Arabavel 2008

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabavel 2008

Personligen har jag aldrig varit en skimmelmänniska. Inte heller fux.
Brun eller svart, och helst inga tecken alls. Är väl en av dom som drömmer om en svart arabhingst! Hehe!! :)

Nu har jag funderingar på att betäcka mitt arabsto, i år eller nästa. Hon är brun med vhip.
Små kollat lite på nätet efter bruna eller svarta hingstar, men tycker att jag mest hittar skimmlar.
Som flera skrivit så är det ju inte dödsdömt om man nu skulle få sig ett skimmelföl men skulle vara kul med en brun eller svart hingst till mitt sto.
Inga hingstlänkar här enligt regler, men någon som har tips eller så får gärna skicka pm till mig.
Jag uppskattar hjälp och tips då jag själv inte sysslat med avel, bara varit den som iaktagit på håll.

Hon är iaf.;
e. Cetat (e.Etat u.Cindy) u.Estica (e.Ilbor de raynes u.Estamira)

Mvh Ann :)

Kollade upp vilken färg som var populärast och i en bok jag har står det följande: "Den mest värdefulla hästen är den svarta med en stjärn i pannan och tre vita strumpor på benen. Den anses vara mest uthållig och trogen. Därefter kommer fuxen och sedan den mörkt kastanjefärgade."
Vidare står det att hästarna helst skulle ha något vitt i sig men de fick inte ha stora vita fält eller helt vita ben.
Skimmeln symboliserar fruktsamhet
Fuxen -kärlek, sommar och fullmåne, fuxen är krigarens häst
Den bruna har bäst gångarter och den svarta är eldigast.

Själv tycker jag svart är finast och helst assam.

Jag älskar "prickiga tanter" och har en hel drös.... Kan inte tänka mig något vackrare än en gammal hederlig polsk prickig tant!! :love:Men sedan så hör jag ju till den lyckliga lilla skaran som har en "svarta hingsten".:) Kolsvart med några få vita strån i pannan.

Och som alla vet är jag ju inte så förtjust i fuxar:angel:

madde++++

Tänk om araber kunde vara isabeller eller gulbruna. Det hade varit något!!
Jag älskar också flugskimmlar!

Mina favoritfärger är fux och flugskimmel. :d:love: Men jag har en brun.... som är lika omtyckt för det. /AFF

En bra häst har ingen färg! Detta uttryck gillar jag.

Förut tyckte jag inte alls om fuxar. Det enda fuxfölet som har fötts hos mina föräldrar råkade bli kvar och är nu min ögonsten över alla andra hästar på jorden, dessutom har jag två vackra fuxar till. Skitggrisar är de däremot, fuxarna är värst med att rulla sig i geggan.

Däremot så kan det vara så att jag har råkat få en svart hingst eller åtminstone en riktigt mörkbrun. ID kontrollanten trodde först svart men i sista stund fick det bli skimel eftersom vi hittade några vita stickelhår, nu är det ju dock så att det inte har blivit någonting av de vita stickelhåren. Tiden får avgöra färgen, vi ser när han släpper fölpälsen till våren. Jag hoppas i alla fall - en svart hingst har man ju alltid drömt om eller?

För mej helt obegripligt med dessa "black beauty" drömmar, jobbade i travstall i början av 1990 talet och fick mörkbruna och svarta hästar upp i halsen totalt. Där finns de på parti och minut!
Jag ÄLSKAR fuxar!!! Helst knallröda men mörkfux är också smaskens:d
Men tror ni inte att jag gått och köpt en liten röd-brun arabdam med
stjärn och en liten ruter på mulen och 3 små sockor....
Hon är dessutom kommen av en fuxhingst med mycket vitt och en liten söt prickig polsk tant!! Jag tror att morfar har tatt över här...
Otroligt vackert är oxå flugskimmlar som är så prickiga att de nästan är bruna/röda och med silvervit man! Det är så snyggt när man ser dem på distansbanorna när de är svettiga:love:
Man kan önska sej en viss färg (märkligt nog kommer ofta kärleken till en viss färg av att man haft ett starkt band med en häst i den färgen innan) men när man väl ser en häst som rör sej och för sej på det viset man älskar då försvinner färgen totalt!:love:

Arabfuxar är bland det vackraste jag vet, gärna svettfux eller med mycket ljus man och svans. Det blir så levande och uttrycksfullt på en arab....

Har bara skimlar och bruna, men önskar mig en fux. Någon som kan tipsa om en fuxhingst, ska betäcka ett sto i år som är e. Nimbusz (hon är ganska mörkt brun)?

Vad tror ni om Magic Sar-Kahli? Verkar han i aveln i år förresten? Han har väl någon avkomma?! :confused:

En underbar hingst på alla sätt! Han fick en avkomma förra året, en hingst-unge u Classiopeja (Wadim x Classica), en riktig goding.
I år väntas det flera avkommor efter honom, bla u just Classica. Han är dessutom fux, en av de mest önskade färgerna!

Jag har så länge haft gula hästar (fjordingar) så när jag skulle byta ras till arab ville jag absolut ha en brun! Köpte mig en sån o är så glad:) Jag tycker de är så fina!

När jag köpte min andra arab blev det en fux - visst, det är ju inte så ljust som en black fjording! Fint!

Arab nummer tre skulle ju också vara mörk men desto mer jag letade ju fler skimmlar stötte jag på och så blev det en skimmel! Så nu har jag alla kulörer i hagen snart - jobbar på svart så småningom...:angel:

Men Madde!! Ida är ju vackrast o hon är ju fux!!:confused:

//Elisabeth

vi ska betäcka vårt arabsto iår. Hon är e. Fason - Mimik.
Hon kommer inte betäckas med en arab...utan med frieser.
så avkomman blir ju arabkorsning då.

Jag älskar "prickiga tanter" och har en hel drös.... Kan inte tänka mig något vackrare än en gammal hederlig polsk prickig tant!! :love:Men sedan så hör jag ju till den lyckliga lilla skaran som har en "svarta hingsten".:) Kolsvart med några få vita strån i pannan.

Och som alla vet är jag ju inte så förtjust i fuxar:angel:

madde++++

Jo vi har förstått det :angel:
Men lille svart, är ju en helt underbar liten häst, och förhoppningsvis så kommer han bli en pärla med åren! :D

Massa kramar
Carro o hästarna

Jo, det finns ju fina fuxar så klart! Jag har ju faktiskt en själv.....;) Men får man välja så blir det skimmel, nytillskott till oss under våren.... : Doda!!!!

Fantastiskt sto!!! Det ska bli spännande och se om vi kan göra en ny "Dimma"= Ege x Doda

madde++++

*KL*
Det är lite konstigt det där med färger. Verkar som det ofta är någon färg som man INTE tycker om och så kan man ge sig den på att det är just en häst med den färgen som hamnar i stallet. Själv gillade jag inte fuxar men vad blev det:
Miljah.jpg

Ja, då slutar det med att jag kommer ha ett skimmelföl! Hehe! :rofl:

Fantastiskt sto!!! Det ska bli spännande och se om vi kan göra en ny "Dimma"= Ege x Doda

madde++++

Ska du få hem Doda? Va kul! Lilla tanten, sååå söt! Det roliga är att Bullen är såå lik mamma, skottspolen du såg i somras har gått i ide... Suck, nu ska vi testa lite jetbränsle snart ;). Får komma och hälsa på Dodis i sommar.

Kramis

Haha jag kommer ihåg Doda från Blommeröd. Jag skulle longera henne. Det var väl inte precis hennes favoritsysselsättning om man säger så. *host*

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 765
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
16 139
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
13 306
Senast: Madalitso
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 845
Senast: Niyama
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka