Arabavel 2008

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabavel 2008

*KL*
Det är lite konstigt det där med färger. Verkar som det ofta är någon färg som man INTE tycker om och så kan man ge sig den på att det är just en häst med den färgen som hamnar i stallet. Själv gillade jag inte fuxar men vad blev det

Där gäller detsamma med bilar för mig.
När jag tog körkort & skulle skaffa bil så skulle jag INTE ha en röd bil & den skulle inte vara liten.
Vad köpte jag? Jo en röd peugeot 205, visserligen en GTI :banana:
Är nu inne på min ANDRA :eek: röda bil :angel:

nej usch så hemskt synd!
nu håller jag tummarna för att Jublianta håller sig frisk o kan försöka på nytt i vår...!

Knapplån!
En fundering...
Hur vanligt är det med fång på en arab?
Vet ni någon som fått det?
Min hovis frågade här i veckan o jag visste faktiskt ingen o inte han heller.

Fy så tråkigt med Jubilanta, en riktig mardröm. Med tvillingar är man ju ändå glad att stoet klarar sig välbehållet. En undran bara, var hon ultraljudad och har veterinären missat ett foster? Jag har förstått att det är lätt veterinärena ibland missar tvillingar. Har själv ett sto som alltid blilr enormt stor och där jag har trott tvillingar men som tur är haft fel.

Har haft fång på ett av mina ston. Då hade hon föl vid sidan och var dräktig.....:confused:

Sedan vet jag ju ganska många andra som haft det.

Bra initiativ Kathleen! Christina är en jätteduktig handler och Sanna går i samma fotspår.

Vi håller på att planera alla aktiviteter för 2008. Blir 3 endagars med clinic, hingstvisning, fölmönstring. Tyvärr så har jag inte haft tid att fixa clinic med Johanna Ullström, men hon verkade ha fullt upp så det var svårt att hitta en tid.

madde++++

Fy så tråkigt med Jubilanta, en riktig mardröm. Med tvillingar är man ju ändå glad att stoet klarar sig välbehållet. En undran bara, var hon ultraljudad och har veterinären missat ett foster? Jag har förstått att det är lätt veterinärena ibland missar tvillingar. Har själv ett sto som alltid blilr enormt stor och där jag har trott tvillingar men som tur är haft fel.
Jadå, hon var ultraljudad två gånger. En gång på ungefär 16 dygn av en mycket erfaren seminveterinär i Skåne och en gång på 100 dygn av min seminveterinär här uppe, som också är mycket erfaren (ca 300 ston/år). Så visst går det att missa...

Jubilanta var större nu på 265 dygn än vad hon varit precis vid fölning tidigare. Och det var inte inbillning. Hon växte ur täcket (gjordarna) som hon har kunnat ha tiden ut tidigare.

Carina på Silver Arabians

Senast ändrad:

Jag känner nog till tio stycken araber som haft fång sådär på rak arm. Alla har varit av den extremt lättfödda typen och alla ston faktiskt (som inte ridits).

Min valack hade fång i somras. Tyvärr märkte jag det inte.
Dock så satte han mycket sula så hovis o jag pratade om fång men det var inte förrän han skoddes om för någon vecka sedan som man såg att det faktiskt hade varit fång.
// Linda

Svarar på detta med skimmlar eller färgade hästar. Läste i en rasbok att endast omkring 5% (mins inte säkert) av världens araber är svarta. Detta pga man i öknen inte ville ha mörka hästar (blir mer känsliga för sol, blir varmare med svart päls, som att ha svart tröja själv). Och gissar därför att skimmlar då kan ha blivit så vanliga av motsatt anledning! För att de inte drar till sig solens värme på samma sätt, och i och med det kanske klarade av hettan bättre.

Puttar upp min egen fråga om ovanstående hingstar!

tjosan kathleen
gosh så kul!
om jag får ihop pengar o man får fram infon på hemsidan så kommer jag!
kram Lotta

Det låter logiskt med att man i öknen inte vill ha mörka hästar. På de flesta långdistansritterna visar sig just arab skimmel valacker i toppplaceringar. Säkert ingen slump. Den vita färgen gör ju att hästarna kyls av fortare.

Och ja, araber kan få fång. Jag känner också till flera stycken. Också flest ston som någon annan skrev.

Jadå, hon var ultraljudad två gånger. En gång på ungefär 16 dygn av en mycket erfaren seminveterinär i Skåne och en gång på 100 dygn av min seminveterinär här uppe, som också är mycket erfaren (ca 300 ston/år). Så visst går det att missa...

Jubilanta var större nu på 265 dygn än vad hon varit precis vid fölning tidigare. Och det var inte inbillning. Hon växte ur täcket (gjordarna) som hon har kunnat ha tiden ut tidigare.

Carina på Silver Arabians

Typisk då kan man altså inte försäkra sig genom att ultraljuda stona, jag brukar dessutom bara kolla en gång i början och då måste det ju vara ännu lättare att missa./ Karin

Jag kan förklara lite angående tvillingdräktigheter.
jag vill först påpeka att jag inte klankar ner på vare sig Carinaso eller hennes veterinärer.

Tvillingar uppstår när två olika ägg blir befruktade. Enäggstvillingar förekommer inte på hästar.
Dessa ägg kan ha släppt från äggstocken med så mycket som 5 dagars mellanrum.
Är det så, och man ultraljudar då man tror att dräktigheten är på 16 dagar, är det lätt att missa att det även finns ett 11 dagars embryo, (knappt synbart.)

Han man ordentlig koll under seminering/betäckning, med ultraljud varannan dag, så har man en viss koll på hur många ägg som växer till på äggstockarna, och kan vara tänkta att släppa.
Misstänker man att flera ägg släpper är det lämpligt att kolla dräktigheten även efter 20 dagar, för att kunna utesluta tvillingar.

Förövrigt tror jag det är svårt att se tvillingar på 100 dagar.

Ville bara beklaga! Det är en sådan besvikelse på många sätt när sådant här händer. Skönt dock att Jubilanta verkar ok, hoppas hon blir snabbt återställd och att hon blir dräktig och fullföljer nästa gång. Lycka till!
/Anne

Jag kommer troligtvis och tittar jag med.

Fast jag kommer troligtvis inte betäcka om i år då jag redan har lite för många hästar (sambon tycker iaf det).

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 765
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
16 139
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
13 306
Senast: Madalitso
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 845
Senast: Niyama
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hundrelation
  • Valp 2025