frivilliga att jobba i föreningen, antingen i styrelsen eller i någon arbetsgrupp? På årsmötena kommer 20-25 personer, styrelsen inräknat, även när det som för ett par år sedan förlades i Linköping.

Någon av er kanske kan hjälpa webban att lägga upp material eller skriva artiklar till tidningen? Jag vet att både Veronica och Anette skulle bli väldigt tacksamma.

Carina på Silver Arabians

Jag håller med, men jag lägger även ansvaret för utbildning av stoägare hos SAHF. Hur vore det inte med en TYDLIG rubrik på hemsidan, "Att tänka på om du funderar på att ta föl" med t ex en av kunnigt folk författat PDF som man kan ladda ner där det står allt vettigt bl a att man ska titta på hingstens klass och poäng, använda röntgade hingstar, samt kolla igenom sitt eget sto först för att vara säker på att man inte för vidare sjukdomar och anlag mm?

SAHF skulle aldrig våga det eller? :confused:

Under tiden har vi arabavelstrådar på Buke...jag är ägare till ett trevligt sto som kanske kanske :angel:....skrider vi någonsin till verket så kommer jag att utgå ifrån vad jag lärt mig i dom här trådarna och det är inte lite. (Tack för det :bow:)

Lite sorgligt egentligen - inget ont om Buke, men att man ska behöva snappa upp för aveln och rasen otroligt väsentlig kunskap på ett "vanligt" internetforum...

Jag håller med dig, och jag har ju också varit inne på tanken att SAHF borde lista hingstarna efter avelsvärderingsklass och framhålla att klass lll- hingstar inte är önskvärda i aveln. Men då måste det också finnas en avelsvärdering värd namnet.

Också viktigt att stona undersöks och testas, förstås.

Som det är nu lämnas stoägare utan hjälp från föreningen, inte klokt egentligen!

*KL*
Nu måste jag faktiskt reagera. Vad tror ni att SAHF är egentligen? Det är inte ett företag med anställda och obegränsade ekonomiska resurser. Det är en liten förening där alla jobbar ideellt.

Vem i föreningen ska på sin fritid göra allt det ni räknar upp? Hur många av er har anmält er som frivilliga att jobba i föreningen, antingen i styrelsen eller i någon arbetsgrupp? På årsmötena kommer 20-25 personer, styrelsen inräknat, även när det som för ett par år sedan förlades i Linköping.

Någon av er kanske kan hjälpa webban att lägga upp material eller skriva artiklar till tidningen? Jag vet att både Veronica och Anette skulle bli väldigt tacksamma.

Ja jag förstår det, men frågan är vad man ska ägna sig åt? Att lämna information till stoägare är inte värre än att man sammanställer lite relevant information, och kanske ibland anordnar en kurs som man tar betalt för?

Skriva artiklar skulle jag gärna göra om jag kände mig kvalificerad, men det gör jag inte.

Carina - SAHF och ARABhästregistraturen...är de samma sak?

Så insatt är jag inte, därför undrar jag :)

Tänkte mest på dessa ganska höga avgifter för registrering av araberna, vart de går?

Carina - SAHF och ARABhästregistraturen...är de samma sak?

Så insatt är jag inte, därför undrar jag :)

Tänkte mest på dessa ganska höga avgifter för registrering av araberna, vart de går?
Nej, de är helt skilda från varandra ekonomiskt. Och jag tänker inte försöka ge mig in på att reda ut alla trassliga händelser för en massa år sedan som har lett till den situation vi har idag.

Den som orkar kan läsa den information som finns under ARAB på sahf.se. Längst ner i högra spalten finns ekonomisk historia & information.

KL
Lite krasst kan jag bara upplysa att denna diskussion angående avel
uppstår varenda höst och luften går ur ju närmare sista inlämningsdagen
för motioner kommer. Flera av er är inte medlemmar I SAHF.
Många har varit och hoppat av pga olika skäl. Det första för att gå vidare
är att vara medlem i SAHF och på de viset stärka ekonomin för vidare
agerande från SAHF. En förening utan medlemmar och pengar är död.

Kan vara en anledning till att de tappat så många medlemmar. Folk får helt enkelt inte det de vill ha av en avelsförening. Är man inte beredd att göra det jobbet som krävs för att sitta i en styrelse (däri att skriva ihop lite info till stoägarna) så bör man flytta på sig så att andra kan få göra det.
Ja, jag har tackat ja vid fröfrågan om jag vill sitta i styrelsen , men blev som bekant inte invald.
Ja, jag har slitit ideelt för att hjälpta stoägarna... o ja, jag har hjälpt till vid förfrågan för olika arbetsgrupper för arab. Men mest AHIS.
Jag är inte längre medlem i SAHF för det är inte värt mina pengar. Jag får inget igen för dem. Förutom tidningen som aldrig kommer när den ska eller med rätt antal utlovade nummer per år.
(Anette gör ett kalasjobb men det är inte lätt själv).
Finns det tex en sida i tidningen som heter något i stil med "styrelsen underrättar"? Det vore mycket intressant att veta vad styrelsen gjort sedan årsmötet för föreningen.

Kan vara en anledning till att de tappat så många medlemmar. Folk får helt enkelt inte det de vill ha av en avelsförening. Är man inte beredd att göra det jobbet som krävs för att sitta i en styrelse (däri att skriva ihop lite info till stoägarna) så bör man flytta på sig så att andra kan få göra det.
Ja, jag har tackat ja vid fröfrågan om jag vill sitta i styrelsen , men blev som bekant inte invald.
Ja, jag har slitit ideelt för att hjälpta stoägarna... o ja, jag har hjälpt till vid förfrågan för olika arbetsgrupper för arab. Men mest AHIS.
Jag är inte längre medlem i SAHF för det är inte värt mina pengar. Jag får inget igen för dem. Förutom tidningen som aldrig kommer när den ska eller med rätt antal utlovade nummer per år.
(Anette gör ett kalasjobb men det är inte lätt själv).
Finns det tex en sida i tidningen som heter något i stil med "styrelsen underrättar"? Det vore mycket intressant att veta vad styrelsen gjort sedan årsmötet för föreningen.
Jag varken försvarar eller inte försvarar styrelsen. Jag anser bara inte att det är rätt sätt att sitta på ett forum och beklaga sig över att det inte händer något och att det sitter fel personer i styrelsen. Vill man ha förändring så måste man ta det den formella vägen. Tyvärr. Det är så demokrati fungerar. Det är som att sitta och klaga på sittande regering och sedan inte gå och försöka rösta bort den.

Jag vet att du tackade ja till att sitta i styrelsen, men det var väl inte nuvarande styrelsens fel att du inte blev invald? Det berodde väl snarare på att det saknades engagerade medlemmar på årsmötet som ville rösta in dig och det du står för. Och det är dessutom fullt möjligt att komma med egna kandidater som inte valberedningen har föreslagit.

KL
Lite krasst kan jag bara upplysa att denna diskussion angående avel
uppstår varenda höst och luften går ur ju närmare sista inlämningsdagen
för motioner kommer. Flera av er är inte medlemmar I SAHF.
Många har varit och hoppat av pga olika skäl. Det första för att gå vidare
är att vara medlem i SAHF och på de viset stärka ekonomin för vidare
agerande från SAHF. En förening utan medlemmar och pengar är död.

Du har helt rätt. :bow: :bow:

Jag är själv medlem i SAHF utav solidaritet med araben, inte med någon styrelse eller person. Och 350 spänn är inte mycket pengar för ett helt år.

Varför aktiva uppfödare inte känner att dom borde absolut vara med i SAHF är en vidare fråga som även SAHF måste fundera över.

Ett sätt att få folk att engagera sig är väl att skriva på ett forum och ventilera sådant man tycker är fel och behöver förändras.
Många här reagerar ju och tycker att mycket behöver åtgärdas.

Jag tror också att medlemmarna i SAHF tycker att de får för lite för sina medlemspengar. Ett avelsförbund som inte kan ge sina medlemmar tydlig hjälp i avelsfrågor har väl en del att ta itu med.

Det finns gränser för mig, och för andra också, för hur mycket man har möjlighet och kraft att engagera sig, men jag har erbjudit mig att ta itu med att skriva motioner och "samla ihop" dem som är intresserade, och att folk kan PM: a mig om det. Hittills har jag fått ett svar ....

Vad tror ni att SAHF är egentligen?

SAHF föreningens stadgar, saxat från deras hemsida:

"§ 1. ÄNDAMÅL
Svenska Arabhästföreningen (SAHF) är en ideell förening med ändamål att tillvarata och främja sina medlemmars gemensamma intressen samt att på alla sätt främja aveln av det Arabiska Fullblodet. "

Så det första steget mot förändring måste nog vara ett medlemsskap?

Det andra steget kan vara att fortsätta att bombardera sittande styrelse med de åsikter som finns, de motioner som skrivits (finns väl inget som säger att man inte kan skicka in samma sak flera gånger?).

Steg tre är att rösta fram en styrelse som är villig att förändra (jag är av åsikten att ALLA demokratier mår gott av ett maktskifte med jämna mellanrum). Förhoppningsvis finns möjlighet att delegera sin röst till annan medlem som faktiskt har möjlighet att närvara på ett årsmöte, alternativt posta sin röst?

Ett sätt att få folk att engagera sig är väl att skriva på ett forum och ventilera sådant man tycker är fel och behöver förändras.

Kan man inte skriva ut de diskussioner som pågår här, likväl på andra internetforum, som är av värde, bunta ihop och posta till styrelsen inför årsmötet?

PM kommer

Tankarna är bra, har dom alltid varit vid den här tiden...
men:

det krävs någon som är samordnare,
det krävs att man måste vara registrerad medlem,
senast 30 oktober året innan årsmötet,
det krävs deltagarantal på årsmötena.

Allvarligt talat är inte intresset på topp inför våren
för all ilska har läckt av sig under senhösten på diverse
forum.

Några förändringar kommer inte ske för att man skriver på ett forum.
Sitta här och veta bäst om folk och fä i styrelsen hjälper inte heller.
Börja först och främst med att gå på årsmötena och skriv ihop en motion. Att bunta ihop och skicka iväg det som skrivs här på forumet från ett gäng "anonyma" hamnar nog i papperskorgen rätt snabbt.

Mvh Linn Tauberman

Om jag visste att de skulle hjälpa skulle jag gladeligen betala 3500 kr i medlemsavgift.
Men så länge som jag inte ser att det händer nåt i föreningen så struntar jag i att vara med.
Föreningen behöver drivande männsikor. Framför allt männsikor som FÅR jobba för det de tror på, och inte stoppas i sitt arbete, vilket händer nu.

Jag har varit medlem till och från under mer än 20 års tid.
Nu i år har jag inte varit medlem. Det är inte av snålhet, utan ett medvetet val. En protest i det tysta.

Jo jag vet.
Det är iaf en ny styrelse nu och man hoppas i större engagemang.
Det som jag själv idag tycker har högsta prioritet är att
SAHF skall verka för att ta över ARAB-registraturen.
Dessa dyra avgifter som förekommer är bedrövliga.
En busenkel motion att skriva som var och en kan klara av.

Om jag visste att de skulle hjälpa skulle jag gladeligen betala 3500 kr i medlemsavgift.
Men så länge som jag inte ser att det händer nåt i föreningen så struntar jag i att vara med.
Föreningen behöver drivande männsikor. Framför allt männsikor som FÅR jobba för det de tror på, och inte stoppas i sitt arbete, vilket händer nu.

Jag har varit medlem till och från under mer än 20 års tid.
Nu i år har jag inte varit medlem. Det är inte av snålhet, utan ett medvetet val. En protest i det tysta.

Tror att många gör som du och att det skulle bli annorlunda om föreningen aktivt agerade i avelsfrågor. Behöver inte vara stort och komplicerat, flera bra förslag har kommit fram här redan.

Nej, de är helt skilda från varandra ekonomiskt. Och jag tänker inte försöka ge mig in på att reda ut alla trassliga händelser för en massa år sedan som har lett till den situation vi har idag.

Den som orkar kan läsa den information som finns under ARAB på sahf.se. Längst ner i högra spalten finns ekonomisk historia & information.

Och i rättvisans namn, för att ARAB's "information" inte ska vara ensidig...."det är alltid två sidor när det strider", eller hur?! Sanningen kanske ligger lite här och lite där.....

http://gunillans.se/nya_fondi/index.htm

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 692
Senast: Ragdoll
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 357
Senast: Lady_S
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 041
Senast: Sasse
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 616
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Specialsök (Röd kong)
  • Kattbilder #10