Sv: Arabavel 2009/2010 forts
Nej, Tussinussen jag tro inte att du har nytta av att Sahara OA är ”foundation” sto i ditt sto’s familj.
Däremot är det intressant och förstärker ditt sto´s identitet. Sahara OA importerades till Polen 1845. Sedan importen är familjen dokumenterad i rakt nedstigande led till ditt sto och man kan söker info om familjens produktion generation efter generation. Man få en helt annan insynsvinkel till den polska avelsprogrammet. Naturligtvis förknippas egenskaper till de olika stofamiljer men för att upptäcka dem skall man vara expert och följer generationerna över en lång tidsperiod. På statstuterier i Polen är man verkligen expert på polska stofamiljer, på grund av dokumentationen och lång erfarenhet finns samlad kunskap som, i Sahara´s fall, sträcker sig over 150 år.
Det är intressant att bl. a. hingstarna Kaiser, Kulak och Kubinec tillhör Sahara´s sto familj.
Michalow’s ”E” familj ar berömd världen över för sina fina ston, jag tro inte det är en slump att Blommeröds mest framgångsrik familj är samma familj. Blommeröd stoet Sakla 1953 är helsyster till Estokada 1951 som anses i Polen vara grunden till familjens framgång, naturligtvis under förutsättning att man håller aveln på högt nivå genom bra avelshingstar.
På Halsdon Arabians upptäckte jag att hingsten Jamaal el Nhyl, som enligt ”breeding manager” ge den bästa avelsresultat, också tillhör Sakla´s familj!
WH Justice, QR Marc, Gazal al Shaqab, Marwan al Shaqab, Rohara Bacara, CE Magnum. El Amin, Emiliusz, Mambo, Perigon al Amar, TA Knox är några hingstar som tillhör Saglawi I hingstfamiljen. Det har gått inflation i denna familj tyvarr. Saglawi 1 familjen få allt uppmärksamhet. Samtidigt gå andra mycket bra hingstlinjer på sparlåga och det är syn. Rasen tjänar på att hela genepoolen används, när en familj dominera finns risk att man avla in sig i ett hörn och på sikt forsvinner hingstfamiljer.
Kuhailan Haifi OA, Ilderim OA och Ibraham OA familjer är fortfarande livskraftiga i polen som tur är, det år statsstuteriernas uppgift att bevara och hålla polska sto och hingstfamiljer livskraftiga inför framtiden men ibland finns problem att få fram en värdig representant for hingstlinjer.