Arabavel 2008

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabavel 2008

Också en bra möjlighet, om vi håller oss till NÄRA släktingar...
Inte att "farfars far var visst känd".

Syskon,mostrars avkommor eller solida meriter i nedstigande led på båda sidor kanske skulle underlätta!;)

på svehast hemsida, men du får skynda dig om du har någon att anmäla för tiden går ut på torsdag :)

En liten undring bara. Är t.ex ECAHO röntgade fram och bak? Avelsvärderad? Varför accepterar ni utländska hingstar utan dessa för er här på Bukefalos så viktiga tester?

ECAHO är utvald av de polska statsstuterierna att vara avelshingst.

Han har verkligen gått genom nåslögat tom testad på galoppbanan!
Det är det som är vitsen med att använda en polsk statstuteri hingst, man använder inte medioker hingstar på Janow, Michalow eller Bialka det är det bästa som finns i polskavel. Ibland leasa man oprövad hingstar men avkommerna prövas noga.

PS - Man säger att just ECAHO har det mest perfekta ben man kan se på en häst.

En liten undring bara. Är t.ex ECAHO röntgade fram och bak? Avelsvärderad? Varför accepterar ni utländska hingstar utan dessa för er här på Bukefalos så viktiga tester?

Jag måste småle... Huvudet på spiken, Benjamin Syrsa, tack!!

Har inga direkta invändningar emot vad Elsbetha skriver, Ecaho som råkar vara i skottgluggen här, är en fenomenalt bra hingst på alla vis.

Men DET var nog inte Benjamin Syrsas poäng, att ifrågasätta Ecaho...?

Jag måste småle... Huvudet på spiken, Benjamin Syrsa, tack!!

Har inga direkta invändningar emot vad Elsbetha skriver, Ecaho som råkar vara i skottgluggen här, är en fenomenalt bra hingst på alla vis.

Men DET var nog inte Benjamin Syrsas poäng, att ifrågasätta Ecaho...?
Benjamin Syrsas ifrågasättande var riktat till mig, så jag får väl svara för egen del i alla fall. Generellt sett så håller jag med. Jag är för både avelsvärdering och friröntgen.

Röntgen för att slippa egna tragedier och avelsvärdering för att det faktiskt verkar behövas i Sverige. Det är bara att titta på resultaten från de senaste åren på de hingstar som folk faktiskt på allvar själva tycker håller måttet. Annars skulle de väl inte åka till avelsvärderingen? Bevisligen är tydligen kunskapen att själv avgöra för låg, annars skulle det väl inte finnas så lågt bedömda hingstar i svensk avel? Men det är generellt sett.

Personligen har jag tillgång till en stort och erfaret internationellt nätverk av kontakter som är mer värt än vilken avelsvärdering som helst. Det innebär att jag personligen inte behöver en siffra på ett papper när jag väljer hingst.

När det gäller friröntgen så är det en kalkylerad risk, men en hingst av Ecahos kaliber och med så många avkommor skulle knappast kunna passera detta nätverks nålsögon som "defektnedärvare".

Däremot kan jag säga att det finns ett antal så kallade "poppishingstar" som jag aldrig skulle betäcka med pga det jag fått veta om deras nedärvning genom just dessa kontakter.

Carina på Silver Arabians

Jag kanske också skulle undrat om det varit någon annan, men dels har Janow erkänt honom som en bra hingst och dels så tror jag nog Carinaso vet vad hon gör när hon väljer hingstar ;)

Tycker Ecaho verkar vara ett fantastiskt bra val, det ska bli spännande att se vad som tittar ut!!!

Nej Carina, det är inte riktat personligen till dig utan mera allmänt till alla med samma åsikt om sin egen förmåga att bedömma hingstars avelsvärde. Först och främst vill jag påpeka att jag tycker ECAHO är en underbar hingst.Inte heller kritiserar jag att du använder en hingst som inte är röntgad eller avelsvärderad. Det är inte det saken gäller utan att jag har läst tråd upp och tråd ner i flera år nu om hur alla vi andra ska välja hingstar (och helst ston också!). OBS!Det är inte bara du utan du är i "gott"sällskap. MEN när du som likt många andra här tagit på dig ansvaret att gång på gång råda eller avråda andra, skriver:
"Personligen har jag tillgång till en stort och erfaret internationellt nätverk av kontakter som är mer värt än vilken avelsvärdering som helst. Det innebär att jag personligen inte behöver en siffra på ett papper när jag väljer hingst." idiotförklarar du ungefär alla övriga uppfödare. DU behöver inte siffror på pappret eller röntgenresultat men alla vi andra behöver det! VARFÖR DÅ? Jag är en stor beundrare av Polen och deras avel men jag inbillar mig då inte att de inte kan ha fel eller att de inte skulle avla för pengar skull! Alla hingstar som utvalts och använts i Polen, har inte blivit premierade här i Sverige på den tiden vi hade denna diktatur eller fått höga poäng på avelsvärdering. Antingen ska vi ha regler som ska gälla för alla och efterlevas av alla som har åsikter om andras val eller så ska var och en få avla på det de tror på.

Du missförstår mig. Jag idiotförklarar absolut inte alla andra uppfödare. Det finns säkert många som gör som jag, med all rätt. Det handlar bara om att använda sitt omdöme och aldrig tro att man kan allt själv. Har man inget nätverk att rådfråga (och då menar jag inte de polska stuterierna, utan personliga kontakter), så kan det väl vara bra att ha en avelsvärdering att falla tillbaka på? Det var därför jag skrev jag personligen. Med personligen menade jag bara att det är så här just jag tänker. Jag skulle aldrig påstå att jag "vet vad jag gör", men lyssna och ta råd det kan, och gör, jag. Men det ska vara från personer som jag personligen litar på och delar mina värderingar med.

Generellt sett så håller jag med.

Fråga nr 1. Röntgen för att slippa egna tragedier och avelsvärdering för att det faktiskt verkar behövas i Sverige.

Fråga nr 2. I]Personligen [/I]har jag tillgång till en stort och erfaret internationellt nätverk av kontakter som är mer värt än vilken avelsvärdering som helst. Det innebär att jag personligen inte behöver en siffra på ett papper när jag väljer hingst.

Fråga nr 3. När det gäller friröntgen så är det en kalkylerad risk, men en hingst av Ecahos kaliber och med så många avkommor skulle knappast kunna passera detta nätverks nålsögon som "defektnedärvare".

Hej Carina!

1.Vad menar du med detta? Tror du att vi är i strörre behov av röntgen i Sverige än övriga länder? Eller menar du att vi har så många inkompetenta hingstägare???

2. Hur kan personliga erfarenheter ersätta röntgen?, hur duktig man än må vara......

3. När jag läser detta skrämmer du mig ganska mycket :crazy:, det finns många hästar som kan leva ett långt och bra liv som hårt arbetande hästar med cystor i sina bakknän men de ska ju ändå inte avlas på, inte i mina ögon iallafall......

Mitt ifrågasättande har INGET med ditt hingstval att göra.....

MVH en Pernilla som trodde att Anette Mattsson fortfararande bor kvar i Sverige....... Jag trodde mig veta att du ibland använder dig av Anettes kunskaper i dina val av hingstar och att det är hon som tar in seminet på Ecaho till sig själv och några andra uppfödare....;)

Jag förstår inte riktigt problemet.

För att man inte har några avelsvärderingspoäng eller röntgenutlåtanden att tillgå på de utländska hingstarna så kan man inte heller ha det i Sverige? Eller vad är det du vill komma fram till?

Du vill anse att det är dubbelmoral?

Jag ser det såhär: de uppfödare som tittar utomlands efter hingstar, de har satt ett lite högre mål för sin avel (nu menar jag inte att de har ett högre mål bara för att de tittar utomlands, men lilla Stina 14 som ska ta sitt första föl kollar förmodligen inte utomlands t ex), de har fömodligen koll och de är inte så många.

De som avlar i gemen i Sverige behöver kanske lite mer vägledning, det märks om inte annat på att man överhuvudtaget visar vissa hingstar på avelsvärderingen.

Vi kan inte kräva avelsvärdering och röntgen på utländska hingstar, men det kan man på de svenska (i viss mån, inte som krav men med morotstänkande). Varför ska vi då inte göra det vi kan?

Hej Carina!

1.Vad menar du med detta? Tror du att vi är i strörre behov av röntgen i Sverige än övriga länder? Eller menar du att vi har så många inkompetenta hingstägare???

Dålig formulering av mig. Jag är absolut för röntgen. Det var avelsvärderingen som jag tycker det verkar som om den behövs i Sverige. Om den behövs i andra länder kan jag inte uttala mig om.

2. Hur kan personliga erfarenheter ersätta röntgen?, hur duktig man än må vara...... Inte personliga erfarenheter, men många avkommor utan kända problem. Jag vet att jag tar en kalkylerad risk, men för mig känns det i alla fall bättre att det finns över 200 avkommor. Jag inbillar mig att det skulle ha kommit fram om han nedärvde något skumt. Jag har inte använt oprövade hingstar som dessutom varit oröntgade.

3. När jag läser detta skrämmer du mig ganska mycket :crazy:, det finns många hästar som kan leva ett långt och bra liv som hårt arbetande hästar med cystor i sina bakknän men de ska ju ändå inte avlas på, inte i mina ögon iallafall......
Är helt enig med dig.

Mitt ifrågasättande har INGET med ditt hingstval att göra.....

MVH en Pernilla som trodde att Anette Mattsson fortfararande bor kvar i Sverige....... Jag trodde mig veta att du ibland använder dig av Anettes kunskaper i dina val av hingstar och att det är hon som tar in seminet på Ecaho till sig själv och några andra uppfödare....;)

Nej Carina, det är inte riktat personligen till dig utan mera allmänt till alla med samma åsikt om sin egen förmåga att bedömma hingstars avelsvärde. Först och främst vill jag påpeka att jag tycker ECAHO är en underbar hingst.Inte heller kritiserar jag att du använder en hingst som inte är röntgad eller avelsvärderad. Det är inte det saken gäller utan att jag har läst tråd upp och tråd ner i flera år nu om hur alla vi andra ska välja hingstar (och helst ston också!). OBS!Det är inte bara du utan du är i "gott"sällskap. MEN när du som likt många andra här tagit på dig ansvaret att gång på gång råda eller avråda andra, skriver:
"Personligen har jag tillgång till en stort och erfaret internationellt nätverk av kontakter som är mer värt än vilken avelsvärdering som helst. Det innebär att jag personligen inte behöver en siffra på ett papper när jag väljer hingst." idiotförklarar du ungefär alla övriga uppfödare. DU behöver inte siffror på pappret eller röntgenresultat men alla vi andra behöver det! VARFÖR DÅ? Jag är en stor beundrare av Polen och deras avel men jag inbillar mig då inte att de inte kan ha fel eller att de inte skulle avla för pengar skull! Alla hingstar som utvalts och använts i Polen, har inte blivit premierade här i Sverige på den tiden vi hade denna diktatur eller fått höga poäng på avelsvärdering. Antingen ska vi ha regler som ska gälla för alla och efterlevas av alla som har åsikter om andras val eller så ska var och en få avla på det de tror på.

Än en gång, bravo. :bow::bow:

Problemet är att det inte ger rätt signaler. Effektivaste sättet att lära ut något är att föregå med gott exempel. Förrutom lilla Stina så är det väl ingen som kallar sig uppfödare som vill tro att de inte kan lika mycket som .... ja det kan stå för många med samma "dubbelmoral". Jag är INTE förespråkare av avelsvärdering. Inte heller har jag något emot att det kommer in "nytt" blod utifrån som inte är röntgat eller klassificerat. De som gör det har förhoppningsvis en tanke bakom sin avel men låt denna toleranta inställning då få gälla alla hingstar och döm dem inte förrän bevis finns om motsatsen. För att använda exemplet ECAHO igen, vad bevisar det att han har 200 avkommor? Om inte han själv är röntgad är det väl inte troligt att de är röntgade heller så ingen VET ju med säkerthet om han har lämnat några avkommor med t.ex cystor. Audi skriver ju t.ex att hon vet många med cystor som använts mycket utan problem. (men hon vill inte se dem i avelsboxen).

Hej!
Låt oss säga en hingst som presterat under flera år (T.ex galopp) och vistat sig vara hållbar, hur stor är då risken att man hittar något fel på röntgen?

Frågan kvarstår.

Är han röntgad ? Eller tar du en chansning att han är röntgad?

Frågan kvarstår.

Är han röntgad ? Eller tar du en chansning att han är röntgad?
Nej, knappast. Det är det få hästar utanför Sverige som är. Som jag har sagt i tidigare diskussioner, så är det en risk man tar om man vill kunna välja utanför Sveriges gränser. Så mycket viktigare känns det då för mig att hingsten har många avkommor både i Polen och i USA och att det inte cirkulerar några rykten kring den, vilket jag har hört om ett antal andra välanvända hingstar. Det brukar komma fram om de har många avkommor. Jag skulle inte våga använda en ung oprövad hingst som inte är röntgad.

...MEN när du som likt många andra här tagit på dig ansvaret att gång på gång råda eller avråda andra...

Jag skulle aldrig ta på mig detta ansvar, vad har du fått det ifrån? Nej, det är jag alldeles för oerfaren för. Det är därför jag själv rådfrågar andra, men det sker inte på Bukefalos.

Ok, tack för svar. Lite förvånad bara att du törs använda en icke röntgad hingst med tanke på vilket ansvar man har som uppfödare....

Men vi hoppas ju givetvis att du har turen med dig.

Lycka Till.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 765
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
16 140
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
13 306
Senast: Madalitso
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 845
Senast: Niyama
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka