Arabavel 2008

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabavel 2008

jo detta kan jag ju iofs förstå, men hur gör man med en huggorm till häst om det skulle hända något under dräktigheten?
men självklart kanske man kan tillåta detta, men ett gott temperament innan o efter dräktighet är ju för mig iaf ett allmänt krav på alla, valack, sto som hingst

Självklart krävs ett gott temperament annars.
Det är endast när man stryker handen längs magen(undersidan) som hon markerar aldrig annars...så skulle det hända något så antar jag att det inte är på magen.
Har hon tex kolik eller något annat som har med magen att göra så får man väl låta bli magen ellerom hon måste in till skolan få något lugnande... men oftast brukar de flesta hästar som behöver veterinärvård vara kloka o förstå när de behöver hjälp.
Hon ska föla i mars o de flesta ston eller alla jag haft har blivit "pjoltiga" sista 2-4 veckorna ....mycket keliga o vill att man ska pyssla lite extra med dem. Tjurigheten brukar släppa då.

Ps. Hon har 4 föl sen tidigare o har varit en god mor o inga problem att ta på juvret.
ds

Mitt hbl sto vill inte att man petar på magen alls under dräktigheten.
Det stör mig inte det minsta att hon ser ut som en orm, med hugg o kosparkar under dräktigheten så länge jag vet att hon inte är sådan när hon väl har fölat.
Hon vaktar helt enkelt sin mage.Sunt tecken tycker jag.
Däremot har hon aldrig träffat med vare sig hugg eller sparkar utan tecknar bara att hon inte vill att jag håller på med hennes mage.
Hennes temperament i övrigt(odräktig) är bra...så jag tar det kallt o har i färskt minne hur lynnig jag var själv vid min sista graviditet.

Precis så här beteer sig mitt Welsh Mountain sto också. :bump:

okej, har aldrig hållt på med ston den sista månaden, har alltid lyckats missa det då man åkt hem eller liknande.
som att vända på en hand i vissa fall då? ;)

men finns det något mer man bör tänka på när man väljer avelsto?

Mitt ena sto har fått fyra föl och är precis lika snäll och go före, under och efter dräktigheten oavsett om hon haft sto/hingstföl eller fölat tidigt/sent på året.

Mitt andra sto har fått två föl och första fölet var hon väldigt pigg och glad med, jag red varje dag, till och med samma dag hon fölade... Med nummer två blev hon jättegrinig när man skulle peta på magen redan i sjätte månaden, och då hoppades jag på ett stoföl :D men icke, två hingstar har hon fått hitills. Nu efter att hon fått ungen är hon normal igen...

Mitt sto är dräktigt för första gången nu är på 231 dygnet, och hon är såå guda snäll.. Hon är nästan mysigare nu när hon e dräktig än annars.. Eller inte mysigare utan mer att hon vill hålla på att mysa mer. Hon är helt underbar annars oxå. Nu väntar jag med spänning på vad jag ska få ut för något. Jag har inte ridit så jätte mycket på henne utan mest knallat runt lite då och då ca 3 dagar i veckan á 20-30 min.. Jag tycker hon verkar nöjd med det.. Hon verkar så nöjdare med livet mer än vanligt nu under dräktigheten :)

//Carro

gomir är 150 men har lämnat betydligt större än sig själv.... jag tycker inte han ser liten ut...

Vi har en kille på 2,5 år e. Gomir och u. Wystalka ue. Martin. Han har redan vuxit om båda sina föräldrar. Han är 151 cm nu och mamman och morfar är små så det stämmer nog att Gomir lämnar stora avkommor.

Karin

Är det någon här som känner till en hingst vid namn Relax, f.72, Ego x Czort? Det är mitt stos morfar och jag försökt hitta något om honom länge.

Sen undrar jag om det är någon här som kan tipsa mig om hingst till mitt sto? Jag ska nämligen betäcka henne och det ska bli så spännande.
Hon är efter Pionier.

*KL*

Exelencja är nu konstaterat dräktig med Fynt och borde då nedkomma med föl i maj.

//Lotta

*KL*

Exelencja är nu konstaterat dräktig med Fynt och borde då nedkomma med föl i maj.

//Lotta

Vad roligt att höra! Då förstår jag att du är glad. Varför har du kollat henne så här sent i dräktigheten? Oavsett anledning så är det ju ett härligt besked att få! För övrigt så har jag ett sto som är ue Fynt. /AFF

Grattis Lotta!
Jag göder henne för fullt.
Cozzan däremot får inte bli rundare nu....
Christer tyckte att Salle kunde vara lika lugn att flytta som Exan...de var ju ändå släkt...:rofl:;)

Angående arvbarheterna: under 0,2 räknas som låg arvbarhet, 0,2-0,4 medelhög och över 0,4 hög arvbarhet.

Tack!

Till er övriga; nästa år ska mitt sto som jag redan skrivit förhoppningsvis betäckas med en riktig hingst;) Har ni några tips på bra hingstar.
Stoet är e.Rycerz u.Praktica ue.Phe
Jag vill helst ha en hingst som är helpolsk, avelsvärderad klass 1 och har galoppmeriter (iaf visat att han håller) andra meriter är förstås ett plus. Helst ska han var ganska stor, gärna 1.55
Har sett att Plagiat kommit till sverige, någon som har mer info om honom?

Kan någon vänlig själ förklara det här med färganlag för mig... :banana:
Jag är verkligen helt kass på det!
Om man betäcker ett brunt sto med en svart hingst tex, hur stor är chansen att fölet blir svart?
Eller om man betäcker ett brunt sto med en brun hingst, men stoet har skimmelanlag bakom sig, blir fölet brunt??

En dum fråga kanske... men jag vet inte och frågar man inte så får man inget veta. :crazy:

Kan någon vänlig själ förklara det här med färganlag för mig... :banana:
Jag är verkligen helt kass på det!
Om man betäcker ett brunt sto med en svart hingst tex, hur stor är chansen att fölet blir svart?
Eller om man betäcker ett brunt sto med en brun hingst, men stoet har skimmelanlag bakom sig, blir fölet brunt??

En dum fråga kanske... men jag vet inte och frågar man inte så får man inget veta. :crazy:
En brun häst kan ha anlag för svart, brunt och/eller fux. Det beror på vad som finns bakom. En svart häst kan ha anlag för svart och fux. Det ger:

Brun + svart = brun, svart eller fux. Fux kräver att båda har anlag för fux och svart kräver att även den bruna har anlag för svart.

Nästa fråga är enklare. Två bruna kan aldrig få en skimmel. Eller snarare två "färgade" kan aldrig få en skimmel. Oavsett hur många skimmlar det finns bakom. Om skimmelanlaget finns så blir hästen alltid en skimmel. En färgad häst bär alltså inte på några skimmelanlag.

Här är en JÄTTEBRA FÄRGTABELL.

Carina på Silver Arabians

Hej. vi har en 1,5 åring som är helt brun båda föräldrarna är skimmlar men farfar är brun. Hon har syster som är brun också, men även syskon som är skimmlar. Hur går det ihop sig?. Väntar ett föl till sommaren pappa skimel mamma mrk.brun farfar brun, vad blir den troliga färgen. Nån som vågar gissa.

Hej. vi har en 1,5 åring som är helt brun båda föräldrarna är skimmlar men farfar är brun. Hon har syster som är brun också, men även syskon som är skimmlar. Hur går det ihop sig?. Väntar ett föl till sommaren pappa skimel mamma mrk.brun farfar brun, vad blir den troliga färgen. Nån som vågar gissa.
Det innebär bara att ingen av föräldrarna har lämnat sitt skimmelanlag till avkomman och att ingen av föräldrarna har två skimmelanlag. Skimmelanlaget är ett extra anlag som bleker grundfärgen, så en skimmel har även anlag för svart, brunt och/eller fux.

Gissa kan jag göra, om du ger mig hela stammen. Då kan man eventuellt se vilka anlag som ligger bakom.

Senast ändrad:

En brun häst kan ha anlag för svart, brunt och/eller fux. Det beror på vad som finns bakom. En svart häst kan ha anlag för svart och fux. Det ger:

Brun + svart = brun, svart eller fux. Fux kräver att båda har anlag för fux och svart kräver att även den bruna har anlag för svart.

Nästa fråga är enklare. Två bruna kan aldrig få en skimmel. Eller snarare två "färgade" kan aldrig få en skimmel. Oavsett hur många skimmlar det finns bakom. Om skimmelanlaget finns så blir hästen alltid en skimmel. En färgad häst bär alltså inte på några skimmelanlag.

Här är en JÄTTEBRA FÄRGTABELL.

Tack så mkt! Nu är jag lite klokare. Ska kika in färgtabellen och bli ännu klokare. :idea:

Mvh Ann

Om stoet är brunt och hingsten skimmel är det minst 50% chans/risk att fölet blir skimmel. Om hingsten är homozygot för skimmel (har två skimmelanlag) kommer fölet garanterat bli skimmel.
Angående att ditt sto har både färgade och skimmelsyskon beror på att föräldrarna inte är homozygota för skimmel. De har då inte lämnat vidare sina skimmel anlag till alla sina avkommor.
Inom arab så är det väldigt vanligt med skimmlar och många är dessutom homozygota. Tråkigt tycker jag som skulle vilja ha en bra arab med färg

Så vad ser arabfolk helst för färg på sina hästar?
För när man kikar runt på olika hemsidor på hingstar så verkar ju skimmlar regera.
Är det så att skimmeln är populärast, tex för försäljning utomlands m.m?

Planerar ni uppfödare i färg? Eller är det hugget som stucket, och att det är en slump att det verkar skrylla av skimmlar??

:D

Mvh Ann

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 765
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
16 139
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
13 306
Senast: Madalitso
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 845
Senast: Niyama
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka