Arabavel 2008

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabavel 2008

Jag föder inte upp araber och äger inte ens en arab men svarar ändå.
Uppfödare tittar förhopningsvis inte på färgen utan på att hingsten och stoet passar ihop. Att det är mycket skimmel inom arab beror nog på att många tycker vita hästar är vackra och ifall de haft två hingstar av samma kvalitet har de valt skimmeln.
Jag skulle aldrig köpa en skimmel men det gick ju som det gick med det.
<----- Tanten på bilden är 50% arab
Hittar jag en bra häst struntar jag i ifall den är skimmel eller inte men ser jag två lika bra så kommer jag köpa den med färg. Just nu slöletar jag häst (arab) och läser just nu bara annonser med färgade hästar men blir det riktigt allvar kommer jag läsa allt.

Jag tror inte alls de flesta väljer skimmeln framför den färgade hästen om man ska välja mellan två likvärdiga hästar. Att skimmel är dominant i arabhästvärlden är väl ungefär samma sak som att andra färger dominerar hos andra raser. Det är nog en hel del arabfolk som önskar sig en "svarta hingsten" precis som en del hoppfolk önskar sig en "vit Milton" ;) :D

Idag kanske men historiskt. Skimmel har väl varit vanligt bland araberna länge? Kan ju ha fått fel för mig :crazy:

Jag tror det har mycket att göra med vilken färg de "stora" hingstarna har haft runt om i världen.
Kolla t ex på welshrasen som plötsligt blev skimmeldominerad efter att Skowronek och Dyoll Starlight satt sina avtryck på den.

Senast ändrad:

Jag tror att beduinerna föredrog svarta hästar, följt av fuxar och mörkbruna. Trots det har väl alltid skimmelfärgen varit vanligast?

Enligt vad jag har läst så föredrog de olika färger för olika saker. Fuxarna var snabba, de bruna uthålliga osv. Men skimmeln var högt värderad, särskilt om den hade en bloody shoulder.

Svart betydde enligt vissa källor otur om hästen inte hade tre vita sockar och stjärn så det finns teorier om att det är därför den svarta araben är så pass ovanlig. Beduinerna var kanske inte alls så förtjusta i den färgen som många av oss västerlänningar är.

I USA är brun den vanligaste färgen för övrigt och majoriteten av världens araber finns där.

Jag var tvungen att kolla vad jag skrev och naturligtvis har jag skrivit fel. 50 % är naturligtvis den rätta siffran. Man ska inte försöka jobba och skriva inlägg samtidigt.

I övrigt tror jag att skimmelfärgen är vanlig just för att den nedärvs dominant. Dvs den är ganska lätta att sprida i en population.

En stor pigmentfläck som finns då och då på flugskimlar. Det betyder "blodig skuldra" men den kan finnas var som helst, jag har sett ett sto som hade en stor på magen t ex.

Så här kan det se ut:

Source.jpg

En stor pigmentfläck som finns då och då på flugskimlar. Det betyder "blodig skuldra" men den kan finnas var som helst, jag har sett ett sto som hade en stor på magen t ex.
Det finns en legend bakom. Kolla min hemsida; "Arabhästen" - "Allahs välsignelse".

Carina på Silver Arabians.

Jag var inne och läste på din hemsida. Där fanns många goda karameller. :d

De här pigment fläckarna försvinner inte då? Jag menar så som "färgen" gör på skimmlar.
Jag tror att min förra häst hade sådana fläckar. Jag har alltid undrat vad det var.

Fölet som väntas är korsning. Pappa arab Cross ff. Granit mf Rusazcie. Mamma kallblodstravare. Om jag skulle betäcka 1,5 åringen så smånig om och vilja behålla en färgad häst. Hon är ren arab
e. orkow ff. Ortalion mf. El Borr om man tar en arab som själv är skimmel men har brunt bakåt hur stor channs tror ni det är att man får en färgad unge då.

Jag gillar inte skimlar, av praktiska skäl. Har därför två helt bruna hästar, utan något vitt tecken. Men naturligtvis är färgen inte det viktigaste! Skulle dock inte tacka nej till en fux eller mörkt brun/svart..

Fölet som väntas är korsning. Pappa arab Cross ff. Granit mf Rusazcie. Mamma kallblodstravare. Om jag skulle betäcka 1,5 åringen så smånig om och vilja behålla en färgad häst. Hon är ren arab
e. orkow ff. Ortalion mf. El Borr om man tar en arab som själv är skimmel men har brunt bakåt hur stor channs tror ni det är att man får en färgad unge då.
Det väntade fölet:

50% chans till skimmel, eftersom pappan är inte homozygot skimmel.
50% chans till färgad. Om det blir fux, brun eller svart beror på vilka anlag som föräldrarna fört vidare. Om jag ska gissa, så gissar jag på brun... ;)

Om du betäcker din bruna 1,5-åring med en skimmelhingst med minst en brun förälder så gäller samma som ovan.

Är en häst skimmel så har den ett skimmelanlag som den kan lämna vidare, oavsett hur många bruna hästar som finns bakåt i stammen. Har den minst en färgad förälder så vet man att den inte är homozygot och då är chansen för ett skimmelföl med en färgad partner alltid 50%. Är även den andra hästen heterozygot skimmel så ökar chansen till 75%.

Carina på Silver Arabians

Senast ändrad:

Tack så mycket. Jag misstänkte att så va fallet. Men nu vet jag. För mej spelar det ientligen ingen roll vilken färg det blir. Spkulera kan man ju alltid göra ändå.

"Nisse" (Wiesniak) var min foderstatshäst när jag gick på Dingleskolan. Görgó häst!
Vet egentligen inte så mycket om honom. :o

Jag gillar inte skimlar, av praktiska skäl. Har därför två helt bruna hästar, utan något vitt tecken. Men naturligtvis är färgen inte det viktigaste! Skulle dock inte tacka nej till en fux eller mörkt brun/svart..

Har aldrig gillat skimlar (tycker om att se musklerna jobba på en dressyrhäst o det är svårt på en skimmel), skulle aldrig ha någon.
Nu har jag två. En welsh sek B o Salle.
Suck ...värre skitgrisar finns inte.
Min dotter Sanna, som red Salle tidigare, var här idag o passade på att bortsa av Salle innan utsläpp i morse. Helt onödigt sa jag...inte då sa hon.
Han han precis in genom grinden o hon hann stänga den, sen låg han o rullade på den skitigaste platsen han kunde hitta i hagen. Gegghål.
Täcket var sååååå fint efteråt.Om jag tvättar hans täcke ofta??? Ingen ide´.
Sulana däremot kunde gärna fått vara skimmel....enda gången den hästen någonsin rullar sig eller ligger är i boxen....o då ska det vara nymockat.....men hon är ju brun:crazy:

Stoet som är skimmel är vitare än vitast utom lite silver i manen.
Men det får man bara se när hon är nybadad o möjligen på betet när det varit torrt länge. Fast då är hon full av gräsfläckar istället.
Hon är smutsbrun jämt.

Jaja...ha det bra!!!

Ps.Huvudsaken är att de funkar för det man vill ha dem till...sen är inte färgen så viktig. Det är absolut inget som avgör i val av häst för mig.Ds.

Det är som de säger i USA: "A good horse is never a bad color" (en del lägger till "but a bad horse can be a good color" ;)).

Jag gillar fuxar och mörkbruna med mkt tecken jag. Och har en skimmel... :p

Jag gillar bruna med mycket tecken, jag också.
Sakaia tex.
Trist att Sulana inte fick hennes bläs.
Mörkbruna hästar är också fint... fast på hbl sidan(dressyr framför allt) så börjar alla hästar se likadana ut.
Var på bruksprovet förra året o det såg ut som om de flesta var stöpta i samma form. Mörkbruna med något tecken i panna eller utan tecken. Det känns lite trist. Vet ingen dressyrhingst som är sskimmel...hbl menar jag då. Vi har ju allas vår Matine´men hon är ju ett sto. Förr fanns Urbino o Tolstoy..men de verkar ha dött ut skimmlarna på dressyr sidan, medans de är av majoritet på hoppsidan.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 765
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
16 139
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
13 306
Senast: Madalitso
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 845
Senast: Niyama
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka