Arabavel 2008

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabavel 2008

Men hu så stor hon har blivit redan. Hon har växt ur täcket, vilket hon aldrig gjort förut. Jag har fått tvillingnoja! :eek:

Carina på Silver Arabians

Hon kanske tänkte att hon skulle slå till med två stoföl på en gång för att göra matte nöjd. ;)

Jag hade tidigare funderingar på att betäcka mitt sto i år men det blir inte av pga hälso- och ekonomiska skäl. Vi får se om det blir ngt nästa år/öht. Jag får väl resa runt till alla andra i tråden och dregla avundsjukt över era föl. :D

Den diskussion om ECAHO som har förekommit här kan vara intressant. Den kan ge möjligheten till att man därigenom kan lära sig något!
Det finns 3 Etruria söner (efter olika hingstar) som använts i avel i Polen och i Sverige- Etogram och ECAHO i Polen och Etman (och även Etogram) i Sverige, så man har möjligheter att jämföra deras kvalité som individer och även deras nedärvningsförmåga. I Polen ser man hästarna, inte enbart som individer, utan som medlemmar i sto- och hingstfamiljer. På statsstuterierna känner man mycket väl till varje sto- och hingstfamiljs nedärvningsförmåga, men som Marek Trela säger ”we’re always prepared for surprises!”
Etruria tillhör familjen Woloszka, en livskraftig familj i Sverige med stor spridning och som även inkluderar bl. a. hingstarna Etnograf (u. Etruria’s mor Etna), och Ege (u. Etruria’s dotter Etruska), och Etat.
Intressant tycker jag iaf!

Mycket intressant.
En fråga, hur kan jag söka reda på en hästs dameline?

Om det är en häst med polsk härstamning på mödernet är det mycket enkelt. På Janows hemsida finns en databas med alla polska hästar, där både stofamilj och hingstlinje anges.

Stofamiljens stamsto (=som har givit namnet till familjen) hittar man långt bak på mödernet. Ofta ett ökenfött sto med okänd härstamning. Man följer bara stona bakåt i stamtavlan. Mormors mormors mormors... osv.

Samma med hingstlinjen, fast på fädernet. Farfars farfars farfars... osv.

Exempel: Jubilanta (stamtavla). Första polskfödda häst bakåt i stamtavlan på mödernet är Jerychonka PL. På Janows hemsida kan man hitta henne i databasen: Jerychonkas stamtavla. Stofamilj: Mlecha d.b. ~1840, imp. 1845 Jarczowce (PL). D.B betyder desert bred och hon importerades till Jarczowce i Polen 1845. Klicka dig tillbaka i stamtavlan på mödernet och du hittar Mlecha. Plättlätt!

Carina på Silver Arabians

Senast ändrad:

Jo, maj-fölen är sena för min smak också. Funderar på att försöka betäcka om på 9-dagars brunsten för att rätta upp till nästa år, men har ingen erfarenhet av detta. Någon här som har gjort det och kan råda? Det är planerat för naturlig betäckning - inget semin alltså.

*kl*

(Lite angående Damline) Vad betyder Strain ?

Någon som kan förklara vad det betyder & hur man tar reda på det ?

Jag letar lite information om "Fading Arabian Syndrom" (vitiligo) som ska vara vanligt på vara kära araber. Jag vet inte om det är rätt ställe att lägga frågan på men eftersom att det är en tråd om arabavel så borde den passa här..
Jag undrar hur vanligt det här är och om det är något man inte bör avla vidare på? Det är ju oftast genetiskt och drabbar oftast skimmlar, hur ställer ni uppfödare er till detta? Skulle ni avla vidare på ett sto/hings om den hade detta syndromet?
Har ni några erfarenheter alls om detta?

/Sarah

Jo, maj-fölen är sena för min smak också. Funderar på att försöka betäcka om på 9-dagars brunsten för att rätta upp till nästa år, men har ingen erfarenhet av detta. Någon här som har gjort det och kan råda? Det är planerat för naturlig betäckning - inget semin alltså.

