Arabavel 2008

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabavel 2008

Det är väldigt lite forskning gjord på cystor tyvärr men det finns en del om lösa benbitar (man tror ju att de uppkommer av samma orsaker).

Enligt forskning på halvblod och travare så har man kunnat se att vissa hingstar har haft signifikant högre förekomst av OCD bland sina avkommor.

Araber verkar det mest forskas om neurologiska sjukdomar, melanom och genetik på.

Oj, jag vet inte vad som hände:angel:

Intressant... Jag har en hund som haft osteochondros, henne får vi inte avla på, men en lärare jag har menade att arvbarheten på detta var mycket låg, (vet inte om det stämmer). Orsakerna till förekomsten av lös benbit (och cysta) skulle istället vara att de växer snabbt och/eller att de bråkar mycket eller att de fått en smäll av någon annan anledning. Detta stämmer väldigt bra på henne hon växte dubbelt så fort som sina kullsyskon och är alltid i full gång med att springa och reta upp de andra så att hon får bråka med dem.
Tror att det bland kor är vanligast att de som växer snabbast får lös benbit. Troligen är det väl så att alla tikens syskon har anlag för OCD men eftersom hon växte som hon gjorde var det bara på henne det bröt ut(??).
Hittade en sida på internet där det stod om lite foskning i ämnet, ska läsa igenom det och se om det kan bidra med något.

Varför skulle du inte våga skriva det ??

För att det inte är ett så seriöst val av hingst;)
Hingsten ifråga är våran egna yngling, som inte är avelsväderad och inte har några meriter. Andledningen är att vi inte lyckats få stoet dräktig innan, och eftersom hon visade brunst för honom så lät vi dem gå ihop. Hon tog sig på första språnget så nu hoppas vi bara att dräktigheten och fölningen ska gå bra också. Förhoppningsvis kommer hon igång och kan till nästa år betäckas med en riktig hingst;)

ok,då förstår jag :)

Har haft ett likande problem med ett av mina ston. Hon är född 2002 och har visat brunster men aldrig tagit emot hingst.

I början av säsongen provade jag med en arabhingst men det gick inte, så jag bestämde mig för att leta upp en hingst som betäckte fritt. Valet föll på en welsh mountain hingst efter ett par veckor tillsammans tog hon emot hingsten och tog sig på första försöket.
Tyvärr blev det lite sent eftersom jag provade med en "riktigt" hingst först. Hon ska föla i slutet av juni och jag hoppas att jag kommer att kunna betäcka henne med en "riktigt" hingst efter fölningen i stället.

Just nu är jag överlycklig över att hon är dräktig.

Lånar knapp och försöker "lätta" upp stämmningen lite...:banana:
Hur går det med er som har ston som väntar fölis?
Själva väntar vi ju två fölisar, nu är det ju andra raser men tanterna börjar bli runda (snällt uttryckt)
Är det någon som betäckt sitt arabsto med annan ras och då lite nyfiken på med vad?

När börjar era fölisar titta ut?
mvh El

Jag har betäckt mitt ena sto u. Shifi (Cashmir X Abasa) e. Matal (Maysoun X Matala Bint Marah) med en Welsh Mounatin hingst anledningen hittar du i mitt inlägget ovanför. Men jag tror iaf att det kan bli en trevlig avkomma även om det inte var mitt första val.

I år hoppas jag kunna använda någon arabhingst. Är det någon som har tips och ideer på hingst är jag tacksam.

Sen har jag ett arabsto e. Ramses u. Savanna (Assad X Tifla) som är dräktigt med Pharos ( e.Anaza El Nizr u. Sensation )

Båda stona ska föla i slutet av juli, tyvärr blev det sent pga av att de ena stoet inte ville ta emot hingst och det andra var svårt att få dräktigt. Hoppas jag kan betäcka på fölbrunsten för att skjuta fram det lite till nästa år.

Sen har jag två WM ston som ska föla också.

Lycka till med dina dräktigheter!
Att betäcka med en welsh mountain är ju nästan att betäcka med en arab. Har haft en sådan korsning en gång och det var den sötaste häst man kan tänka sig, såg ut som en urtypad miniatyr arab!! Duktig hopp och dressyrponny var det också.

Jag har betäckt mitt ena sto u. Shifi (Cashmir X Abasa) e. Matal (Maysoun X Matala Bint Marah)
I år hoppas jag kunna använda någon arabhingst. Är det någon som har tips och ideer på hingst är jag tacksam.

Du måste ju försöka hitta en hingst med stor andel crabbet till din Shifi-dotter.
// Linda

Jag hittade lite fakta om OCD ifall någon är intersserad,
Arvabarheten låg runt 0,3 i hasled och 0,1-0,2 i kotled. Medelhög arvbarhet=0,3 (Under 0,3 räknas då som låg??)

Av 61 ston med OCD i hasled fick 28% av avkommorna samma problem i hasen. Hos ston utan fragment fick 12% av fölen.

Bland ston med lös benbit i kotorna fick även där 28% av avkommorna medans 20% av de med frisk mamma fick samma problem.

Undrar om arvbarheten på cysta är ngt liknade?

Om du söker på osteochondrosförändringar på t.ex google så kommer sidan jag tagit informationen upp först!

delvis kl

Tack för svaren :bow:

Gimmick ska jag kolla lite på...

Gomir är väl väldigt liten om jag inte minns fel ??

Ska kolla in länken, tack :bow:

gomir är 150 men har lämnat betydligt större än sig själv.... jag tycker inte han ser liten ut...

Den diskussion om ECAHO som har förekommit här kan vara intressant. Den kan ge möjligheten till att man därigenom kan lära sig något!
Det finns 3 Etruria söner (efter olika hingstar) som använts i avel i Polen och i Sverige- Etogram och ECAHO i Polen och Etman (och även Etogram) i Sverige, så man har möjligheter att jämföra deras kvalité som individer och även deras nedärvningsförmåga. I Polen ser man hästarna, inte enbart som individer, utan som medlemmar i sto- och hingstfamiljer. På statsstuterierna känner man mycket väl till varje sto- och hingstfamiljs nedärvningsförmåga, men som Marek Trela säger ”we’re always prepared for surprises!”
Etruria tillhör familjen Woloszka, en livskraftig familj i Sverige med stor spridning och som även inkluderar bl. a. hingstarna Etnograf (u. Etruria’s mor Etna), och Ege (u. Etruria’s dotter Etruska), och Etat.
Intressant tycker jag iaf!

Här är en bild på legendariska Etruria, tagen 2005 på Janow Podlaski när hon tilldelades WAHO Trophy för sina fantastiska prestationer. Etruria är 30 år på bilden och bredvid står den lika fantastiska Izabella Pawelec-Zawadzka.

Etruria087.jpg

Själv är jag väldigt förtjust i Woloszka-linjen, främst genom helsystrarna Ellora och Elzunia (mor till Etna). Etogram (El Paso-Etruria), som Elsbetha nämnde, har för övrigt Etna som mormor och Ellora som farmor. :love:

Anette

:love: vilken vacker arabdam
Är det någon som känner till hingsten WIST PL, vad har han lämnat och hans meriter?
Undrar också om stoet EUNICE PL har någon info om henne?
Tacksam för svar:)

Jag hittade lite fakta om OCD ifall någon är intersserad,
Arvabarheten låg runt 0,3 i hasled och 0,1-0,2 i kotled. Medelhög arvbarhet=0,3 (Under 0,3 räknas då som låg??)

Av 61 ston med OCD i hasled fick 28% av avkommorna samma problem i hasen. Hos ston utan fragment fick 12% av fölen.

Bland ston med lös benbit i kotorna fick även där 28% av avkommorna medans 20% av de med frisk mamma fick samma problem.

Undrar om arvbarheten på cysta är ngt liknade?

Angående arvbarheterna: under 0,2 räknas som låg arvbarhet, 0,2-0,4 medelhög och över 0,4 hög arvbarhet.

Jag letar lite information om "Fading Arabian Syndrom" (vitiligo) som ska vara vanligt på vara kära araber. Jag vet inte om det är rätt ställe att lägga frågan på men eftersom att det är en tråd om arabavel så borde den passa här..
Jag undrar hur vanligt det här är och om det är något man inte bör avla vidare på? Det är ju oftast genetiskt och drabbar oftast skimmlar, hur ställer ni uppfödare er till detta? Skulle ni avla vidare på ett sto/hings om den hade detta syndromet?
Har ni några erfarenheter alls om detta?

/Sarah

Vitiligo är bara en enkel pigmentförändring, inget farligt och inget man behöver kassera individer för avel för. Det är dock genetiskt och kopplat till den s k skimmelsjukan. Dvs melanom som i regel är ofarliga (kan dock sitta så att de ger obehag för hästen). Dessa melanom drabbar ca 80 % av alla skimlar, förutsatt att de uppnår tilräckligt hög ålder (det visar sig i regel på hästar över 16 år).

Så slusatsen är att om man ska undvika vitiligo (och melanom) kan man inte avla på skimlar alls. Vilket ju inte är så realistiskt. Plus att eftersom melanomen i regel är ofarliga finns det ingen större anledning.

Tack Anette för dina inlägg och bilder!:)

Tack även till Bubbla som kommer med intressant information hela tiden.

madde++++

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 765
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
16 140
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
13 306
Senast: Madalitso
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 845
Senast: Niyama
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka