Arabavel 2008

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabavel 2008

Jag tyckte den här tråden var intressant så länge det diskuterades avel på en högre nivå....

Fakta samt för och nackdelar om olika hingstar, diskutioner om linjer osv var intressant.....

Numera känns det som det är väldigt låg nivå på denna tråd :crazy: låt folk själv bestämma vilka hingstar de ska använda. Jag tror att de flesta som brukar befinna sig i denna tråd är kunniga nog att avgöra det....

Diskusionen om röntgens vara eller icke vara börjar kännas ganska uttjatad.

Sen vill jag önska Carinaso Lycka till med vad jag tror är ett bra hingst val.

Knapplån

Talade idag med en gammal uppfödare och kom som vanligt in på avel, användningen av olika hingstar m.m.

Personen ifråga tog upp en intressant frågeställning när han/hon berättade om hur valet fallit på en visst hingst för att han förbättrade ben och benställningar så bra, och att avelsarbetet ligger i flera generationer, nästa generation var det något annat osv.

Frågan är om avel, liksom mycket annat har blivit en "Big Mac", dvs avlar alla idag väldigt kortsiktigt, med målet att varje individ skall vara en slutprodukt? Och att i så fall inte mycket är kvar att förbättra hos de individer som verkar i aveln? Att någon långsiktighet inte längre behövs?

Hej o god fortsättning!
Här slutade året inget vidare med cancer besked i familjen o mycket annat jobbigt.... men nu är det nytt år o nya tag som gäller.

Har inte läst på en vecka o kan bara konstatera att jag håller med dig. Oj vad lågt tråden sjunkit.
Att formligen hoppa på Carina för hennes val av hingst känns LÅGT, då jag vet att hon ägnar timmar/veckor o månader åt research. Hon förklarar även sakligt varför hon valt just den hingsten. Andra väljer en "svensk" klass III hingst o får knappt kritik alls. O de har antagligen valt på kriteriet "söt". Carina är för mig en seriös uppfödare.
Lycka till Carina o jag tycker det är bra att du tar in nytt blod till landet.

En bukett rosor till Madde som än en gång tar tag i ett jättejobb med att arrangera hingstvisning. Så att alla stoägare har en möjlighet att få se många hingstar i mälardalen vid ett tillfälle.

Själv har jag börjat vela om jag ska betäcka Sulan i vår...
Så mycket tungt i familjen nu o 2 hästar som fölar i vår o dessa 2 ston är bara till avel så de ska betäckas. Får kanske räcka med 2 i år......vet ej...

Hoppsan... jag rodnar... :o Men, tack! Jag tycker att det är viktigt att ta aveln på allvar i alla fall. Det är ju levande individer som är resultatet.

Men just i år, så är hingstvalet ingalunda ett resultat av min egen research, utan jag hänger på Anette Mattssons val. Jag hade ett sto som passade perfekt tillgängligt, Anette och jag har samma krav och värderingar, enkelt beslut. Och så finns det väl få personer i arabsverige som sitter på så mycket kunskap. Så, ja, det är ett resultat av många års research, även om det inte var min egen. :D

Carina på Silver Arabians

Jag vet att ni ägnar timmar åt att spåna avel o om din research kommer därifrån så är det år av kunskap som gör ditt val.
Det är för mig bättre än en okunnig som spanar i timmar på nätet efter info.... Anette har sett hingstar live, avkommor, kan stammar o familjer som rinnande vatten. Bättre uppslagsverk kan man knappt hitta.
Bättre låta henne komma med förslaget än att gå till grannen.

Kan inte annat än hålla med kicket! Mycket bra skrivet! :bow: :bow: :bow: Det är precis så som du skriver - när någon tar en klass III hingst är det ingen som gnäller, men när någon tar en utlandsstationerad hingst av toppkvalité så blir det ett himla liv! Tycker det är ren och skär svensk avundsjuka som lyser igenom.

Jag tycker du har gjort ett jättebra val Carina! Jag hoppas verkligen att du inte blir avskräckt och väljer en annan hingst (men det tror jag inte heller att du gör). Det ska bli jättespännande att se resultatet sedan! Go for it!

Kan inte annat än hålla med kicket! Mycket bra skrivet! :bow: :bow: :bow: Det är precis så som du skriver - när någon tar en klass III hingst är det ingen som gnäller, men när någon tar en utlandsstationerad hingst av toppkvalité så blir det ett himla liv! Tycker det är ren och skär svensk avundsjuka som lyser igenom.

Jag tycker du har gjort ett jättebra val Carina! Jag hoppas verkligen att du inte blir avskräckt och väljer en annan hingst (men det tror jag inte heller att du gör). Det ska bli jättespännande att se resultatet sedan! Go for it!
Tok heller! Det skulle inte falla mig in! Dessutom är kontraktet påskrivet, så Jim skulle nog inte bli glad om jag/vi backade ur... ;) Det tar ju lite tid med allt papperspyssel för seminexport även för hingstägaren.

Men usch, nu börjar jag redan bli nervös. Tänk om hon inte tar sig? En del ston funkar ju inte på fryst semin och Zefirka har bara fått ett föl förut, efter naturlig betäckning.

ECAHO är utvald av de polska statsstuterierna att vara avelshingst.

Han har verkligen gått genom nåslögat tom testad på galoppbanan!
Det är det som är vitsen med att använda en polsk statstuteri hingst, man använder inte medioker hingstar på Janow, Michalow eller Bialka det är det bästa som finns i polskavel. Ibland leasa man oprövad hingstar men avkommerna prövas noga.

PS - Man säger att just ECAHO har det mest perfekta ben man kan se på en häst.

Oj, det var mycket som har hänt här när man är borta några dagar. :rofl: Jag har varit nere i Belgien och tittat på ett 15-tal hingstar och fått uppleva lite vårkänsla innan man kom tillbaka till blötsnön.
Tack för de fina orden :o det finns många med kunskap och det bästa är att man ständigt lär sig något nytt. :)

Instämmer helt med Elsbetha! Kan även berätta att jag har vänner (och tillika uppfödare) från Canada, Norge och USA som sagt precis det Elsbetha skriver; att Ecaho har perfekta ben. Och jag kan bara hålla med. :D

Anette

Suck! Jag måste upprepa att jag inte riktade någon kritik om val av hingst mot Carinaso! Det är inte JAG som skrivit alla dessa inlägg om vad alla andra uppfödare ska använda för hingstar (eller INTE använda också )för den delen. Carinaso har ofta haft mycket kloka tankar om avel. Det var PRINCIPEN att det är OK för andra länder att ha avelsprogram som bygger på uppfödarens egna kunskaper och önskemål, fjärran från premieringar och röntgen m.m. Varför skulle inte svenska uppfödare klara det? Det gäller ju även när det importeras, inte bara hingstval. Tror ni inte att uppfödare i andra länder också måste titta i plånboken och att det poppisavlas där också?
Fram för fri avel och fritt hingstval! INGEN säljare eller hingstägare kan tvinga någon att välja deras produkt. Det är köparens ansvar att ta reda på så mycket som möjligt.

Suck! Jag måste upprepa att jag inte riktade någon kritik om val av hingst mot Carinaso! Det är inte JAG som skrivit alla dessa inlägg om vad alla andra uppfödare ska använda för hingstar (eller INTE använda också )för den delen. Carinaso har ofta haft mycket kloka tankar om avel. Det var PRINCIPEN att det är OK för andra länder att ha avelsprogram som bygger på uppfödarens egna kunskaper och önskemål, fjärran från premieringar och röntgen m.m. Varför skulle inte svenska uppfödare klara det? Det gäller ju även när det importeras, inte bara hingstval. Tror ni inte att uppfödare i andra länder också måste titta i plånboken och att det poppisavlas där också?
Fram för fri avel och fritt hingstval! INGEN säljare eller hingstägare kan tvinga någon att välja deras produkt. Det är köparens ansvar att ta reda på så mycket som möjligt.
I princip håller jag med, jag är inte en förespråkare till för hårda och kategoriska regler för reglernas egen skull, men jag kan ändå inte se några nackdelar med en obligatorisk avelsvärdering för hingstar. Det sållar agnarna från vetet och ger osäkra stoägare mer att gå på. Största fördelen är den skriftliga kritiken.

Jag kan även se fördelar med att man inför obligatorisk röntgen för alla hingstar i avel. Om nu de flesta är överens om att cysthästar inte hör hemma i aveln, så varför inte? Det fungerar inte så enkelt att man bara säger att stoägarna ska ställa krav på det. Alla vågar inte ifrågasätta en känd hingsthållare. Man betäcker ändå och håller tummarna.

Jag tror inte svenska uppfödare (oavsett erfarenhet) är ett dugg sämre på detta än i andra länder, men bara för att de anser sig klara sig utan dessa två enkla hjälpmedel så ser jag inte att vi behöver tacka nej till dem? Jag kan helt enkelt inte se några nackdelar. Jag tycker inte att man ska se det som tvingande regler av en maktfullkomlig överhet, utan mer som information om hingsten som underlättar för stoägaren att göra ett medvetet val.

ECAHO är utvald av de polska statsstuterierna att vara avelshingst.

Han har verkligen gått genom nåslögat tom testad på galoppbanan!
Det är det som är vitsen med att använda en polsk statstuteri hingst, man använder inte medioker hingstar på Janow, Michalow eller Bialka det är det bästa som finns i polskavel. Ibland leasa man oprövad hingstar men avkommerna prövas noga.

PS - Man säger att just ECAHO har det mest perfekta ben man kan se på en häst.

Eftersom mitt intresse är crabbetlinjer, och inte har så mkt hum om bla polska linjer och dess urvalssystem, undrar jag bara om hingstar som används på ovan nämnda stuterier är friröntgade, samt om man har avelsvärdering i Polen så samma sätt som vissa hävdar att det ska vara i sverige, eller anser man i Polen att en hingst som är testad och framgångsrik på banan, automatiskt är *avelsvärderad*?
Nån som kan upplysa en nyfiken om hur det ligger till?

o du läser tidigare i denna tråd så ser du att frågan redan är besvarad, flertalet ggr dessutom!

o du läser tidigare i denna tråd så ser du att frågan redan är besvarad, flertalet ggr dessutom!

Förlåt att jag frågade då!
JAG är inte intresserad av att sitta och läsa en massa inlägg med tjafs om diverse hingstar/uppfödare,(svensk arabavel i ett nötskal, dvs *jag är minsann så erfaren uppfödare att jag behöver inte röntga /avelsvärdera min hingst, men pöbeln som inte vet så mkt måste ha strikta regler för att få avla araber!!!!*) utan råkade endast ställa en enkel fråga, men eftersom jag inte tillhör innegänget så får jag väl ställa min fråga någon annanstans då!

Tror detta kan vara svaret på din fråga:

"Ursprungligen postat av julmys Visa inlägg
Frågan kvarstår.

Är han röntgad ? Eller tar du en chansning att han är röntgad?

Nej, knappast. Det är det få hästar utanför Sverige som är. Som jag har sagt i tidigare diskussioner, så är det en risk man tar om man vill kunna välja utanför Sveriges gränser. Så mycket viktigare känns det då för mig att hingsten har många avkommor både i Polen och i USA och att det inte cirkulerar några rykten kring den, vilket jag har hört om ett antal andra välanvända hingstar. Det brukar komma fram om de har många avkommor. Jag skulle inte våga använda en ung oprövad hingst som inte är röntgad.

Carina på Silver Arabians"

Ett svar sedan tidigare i tråden. Har bara kopierat det rakt av, hoppas ok.

Senast ändrad av en moderator:

det är ingen som har skrivit det som du påstår... det är 5 sidor skrivet, och jag tror att frågan har dykt upp minst 3 ggr på de 5 sidorna.

jag tillhör knappast innegänget, som du menar, men jag skulle nog säga att det inte finns nåt heller.

Lånar knapp och försöker "lätta" upp stämmningen lite...:banana:
Hur går det med er som har ston som väntar fölis?
Själva väntar vi ju två fölisar, nu är det ju andra raser men tanterna börjar bli runda (snällt uttryckt)
Är det någon som betäckt sitt arabsto med annan ras och då lite nyfiken på med vad?

När börjar era fölisar titta ut?
mvh El

23 mars Relacja - Daffaq
30 mars El garbo - Neiron
6 maj Regna - El Waldo
7 maj Pamorina - Daffaq

...så det blir en låååg vak-vår. Vi brukar försöka samla fölningarna mer, men i år blev det minst sagt spridda skurar!

Vi har också en lååång vakvår. Förra året fick vi våra fölisar på 10 dagar, smidigt och snabbt avklarat!:D

21 februari TS Cimadonna-Black Turbo US
30 mars (TS) Alouize-Perignon al Amar
12 april TS Cireina-Ege PL
10 maj TS My Bonnie-Ege PL
12 maj Nieszpora-Ege PL

Ska bli väldigt spännande med två "nya hingstar".

Grattis Carinaso! Blir säkert en jättefin fölis, ser fram emot att få se den! Håller tummarna för stoföl!

madde++++

Här blir det en kort vakvår. Bara ett föl på G:

6 april: Jubilanta - Premier

Men hu så stor hon har blivit redan. Hon har växt ur täcket, vilket hon aldrig gjort förut. Jag har fått tvillingnoja! :eek:

"Bara" ett föl i år, Salaterka (Elton-Sapala/Cadyk PL) är dräktig med Preference (Pers PL-Ceremona/Algomej) och beräknas föla 30 maj. Det blir ett helsyskon till Sawaneczka (född 2003), som är såld till Norge.

Tyvärr lite väl sent för föl i min smak, men våren flög iväg och helt plötsligt var det juni... Men, men... jag hoppas att hon blir dräktig utan problem i år så att det inte blir ännu senare 2009. Salaterka skall i år betäckas med Ecaho PL (Pepton PL-Etruria PL/Palas PL).

Har dessutom Sapala (Cadyk PL-Saldara/Dardir PL) och Wiona (Angor PL-Warszula PL/Palas PL), men där har jag inte bestämt mig helt än... :angel:

Anette

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 765
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
16 140
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
13 306
Senast: Madalitso
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 845
Senast: Niyama
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hundrelation
  • Akvarietråden V