Ska du betäcka på fölbrunst har jag följande råd.
Ett måste att kolla med ultraljud, så man inte betäcker onödigt tidigt.
Är ägget så stort att man måste betäcka innan 10 dagar är det bäst att avstå, och vänta en brunst, eller spruta fram en ny brunst.
Jag har oftast betäckt mitt arabsto på fölbrunst, just för att det inte ska dra iväg i tid. Hon går oftast dräktig mer än 12 månader.
Jag har här haft lika bra dr% på fölbrusnt som på 30 dagars, men det finns en liten högre risk att de resorberar, vilket i år tyvärr inträffade när hon var dräktig med Gomir.

Jo det gäller alla dom som man ej hittar hos Janow.
Kanske skulle ordna konto på data source:love:

Om du går in på forumet på straightegyptians.com och gör en sökning så vet jag att de har haft flera trådar om vitiligo där.

Det verkar kunna bero på både ärftlighet och miljöfaktorer (brist på koppar t ex).

Jo, jag har sett dom sidorna men jag funderade mer på om hur vanligt det är på våra araber i Sverige, och om det visar det sig att ett sto skulle ha det. Skulle man fortfande kunna avla på henne, och bara se det som ett skönhetsfel? Jag har läst att ston (inte i sverige) som har det brukar dom betäcka med en mörk hingst (inte skimmel) och hoppas på att avkomman inte får det. Men är det lämpligt att avla vidare på ett sånt sto, eller ser man det bara som ett skönhetsfel?

/Sarah

Om du går in på forumet på straightegyptians.com och gör en sökning så vet jag att de har haft flera trådar om vitiligo där.

Det verkar kunna bero på både ärftlighet och miljöfaktorer (brist på koppar t ex).

Ja, stoet jag i första hand tänker på kommer alltid i brunst på 9 dagar och håller på 3-4 dagar, så jag bör komma över 10 dagar. Finns det ökad infektionsrisk vid en betäckning på fölbrunsten? (Tänker mig att ett nyförlöst sto kanske är mer mottagligt än ett som fått en månad till på sig?) Vårt ena sto gick tre veckor över tiden 2007 så betäckningen blev sen. Man råder inte över allt här i världen.;)

Jag har inte sett så många araber med det i Sverige (och de flesta har bara haft enstaka prickar) så jag vet inte hur pass vanligt det är. I de flesta länder verkar man helt enkelt bara försöka avla bort det som du säger, hästarna kasseras inte för avel.

Är stoet bra för övrigt så skulle nog de flesta betäcka men noga undvika linjeavel och ta en "färgad" hingst.

Hej!!
Vi väntar en fölis den 23maj u.Prinsezz-Ryzers e.törs man skriva det;)

Hej!
Låt oss säga en hingst som presterat under flera år (T.ex galopp) och vistat sig vara hållbar, hur stor är då risken att man hittar något fel på röntgen?
Ingen som vet?

Hur hög är arvbarheten på cystor?

Det är väldigt lite forskning gjord på cystor tyvärr men det finns en del om lösa benbitar (man tror ju att de uppkommer av samma orsaker).

Enligt forskning på halvblod och travare så har man kunnat se att vissa hingstar har haft signifikant högre förekomst av OCD bland sina avkommor.

Araber verkar det mest forskas om neurologiska sjukdomar, melanom och genetik på.

Det är väldigt lite forskning gjord på cystor tyvärr men det finns en del om lösa benbitar (man tror ju att de uppkommer av samma orsaker).

Enligt forskning på halvblod och travare så har man kunnat se att vissa hingstar har haft signifikant högre förekomst av OCD bland sina avkommor.

Araber verkar det mest forskas om neurologiska sjukdomar, melanom och genetik på.

Intressant... Jag har en hund som haft osteoch

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 765
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
16 140
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
13 306
Senast: Madalitso
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 845
Senast: Niyama
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hundrelation
  • Akvarietråden V