Arabavel 2008

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabavel 2008

Är en fölunge som fötts brun som sedan blir svart "äkta svart"?

Jag har sett 3 alternativ.

1.föl som föds brun som senare blir svart
2.Föl som föds svart som sedan blir musgrå och åter igen blir svart.
3.Föl som redan från starten föds musgrå som sedan blir svart.

Vad skiljer sej åt egentligen när det gäller de svarta hästarna som EJ förändrar färg el skiftning oavsett årstid?En äkta svart borde väl egentligen inte ändra färg...??(som vuxen alltså beroende på årstid).

Man ser ju många "svarta" hästar som ändrar färg antingen på vintern el som bleks på sommaren...men så finns det ju även de med päls som oavsett årstid ALLTID behåller sin svarta färg...men dessa är tydligen mkt ovanliga...

De hästar som inte bleks på sommaren brukar gå med täcke för att behålla färgen. Vet flera raser som gör det o som har halskrage också för att skydda den fina manen.

Inom hbl brukar man säga att en svart häst aldrig föds svart utan älggrå...musgrå.
Fenomen 3 dygn
HPIM0837.jpg

Fenomen 10 mån
HPIM1511.jpg

Fenomen för någora veckor sen....snart 2 år.
27jan-08036.jpg

Hon klassas svart men ser ut så här på sommaren
28juni075.jpg

Ops! Ledsen att de blev så stora...

Oj! vad märkligt! Tycker att hon ser mer brun ut över huvudtaget även som 10månfölis!
Det är spännande det där med färger!

Nej men alltså det finns hästar som klarar stekhet sol utan att blekas det minsta!(har bilder i min amerikanska bok om hästfärger där man fotat en svart häst som trots dygnet runt utevistelse i stekhet sol ej ändrar färg el bleks överhuvudtaget)...det står bokstavligen att den typen av svarta hästar alltid behåller färgen oavsett förhållanden ute.

Frågan är vad som ska anses som "äkta" svart...?

Senast ändrad av en moderator:

*KL*

Är man fundersam på om hästen är svart på riktigt, eller inte, är det väl bara att ta ett DNA-test?

Carina på Silver Arabians

Lånar knapp...
Bara en liten fundering angående senaste inläggen...
Verkar som det blivit "poppis" i Sverige med svarta araber.

Personligen skulle vi vilja ha en fux med ljus man och svans (vit).
Ägde en arab med de färgern efter Rashid på 80-talet.
Mycket läckert.
Hur vanligt är denna färgkombination?
Någon som har en sådan arab?
mvh El

Vilken snygging kikade på dina bilder...
Nyfiken stam?
mvh de

hej är ganska ny inom arabhästvärlden och dess avel. Tänkte ni som har det kasnke ni vet något om min foder pålles föräldrar? hittar inte så mkt på internet. Någon kanske har et syskon, eller ni kanske vet hur avkommorna blivig? osv.....skulle vara glad för lite info:)

om hästen: Eternal Beau
stam. e-FS eternal flame u. muciitt
bild på min lille plutt
bb.jpg

Rashid själv var ju så mörk fux att han ibland nästan såg svart ut, han var e:Ghazal, som lämnat en del med just den typen av fuxar. Ganska vanligt i de släktleden med andra ord. Ghazal hittar du som "Barabia"s avatar.
/Anne

Hade glädjen att få träffa Rashid och ja hans färg var läcker.

Måste tillägga mycket läckrare än svart.
Araben e Rashid vi köpte kom från Krikas.
mvh El
P.s Nu är ju detta en högst personlig åsikt, har förståelse för er som gillar svart.
Men min smak är nog en annan färg.Gärna med vita tecken.

Senast ändrad av en moderator:

Ja, jag tycker ju faktiskt bäst om de prickiga.....

madde++++

Jo men alltså det jag funderar på är VAD som skiljer svart o svart åt...varför det finns hästar som klarar stekhet sol tex(utan täcke osv o är ute 24 tim om dygnet)...medan de flesta andra blir "sommarblekta"...eller skiftar för efter årstid för övrigt.

Nåja det kanske inte ens finns svar på det än idag...var bara nyfiken på om nån visste nåt.

Har ett bekymmer som jag gärna skulle vilja höra vad ni arabavelsmänniskor har för åsikter om.

Hur ska man göra med arabuppfödare som inte sköter registreringen på sina föl? Har ett litet arabsto som fortfarande inte är registrerad. Enligt kontraktet som skrevs innan hon föddes, skulle uppfödaren stå för registreringen. För att kunna registrera henne var först mamman tvungen att registreras, vilket enligt uppfödaren inte skulle vara några problem.

Stoet är nu två år och uppfödaren har fortfarande inte skickat in alla uppgifter till ARAB som behövs och svarar varken via mail eller telefon när jag försöker få kontakt. Jag vill verkligen inte ta till rättsliga åtgärder - det blir ju alltid en tråkig historia, men hur ska man annars göra? Ett oregistrerat sto har jag ju ingen som helst användning för och det var ju heller inte det som var överenskommet. Vad hade ni gjort?

Hur ska man göra med arabuppfödare som inte sköter registreringen på sina föl?

Man köper häst av en seriös uppfödare som har alla papper klara vid försäljningen, eller kan påvisa att man har skickat in allt och betalat fakturan.

I ditt fall... Om det finns ett kontrakt som säger tydligt vad som gäller skulle jag i alla fall prata med en advokat för att få rådgivning.

Man köper häst av en seriös uppfödare som har alla papper klara vid försäljningen, eller kan påvisa att man har skickat in allt och betalat fakturan.

Mmm jo... Jag kan lova att jag aldrig hade köpt den här lilla damen ifråga. Jag köpte en annan (problematisk) häst av samma uppfödare som vi efter många turer med advokat kom överens om att h*n skulle ta tillbaka. Uppfödaren hade dock inte kvar köpesumman och vi kom då överens om att jag som delbetalning skulle få en avkomma efter den hästen. Det är alltså denna det är frågan om.

Inte nog med det - när sedan avkomman skulle levereras, försökte uppfödaren behålla henne. Fick då återigen ta kontakt med advokat och fick slutligen hem hästen. Hon var då ett år gammal.

Och nu står jag här igen i startgroparna för en ny advokatrunda för att få henne reggad. Det är klart att advokaten gärna sköter ärendet men jag känner mest att det är så himla tråkigt att man ska behöva ta till det för att få igenom sådana här helt självklara saker.

Mmm jo... Jag kan lova att jag aldrig hade köpt den här lilla damen ifråga. Jag köpte en annan (problematisk) häst av samma uppfödare som vi efter många turer med advokat kom överens om att h*n skulle ta tillbaka. Uppfödaren hade dock inte kvar köpesumman och vi kom då överens om att jag som delbetalning skulle få en avkomma efter den hästen. Det är alltså denna det är frågan om.

Inte nog med det - när sedan avkomman skulle levereras, försökte uppfödaren behålla henne. Fick då återigen ta kontakt med advokat och fick slutligen hem hästen. Hon var då ett år gammal.

Och nu står jag här igen i startgroparna för en ny advokatrunda för att få henne reggad. Det är klart att advokaten gärna sköter ärendet men jag känner mest att det är så himla tråkigt att man ska behöva ta till det för att få igenom sådana här helt självklara saker.
Ja, usch, det låter inte kul alls. :crazy:

Jag hoppas i alla fall att unghästen är värd mödan.

hon är E Magnum psyche U Artemis UE borneo

fyller 3 i april... världens bästa temprament ha den damen! :love::love:

ps mina bilder är väldigt amatörmässiga, så hon är finare igentligen:D

Hur ska man som köpare kunna identifiera sådana här oseriösa uppfödare? Det är ju helt omöjligt att på förhand veta!

Visst finns det en hel del riktigt stora namn inom arabaveln där man kan känna sig trygg och vet att allt kommer gå rätt till vid ett hästköp. Men det finns ju också en hel del mindre uppfödare som sköter saker och ting seriöst. Även dom stora har ju en gång varit små och visst vore det synd om man pga rädsla för att bli lurad låter bli att köpa häst av dom mindre uppfödarna - då har dom ju heller ingen chans att växa?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 742
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
16 124
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
13 303
Senast: Madalitso
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 841
Senast: Niyama
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka