Arabavel 2008

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabavel 2008

Ja de föl jag sett som blivit svarta har varit "råttfärgade" eller svartgrå med ljusare ben. De som fötts helsvarta har skimlat ur senare.

Tycker som Neywaz att Maddes fölis ser ut att bli mkt mörkt brun/svartbrun. Vi hade en welsh/arab korsning som föddes med den färgen och han såg ut som svart kaffe i tonen när han blev färdig.

Ja, man ser ju tydligt vad som kommer att bli svart på den lille - benen, de är grå nu!

KL
Försöker återuppliva den här tråden med ett par frågor.
1. Jag har svarat på en annons på ett arabsto och fick reda på stammen. Hingsten är klass 3 med dåliga poäng på skritt och trav + arab typ. Traven bedöms den utifrån vad som är en bra dressyrtrav så de får dåliga poäng på den även om den duger bra till distans? Stoet har inte gjort något speciellt morfars mor var visst ett bra sto (morfar hittar jag egentligen inget om).
Tanken med hästen är att dels tävla distans på den och att ta föl senare. Den ser helt okej ut på de kort jag fått, ett fel som påpekats hos hingsten syns inte på den här hästen. Det lilla jag ser av benen ger inga misstankar om några större avvikelser. Frågan är om man ska våga satsa på en så osäker stam iom att jag troligen även vill avla lite i framtiden.

2. Hur tidigt kan man röntga bakknäna på en unghäst. Jag letar unghäst så det känns intressant att veta. Har hört 1 års ålder är det det tidigaste?

3. Hur ärftligt är veka kotor och hur tidigt kan man se att kotorna inte bara är långa utan även veka? (missförstå mig rätt)

Fråga 3 har inget med fråga 1 att göra överhuvudtaget. Har lite bråttom så fråga 1 är inte helt bra formulerad.

Ska du ändå ta dig besväret att köpa häst så tycker jag du ska välja nåt mer säkert kort än så här.
Prisskillnaden är inte stor mellan BRA hästar och de som har sämre förutsättningar.
Veka kotor är skapligt ärftligt, och en av de saker som jag är ganska rädd för, om man ska ha dom som distans eller galopphästar.
Långa kotor är oftast veka.

Tack du skriver exakt det jag känner. Den här hästen har dock mig veterligen inte veka kotor det var mest en frågeställning jag tänkt på ett tag. Det är som du säger prisskillnaden är inte stor och de kostar lika mycket att hålla. Problemet är att det inte finns så många hästar med intressant stam om man vill ha ett sto (jag hittar dem inte).
Drömmer fortfarande om din lilla tjej jag var och tittade på henne gillade jag :d

Om fadern har både riktigt dålig exteriör och dåliga rörelser, vilket en kl III bedömning faktiskt innebär, hade jag aldrig vågat satsa på distans på avkomman, och definitivt inte avel. Och om stoet har en "okänd" stam och inga egna meriter talar det samma språk. En häst till promenadridning och familjegris, möjligen.

Jag förstår inte varför skulle dåliga rörelser "duga" till distans? Det är inte bara "storleken" på rörelserna som bedöms, utan även mekaniken, och den måste vara bra om hästen ska hålla.

Det finns SÅ många araber av BRA kvalitet, med högklassiga stammar på marknaden. Bespara dig problem och pengar och välj någon av dem istället! Alternativt ta hjälp av någon som är MYCKET duktig på att bedöma korrekt exteriör.... :banana:

Om fadern har både riktigt dålig exteriör och dåliga rörelser, vilket en kl III bedömning faktiskt innebär
Hingsten har fått vettiga poäng på ben men dåligt för övrigt.
om stoet har en "okänd" stam och inga egna meriter talar det samma språk.
Jag hittar inget om morfar men jag har inte letat så mycket fick ca 1,7 miljoner träffar på namnet varav bara en bråkdel är hästrelaterat. Preciserade sökningen så mycket jag kunde enligt min kunskap och då blev det drygt 100.000 träffar.
Jag förstår inte varför skulle dåliga rörelser "duga" till distans? Det är inte bara "storleken" på rörelserna som bedöms, utan även mekaniken, och den måste vara bra om hästen ska hålla.
Det var därför jag skrev det som en fråga. Jag är inte intresserad av en dressyr trav men hästen ska givetvis ha en vägvinande och korrekt trav. "Tripphäst" har jag en idag och det slösar onödig energi och bör slita i onödan att slå benen i marken så många gånger.
Jag kommer troligen inte köpa hästen. Det är inte den stam jag drömt om utan ville mest kolla hur man ska tänka. Uppenbarligen tänkte jag rätt eftersom jag var tveksam.

Gå gärna till Lilla Svarts uppfödares sidor och titta på hennes föl. Han blir svart!:)

madde++++

Shaggy, det låter som du tänker vettigt.

Visst är benen viktiga, men de måste sitta på en någorlunda väl sammansatt häst också, för att man ska få någon glädje av dem! Helheten är jätteviktig för funktion, prestation och hållbarhet.

Lycka till med letandet!

Av nyfikenhet: vad specifikt är du ute efter? Vad skulle vara drömhästen för dig?

Vad baserar du din fakta på när du säger att han kommer bli svart?

Jag vet att vissa svarta vuxna hästar har fötts bruna men hur ser man att en brun blir svart redan som föl?

Om ni missat det så finns nu proppen till Kumla utlagd på SAHFs sida...
mvh El
p.s Vi syns där

Hej, här kommer en avelsovetande med en fråga... Tror jag frågat i den här tråden om Zulak innan.
Men jag vill veta hur man vet vilka linjer ens häst har i stammen? Har försökt läsa på en del här på forumet om Crabbet-avel osv men blir mest förvirrad :cool: Gäller det helt enkelt att vara namn och land kunnig?

Min är e. Zulak u. Hedia ue. Prince Egypt. Vad kan man säga om det?

När den börjar fälla fölpälsen kommer det svarta fram, runt ögonen, bakom öronen och runt mulen först. Om mulen är brun längst ner även efter att fällningen börjat blir hästen svartbrun, inte svart. Likaså om den är brun bakom öronen.

När den börjar fälla fölpälsen kommer det svarta fram, runt ögonen, bakom öronen och runt mulen först. Om mulen är brun längst ner även efter att fällningen börjat blir hästen svartbrun, inte svart. Likaså om den är brun bakom öronen.

Tack för ditt svar. Ska lägga det på minnet.

liten undran...
inte för att chansen är stor men ändå...
tänkt ställa ut mitt ettårssto på kumla = lördagen.. vad händer om hon kommer 2 i klassen, ska hon vara med i championatet då? o jag tänkte inte boka box, men ändå tänk om?! som sagt chansen är itne stor, men hur gör folk?

Intressant skall bums ut och kolla vår ponny...
Hon står nämligen som svart i passet, men på sommaren tycker jag nog att hon ser svartbrun ut.
mvh El

Det har hänt mig när jag var totalt oförberedd, men då kunde de snälla arrangörerna vaska fram en box ändå...fast säkrast är nog att boka.

Just klassen med ettårsston brukar vara stor och med många fina ston så konkurrensen är hård i den klassen. Kanske bra att veta? :)

Verkar vara många som har koll på hingstar och arabaveln här :) Är det någon som vet någonting om en hingst vid namn FogertyFA29/00 E: Tzaar FA360/92 U:Decoracja FA125/87 ??? Jag har sökt på internet, men kan inte hitta någonting om honom.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 742
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
16 124
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
13 303
Senast: Madalitso
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 841
Senast: Niyama
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka