Arabavel 2008

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabavel 2008

Svarar på detta med skimmlar eller färgade hästar. Läste i en rasbok att endast omkring 5% (mins inte säkert) av världens araber är svarta. Detta pga man i öknen inte ville ha mörka hästar (blir mer känsliga för sol, blir varmare med svart päls, som att ha svart tröja själv). Och gissar därför att skimmlar då kan ha blivit så vanliga av motsatt anledning! För att de inte drar till sig solens värme på samma sätt, och i och med det kanske klarade av hettan bättre.

Hingsterfarenheter:

Vad har ni för erfarenheter av följande hingstar/avkommor tills dessa etc.

Om El Tanam

Och Wadim

Alla olika erfarenheter etc är välkommet!

jag hade ett sto e. Om el Tanam. snäll individ. långbent. hade henne från föl till 5 års ålder. Hon blir nog ca 157 cm som vuxen så rätt så stor med andra ord. Mkt fin hoppteknik. Lovande hopphäst. Stoet fick dock knölar o opererades för melanom i 3 års ålder.

KL

Satt igår och tittade på filmsnuttar på nätet.
Fastnade rejält för Padron och hans ned-
ärvningsförmåga på rörelser till sina avkommor.
Vilken hingst! Här kan många lära sig vad
rörelser är.

Vi ska ju inte skicka länkar.
Sök på hästnamnen + arabianhorses så
brukar det gå bra. YouTube har en del filmer.

kl

Hej allihopa! Har följt era trådar då mitt arabintresse är väldigt stort... Och nu kanske jag har en på ingång! Tänkte då låna er kunskap lite =)
Hästen i fråga är e. Zulak, och har således Kulak och Etat i stammen, vilka jag sett figurera lite i den andra lååånga tråden. Men det har ändå inte stått så mkt om dem - så vad har ni att säga om dessa? Jättetacksam för svar :)

Här blir det en kort vakvår. Bara ett föl på G:

6 april: Jubilanta - Premier

Men hu så stor hon har blivit redan. Hon har växt ur täcket, vilket hon aldrig gjort förut. Jag har fått tvillingnoja! :eek:
Jag hatar att ha rätt...! :devil::eek:

Jubilanta kastade i morse... tvillingar. Hon hade dessutom enormt mycket fostervatten. Det är ju ett fel i sig som brukar leda till att de kastar (för högt tryck på fostret). Det var visst inte meningen att jag skulle få någon Premier-dotter. :cry:

Carina på Silver Arabians

Åh nej vad tragiskt! Är hemskt ledsen för din skull. Saknar ord helt enkelt. Skickar en tröstkram genom cybern. /AFF

Svarar alla:

Tack!

Jubilanta mår efter omständigheterna bra. Hon har hämtat sig snabbt och äter bra och dricker massor. För att inte tala om hur lätt hon rör sig. Hon som knappt har kunnat gå, pga tyngden på framfötterna.

Fostren kom inte ut spontant, utan veterinären fick dra ut både dem och moderkakorna, men det var ändå okomplicerat. Det ena var fullgånget, räknat på tiden, och det andra var bara hälften så stort. Det lilla hade en väldigt klen och tunn moderkaka.

Nu gäller det bara att klara sig utan infektion och förlossningsfång, men vi har gjort allt som går. Hon är spolad, har fått oxytocin, finadyn och penicillin. Nu är det bara att vänta och hålla tummarna.

Oj vad tråkigt !!!! :( Hemskt ledsen för vad som hänt, hoppas Jubilanta håller sig välbehållen och frisk nu !

Beklagar verkligen. Vilken otur du haft.
Håller tummarna för dig detta betäckningsår...att allt går som på räls. Kramar i massor!!!

Lider med dig Carina!!! Vet hur det är.

Håller tummarna för att Jubilanta inte tagit skada och att du får henne dräktig igen.

kram madde++++

Jag hatar att ha rätt...! :devil::eek:

Jubilanta kastade i morse... tvillingar. Hon hade dessutom enormt mycket fostervatten. Det är ju ett fel i sig som brukar leda till att de kastar (för högt tryck på fostret). Det var visst inte meningen att jag skulle få någon Premier-dotter. :cry:

Huuugah Carina vad ledsen jag blir!!!! Stackars dig!!!! Inte roligt och jag lider med dig!:cry:

KRAM Pernilla

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 765
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
16 139
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
13 306
Senast: Madalitso
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 845
Senast: Niyama
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hundrelation
  • Valp 2025