Arabavel 2009/2010 forts

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabavel 2009/2010 forts

Bra att du är nyfiken.
Nu har jag bläddrat i gamla papper.
2 ston är röntgade sedan mycket lång tid tillbaka.
Ett sto är inte röntgad men har röntgade föräldrar.
Alla hingstar jag har använt är röntgade ua.
Flera hingstar har presterat en hel del.
Hade jag genom åren fått någon som helst indikation
på galenskap hos mina uppfödningar hade jag givetvis
gjort kraftutredningar på mina ston.
Inga avkommor är testade ännu.

En häst med problem kan leva ett rätt gott liv som haghäst om den aldrig belastas som var fallet för många araber förr. De var investeringsobjekt, avelsdjur och hagprydnader men inte så ofta brukshästar.
Precis, många var investeringsobjekt till inpå 90-talet. Högproducerande
stuterier med kanske inte alltför stor koll på de ungdjur som inte dög för
show och såldes för bruksändamål. Skramliga, undernärda, omaskade ettåringar. Iväg för en spottstyver.

Skulle ryttare som köper araber vara så mkt sämre än ryttare som köper andra raser? Har vi något slags magiskt sätt att rida fram cystor på som ryttare till andra raser inte har?

Jag frågar om skadors uppkomst, vilka skador det gäller?
Cystor är väl snarare en sjukdom som delvis är genetisk och miljö/foderrelaterad? Trauma lär också för uppkomst av cystor.

Knapplån!
Angående detta att det inte verkar finnas i andra länder...
Jag har en teori...
För det första så är sverige rätt ledande vad gäller läsa av plåtar o vi har en mycket bra veterinärkår.
Sen tror jag att denna inavel som pågick under många år o fortfarande görs kanske inte behövts göras lika hårt i andra länder där det kanske funnits större genpol.
Kanske är det även så att vi i Sverige är för "djurvänliga"...att om en häst inte håller så ställer man den i avelsboxen istället för att ta bort den. Man vill ge den en ny mening o hålla den vid liv av sentimentala skäl.
Där tror jag definitivt att folk gör hårdare selektering i andra länder. Håller dem inte...skjut dem.
Vad vi sett i vår cystlista är att 2 ston är klart överrepresenterade i stamtavlorna på de cysthästar vi har.
Det finns även fler ston som återkommer ofta. Säger inte att det enbart beror på stona o det finns många hingstar som finns i många stamtavlor, men hingstarna kan som bekant få många fler avkommor. Så dessa ston finns procentuellt till hur många avkommor de borde kunnat få...överrepresenterat.
Efter att sett den listan skulle jag ALDRIG köpa en häst med dessa ston i stammen.
Det kan omöjligt bero på foder o miljö i dessa sammanhang. Möjligen i kombination med generna.

Jag var på avelsseminarium i helgen som var o pratade då med Lina Jönsson som jobbar på slu o har forskat på OCD på hbl. Hon har tidigare lovat att forska på cystor om vi bara får in ett större material att gå på.
Hon har tillgång till all sjukhusdata o kan forska på det som finns redan på djursjukhusen utan att peka ut enskilda individer. Hon har också ett behov av DNA registret o det hoppas jag verkligen att SAHF tillåter när vi har tillräckligt med material till Lina.
Jag vill verkligen be er att meddela oss alla hästar som ni verkligen vet(inte hörsägen eller tror) har cystor(eller hade). Det kan vara inofficiellt eller så lägger ni själva in dem i cystlistan som finns på arabhingstars forum.
Det är verkligen av största vikt att vi får in ett större antal....

Skall hon på det sättet få fram cystors uppkomst eller kommer det endast att säkerställa vilka linjer inom araberna som nedärver cystor?

Det var en bra fråga...forskningen överlåter jag till henne. =)
Kanske kan man i ett drömland hitta en gen som är specifik för dessa cysthästar o kanske finna ett test som kan avgöra om en tex en fölunge bär på den. (iaf den ärfliga sidan)

Men oavsett vilket så är ju all forskning i detta ett framsteg eller hur Annika? Du verkar oerhört negativ till allt vad gäller cystor nu för tiden.

Senast ändrad:

Du har fel Kicket, jag är absolut inte negativ till forskning tvärtom.
Det jag söker däremot är fakta, ren fakta. Antaganden och tro är
inget säkerställt. Inte ens forskarna kan fastställa exakthet när det gäller cystors uppkomst men på bukefalos är det fritt fram att uttala sig tills det
till slut blir sanningar vilket titt som tätt uppstår här.
Det är just det fenomenet jag sätter mig emot.
När man går ut med allvarliga påståenden som nästan är säkert och från "en som vet" osv blir jag rent ut sagt förbannad. Ut med namn och källa så åtminstonde jag kan ringa och kolla.
Att jag trycker på från en annan vinkel behöver inte tolkas som att jag motsätter mig forskning och utredningar men det skall vara substans i framställningarna.

Det var en bra fråga...forskningen överlåter jag till henne. =)
Kanske kan man i ett drömland hitta en gen som är specifik för dessa cysthästar o kanske finna ett test som kan avgöra om en tex en fölunge bär på den. (iaf den ärfliga sidan)

Men oavsett vilket så är ju all forskning i detta ett framsteg eller hur Annika? Du verkar oerhört negativ till allt vad gäller cystor nu för tiden.

Problemet är väl att man redan vet att det är flera gener som samspelar, inte bara en. Det gör det hela så mycket svårare vad det gäller genforskning.

Jag skickar gärna in DNA på min "cysthäst" om det kan hjälpa forskningen.
Jag har ett shetlandsto som jag har skickat in DNA på till SLU där man forskar på att hitta genen som ger krumma föl...det är verkligen inte bara araberna som har genetiska problem. Uppstår i all rasavel.

Jag vill gärna veta vilka de två stona är som är överrepresenterade i cystlistan. Snälla kan du inte pma mig om du inte vill skriva deras namn här? Tack :)

Jag har fått många förfrågningar på dessa 2 ston o jag vet inte hur jag ställer mig till att gå ut med dem. De är båda döda... o det borde inte drabba någon uppfödare.
MEN det är ingen sanning att alla dessa hästar som har dessa ston i stamtavlan skulle ha cystor. Risken finns att det blir så ifall jag säger vilka det är.
Det är som sagt många faktorer som tros ligga bakom uppkomsten av cystor...men jag tror att en av dem är när man korsar 2 linjer där detta finns i generna. 2 individer som fått en cystavkomma behöver aldrig mer få en cystavkomma med någon annan partner ....
Jag tror på offentlighetsprincipen o vill skydda de som ska köpa sig en arab...så hur gör man?

*KL*

Ögnade igenom CA Status List och hittade till min förvåning det senaste resultat som blivit inlagt:

363. Magnum Saki - 07gs (Magnum Psyche x Sakita [N/N] by *Sasaki [N/N]) N/CA, CARRIER

Mamman är testad N/N, vilket måste (om ingen har gjort fel någonstans) innebära att Magnum Psyche är minst N/CA = bärare.

Två av vår tids mest använda hingstar (MP och WH Justice) är alltså CA-bärare. Det var inte bra!

Carina på Silver Arabians

Att offentligöra egna listor där man endast anar samband är nog att gå ut på minerat område.

*KL*

Ögnade igenom CA Status List och hittade till min förvåning det senaste resultat som blivit inlagt:

363. Magnum Saki - 07gs (Magnum Psyche x Sakita [N/N] by *Sasaki [N/N]) N/CA, CARRIER

Mamman är testad N/N, vilket måste (om ingen har gjort fel någonstans) innebära att Magnum Psyche är minst N/CA = bärare.

Två av vår tids mest använda hingstar (MP och WH Justice) är alltså CA-bärare. Det var inte bra!

:eek: Oj, nej det var verkligen inte bra. Är Padrons Psyche kollad?

Har det följt den hingstlinjen så är det rätt maffiga möjligheter till spridning dessvärre.

Precis så jag känner också...

Carina: Det är verkligen inte bra ...
Vart hittar man den listan?

Senast ändrad:

Nej men jösses!
Så fort jag kommer hem ska jag beställa test till Pselma!
Sitter i thailand just nu, så det får vänta i 2 veckor.

Men så nervös jag blev nu! Får verkligen hoppas att Pselma inte har genen!

Tack!!
Så himla bra att folk faktiskt meddelar om de har en bärare eller inte. Är det så pass vanligt så kanske "skammen" inte är så himla stor...som den verkar vara med cystor.
Ska bli intressant att följa.

Enligt den listan så är ju Ecaho också bärare...

Tycker det här är skrämmande.

Enligt den listan så är ju Ecaho också bärare...

Tycker det här är skrämmande.
Ja, han är tyvärr också bärare. Ingen visste något förrän i augusti i år. Ingen kan drömma om att en hingst med så många avkommor som Ecaho, MP eller WH Justice skulle vara bärare. Man tror liksom att man borde ha hört nåt. Det kom som en chock även för Ecahos ägare. Jag håller tummarna för att jag tillhör de 50 % som får en N/N-avkomma efter honom (mina ston är båda N/N). Det betyder att jag har chans att föra hans (enligt mig... ;)) fantastiska gener vidare. Fast CA-fritt.

Det kommer att dyka upp fler och fler allteftersom fler testas. Ingen kan känna sig säker förrän de har testat sina hästar. MP har ca 1200 avkommor. Det innebär att det statistiskt sett finns 600 CA-bärare med honom som pappa, där ute. Sannolikt fler, eftersom många av dem säkert har mammor som är bärare också.

Vi har bara sett toppen på isberget än så länge, tror jag...

Förhoppningsvis kan detta leda till mer ansvarsfull avel, där man bara betäcker testade hästar med varandra under full kontroll och på sikt får bort defekten från rasen.

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 695
Senast: Ragdoll
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 357
Senast: Lady_S
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 041
Senast: Sasse
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 619
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sytråden del 4
  • Pizza (hemgjord)
  • Sötpotatis