Arabavel 2009/2010 forts

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabavel 2009/2010 forts

Tycker du sammanfattar det bra, märks inget virrigt! :)

Intressant att hästar blir högt placerade trots dåliga benställ, även i så stora sammanhang .... Motsäger ju det som många menar, att de som får höga placeringar på stora tävlingar är exteriört korrekta!

Tycker du sammanfattar det bra, märks inget virrigt! :)

Intressant att hästar blir högt placerade trots dåliga benställ, även i så stora sammanhang .... Motsäger ju det som många menar, att de som får höga placeringar på stora tävlingar är exteriört korrekta!
Mja, det stämmer nog inte. De flesta är medvetna om att inte alla som placerar sig bra är exteriört korrekta. Det finns tyvärr många exempel på det. Däremot så brukar man säga att en exteriört korrekt häst alltid placerar sig bra, trots ett enkelt huvud, exempelvis.

Min summa av kardemumman är att (lite hårddraget, kanske, men ändå...):
1. Det går inte alltid att lita på bra showresultat. Man måste ha en egen åsikt också.
2. Det går inte att skylla dåliga showresultat på en dålig dag. En korrekt häst får bra poäng.

Carina på Silver Arabians

Senast ändrad:

Mja, det stämmer nog inte. De flesta är medvetna om att inte alla som placerar sig bra är exteriört korrekta. Det finns tyvärr många exempel på det. Däremot så brukar man säga att en exteriört korrekt häst alltid placerar sig bra, trots ett enkelt huvud, exempelvis.

Min summa av kardemumman är att (lite hårddraget, kanske, men ändå...):
1. Det går inte alltid att lita på bra showresultat. Man måste ha en egen åsikt också.
2. Det går inte att skylla dåliga showresultat på en dålig dag. En korrekt häst får bra poäng.

Men jag ifrågasätter ändå ... Om hästar med dålig exteriör får höga placeringar, kanske beroende på vår klassiska stötesten här, alltså dishade huvuden och häftig utstrålning, då kan man ju undra om alla de andra i klassen hade ännu sämre exteriör? Eller går ovannämnda före korrekt exteriör? Jag tycker inte alls att man kan säga att en häst med bra exteriör placerar sig bra, inte efter vad jag har sett med egna ögon i alla fall.

Utifrån de bilder du visat tycker jag hon ser jättetrevlig ut, gillar särskilt främre halvan. Skulle valt en hingst med långt kors och korrekt bakbensställ. Kan nog ge trevliga avkommor i såväl arab som halvblodsaveln med rätt hingst.

Alla har vi våra egna erfarenheter och gör våra egna tolkningar. Det jag opponerade mig emot var att du skrev:

Motsäger ju det som många menar, att de som får höga placeringar på stora tävlingar är exteriört korrekta!

Vilket jag inte har sett någon påstå.

Har du några bra förslag på hingstar med långt kors och korrekt bakbensställ? :)

Det går inte att skylla dåliga showresultat på en dålig dag. En korrekt häst får bra poäng.

Jag kanske skulle göra ett förtydligande tillägg till mig själv. Det jag naturligtvis menade var en arabtypisk häst med korrekt exteriör. Om en arab ser ut som ett halvblod, så kan den vara hur korrekt som helst men kommer ändå att få låga poäng på rastyp och kanske även på huvud & hals (beroende på hur den ser ut).

*kl*

Till viss del kan man kanske diskutera "dåliga dagar". Jag skrev tidigare att jag tyckte mycket om Emmona (Monogramm-Emilda ue: Pamir). Jag satt ju även på plats under kvalet på fredagen och hon visade klart bättre rörelser då. Hon verkade lite matt under söndagens final.

Det var bara de tre hästarna jag nämnde i tidigare inlägg som fick mig att tänka "Hur tänkte de där?". Annars var jag i många fall med på domsluten och resterande 37 hästar i final såg överlag bra ut och rörde sig bra (även om de inte var perfekta, vilken häst är det).

Sen finns ju alltid individuellt tycke och smak vilket man också såg i resultatlistorna för de olika domarna.

Få hästar var faktiskt riktigt extrema. Mest extrem skulle jag nog säga att Magnum Gold var (mkt "amerikansk" i typen). Han gick till final men placerade sig inte där.

Ja, visst kan "dåliga dagar" påverka när vi diskuterar den toppnivå som ändå hästarna på VM oftast håller. Konkurrensen är knivskarp. Emmona fick ändå 92,2 poäng... ;)

Det jag tänkte på var att jag är så allergisk mot uttalanden som "min häst fick bara 81 poäng på C-showen i X-stad, men det berodde bara på att han inte tyckte att det var kul att vara på show och inte visade upp sig".

Ja, visst kan "dåliga dagar" påverka när vi diskuterar den toppnivå som ändå hästarna på VM oftast håller. Konkurrensen är knivskarp. Emmona fick ändå 92,2 poäng... ;)

Det jag tänkte på var att jag är så allergisk mot uttalanden som "min häst fick bara 81 poäng på C-showen i X-stad, men det berodde bara på att han inte tyckte att det var kul att vara på show och inte visade upp sig".

Haha, precis!
Om en sån som Emmona "inte tycker det är kul" och "inte visar upp sig" så får hon 92 p och på en bra dag får hon 95 p... :angel: Då är det kanske 90 p kvalitet och resten dagsform vi talar om.

Hej hur gick det för lönhults Faradiba ursäkta stavningen.

Hej hur gick det för lönhults Faradiba ursäkta stavningen.

Hon kom sist i sin klass (precis efter Wilza-uppfödda Nimah).

Jag såg inte henne i kvalet personligen men Andreas Nehm som visade henne sa att hon var lite stressad, svettig och ville inte visa upp sig.

Alla resultat med poäng för individuella domare m.m. finns här för den som är intresserad: http://www.jump-results.com/OPEN/arabes09.htm

Hon fick sämst poäng på ben på hela utställningen, bara 14p av en av domarna. Det var ju inte så bra...

En halvssyster fick också låga benpoäng och en 14-poängare på ben av samma domare. Hon är en av "de tre" jag nämnt i tidigare inlägg...

Konstigt så bra som det gick för henne hela sommaren, det var ju synd. Kommer ej ihåg vad hon fick på benen nu i somras.

Det gick mycket bättre för L. Farahdiba´s helbror Habibi. Han fick 448 poång i kvalklassen ( Farahdiba 430.5 poäng) och 15.5, 16.5, 16, 15, 16 på ben.
Placerad 4'a i klass med 6 deltagare.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
5 919
Senast: Ragdoll
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 359
Senast: Lady_S
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 049
Senast: Sasse
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 634
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Guldfasanerna