Arabavel 2008

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabavel 2008

En knasig fråga kanske...

Vad menas med en bruksarab? Vad "presterar" den för att kallas bruksarab?
Är det samma som för andra raser?
Vad tycker ni?

Senast ändrad av en moderator:

aenglah, synd att du inte betäcker iår, har ju ett fint sto där. du får smöra lite för gubben...det går nog bra!:)

precis, så som kicket säger så försiktigt.
Näsbyholm i strängnäs. centralt o bra tycker jag :)
här finns vägbeskrivningen till anläggningen
http://www.nasbyholm.com/
sen har jag fått reda på att om det anmäler sig fler hingstar så kommer de in här
http://www.athenaarabians.com/

lycka till nu alla,
hoppas vi ses där!

Så var det nog jag menade...;)

En evig tur att inte vi behöver genomgå en sådan, haha. Min kritik hade nog blivit: Bra avelssto, för dagen något överviktig. Markbundna rörelser. Tittar man på stammen så kan man tillägga att morfar har utmärkta långdistans meriter, ett hundratal maratonlopp i hela världen, ett antal vasa lopp och vättern-rundor. Avkommorna visar bra typ och har gått bra på kvalitetsbedömningar.

madde++++

Haha...ja jag skulle ju kasseras för avel pga hjärtfel, cancer, högt blodtryck, reumatism i släkten. Dock frisk själv förutom skada....dock en himla fertil frögurka, med fina avkommor.

Och här är en som skulle gå till slakt...och inte var hon speciellt högt försäkrad heller...:cry:

jo det viste jag oxå :), men den säger att grevagården i skövde inte finns...
tänkte mer en vänlig beskrivning, står det i proppen? vart finns den isånna fall?

kl

Jag har ett ston som jag ska välja hingst till i år hon är efter Matal och undan Shifi (Abasa X Cashmir) och jag har då fått rådet att använda en crabbet hingst till henne.

Detta sto är en trevlig individ med bra kropp och ben dock något svag i sin arabtyp vilket jag vill förbättra med en bra hingst (mycket arabtyp).

Jag vill få fram arabtypiska individer med hög ridbarhet. Allså vill jag att min hästar ska kunna användas både till utställning och dressyr/hoppning mm.

Jag vill inte skilja på araber som används till utställning och araber som används till bruks utan tycker att detta ska kombineras.

Det känns som det är svårt att hitta en riktigt arabtypad crabbet hingst eller är jag helt fel ute??

Vore det "fel" att betäcka henne med exempelvis en egyptisk hingst med mycket typ??

Jag vill gärna ha tips och åsikter samt är öppen för förslag.

jag som är gröning på detta, när du ändå ska blanda linjer så kan du ev sattsa på en cross med bra poäng (show o värdering) som även tävlar o har lite prestationer bakom sig...eller?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 765
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
16 139
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
13 306
Senast: Madalitso
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 845
Senast: Niyama
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Oseriös avel 2023